[Slof]

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
GirlGirlGirl
Berichten: 20
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: limburg

[Slof]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-04 16:16

hallo.

ik heb een haflinger.,
ik rijd hem altijd met slof.
omdat hij op het begin snel en sterk is.
soms doe ik hem er laterna af als ik merk dat hij rustig is.
soms laat ik hem eraan.maar laat hem wel vaak losser.
kan dit kwaad?

groetjes!


Charaz

Berichten: 24260
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:18

Het losser laten niet, maar als je veel met slof rijdt (en hem gebruikt) kan je zo de nek van je pony beschadigen, omdat je hem in een houding 'trekt'.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:18


We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been

GirlGirlGirl
Berichten: 20
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-04 16:18

hoi ik trek er bijna niet aan.en laat hem er ook niet door aan de teugel lopen.maar gewoon dat het sterke en snelle wat minder word.

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:20

Zolang je hem verder goed rijdt, en veel been geeft, is er volgens mij niks aan de hand. Maar hoe lang doe je dit al dan? En moet je het niet gewoon eens zonder proberen? Zo word je erg afhankelijk namelijk.

Zoek in in ieder geval goede instructie!!

GirlGirlGirl
Berichten: 20
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-04 16:25

goede instructie heb ik al!
maar ik heb de slof puur voor de snel heid.en hoe sterk hij is.
als hij 20 minutjes gereden heeft kan hij eraf!
ik rijd niet altijd met slof.maar neem hem altijd mee.voor buiten op wegnaar de les zoiezo.en als hij dan te sterk en te snel is doe ik hem er ff aan.ik geef zeker veel been!heb geen sporen.

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:27

GirlGirlGirl schreef:
goede instructie heb ik al!
maar ik heb de slof puur voor de snel heid.en hoe sterk hij is.
als hij 20 minutjes gereden heeft kan hij eraf!
ik rijd niet altijd met slof.maar neem hem altijd mee.voor buiten op wegnaar de les zoiezo.en als hij dan te sterk en te snel is doe ik hem er ff aan.ik geef zeker veel been!heb geen sporen.


nou dan is het iig niet slecht hoor Lachen maar ik zou maar ff de topics *van* Dioxide goed doorlezen...

GirlGirlGirl
Berichten: 20
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-04 16:28

bedankt!!!!!


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:29

lees de topics goed door!
en als ie te sterk of te snel is zou ik liever eerst 10 minuutjes gaan longeren met n bijzetje... elke dag met slof rijden is niet goed IMO
ongemerkt rijd je te gauw en te veel op de slof...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:48

en op een volte zetten en die sluiten werkt ook erg goed bij te snelle paarden.
verder genoeg hierover te vinden Lachen

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 19:56

elke dag met een slof rijden is niet goed...
en bovendien van een slof word je paard alleen maar sterker..
jij zegt dat je hem los heb hangen waarom heb je hem dan om..

daaruit maak ik op dat als je pony hard gaat dat je hem wel gebruikt.. ik raad het je af hij word daardoor alleen maar sterker en sterker.

rij desnoods met iets anders..

het beste is goed met hem de basis oefenen.
voltes verkleine
schakelen (harder draven, zachter draven, bijna stappen enz.)
heel veel schakelen is goed hij moet op jou hulpen reageren..
en slof is niet de oplossing je heb het probleem misschien verholpen voor jou gevoel maar opgelost nog lang niet..

van die slof word hij alleen maar erger en ik raad je aan iets anders te doen.
maar ja je moet het zelf weten.
suc6

.¨:
`.
Don Zhivago
Paardrijden is geen individuele sport... Het is een TEAM sport!!!
Z2 startgerechrigd. Met actief pensioen.

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 20:23

als je paard te snel is de eerste 20min zou ik hem ook eerst wat longeren, zoals eerder al gezegd denk ik...
of mss geef je hem gewoon teveel krachtvoer of staat hij teveel op stal ofzo en wil hij zijn energie kwijt...
hij kan natuurlijk ook slecht opgevoed zijn maar dat denk ik niet als het na 20min wel beter gaat....

misery is just a butterflie!!
later wanneer ik groot ben zou ik graag een pennymeisjejuh worduh, maar ik weet niet of dit kan want ik ben een jonguh:)

