Niet te geloven!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Niet te geloven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 11:05

Zondag ben ik weer eens naar een wedstrijd geweest om te kijken naar een vriendin van me. Altijd gezellig, mooi weer. Laat gaan dus Haha!

Nou rijd ik zelf recreatief (dus gewoon wel serieus bezig, maar ook heerlijk lang leve de lol) maar ik ben me daar toch geschrokken van hoe mensen met hun dier bezig zijn!

In de springring viel het me vooral op (en dan praat ik over klasse B en L voornamelijk) dat de meeste ruiters hun paarden niet eens dressuurmatig voor elkaar hebben. Die dieren stormen als dolle stieren op die gekleurde hekkies af dat ik bijna mijn handen voor mijn ogen sla. En dan daarna worden ze vol op de rem getrokken (!!) omdat ze te snel gaan. Er was een meisje die zich wel niet zo gruwelijk zat aan te stellen dat haar vader (of weet ik veel wie die gast was) haar lekker stond uit te schelden vanaf de afrastering. (quote: "nou, dan gaat ie toch morgen naar de slacht!!). Lekker zeg, in plaats van dat ze de fout bij de ruiter zoeken, wordt het dier gewoon voor rotte vis uitgemaakt want het deugt niet.

In de Z-dressuur ring reed een vrouw waarvan ik me afvroeg hoe zij hier in godsnaam ooit was beland. Zagend en prikkend kwam ze de proef door! Is dit wat de jury wil zien? Met het koppie vrolijk op en neer knikkend ook niet echt lekker om te zien (krijg al last van mijn rug als ik eraan terug denk).

Kortom (want anders wordt het zo'n lang verhaal): toen ik later thuis kwam ben ik even lekker naar mijn beestje gelopen (die er bijloopt als bonfire (the second), het verwende monster) heb hem even diep in de ogen gekeken en tussen zijn oogje gekroeld, en was blij dat ik recreatief rijd.

Begrijp me niet verkeerd: dit is echt geen pleidooi om geen wedstrijden te gaan rijden. Er reden er ook meer dan genoeg wel gewoon netjes en met respect voor hun paard. Maar van een heel deel ging mijn nekharen overeind staan en vroeg ik me af waarom ze in vredesnaam wedstrijden rijden, in ieder geval niet voor hun plezier of die van hun paard.

Wilde het gewoon even kwijt Knipoog

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:12

Ik rijd wel wedstrijden en ik heb hetzelfde als jij als ik om heen kijk.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:14

tja, dat denk ik ook vaak genoeg als ik recreatieruiters door het bos scheuren met een paard dat zijn hele lichaam vast houdt en een ruiter die erop zit te plukken.

Sorry, ik word een beetje moe van al dat gekat op wedstrijdruiters. Niet persoonlijk tegen jou bedoeld, maar ik kom dit zo vaak tegen.

Kortom, laat iedereen fijn in zijn waarde.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:35

Lielle schreef:
tja, dat denk ik ook vaak genoeg als ik recreatieruiters door het bos scheuren met een paard dat zijn hele lichaam vast houdt en een ruiter die erop zit te plukken.

Sorry, ik word een beetje moe van al dat gekat op wedstrijdruiters. Niet persoonlijk tegen jou bedoeld, maar ik kom dit zo vaak tegen.

Kortom, laat iedereen fijn in zijn waarde.

OK dan!

Compleet mee eens.
Ieder heeft zijn eigen plezier met zijn/haar beestje.
En dat hoeft niet altijd goed te zijn in de ogen van een ander.
Maar laat iedereen lekker doen waar ie zin in heeft!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:40

Het ligt er maar net aan op welke wedstrijd je komt,
ik kom zulke wantoestanden gelukkig zelden tegen. (of helaas? Want het is dan wel heel leuk scoren op zulke concoursen Schijnheilig )

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 11:42

Lielle schreef:
tja, dat denk ik ook vaak genoeg als ik recreatieruiters door het bos scheuren met een paard dat zijn hele lichaam vast houdt en een ruiter die erop zit te plukken.

Sorry, ik word een beetje moe van al dat gekat op wedstrijdruiters. Niet persoonlijk tegen jou bedoeld, maar ik kom dit zo vaak tegen.

Kortom, laat iedereen fijn in zijn waarde.


Klopt, ook daar zitten mensen tussen die niet weten hoe ze met paarden om moeten gaan op een verantwoordelijke manier.

Het was ook niet vooral tegen wedstrijdruiters bedoeld, alleen daar zie je ze zo massaal voorbij komen, terwijl ik in het bos of waar dan ook, nooit een andere ruiter tegenkom. Het viel me dus gewoon op.
Verder is in mijn ogen een wedstrijd iets waar je jezelf laat zien en waar je voor je plezier naartoe gaat om je kunnen/kennen te meten met anderen. Als je dat niet wilt dan blijf je thuis. En ook daar verbaasde ik me over, mensen die daar ontzettend lopen te vechten met hun dier. En dan vooral op een niet eerlijke manier. En dat stoorde me.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:42

Ik heb het soms bij mensen die het zichzelf moeilijk maken.
Nog niet eens in de zin dat ik naar het rijden kijk, maar gewoon hoe je zo'n dag doorbrengt. En dan denk ik aan vb aan mensen die extreem zenuwachtig zijn. Of mensen met (te) hoge verwachtingen die niet uitkomen en dan staan ze dus (elke week!) te janken op het paard.
En dan heb ik het niet over kinderen. Dan vraag ik me idd wel eens af waarom je dan wedstrijden rijdt.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:44

oke nou effe een opmerking: Iedereen moet het leren en elke jury wil iets anders zien *LOL*

Ik begrijp wel wat je bedoeld en ik zie het ook wel op concoursen maar je kan er toch niks tegen doen.. Dus ga lekker kijken naar de ruiters die het wel goed doen Haha!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:49

Ik ben het wel met je eens Wiesje. Het stoort mij ook. Ik rij ook wedstrijden en vindt het moeilijk om zelf niet in die sfeer te komen. Het stoort me mateloos als mensen na een slechte proef op een bepaalde manier met hun paard omgaan. En ja, ik moet toegeven dat ik dan zelf ook wel baal, maar dan bedenk ik me gauw dat we het voor ons plezier doen en dat het wel leuk moet blijven.

Het verdient niets (teminste je haalt je besteede geld er nooit uit), het kost reistijd, het kost een berg zenuwen Haha! en voorbereiding en training van je paard. Wat heb je er nou aan om sagerijnig en oneerlijk tegen je paard te zijn als iets niet wil een keer?
Ik rij alleen wedstrijden omdat ik het leuk vindt en graag meer wil leren, en als ik dat in gedachten hou heb ik er gewoon veel plezier in.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:50

O ja, ik heb trouwens het idee dat wedstrijden rijden voor sommigen puur een stattus sport is, om je ego te vergroten bij wie dan ook. Zo komt het in ieder geval wel vaak over.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 12:31

Ik denk dat er thuis nog veel rottigere dingen gebeuren dan dat je op het wedstrijdterrein te zien krijgt....

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 12:34

essie79 schreef:
Ik rijd wel wedstrijden en ik heb hetzelfde als jij als ik om heen kijk.


Hier idem dito.

Hoe vaak ik wel geen opmerking kan maken in de trend van "het was toch hobby?" tegen iemand die net zo verbaasd als ik naar een schouwspel staat te kijken...

En dan de ergernis van de écht leuke paarden met de meest verschrikkelijke onsympathieke ruiters erop. Okee, ik ben zelf ook geen sterruiter, maar ik laat mijn paard in zijn waarde en kan er (vooral op wedstrijd) gewoon om lachen als ze een fout maakt. Of ik Schijnheilig

juttie
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Prinsenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 14:25

Ik ben het wel met Wiesje eens. inderdaad, kijk eerst naar jezelf als je paard een fout maakt, per ongeluk met het been te ver naar achter, iets te hard gedreven? Het is zo makkelijk om de schuld op je paard af te schuiven. Ik heb ook zo iets als de ruiter vloekend en agressief van het paard afkomt van volgende keer beter! Ach gut Natuurlijk is het een teleurstelling als je hoge verwachtingen hebt en het gaat gewoon helemaal fout! Maar spaar je paard en oefen gewoon sommige onderdelen wat beter! OK dan! Zul je zien dat het de keer daarna een stuk beter gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 14:50

Die mensen die dat zo al op concours doen, die wil je niet thuis zien rijden... Verdrietig
Helaas zitten er in elke tak van de paardensport mensen bij die je het liefst van hun paard wilt sleuren en net zoveel tikken verkopen als dat ze hun paard gegeven hadden ~~}>

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:02

Ik kijk liever naar de goed ruiters, daar kun je veel van leren, ook als recreatieruiter. Je kan wel naar dat soort sneue types gaan staan kijken, maar ik kan dan mn mond niet dicht houden en ga er wat van zeggen. Vaak doet de aangesproken persoon dan heel timide, maar wanneer ik wegloop wordt het paard nog eens stevig afgeranseld. Op die manier los je niets op.
Onder de recreatieruiters kom je ook droevige gevallen tegen. Wedstrijdruiters hebben vaak nog wel in hun achterhoofd dat je een jury niet voor de gek kunt houden, zeker niet mbt het cijfer oplettenheid en vertrouwen van het paard, dus binden ze nog wel in. Recreatieruiters zijn op een veel meer ontspannere manier bezig, maar dat wil niets zeggen over de manier waarop het dier gereden wordt.
Overigens zullen er weer een hele hoop mensen gaan reageren dat ze zulke zielige dingen zien op wedstrijden, net als in het topic van RK op rt.
Iedereen het erover eens dat zulke dingen echt niet kunnen, maar of ze zelf op wedstrijd zo aardig met hun rijdier om gaan...
Andersom kan ook, die van mij ging op wedstrijd eens op hol toen de tractor de bak kan slepen, dus heb ik haar met een kort rukje tegen het schot gezet, leek me wel zo veilig voor mijn bakgenoten. Gevolg was dat ik de rest van de wedstrijd door enkele omstanders voor dierenbeul werd aangezien.

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:08

ik vind trouwens wel dat je bij het springen meer van die types tegenkomt dan bij dressuur. Ik rij ook wedstrijden en vooral bij de B springen zie je veel mensen die hun paard niet dressuurmatig voor elkaar hebben. En dan geven ze inderdaad het paard de schuld. Ik kan me er echt dood aan ergeren!! Gelukkig zie je dit veel minder bij de dressuur..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:10

Die indruk heb ik niet.
alleen bij springen valt het meer op imo, omdat het paard dan de stop in gaat.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:11

nou, die ervaring heb ik absoluut andersom. De meeste springruiters hoor je zeggen: ja, ik reed niet netjes aan oid, dus we hadden een balk, terwijl ik bij dressuurruiters vooral hoor: hij wilde geen schouderbinnenwaarts lopen.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:14

Dit soort praktijken is ook mede de oorzaak dat ik geen wedstrijden meer wil rijden en al lezende in jouw verhaal kwam de frustratie en ellende die ik in mijn korte tijd bij de LRV heb gevoeld weer boven.
Kijk, er zit altijd kaf tussen het koren, maar waar ik destijds reed zat er nauwelijks koren tussen het kaf! (snap je?)

Ik ergerde me dan zo, dat mijn begeleidende ploegje mensen al zuchtend alle ellende moesten aanhoren, want ik mopperde op alles en iedereen en zag alleen maar hoe slecht anderen het deden.

Nee, ik vond wedstrijden om het wedstrijd rijden wel leuk.... maar niet om de sfeer, helaas....

Overigens dacht ik tijdens een onofficiele wedstrijd wel leuke mensen te treffen: helaas was de poeha en gemep en geprik met allerhande hulpmiddelen daar nog meer aanwezig..... tsk, zulke mensen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:15

Kleintje"]
[quote="Lielle schreef:
tja, dat denk ik ook vaak genoeg als ik recreatieruiters door het bos scheuren met een paard dat zijn hele lichaam vast houdt en een ruiter die erop zit te plukken.

Sorry, ik word een beetje moe van al dat gekat op wedstrijdruiters. Niet persoonlijk tegen jou bedoeld, maar ik kom dit zo vaak tegen.

Kortom, laat iedereen fijn in zijn waarde.

OK dan!

Compleet mee eens.
Ieder heeft zijn eigen plezier met zijn/haar beestje.
En dat hoeft niet altijd goed te zijn in de ogen van een ander.
Maar laat iedereen lekker doen waar ie zin in heeft!
[/quote]

Uhh EN HET PAARD DAN?? als iemand echt zagend ed proef rijd dan moet dat tog geen lekker gevoel zijn voor het paard?? maar jullie hebbe wel weer gelijk in al dat gezeur op wedstrijd ruiters!! daar mogen mense wel is mee kappe lang niet alle mense rijde slecht!!

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:20

In de dressuur valt het onder de proef vaak nog wel mee, het inrijden gaat er heel wat minder liefelijk aan toe.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:21

patos schreef:
In de dressuur valt het onder de proef vaak nog wel mee, het inrijden gaat er heel wat minder liefelijk aan toe.


ja, en waar zijn dan die KNHS-mensjes die daarop toezien? Ik heb ze nog nooit gezien....

ephany

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:26

Ik heb niet de indruk dat wedstrijdruiters slechter voor hun paarden zorgen of met minder plezier rijden dan recreatieruiters. In 11 jaar wedstrijden rijden in alle disciplines heb ik inderdaad ook wel eens dingen gezien die niet door de beugel kunnen, dit ontken ik niet.

Maar scheer niet alle ruiters over 1 kam!!, ik verkoop mijn huidige paard omdat hij gewoon niet genoeg in zijn mars heeft om door te stromen naar de M-dressuur. Het is echter een schat van een dier en zeer geschikt als recreatiepaard. Maar de mensen die komen kijken daar schrik ik dus van!

Beginners die nog geen 20 lessen hebben gehad op een manege en een boek over paardenverzorging als basis zien om dag in dag uit een paard te verzorgen en te rijden. Dat gaat niet goed, en ik ken zat gevallen waar het ook niet goed ging (zelfs met dodelijke gevolgen), dan kreeg het paard de schuld. Nee ik blijf dus lekker wedstrijden rijden en bid dat degene die mijn paard koopt meer verstand van paarden heeft dan de kopers tot nu toe.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:26

kimmy"]
[quote="patos schreef:
In de dressuur valt het onder de proef vaak nog wel mee, het inrijden gaat er heel wat minder liefelijk aan toe.


ja, en waar zijn dan die KNHS-mensjes die daarop toezien? Ik heb ze nog nooit gezien....
[/quote]

Ik heb het ooit meegemaakt... sloeg iemand letterlijk de zweep kapot op de kont van het paard... die werd verwijderd van het wedstrijdterrein.
MAar wedden dat dat dier thuis nog genoeg slaag kreeg? Verdrietig

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:36

DePennyBitch schreef:

Ik heb het ooit meegemaakt... sloeg iemand letterlijk de zweep kapot op de kont van het paard... die werd verwijderd van het wedstrijdterrein.
MAar wedden dat dat dier thuis nog genoeg slaag kreeg? Verdrietig


Dat soort mensen moeten direct geschorst of verwijderd worden bij de KNHS...