wel of niet logeren tijdens zadelmak maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

wel of niet logeren tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-04 21:28

hoi,

ik vraag me af wat nou de bedoeling is als je een paard zadelmak gaat maken. (ben ik niet van plan, gewoon vraag me af vraagje).
in neem aan dat je eerst gaat longeren....maar in hoeverre???
de ene zegt dat je niet weken moet longeren want dan is het paard te sterk als je er voor het eerst opgaat, de ander longeert weken, ook voor t rijden als het paard al bereden wordt. neem aan dat het paard dan inderdaad veel spieren gaat ontwikkelen.

wat vinden jullie????
groetjes...


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 21:39

Ik zeg wel veel longeren. Het paard sterk maken om mij te dragen. Daarbij een goede basis leggen voor de hulpen onder de man.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 21:43

Ik ben voor niet te veel longeren. Gewoon er aardig flot op en dan rustig aan stukken recht uit rijden.

Ik ben op het moment 2 ponys onder het zadel en voor de kar aan het beleren. Ik longeer ze enkel met de dubbele longe(in combie met LL). En stap er heel snel al op. En dan het bos in, rechtuit rijden.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 16:43

ik ben voor longeren, ook als je er al op gaat. Ik merkte altijd dat het dan wat makkelijker gaat. Je pard is er al aan gewend hulpen van je te krijgen en daarop te reageren. Dat is alleen maar handig als je erop gaat. Het te sterk worden heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, kan best wat inzitten, eigenlijk nooit over nagedacht...


LorMir

Berichten: 350
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Noord-Holland-Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 16:58

Leo, de pony van Leo_ke is eerst een tijd betuigd gelongeerd waarna ze aan een ruiter is gaan wennen door lange stukke rechtuit te stappen aan de hand met iemand erop. Nu wordt ermee aan de longe gereden (Door Leo_ke zelf) en d'r moeder rijdt los, wat overigens al heel goed gaat.

Talitha15

Berichten: 749
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Middelharnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:18

Ik ben voor longeren. Een paard moet wat spieren krijgen om jou gewicht te kunnen dragen. Daarnaast werk je aan de gehoorzaamheid en de stemhulpen kun je in het begin onder het zadel heel goed combineren met bijv. de beenhulpen. Een paard is altijd sterker dan de mens. Als ze willen gaan ze toch wel, of het nu een veulen, een shetlander of een KWPN-er is. Dan komt het dus op opvoeding aan en dat begint m.i naast het werken aan de hand, met o.a. longeren. Ze leren dan ook om de juiste spieren te gebruiken. OK dan!

Mijn motto: Eerlijkheid duurt het langst zowel bij mensen als bij dieren
Op zoek naar een fotograaf in Zuid Holland? Ik doe dieren-, bruids-, portretfotografie enz...!
Vraag naar de mogelijkheden!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:44

Met zadelmak maken kan ik niet eens zonder longeren. Zadeltje op aan de longe, hoofdstelletje in aan de longe. Heel misschien een keer heel licht bijgezet.
Vervolgens erop aan de longeerlijn.

Ook misschien de eerste 2 weekjes voordat ik erop ga nog aan de longeerlijn, even de frissigheid eraf.
Meestal is het daarna niet echt meer nodig...

Voordat je begint met zadelmak maken ook zeker longeren. Op deze manier kan het paard alvast aan de stemhulpen leren wennen, deze zijn toch erg van toepassing als je er voor de eerste keren opgaat

Sommige mensen longeren jonge paarden zo min mogelijk (en eigenlijk ook wel terecht), maar ik vind dat je met bijgezet longeren al is het maar 1x per week al zoveel kan doen. Dat ik dat er wel inhoud dan Lachen

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 21:05

Levi is 3x gelongeerd 10 minuten, toen wist hij alle commando's. De keer erna hebben we even gelongeerd en toen gaan hangen met zadel op...
Ging goed dus de keer daarna stapte ik erop na het longeren.