Mickelodeon

Berichten: 120
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 15:59

Rock-on, dudes! ik heb inderdaad op mijn pony ook veel met slof gereden, het was een half arabiertje met heel veel kracht en snelheid en als ze d'r hoofd in de lucht gooide kon ik als klein meisje alleen maar goed vast houden en blijven zitten.
Om d'r meer onder controle te houden ben ik toen met slof gaan rijden. Of te wel voor dat ik boze mensen over me heen krijg; de slof zat er aan om d'r te kunnen stoppen en het werkte goed, later werd ik sterker en was mijn pony iets meer opgevoed en ging het goed zonder slof.
Ons vorige paard Siko hebben we op advies van de dierenarts met slof gereden hij mocht namelijk omdat hij te veel hoefkraakbeen in zijn Verdrietig hoeven had, geen rare sprongen of korte bochtjes maken, maar het was een jong paard en had nog niet veel evenwicht. Met de slof als hulpteugel is het heel goed gegaan, alleen dressuur kon hij nooit door zijn afwijking in de hoeven. Het paard dat we nu hebben rij ik alleen met martingaal, omdat hij groot en sterk is en zijn hoofd wel eens omhoog gooit. Maar hij is heel makkelijk, dus geen slof nodig. Schijnheilig
Met slof er aan rijden is niet erg als je 'm maar niet gebruikt om hem in de krul te trekken, het is alleen een hulpje in de goede richting en heel handig bij sterke paarden, die heel hard kunnen rennen!!!!

supergroom van Ragne!!

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:26

voor buiten kan ik wel begrijpen dat je hem eraan hangt,dan heb je iig toch net iets meer te zeggen,maar als hij tijdens het gewoon rijden los hangt,dan kan hij er toch evengoed af

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:48

als jij hem gebruikt omdat hij zo sterk is, betekend dat dat je hem dus aan moet trekken, en daar is een slof niet voor.
het is in ieder geval heel slecht als je hem aan moet trekken, ook al doe je het maar 10 minuten ... als je hem elke dag zo verkeerd gebruikt kan je een hoop beschadigen aan je paardje.

En inderdaad wat promessa zegt van een slof word je paard alleen maar sterker, en straks over een tijdje is hij dan misschien helemaal niet meer zonder slof te rijden odat hij dan nog sterker word en alleen maar zijn hoofd omhoog gooit

Paardrijden is geen krachtsport, maar gevoel
San Z1+9 Fury M2+6 Haha!
Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je de dieren gaat waarderen!!

kelly_ov
Berichten: 526
Geregistreerd: 17-04-04
Woonplaats: lisserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 07:12

danifur schreef:
als jij hem gebruikt omdat hij zo sterk is, betekend dat dat je hem dus aan moet trekken, en daar is een slof niet voor.
het is in ieder geval heel slecht als je hem aan moet trekken, ook al doe je het maar 10 minuten ... als je hem elke dag zo verkeerd gebruikt kan je een hoop beschadigen aan je paardje.

En inderdaad wat promessa zegt van een slof word je paard alleen maar sterker, en straks over een tijdje is hij dan misschien helemaal niet meer zonder slof te rijden odat hij dan nog sterker word en alleen maar zijn hoofd omhoog gooit

ik ben zoiezo niet zo van de hulpteugels, en hier ben ik helemaal mee eens... OK dan!

miltonlover

Berichten: 762
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 08:12

ik vind dat een slofteugel geen zin heeft.
het enige dat er gebeurt is dat je paard naar beneden word "getrokken".
ik zou hem meteen in de prullenbak gooien.
maar er zijn al heel erg veel disccussies over slofteugels geweest, ik zou het effe opzoeken.

Samoeray (L)

ankyfan
Berichten: 415
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 09:56

nee losser niet mar al hou je ehm te strak trek je zn hoofd zegmaar krom en dat is absoluut niet de bedoeling

ankyfan
Berichten: 415
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 09:57

miltonlover schreef:
ik vind dat een slofteugel geen zin heeft.
het enige dat er gebeurt is dat je paard naar beneden word "getrokken".
ik zou hem meteen in de prullenbak gooien.
maar er zijn al heel erg veel disccussies over slofteugels geweest, ik zou het effe opzoeken.



dat is jou mening de slof heeft meer zin dan je denkt hoor ze houde zich echt wel in of je moet een echte bikkelhard paard/pony hebben maar als het helpt kan je ehm beter op een GOEDE manier gebruiken en gewoon om doen!

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:22

Ik verwijs graag naar de topics genoemd in de FAQ.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers