Stalhouders, waar voor je geld?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Stalhouders, waar voor je geld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 08:59

Met "waar" bedoel ik genoeg voorzieningen, geduld met de dieren (dierenliefde), veiligheid, oplettendheid, dienstverlening, je paard krijgt een optimale verzorging of jijzelf wordt optimaal gesteund door de stalhouder bij het geven van een optimale verzorging etc.
Dus nu eens niet over instructeurs, maar over het geluk en de waarborging van de (zo goed mogelijke) gezondheid van je paard in de dagelijkse omgang/verzorging en de ondersteuning hierin van de stalhouder of juist de belemmering hiervan. In hoeverre kan je afspraken maken, die ook worden nagekomen (des noods tegen extra betaling)?
Vooral de ervaringen van western mensen interesseren me, vandaar dat ik dit hier neer zet.
Veel mensen hebben bijvoorbeeld de ervaring met (oudere) boeren dat ze erg vast zitten in gewoontes (niet flexibel) en ze te veel in termen van koeien denken. Geen doelbewuste kwaadwillendheid, maar wel erg lastig voor de paardenhouder!
Dit onderwerp is NIET bedoeld om mensen door het slijk te halen of te adverteren, dus a.u.b. GEEN namen noemen van stalhouders.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 09:15

Ik heb nu wel mijn plekje gevonden ja. Ik wordt in mijn waarde gelaten en mijn paard is gewoon mijn paard. Als mijn stalhoudster ergens anders over denkt dan ik hebben we het daar weleens over maar zij heeft wel respect voor mijn beslissingen. Andersom ook, en daardoor gaat het juist prima. Bij vorige stallen was het tot nu toe altijd een strijd als ik de dingen anders wilde, mijn paard was mijn paard niet meer.
Ik mag ik nu alles naar stal halen, instructie, clinics, noem maar op. Dit wordt juist gestimuleerd. Dit was ik ook nooit gewend, zeker instructie was altijd een heet hangijzer op vorige stallen. Alles mag/kan en wordt geregeld voor zover mogelijk. Eigen voer kan ik bepalen, hoeveel uur ik weidegang wil ( ook 24/7 is mogelijk ), of uren in de zandpaddock of wat dan ook. Maar vooral heb ik het dus naar mijn zin omdat men mij accepteert zoals we zijn. En hierdoor kan ik mijzelf weer meer gaan ontwikkelen en dingen proberen.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 09:30

5-sterren verzorging!!!!!! Maar wel op een privé-dressuurstal Haha!

Heb het al een keer vermeld, Flash staat in Leusden, tot aan z'n knie in het stro en altijd superschoon. Wordt 1 keer per dag geborsteld, al zijn we er dus zelf ook iedere dag. Krijgt super-goed voer, altijd hooi beschikbaar. Elke dag 1 keer in de stapmolen, op dagen dat we niet rijden 2 keer. Weidegang. Wat willen we nog meer?

Groetjes, Gisela

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 09:45

Goed onderwerp!

Ik heb mijn paard "thuis" staan. Samen met Nanouk hebben we een stal met 4 binnenboxen, paddock en weiland. Geen eigen bak maar de buren hebben dat wel en daar rijden wij in.

De reden dat ik Digger thuis heb staan is juist omdat ik de vrijheid op de meeste pensionstallen ver te zoeken vind. Je betaald maandelijks een aardige som geld en dan moet je niet alleen rekening houden met de regels die op de stal gelden maar ook nog eens met de vele stalgenoten die allemaal hun eigen wensen hebben.
Uiteraard moeten er regels gelden op een stal, anders zou het een puinhoop worden. Maar ruimte voor persoonlijke opvattingen over de wijze waarop ik er over denk hoe mijn paard te houden, is er meestal niet. Simpelweg omdat er de mogelijkheden er niet voor zijn of dat de stalhouder het gewoon niet wil.

Ik denk dat jij, Cornelie, het dan aardig voor elkaar hebt!