Nu longeren we nog 2 minuutjes van te voren en eigenlijk alleen maar voor mijn eigen gemoedsrust Schijnheilig

Het beestje word 3x per week bereden gemiddeld. Deze week toevallig maar 1x omdat het zo uitkomt.
We zijn er vanaf 26 april dit jaar mee bezig, dus nog maar erg kort

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 14:48

eerst een week of 2 a 3 een paar keer per week longeren. met zadel en hoofdstel en dan voorzichtig aan erop, maar met een pony/paard die al wat meer gewend is kan je er al wel na een paar dagen erop

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 15:22

ik ben voor longeren..
je paard moet tog balans hebben als je er ooit op wilt.
als hij sterker is en hij reageerd op je stem er langzaam op gaan hangen.
elke keer met iemand erbij en de longeerlijn eraan en weer hangen.

als dat goed gaat langzaam aan gaan zitten (ook aan de longe)
en als dat goed gaat ga je stappen ook aan de longe en daarna los.

zo heb ik het gedaan.

.¨:
`.
Don Zhivago
Paardrijden is geen individuele sport... Het is een TEAM sport!!!
Z2 startgerechrigd. Met actief pensioen.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 17:52

Alikesflame schreef:
eerst een week of 2 a 3 een paar keer per week longeren. met zadel en hoofdstel en dan voorzichtig aan erop, maar met een pony/paard die al wat meer gewend is kan je er al wel na een paar dagen erop


Geld niet altijd zo...ligt totaal aan het type paard. Levi waar ik al over schreef heeft meer dan een jaar alleen maar op het lang gestaan. Bekapt, onwormd en ge ent op tijd. Verder helemaal niks mee gedaan in die tijd.
Kan er nu zo opstappen...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 19:51

Heel verschillend; de paarden die we zelf houden longeer ik helemaal door. Op alle commando's en aan de touwtjes en dubbele longe. Voor het verkopen van zadelmakke paarden, doe ik alleen een week longeerwerk, vooral om het paard gewend te laten maken aan het zadel en hoofdstel en dan erop.

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-04 23:24

lijkt me ook wel dat het per paard verschilt, maar je hoort zo vaak dat mensen al weken aan het longeren zijn en er verder nog steeds niets mee hebben gedaan, paardje zit goed in de spieren en als ze er dan een op willen gaan zitten gaat het paardje aan de haal....vroeg me dus af wat nou normaal is.....lijkt me wel duidelijk nu.... longeren bij zadelmak maken lijkt me onmisbaar, hoe wil je dat anders voor me kaar krijgeen, de vraag is hoe lang longeer je dan door, bijzetten enz...
ik be en paar jaar geleden een paar gaan inrijden, geen idee waar ik mee bezig was, ik vond 2 dagen longeren methoofdsel en zadel wel genoeg (niet meer geduld) super paard geworden, en deed ook geen stap verkeerd, achteraf gezien een beetje dom....maar ja dat ben je ook als je 16 bent.hihihi

kelly_ov
Berichten: 526
Geregistreerd: 17-04-04
Woonplaats: lisserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 12:06

Dennis schreef:
Ik ben voor niet te veel longeren. Gewoon er aardig flot op en dan rustig aan stukken recht uit rijden.

Ik ben op het moment 2 ponys onder het zadel en voor de kar aan het beleren. Ik longeer ze enkel met de dubbele longe(in combie met LL). En stap er heel snel al op. En dan het bos in, rechtuit rijden.

mee eens je kunt beter wat later beginnen zodat je er eerder op kunt dan dat je een jaar lang longeert. veel jonge paarden die veel gelongeerd zijn, hebben vaak moeite om op hun eigen benen te lopen. De longeerlijn is toch een soort ondersteuning voor ze

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 15:23

Ik heb op deze manier nu 5 pony's beleerd. En eentje heb ik nu 2x op gezeten. Die ander is van de week ook voor het eerst door een ander gereden en dat ging super, die is echt nu goed zadelmak en kent alle gangen.

Ik werk heel vaak in combinatie met betuigen. Dus longeren voor de stemhulpen hoeft dan niet, ik combineer LL en longeren dan een beetje met het leren van stemhulpen. Als je er een goede week achter gelopen heb kan je er meestal ook zo op stappen. De meeste vinden een tuig enger dan een zadel.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:27

het is verstandig om hem bij het inrijden er 1 iemand op te zetten, en de ander te laten longeren, want je weet maar nooit wat hij kan doen.

je kan hem los gaan inrijden als hij braaf is aan de longe, en dan elke keer na het rijden aan de longe een stukje zonder longe rijden, en dan kkan je op een gegeven moment zonder longe verder rijden.
Ik zou hem nog neit meteen zonder laten gaan, wel een paar keer daarna met longe, voor de frustratie van het paard.

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


LotteAnna
Berichten: 990
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Nmg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 19:18

Ik begin altijd met longeren. Vooral om haar te laten wennen aan mijn stem, en ik zorg dat ze stap, draf en galop op commando doet. Ik doe niet aan bijzet teugels of wat dan ook. Alleen hoofdstel in (of halster) en zadel op. Dat ze daar in ieder geval aan went. Eerst beugels opsteken, later naar beneden hangen.
Later laat ik ze aan lange lijnen lopen en zorg dat ze naar links en rechts kan, en stil kan staan.
Zodra ze alles kent aan de longe dan begin ik los te rijden. Maar voordat ik los ga rijden, longeer ik haar toch nog altijd voordat ik ga rijden. Haar een beetje moe maken voordat ik me erop waag.
Persoonlijk vind ik het heel leuk om met de longe te werken. Ik probeer haar allemaal trucjes aan te leren. Ze gaat nu stilstaan als ik op de grond ga liggen, en als ik weer opsta dan loopt ze weer. Best grappig.

Blaat

LotteAnna
Berichten: 990
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Nmg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 19:21

Pablolover"]
[quote="Dennis schreef:
Ik ben voor niet te veel longeren. Gewoon er aardig flot op en dan rustig aan stukken recht uit rijden.

Ik ben op het moment 2 ponys onder het zadel en voor de kar aan het beleren. Ik longeer ze enkel met de dubbele longe(in combie met LL). En stap er heel snel al op. En dan het bos in, rechtuit rijden.

mee eens je kunt beter wat later beginnen zodat je er eerder op kunt dan dat je een jaar lang longeert. veel jonge paarden die veel gelongeerd zijn, hebben vaak moeite om op hun eigen benen te lopen. De longeerlijn is toch een soort ondersteuning voor ze
[/quote]

Dit snap ik niet helmaal hoor. Ze gaan toch niet op die longeerlijn hangen? Als je opstapt en je neem de teugels in de hand is dat toch ook een ondersteuning?? Of zie ik dit nou helemaal verkeerd?

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 09:31

Ik longeer ook altijd, als het paard ze egte energie eraf rent dan kan je hem beter dingen bijbrengen als je gaat rijden.

Teamspirit... Je bent een toppertje!

ankyfan
Berichten: 415
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 09:35

Ik ben voor longeren daarmee kan ze wennen aan het zadel en gaat ze luistere naar jou en krijgt conditie dus ik zou gewoon gaan longere!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 09:38

Aan de longeerlijn leer je de basiscommando´s, die je weer doorvoert als er een ruiter opzit. Longeren is een hele belangrijke fase in de africhting, eigenlijk een fase die je niet ongestraft over kan slaan

ankyfan
Berichten: 415
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 09:39

Dennis schreef:
Ik ben voor niet te veel longeren. Gewoon er aardig flot op en dan rustig aan stukken recht uit rijden.

Ik ben op het moment 2 ponys onder het zadel en voor de kar aan het beleren. Ik longeer ze enkel met de dubbele longe(in combie met LL). En stap er heel snel al op. En dan het bos in, rechtuit rijden.



maar dan gaan ze juist niet fijn naar de hulpen luisteren longeren is gewoon de basis vind ik en daaruit moet je verder werken dan word het paard ook al redelijk soepel van rondjes lopen want anders krijg je later broblemen met je paard al is hij niet soepel is maar ja dat is mijn mening he Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 09:41

Soepel hoeft ie niet te zijn, das het minst belangrijke veeeeel belangrijker is dat hij aan de "hulpen" is....... ook al zijn dat maar stemhulpen Haha! Haha!

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 12:26

Bij mijn vorige pony ben ik er meteen opgekropen, ze was ook al ouder dan 3 jaar. En wist al wat longeren was. Knipoog

texje
Berichten: 11
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:14

mijn paard heb ik vanaf zijn twee jaar heel simpel, heel eenvoudig en heel speels gelongeerd. dit was dan een keer in de drie weken een kwartiertje. toen hij drie werd heb ik 'm aan het begin van het rijuur gelongeerd zodat ie een beetje moe werd en toen erop. dit is me goed bevallen. hij is nu bijna vier en in de winter, bij slechter weer of als me al opgevallen is dat hij fel is longeer ik 'm nog altijd even voor het rijden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 69 bezoekers