Longeren of rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Longeren of rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-04 10:50

Heb op zoekfunctie al gezocht maar kon niet echt een goed antwoord vinden.. dus ik maak er maar even een topic van Cool

Ik vroeg me af wat nou beter is voor de soepelheid van een paard.. longeren (evt. met bijzetteugels) of rijden??
Als ik mn pony longeer met bijzet komt ze naar mijn idee veel meer los in haar rug .. dan loopt ze pas echt vw-nw en lekker ontspannen..

Wat is naar jullie idee de beste verhouding tussen longeren en rijden (bv. 1x longeren p/week en 4x rijden)? Wat doen jullie zelf? Verward


pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:00

Ik longeer zelf twee maal in de week en de rest rij ik *LOL*

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:00

Rijden. Tijdens longeren loopt je paard constant op volte, met rijden kun je links rechts en rechtdoor rijden veel makkelijker afwisselen. De verhouding die je noemt lijkt me wel oke.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:55

ja ik ga met marliesje mee!! onder t zadel kan je (vin ik) je paardje veeeel meer losmaken en dan kan je dr tog ook op de volte laten lopen??

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-04 12:01

Mja.. maar bedoel niet 'gewoon' longeren he.. Met bijzet dus dat lekker laag loopt en haar hele rug gebruikt..
En rijden zonder hulpteugels

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 12:46

Ideaal is even (bijv 10 min) longeren voor je gaat rijden. Dan is de rug al los en soepel als je erop gaat en heeft het paard goed in z'n eigen evenwicht los kunnen worden (nadeel is wel dat de ruiter dan vaak nog niet los is, maar daar is voor te zorgen, natuurlijk!).
Is vaak toch wat te omslachtig. Ik doe het zelf ook niet, tenzij het om een extreem fris of jong paard gaat.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 12:51

Ligt er geheel aan HOE je rijd en hoe je longeert. Als je heel handig bent met longeren dan zul je het paard daar losser mee krijgen Haha!

Als ik zelf tegen een rijtechnisch probleem aanloop wil ik nog weleens aan de longe verder gaan. Omdat ik weet dat ik het daarmee goed oplos. Maar niet bij alle paarden, sommige paarden zijn juist fijner onder het zadel.

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-04 13:02

Ik hoorde laatst trouwens dat als je paard aan één kant 'vastzit' dat longeren met bijzet dan ook goed helpt Verward

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 13:04

NehnaDagmar schreef:
Ik hoorde laatst trouwens dat als je paard aan één kant 'vastzit' dat longeren met bijzet dan ook goed helpt Verward


Denk dat je daar onder het zadel flexibeler aan kan werken (veel slangevoltes en wendingen bijv). Teveel fixeren op één kant kan juist averechts werken.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 13:16

QQQQ schreef:
Ideaal is even (bijv 10 min) longeren voor je gaat rijden. Dan is de rug al los en soepel als je erop gaat en heeft het paard goed in z'n eigen evenwicht los kunnen worden


dit doe ik meestal wel. Mijn paard is overbouwd en dit was de tip van mijn instructrice. Zo kan ze makkelijker los lopen en dan met mij erop gaat het soepeler door. Ik zie bij mijn paard ook echt het profijt.

Verder longeer ik minimaal 1x per week echt als training. Op Prisca werkt het gewoon goed en gaat dat lekker, dus bij haar werkt het zeker. Ik denk verder wel dat het van het paard en de persoon die rijdt/longeert af hangt, waarbij je paard losser wordt. Bij ons is het een combi van alletwee.


Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 14:51

QQQQ"]
Ideaal is even (bijv 10 min) longeren voor je gaat rijden. Dan is de rug al los en soepel als je erop gaat en heeft het paard goed in z'n eigen evenwicht los kunnen worden
[/quote]
Dit doe ik ook altijd
En het werpt duidelijk z'n vruchten af nu.... Ze loopt vrijwel direct ontspannen aan de longe en gaat ook onder het zadel steeds meer de ontspanning opzoeken.

[quote="Pipo schreef:
Ligt er geheel aan HOE je rijd en hoe je longeert.

En om wat voor paard het gaat, en waar de problemen liggen....

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 14:59

Als een paard scheef is aan een kant kan je dit vaak beter oplossen met longeren. Mits je goed handig onder het zadel bent, helaas zijn niet veel mensen dit handig kunnen. Veel slangevoltes onder het zadel zou ik juist niet doen met een paard wat extreem scheef is.

Veel rechte lijnen en probeer om het achterbeen te kunnen plaatsen onder de massa. Dus controle over het achterbeen krijgen en waar het paard die gaat neerzetten. Als je dat kan is het een eitje om je paard recht te richten.


Rytm

Berichten: 4868
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:19

Djin wordt 1x per week gelongeerd en 6 keer gereden waarvan 1 of 2 keer een buitenritje is.
Is opzich wel een goede verhouding vind ik en ik merk wel dat hij door dat longeren (met bijzet) veel lekkerder loopt de laatste tijd

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-04 15:38

Richtje"]
[quote="QQQQ schreef:
Ideaal is even (bijv 10 min) longeren voor je gaat rijden. Dan is de rug al los en soepel als je erop gaat en heeft het paard goed in z'n eigen evenwicht los kunnen worden

Dit doe ik ook altijd
En het werpt duidelijk z'n vruchten af nu.... Ze loopt vrijwel direct ontspannen aan de longe en gaat ook onder het zadel steeds meer de ontspanning opzoeken.
[/quote]

Ik neem aan dat je haar voor het rijden zonder bijzet longeert toch?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:45

regelmatig longeren is zeer goed !

dan ziet de ruiter ook hoe het paard zich beweegt en waar er evt problemen zitten ...

zeker voor minder ervaren ruiters, of ruiters met problemen, is het zeker aan te raden te longeren , op gewoon het paard de kans te geven ook de rug weer eens helemaal te ontspannen .
als je om de 5 minuten omdraait valt de eenzijdige belasting wel mee
is makkelijker als je met dubbele longe leert longeren , dan hoef je niet steeds alles om te gespen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:45

Het hangt er ook een hoop vanaf waar je zelf beter in bent. Ik krijg aan de longe nooit voor elkaar wat ik onder de man (of in mijn geval: vrouw Haha!) wel kan, dus ik stap er liever op dan dat ik longeer.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:18

NehnaDagmar"]
[quote="Richtje"][quote="QQQQ schreef:
Ideaal is even (bijv 10 min) longeren voor je gaat rijden. Dan is de rug al los en soepel als je erop gaat en heeft het paard goed in z'n eigen evenwicht los kunnen worden

Dit doe ik ook altijd
En het werpt duidelijk z'n vruchten af nu.... Ze loopt vrijwel direct ontspannen aan de longe en gaat ook onder het zadel steeds meer de ontspanning opzoeken.
[/quote]

Ik neem aan dat je haar voor het rijden zonder bijzet longeert toch?
[/quote]

Ik longeer met gogue.....
Voor het effect zie [HAW] Regina @work aan de longe (veel foto's)

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 19:59

de combinatie van rijden en longeren is het beste..
rij je pony niet elke dag doe bv. om de dag rijden en longeren en een keer in de week vrij zo heb ik het ook gedaan en ze is nu lekker losjes.
maak veel buigingen tijdens het rijden veel voltes enz.

.¨:
`.
Don Zhivago
Paardrijden is geen individuele sport... Het is een TEAM sport!!!
Z2 startgerechrigd. Met actief pensioen.

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-04 20:08


Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:09

Pipo schreef:
Ligt er geheel aan HOE je rijd en hoe je longeert. Als je heel handig bent met longeren dan zul je het paard daar losser mee krijgen Haha!


MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 21:46

ik longeer veel meer dan dat ik rijd. Maar dat is ook vanwege mijn eigen rugproblemen. Met longeren, en dan bedoel ik eigenlijk meer "grondwerk" dan echt longeren aan een touw, laat ik mijn paard wel echt werken. (achterhand erbij en netjes stelling, buiging, hoofd-halshouding, alles) En dat werkt voor mijn pony heel erg goed. Maar ik ben het geheel met de uitspraak van pipo eens, het ligt eraan hoe je rijd en longeerd.

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:07

NehnaDagmar"]
[quote="Richtje schreef:

Ik longeer met gogue.....
Voor het effect zie [HAW] Regina @work aan de longe (veel foto's)


Zoo das echt mooi ontspannen
En daarna stap je erop?
[/quote]

Inderdaad.... even tien minuutjes zo longeren en daarna stap ik erop Lachen

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:10

Longeren kan in principe heel oke zijn voor je knollie, maar daar gaat heel wat oefenwerk aan vooraf... *LOL*
Want het valt niet mee... om een paard dusdanig aan de longe te hebben lopen op die manier dat ze ook echt ingesteld kunnen worden. Hier ook weer: laat je begeleiden door iemand die er verstand van heeft. Een bijzet eraan doen en wat rondjes laten rennen kan iedereen! (zelfs ik!)

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 12:23

ik denk dat rijden beter is, met veel figuren rijden.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 20:08

Longeren met dubbele longe is (naar mijn mening) het beste. Je kan goed zien wat je paard doet en je kan hem lekker aan het werk zetten. 20 min intensief met dubbele longe longeren kan veel paarden slopen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers