vraagjes ivm evt nieuwe stal / zelfverzorging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IndianaJones

Berichten: 1762
Geregistreerd: 18-07-03

vraagjes ivm evt nieuwe stal / zelfverzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 12:24

Hoi,

ik weet dat het al vaak besproken is en ik ben er vanmorgen ook een groot aantal berichten over gaan lezen...stalstrooisel. Uit alle berichten etc heb ik "gekozen" voor vlas.

Nu heb ik een aantal vragen (ik heb nu namelijk volledige pensionstalling, maar het volgende wil ik graag weten voor als ik mijn paard evt thuis of elders ga stallen waar ik het zelf moet verzorgen).

Ik lees verschillende berichten ivm de prijs van vlas. Wij wonen in Groningen. Is er iemand die hier in de buurt woont en ook vlas gebruikt en me kan vertellen waar je het kan halen (of laten bezorgen) en wat het kost?

En bij sommige berichten lees ik dat leveranciers van vlas ook de afvoer van mest regelen. Ook hier in de buurt?????

Waar m'n paard nu staat krijgen ze hooi/kuil (van die grote balen). Pakjes hooi....hoeveel eet een paard daar ongeveer van in de maand/week en wat kost een gemiddeld pakje hooi ongeveer op het moment?
(het gaat om Tinkers.....en ze hebben nogal neiging tot dik worden allemaal....NIET AL TE VEEL DUS! hahahaha)

Ben op het moment wat aan het berekenen wat alles zoal zal gaan kosten in de maand.

Wil geen stro, dit omdat mijn paard dit allemaal op eet in 1 nacht en te grote hoeveelheden geeft op de mestbult.

Waar laten jullie zoal je mest??? (en dan vooral in de provincie Groningen). Het gaat om 4 tot 7 paarden.

Alvast heel erg bedankt !

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 18:10

Vlas heeft als voordeel dat de mest gauw verteerd. Als je dus een grote bak hebt waar je het instopt, dan is het sneller geschikt als compost. Soms kan je het dan bij tuinderijen (volkstuintjes) storten. Het neemt qua volume minder ruimte in, dus is je mesthoop niet zo snel vol. Zaagsel op laten halen/ergens brengen is een groot probleem en dat heb je met vlas dus niet.
Kijk eens op marktplaats of google en zoek naar vlas, dan zie je dat ze het vaak thuisbezorgen bij 1 pallet. Je kan dan zelf de verschillende merken vergelijken.
Prijzen hooi/kuil zijn moeilijk te vergelijken. Hier zijn al wel topics over, dus kijk nog even met de zoekfunctie. Als je paard alleen staat, kan je beter niet aan kuil beginnen ivm schimmelen. Hele droge voordroog heb je ook in kleinere pakken en dat is dan weer heel geschikt. Hooiprijs is afhankelijk van de oogst. In juni kan je vaak al informatie opvragen bij leveranciers/handelaren. Het voordeel van voordroog is dat je het buiten op kunt slaan; vlas ook (onder zeil) dus dat is handig als je niet veel opslag hebt.