Uiteraard kleven er ook een aantal nadelen aan "thuishouden".
Je moet altijd een aantal keren per dag naar je paard om er voor te zorgen, oppas zoeken als je er niet bent, we hebben geen mooie voorzieningen als bv. een binnenbak, stapmolen, solarium, etc.
Gelukkig doen Nanouk en ik het samen dus draaien we vaak wisseldiensten, nu Nanouk even geen paard heeft mis ik haar gezelligheid op stal wel. Verdrietig
Voordeel vind ik wel weer dat ik geen uren weg ben om bv. te rijden, ik kan met een klein uurtje uit en thuis zijn en dat is met kinderen in huis altijd wel handig Knipoog

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 10:01

Tja nou ja, ik sta op een pensionstal maar ik ben al ruim een jaar de enige pensionklant Haha! Mijn stalhoudster fokt appaloosa's en in principe doen we de boel eigenlijk samen. Dus ook mijn eigen stal bijhouden etc etc. Voordeel is wel dat ik ALLE faciliteiten voor mijzelf heb Knipoog
Maar toch, elkaars mening respecteren komt zeker niet op elke stal voor. En ook als er wel meer mensen komen kan er maar over weinig dingen discussie komen. Je houdt al je eigen stal bij, je koopt je eigen voer, hooi is 24/7, weidegang ook, alles is welkom dus tja, waar moet je dan nog 'ruzie' over maken Knipoog ( en ik heb zelfs koeien om mee te spelen Haha! )
Aan huis leek mij altijd ideaal maar ook daar begin ik over te twijfelen. Zeker met vakanties en dat soort dingen sta je er altijd 'alleen' voor en moet er wat geregeld worden. Dat is bij een pensionstal weer een stuk makkelijker. En ik vind het soms ook wel gezellig als er wat meer mensen zijn. ( nou ja, niet elke dag ) Met de auto ben ik binnen 7 minuten op stal en dat vind ik heerlijk. Ik verbaas mij er wel eens over als ik mensen hoor die dan 45 min of langer onderweg zijn. Echt niks voor mij, dan wordt het zo onderhand een dagtaak om wat te doen.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 10:03

Het is geen simpele materie, de stalhouder moet er een redelijk uurloon aan over houden en het werk moet te behappen blijven, dus kosten/opbrengsten/werkzaamheden verhouding moet doenlijk zijn. Iedere klant heeft zo zijn eigen wensen en wil natuurlijk het liefst alles het meest in zijn belang voor niet al te veel geld en de klanten kunnen elkaar voor de voeten lopen. Al die verschillende belangen van al die mensen die soms met elkaar in strijd zijn... Vindt daar maar eens met elkaar een redelijke balans in, niet makkelijk!
Vaak wordt het extra moeilijk wanneer je paard een gezondheidsprobleem heeft dat extra zorg/aandacht vraagt en je bent zelf fulltime naar je werk. Kan je je paard dan de extra zorg/aandacht garanderen en in hoeverre kan je de stalhouder daarbij inschakelen?

Christina
Berichten: 260
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 10:09

Ik sta op een handels- pensionstal, waar voornamelijk aangespannen wordt gereden. Voordeel is dat er 's avonds, wanneer ik kom rijden, bijna nooit iemand in de binnenbak bezig is. Nadeel van een niet-western stal is dat ze niet snappen hoe belangrijk een goede bodem is voor reining.

Verzorging is super, dik stro, goed hooi, mijn eigen voer, dagelijks in de wei ook in de winter als bijna alle andere paarden op stal blijven. Hij zou ook in de stapmolen gezet kunnen worden, maar daar zie ik het nut niet van in.

Iedereen is erg geinteresseerd in western rijden en als ik weer eens met een nieuw hoofdstel met tassels, showhalster of zadel met zilver aankom vinden ze dat helemaal geweldig en worden deze uitgebreid bewonderd.

calemity_jane
Berichten: 2031
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: noordbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:28

ik sta al 15 jaar op de zelfde stal nooit wegeweest zegt denk ik wel genoeg Bloos

WWranglers

Berichten: 204
Geregistreerd: 03-04-03
Woonplaats: Nieuw Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:32

Hmmm... ja uit eigen ervaring, kan ik zeggen dat ik heel tevreden ben over onze stal, maar ja dat is dan ook bij ons thuis, dus helemaal objectief ben ik niet. We hebben een gezellige club mensen en paarden bij elkaar en zijn dan ook al een hele tijd samen. Geen jaloezie, haat, nijd etc, maar gewoon elkaar respecteren en in zijn/haar waarde laten. Wat betreft de verzorging van de paardjes is ons motto :"Zou ik paard bij mezelf willen zijn", als dit volmondig ja is denk ik dat je het goed doet. Al de paardjes die bij ons staan gaan de hele dag naar buiten (weiland of losgooibak), worden 5x per dag gevoerd en krijgen de nodige extra knuffels en aandacht. Vaste afspraak met de hoefsmid, op tijd de wormenkuren, de eigenaar/veearts op tijd inschakelen als dit nodig is etc. Tja kan alleen maar zeggen dat we het prima naar onze zin hebben OK dan! . Groetjes Brigitta

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:49

calemity_jane schreef:
ik sta al 15 jaar op de zelfde stal nooit wegeweest zegt denk ik wel genoeg Bloos

Als ik bij jullie in de buurt woonde zou ik daar ook gaan staan met mijn paardje!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 12:06

vera schreef:
Uiteraard kleven er ook een aantal nadelen aan "thuishouden".
Je moet altijd een aantal keren per dag naar je paard om er voor te zorgen, oppas zoeken als je er niet bent, we hebben geen mooie voorzieningen als bv. een binnenbak, stapmolen, solarium, etc.


Idd. ik denk dat ik het "thuis" ook aardig voor elkaar heb, maar soms zou ik wel eens anders willen. Je draagt toch 24/7 zelf de verantwoording. Ook als een paard ziek is en ik moet werken, laat ik de verzorging daarvan niet snel aan anderen over (wat tot nog toe geen problemen heeft gegeven, maar gemakkelijk is anders). In het verleden nam ik, als ik les moest geven, mijn paard drie dagen per week mee naar de manege. Wat is dat gemakkelijk zeg! Thuis mis ik toch ook meestal de aanspraak van andere mensen, wat het werken met paarden toch ook gezellig maakt!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 12:16

Ik ben het met je eens dat dat wel eens lastig is.
De aanspraak van andere is inderdaad ook leuk en gezellig. Dat mis je wel eens, net als de voorzieningen. Ik denk dat als ik alleen zou zijn (dus zonder Nanouk) dat ik ook wel zou kiezen voor een pensionstal....
Maar tot op heden ben ik nog steeds blij dat ik vanuit mijn tuin mijn paardje lekker in de wei zie struinen. Cool

Misschien scheelt het ook wel dat wij vroeger paarden thuis hadden en ik dus van huis uit gewend ben dat je altijd bezig bent met het verzorgen van paarden....

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 12:44

voordat je besluit dat je je paard op een stal gaat zetten , lijkt hem me verstandig om voor je zelf uit te maken of je daar echt wel wilt staan.
er zijn mensen die om de kosten te drukken ergens gaan staan , waar ze eigenlijk wat faciliteiten betreft niet helemaal tevreden zijn.

doe je dat toch, dan krijg je in jouw ogen uiteindelijk geen waar voor je geld.
maar geeft de stal wel waar voor het geld wat er voor de stalling betaald word.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 13:08

Ik heb de paardjes eerder ook altijd thuis gehad. Ideaal, behalve inderdaad met vakanties en dat soort dingen... Maar toen had ik nog een echtgenoot die af en toe wel wilde voeren ofzo, dus een dagje weg was niet zo'n probleem. Nu heb ik Dot vlak bij huis staan (Als die ene boerderij er niet tussen stond kon ik haar vanuit m'n slaapkamer raam zien lopen), op een weitje wat ik huur van een partikulier die verder NIKS met paarden heeft.
Een goedkope oplossing, maar ik heb nagenoeg geen voorzieningen... Één stalletje in een oude pinkenschuur mogen fabriceren, maar als licht hangt er een looplamp in en ik neem 4 keer per dag een jerrycan water mee omdat er ook geen water is. Buiten heb ik geen plek om haar vast te zetten en ook geen buitenbak. Ik wilde nog wel het één en ander verbeteren (mag wel nog een afdak maken voor het hooi en een vastzetpaal moet er ook nog komen) en rijden kan in één van de twee weitjes, die wel 'bak afmetingen' heeft, maar toch wordt het vooral als je wilt showen wel behelpen. En helemaal nu ik alleen ben is ook het beschikbaar moeten zijn iets lastiger. Dat blijkt nu maar nu ik m'n been gebroken heb. De verhuurders hebben niks met paarden en ik hoef ze dus ook niet te vragen iets aan de paarden te doen. Ik heb wel alles kunnen regelen, maar het betekent wel dat ik ze nu in pension heb moeten zetten (m.a.g. hogere kosten) en vooral met Dot ben ik daar voorzichtig mee. Nu staat ze op een super plek, waar ik blind op de verzorging durf te vertrouwen, maar het nadeel daar is wel dat ze minder naar buiten kan omdat er alleen een buitenpaddock is waar alle andere pensionpaarden ook een uurtje in moeten...

Ik ga nu dus wel op zoek naar een betaalbaar pensionplekje. Maar dan komt meteen het grote voordeel van 'zelf doen' om de hoek... ik ben een zeikerd en heb 'eisen'... en tot nu toe heb ik nog niks gevonden waar ik die 'eisen' vervuld kon krijgen. Terwijl ze naar mijn mening niet eens zo heel gek zijn: zaagsel in de stal en liefst zelf uitmesten, ruime frisse box, wasplaats met warm water, eigen voer en meerdere keren per dag voeren, elke dag naar buiten, ook 's winters (wei of paddock maakt me dan nog niet eens uit, als ze maar goed en vaak gevoerd worden dan) maar niet in een grote kudde maar kleine groepjes en een paardveilige afrastering en niet te ver weg (max. +/-10 min. rijden). Als er dan ook nog een binnenbak is zou het helemaal perfect zijn, maar als de voorwaarden voor het paard goed zijn vind ik dat minder van belang.

Ik vind dit geen 'rare' eisen, maar helaas kan ik tot nu toe zo'n stal niet vinden... En als het al in de buurt komt, dan is het meestal weer te duur...
Voorlopig blijft ze dus maar 'hier' staan en probeer ik m'n gedoetje wat te 'upgraden'... (en blijf ondertussen hard zoeken naar die leuke vrijgezel met boerderijtje-met-wei-en-stalletjes Knipoog Tong uitsteken Haha! )

Ideaal vind ik Vera's situatie. Paardjes thuis (óf gehuurde wei met stal), maar wel samen met iemand anders, zodat je elkaar in geval van nood en vakantie kunt vervangen. Moet dan wel iemand zijn waarmee je op één lijn zit en die je op kunt vertrouwen, qua omgang met paarden, maar ook qua afspraken.

Jester
Berichten: 352
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Noortmoor Duitsland voorheen Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 13:15

Wij staan bij een boer. De accomodatie is zeer sober. Je hebt een stal, 1 losgooi/longeerbak, 1 buitenbak, een poetsplaats met een slang om af te spuiten (koud water) en weiland. Dus geen stapmolen, overdekte rijbak, solorium, kantine, toilet etc. De boer geeft alleen 's morgens om 6.00 uur het voer aan de paarden wat je zelf hebt klaargezet (en gekocht). Verder moet je alles zelf (onderling) regelen; mesten, voeren, binnen/buiten zetten. Als je paard ziek is en je geeft dat door dan gaat hij wel een keertje extra kijken. Als je op vakantie gaat, moet je de verzorging van je paard zelf regelen (kijken of anderen dit willen/kunnen doen), in noodgevallen doet de boer de verzorging. Verder mogen ze 10 maanden per jaar het weiland op in een klein groepje (6 paarden) en dat is geljik een van de belangrijkste redenen dat we hier voor gekozen hebben. En het is voor ons maar 10 minuten fietsen van huis uit. Daar je zelf je voer en stro moet kopen is de basisprijs van deze stalling niet zo hoog, maar er komt dus nog wel het een en ander bij. Wij zijn tevreden met deze misschien wat sobere accomodatie, maar de paarden geven niets om luxe en genieten van de weidegang. Gezien de plek waar we wonen, zijn er niet zoveel mogelijkheden waar paarden 10 maanden per jaar naar buiten mogen.

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 14:30

Sunny staat bij een 'quarterliefhebber'. Hij rijdt zelf niet, heeft alleen twee merries, waarvan ik er ook een rij (de ander is een shet). Alle drie de paarden hebben een stal met eigen wei, waar ze naar believen in en uit kunnen. In overleg kan alles, hij voert wat ik wil, mest hoe ik het wil en gaat in de zomer met de zeis vers gras maaien voor de paarden ('s ochtends EN 's avonds!). Ik heb de buitenbak voor mij alleen, welke wordt gesleept wanneer ik erom vraag. Na het rijden krijg ik een kopje thee geserveerd. In de vakanties past hij op de paarden en als hij op vakantie is komt er iemand in huis. Met het veulenen staat hij 's nachts op, OOK voor mijn merrie. Ideale situatie dus, alleen het is zo EENZAAM.... Omdat hij zelf niet rijdt kun je rijtechnisch nooit iets bespreken. En 's winters is de bak een zwembad en moet ik dus naar elders om te rijden. Als ik hier ooit wegmoet is mijn ideale pensionstal al gevonden: in Wolfheze, bij *, het veulen van Sunny staat hier in de opfok: elke dag weidegang van 9 tot 4 (50 ha!), 2 eb en vloedbakken, solarium, schone stallen, en midden op de veluwe! En niet te vergeten: meedenkende eigenaren!
[edit SM; naam verwijderd]

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:02

Ik sta op een vrij grote draversstal. Er staan in totaal zo'n 75 dieren. In de zomer nog meer, want we hebben altijd wel wat vakantie-klanten die hun paarden wat vertier op het land willen gunnen. In de zomer kun je kiezen om dag en nacht buiten te staan of in de dag-groepen. Die worden dan van 9 tot 5 buiten gezet.
Ze komen ook swinters een paar uur buiten. Niet op het land, maar in groepjes in kampjes met houtsnippers op de bodem.
We hebben een (kleine) binnenbak, een buitenbak van 20x30 met een eb en vloedbodem, een kleine buitenbak waar ook in gelongeerd en losgegooid kan worden, en genoeg houtsnipper-kampjes om ze nog extra los te gooien savonds of te longeren. Er is een drafbaan van een kilometer lengte waar we op mogen stappen en draven. En sinds kort ook een round-pen. Ook buitenrijden kan makkelijk. Een kwartiertje langs een fietspad stappen (zonder auto's) en je bent in een park met ruiterpaden.
Er wordt elke 2 weken "groot" uitgemest en verder elke dag mest eruit en nieuw stro waar nodig. Mijn paardje staat er eht altijd heel netjes bij. Genoeg hooi (lees: heel veel hooi) en krachtvoer in overleg. Je kan zelfs ook nog granenmix kiezen wat ze eventueel bij de brok voeren.
Er loopt een dierenarts rond (die heeft daar ook paarden staan) en als er iets is met een paard is hij altijd bereid om ernaar te kijken. De stalhouder heeft zelf veel gevoel bij paarden (hij heeft zelf allemaal dravers) en je kunt altijd om raad en daad bij hem terecht.
Het is niet een goedkope stal, maar als ik om me heen kijk ook niet extreem duur.
Ik vind het zelf in ieder geval het geld waard en als ik naar mijn paard kijk: Banish heeft er nog nooit zo goed uitgezien na een winter! Hij heeft een lekker bol buikje en is vrolijk en gezond. Dat zegt mij dat hij het er erg naar zijn zin heeft.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:09

Ik sta sinds kort op de voor mij perfecte stal. Wel een beetje duur maar lekker kleinschalig, veel weidegang, ruime boxen en we zijn maar met ons 3en. Ze staan daar helemaal open voor NH, Strasser, aromatherapie en noem maar op en we hebben ook nog eens bossen vlakbij. Het heeft wat stallen geduurd voordat ik dit vond maar ik sta er goed zolang ik geen miljoen win met de postcode loterij Haha!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:32

waar mijn jaarling nu staat zou ik hem best willen late staan als hij volwassen is
weiland het hele jaar door
eventueel een looptstal
een longeer paddock en bos
voeren etc word gedaan
er is overzicht door mensen die hetzelfde denken over de verzorgen en manier van paarden houden zoals ik
en de prijs is ook nog goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:43

ja, ik krijg zeker waar voor mijn geld.
Dubbel en dwars zelfs.

De paarden hebben het super.
Elke dag weidegang ook in de winter.
Goed eten, goed gevulde en schone stal.
Afspraken worden nagekomen.

Fijn te rijden binnenbak, altijd opgeruimde gangen en nergens gevaarlijke dingen. Ruime zadelkamer.
en een hele fijne sfeer.

ja het bevalt mij super bij *
[edit SM: naam verwijderd]

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:22

Ik sta met nog 2 overgebleven westernruiters op een pensionstal in de bossen van Stiphout. Helaas heeft de pensionhouder aangegeven dat hij er mee stopt en handelt daar nu ook naar. Alhoewel de paarden het nog altijd prima hebben, de hele dag in de wei, ook s'winters, gaat de handel toch achteruit, er is niemand meer aanwezig overdag (stalhouder heeft nu een 40-urige baan). We hebben een buitenbak die eigenlijk altijd goed te rijden was, maar nu steeds slechter wordt door gebrekkig onderhoud. Stroom is van de wei af, en wordt niet meer aangesloten. Het eigen hooi wordt nog opgevoerd maar nieuw wordt niet besteld..dat soort dingen...Tot september mogen we blijven staan en dan verkassen we. Onze eisen zijn nu wel wat hoger, nu we wegmoeten willen we ook wat luxer, dus met binnenbak en de hele reutemeteut. Stal de Bleek is inderdaad echt helemaal super, hij blijft nog altijd op ons (in ieder geval op mijn) alternatievenlijstje...helaas is het voor een van ons te ver rijden, zo'n 40 minuten....en we blijven samen hebben we afgesproken..Onze eisen zijn verder: beslist weidegang in zomer en winter, normale openingstijden in het weekend, zodat je ook 's avonds kunt rijden en niet al te druk (lees..weinig pennymeisjes, hoe leuk ze ook kunnen zijn Bloos! ) )
We hebben nu de keus gemaakt voor stal Verbakel, professioneel van opzet, ruime stallen (ahum 3 x 4.5 m) tot de knieen in het stro, binnenbak, longeerring, grote buitenbak, weidegang ook in de winter, eigen spuitplaats en zadelkast. Bij ons in de regio ligt de prijs voor zo'n accomodatie tussen de 210 en 250 euro. Veel geld, maar t wel waard, denk ik. Belangrijk vind ik ook dat er wat gezellige lui op stal zijn, waar je mee kunt klessebessen over van alles en nog wat onder het genot van een bakkie...en mensen die gewoon lekker willen rijden, de bossen in!

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:37

Wij staan op een gewone engelse manege, en naar onze eisen hebben we absoluut waar voor ons geld.
De paarden hebben het er prima naar hun zin, zitten goed in hun vel en wij ook Cool
In basis is de verzorging prima, verder gaan we wat de paarden betreft ons eigen gang en hebben ook alle vrijheid. We hebben zelfs met nog een paar anderen die op ons rijtje stonden (zijn inmiddels weg) een tuinhuisje mogen neerzetten bij wijze van prive-zadelhok. Dat hebben we nu dus nog maar met z'n 2en en da's erg luxe
Begeleiding en/of echte bemoeienis m.b.t. verzorging willen we niet Haha!
Ondanks dat het een manege is kunnen we elke avond gebruik maken van de binnenbak (zijn trouwens ook 2 buitenbakken en een longeercirkel) want er zijn 's-avonds maar nauwelijks lessen.
Verder hebben we prachtige uitrijmogelijkheden naar de duinen en het strand. Mij hoor je niet klagen...
Het enige nadeel: geen weidegang, want wei is er helaas niet. Wel een soort van landje/paddock dus het is iig iets.

Irene K.

Berichten: 315
Geregistreerd: 06-09-01
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:56

Boerderij in Randstad met ca. 75 koeien.
Gewone doorsnee-prijs.
ca. 23 stallen voor pensionpaarden (op dit moment veel stallen vrij).
Buitenbak van 80 meter lang, waarvan ca. 30 meter is afgezet in 2 stukjes om paarden in los te gooien. Het rij-gedeelte heeft houdsnippers en de hele lengte is gedraineerd.
Sinds een jaar een round-penn, waar paarden ook los mogen. Dus in de winter 3 losgooi-plekjes.
klein kantinetje met ijskastje, wc-tje, warm en koud water en koffie enzo. We spekken met zijn allen de pot en daar wordt koffie enzo van gekocht.
Weidegang van ca. maart t/m ca. oktober, van smorgens 09-00 uur tot savonds 18.00 uur.
Boer (nog een jonge vent) zet de paarden buiten en binnen, behalve als we er zelf zijn, dan helpen we mee.
Wij zetten bakjes voer klaar, die worden door de boer gevoerd 2x daags, hij zorgt ook dat er voer is en hooi en stro en vlasstro en mot. We kunnen kiezen wat we willen stro, mot of vlasstro.
Zelf uitmesten, als we niet kunnen dan is er altijd een stalgenoot die het doet.
De boer heeft veel verstand van paarden, dus altijd eerst hem raadplegen en advies vragen en dan pas arts bellen. Hij zit ook bijna altijd goed met zijn advies. Boer heeft instelling, niet te veel tutten, laat het paard paard zijn. Maar hij is er heel goed voor. Hij houdt ons op de hoogte als er iets gebeurd is overdag (de meesten werken overdag) en belt bij onraad. Als je niet kan dan ontvangt hij de smid, arts of weet ik veel.
Wij zitten niet in een leuk uitrij-gebied, naar bos is 10 minuten met trailer, dus als we ff zo willen rijden, mogen we als het begaanbaar is in het enorme weiland rijden, lekker scheuren op zijn tijd.
Soms zijn er wel eens problemen met mensen onderling, dat is rot. Maar ja, dat krijg je, sommigen zitten er elke avond, dat is hun 2e huis (ik ik ik!!!). Dan krijg je ook te maken met problemen van alledag. En dat botst soms. Boer staat altijd voor ons klaar. Dat is fijn. Mijn pony is er erg happy (ze is 20), ze staat met haar oude vriendin (30) overdag heerlijk in weiland. Ik hoop dat ze daar nog veel ouder mag worden. Ik hoop ook snel mijn 2e paardje daar neer te mogen zetten. Boer leeft ook erg mee als het slecht gaat met het paard (de mijne ging tot voor kort heel slecht), dan sipt hij met je mee en steunt hij je. Lief! Dus hier een tevreden stalklant. Irene

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:19

Ik denk dat de meeste mensen wel redelijk of zeer tevreden zijn met hun stekkie, anders zouden ze er al weg zijn.
Iedereen stelt zo zijn eigen eisen voor omgeving, verzorging, afstand, toezicht etc. Dus wat de een geweldig vindt, vindt een ander niks. Bovendien zijn de voorzieningen en de prijs die daarvoor betaald wordt regio-gebonden.
Over het algemeen geldt: alle waar naar zijn geld. Een heleboel zaken weet je van tevoren als je je paard ergens stalt. Voor specifieke zaken die je niet kunt voorzien, in geval van ziekte van jezelf of van ziekte/blessure van je paard ben je afhankelijk van de medewerking van je stalhouder en dat kun je vantevoren vaak moeilijk inschatten.
Sommige mensen lijken wel nergens te kunnen aarden en verhuizen soms een paar keer paar jaar (of je paard daar blij mee is?).
Een paard thuis stallen heeft zijn voordelen. Maar, zoals al eerder genoemd, is dat weer erg lastig in geval van fulltime werk/afwezigheid/ziekte/vakantie e.d. Dan ben je toch sterk afhankelijk van anderen. En dat wil niet iedereen (ook niet of soms juist niet als het familieleden betreft).

Wat ik overigens in de verhalen niet echt kan terugvinden maar wat voor velen toch wel belangrijk zal zijn is de eventuele aanwezigheid van instructie ter plaatse of de mogelijkheid dat iemand van buiten les komt geven. Dit is vaak moeilijk denk ik, want het vinden van eend goeie instructeur/trice die aan huis les geeft is niet overal makkelijk.

Leuk om allerlei ervaringen te lezen. Maar waar wil je heen met dit topic? Ik heb de indruk dat er een specifieke aanleiding of achterliggende reden is voor het starten van dit topic....

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:19

Ik sta bij een boer die ong 25 pension paarden heeft.
de grootste plus punten vind ik:
*hele jaar door buiten 24/7 in een groep met schuilgelegenheid.
*Goed hooi, biks koop ik zelf
*bak die eigenlijk altijd goed te rijden is.(vind ik dan anderen niet altijd, maar die hebben niet gehad wat ik hiervoor had Tong uitsteken )
*Bos, strand en duin om de hoek.
*Goedkoop

Nadeel:
* veel paarden , in elke hoek staat er een.
* dus ook veel mensen
*sommige delen van de boerderij zijn vervallen
*eens een boer altijd een boer.

Maar deze boer is echt super voor de beesten en denk echt in het paarden welzijn.
Alle paarden staan het hele jaar door buiten en een deel gaat s'winters s'nachts op stal.
Verder ben ik zelf absoluut niet veel eisent, ik heb op allerlei soorten stallen gestaan van heel luxe tot middeleeuws aan toe maar ik sta het allerliefst gewoon zo. Haha!