ben verward,want wie heeft hier ooit van gehoord?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

heb ik het verkeerd geleerd vroeger??

heb ik gelijk
4 (4%)
heeft onze instructrice gelijk
73 (90%)
of heeft niemand gelijk
4 (4%)

Totaal aantal stemmen: 81


Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

ben verward,want wie heeft hier ooit van gehoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 18:04

we staan sinds 21 april op stal heerendonk en hebben iemand gevonden die mijn man en dochter les komt geven,ze is kei lief,heeft aandacht zowel vooe het paard als voor de ruiter,is zachtaardig werkt liever niet met allerlei hulpmiddellen,blijft altijd rustig ,kortom een goede instrictrice.

maar nu komt mijn vraag,ik hoorde dat zowel aan mijn man als dochter ze ,hun met het laten stoppen of vanuit draf terugkomen naar stap,moeten ze been geven Verward dus druk op het been diep zitten ophouding,eigenlijk moeten ze alleen op je zit van tempo kunnen wisselen,of halthouden.
maar nu ben ik in de war,of ligt dat aan mij,heb al van verschillende mensen les gehad,MAAR NOG NOOIT IS MIJ DIT GELEERD,en ergens vind ik het niet logisch been geven is toch voorwaarts/neerwaarts Verward
maar toch niet langzamer/stilstaan???
ik heb het ook al geprobeerd met ons paard,maar ja duurt lang eer dat ze stilstaat,terwijl op mijn manier diep zitten,ophouding,en been eraf,ze wel meteen reageert.

dus dressuur mensen graag uitleg en of dit wel correct is,want wil uiteraard niet dat mijn paard verkeerde dingen leert,en mijn man en dochter ook niet .

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:08

In een overgang terug houd ik ook altijd mijn been er goed aan!
Natuurlijk hoef je niet onwijs veel been te geven, maar zoals jij zegt "been eraf" dat doe ik beslist niet, dan staat het paard niet stil met de achterhand er goed onder.
Ik maak m'n been lang (dus soort van dieper zitten) maar houd m'n been er wel bij in een overgang terug, zodat de achterhand er goed bij blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:11

Het klopt zeker wel.
idd niet als een gek gaan zitten schoppen, maar wel been eraan.
Zo word ook de overgang netjes op het achterbeen opgevangen.
Anders heb je mer kans op op de voorhand ploffen.

natuurlijk is dat leren doseren, aanvoelen hoe dat moet, maar het is zeker de juiste manier.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:12

Je moet altijd blijven rijden, ook als je stilstaat of langzamer wilt gaan. Dus ook dan been geven.

*edit: typo*
Laatst bijgewerkt door Justy op 17-05-04 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:12

Wel je been er aan, maar been niet als aandrijven/voorwaardse hulp. Als je goed paard rijd heb je altijd je been er aan, maar dat betekend niet dat je aan het aandrijven bent

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:14

Ja indd wel been eraan houden. Ik doe gewoon altijd been eraan houden en steeds langzamer gaan lichrijden of ophoudingen geven, want als je geen been geeft dan wordt het geen voorwaartse overgang. Tenminste zo leer ik het. Anders wordt het een overgang van pats boem stil, naar stap bijv. Dus je moet zeg maar door een aantal passen heen een overgang maken maar wel goed voorwaarts houden maar wel steeds langzamer gaan ( snap je het nog Haha! )

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:16

Zo heb ik het juist wel geleerd. Bij een overgang terug altijd m'n benen eraan. Zo wordt de overgang geleidelijker en mooier, anders krijg je dat ie meteen stil valt in de langzamere gang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:33

Ben ik zeker de enige die het niet doet Lachen Ik hou mijn been er netjes vanaf.
Ik heb geen probleem met op de voorhand ploffen en de overgangen worden netjes op een achterbeen opgevangen. Maar dat is alleen mogelijk als je paard van zichzelf voldoende voorwaarts en nageeflijk is en dat is voor ieder paard [tot op zekere hoogte] te trainen.

Er is dus niet een manier die fout of goed is. Het kan op beide manieren, als je maar wel consequent bent in de uitvoering.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:35

Yep altijd je benen eraan! Ook bij het stilstaan, voor de nageeflijkheid! M'n instructrice heeft het vanmiddag net geshowt voor een 'grillig-voor-het-been-paard' en ik moet zeggen --> het werkt geweldig!

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:41

Als je je been er aanhoudt staat het paard ook makkelijker vierkant stil.
Je houdt dan de achter hand actief zodat die er goed onder komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:50

Jippie schreef:
Ben ik zeker de enige die het niet doet Lachen Ik hou mijn been er netjes vanaf.
Ik heb geen probleem met op de voorhand ploffen en de overgangen worden netjes op een achterbeen opgevangen. Maar dat is alleen mogelijk als je paard van zichzelf voldoende voorwaarts en nageeflijk is en dat is voor ieder paard [tot op zekere hoogte] te trainen.

Er is dus niet een manier die fout of goed is. Het kan op beide manieren, als je maar wel consequent bent in de uitvoering.

Maar dan heb je het over een paard dat verder in training is, of niet?
Bij Kawa heb ik mijn been er niet aan, ook niet af, maar ben zelf wel heel waakzaam dat hij de drang naar voren niet mag verliezen.
heeft hij wel die neiging, moet hij direct weer voorwaarts.

vandaar ook het veel schijnovergangen rijden.

maar bij jongere paarden hou ik wel mijn been eraan, zodat ze leren dat ik altijd voorwaartse drang wil houden.

of doe jij dat bij jonge dieren ook niet?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-05-04 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:50

Instructrice heeft naar mijn idee gelijk, zo heb ik het geleert en leer ik het nog steeds Haha!

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:53

Idd, ook intsructie,
je moet toch ook een een lagere gang (hoe zeg je dat ?) je paard achtief houden, niet doordrijven maar wel waakzaam erbij om m in die stap actief te hebben,

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 19:04

Ook ik roep regelmatig vergeet je been niet.
De achterhand moet er namelijk ook bij blijven. Zodra je een overgang terug maakt zonder been, ploft het paard in de overgang.
Een paard moet in de overgangen, zowel naar voor als terug blijven macheren en dat krijg je niet voorelkaar zonder been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 19:06

runningkawa schreef:
Maar dan heb je het over een paard dat verder in training is, of niet?
Bij Kawa heb ik mijn been er niet aan, ook niet af, maar ben zelf wel heel waakzaam dat hij de drang naar voren niet mag verliezen.
heeft hij wel die neiging, moet hij direct weer voorwaarts.

vandaar ook het veel schijnovergangen rijden.

maar bij jongere paarden hou ik wel mijn been eraan, zodat ze leren dat ik altijd voorwaartse drang wil houden.

of doe jij dat bij jonge dieren ook niet?

Op mijn vorige paard leerde ik wel altijd been er aan te houden.
Bij Lois had ik een andere instructrice en bij hem heb ik het nooit gedaan. [Nou was Lois ook wel een heel ander paard dan wat ik tot dan toe allemaal onder het zadel had gehad Schijnheilig ] Lois is ook altijd extreem vliegerig geweest op mijn been dus daar heb ik braaf mijn been vanaf gehouden. En nu is dat wel een groot voordeel.

Maar ik vind dat je een overgang terug echt zonder been moet kunnen rijden. Dat voorwartse moet je er niet in willen douwen met een been. Je moet je paard zo trainen dat hij al voorwaarts is van zichzelf.

Maar ik snap wel dat er jongen paarden zijn die je af en toe een beetje moet helpen, dat lijkt me ook alleen maar goed. Maar ik hoefde Lois daarmee niet te helpen, die wilde juist alleen maar naar voren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-05-04 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 19:06

hihihi, wordt er schor van en helemaal als we het over de overgang Galop, draf hebben......... Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 19:13

gijsenkim schreef:
hihihi, wordt er schor van en helemaal als we het over de overgang Galop, draf hebben......... Haha! Haha! Haha!


Die heb ik vaak genoeg moeten laten zien zonder been, zonder teugel. Pfff rondjes hebben we gegaloppeerd het hield niet op *LOL*
Verplaats je gewicht naar het buitenachterbeen en zo verstoor je de balans. Soms ging het goed maar ja, voor zulke moeilijke dingen heb ik niet genoeg controle over mijn lichaam Bloos [toen zeker niet]. Later mocht ik drrrrrrrrrraf zeggen [zachtjes] Lachen

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:03

Jippie schreef:



Verplaats je gewicht naar het buitenachterbeen en zo verstoor je de balans
. Lachen


Die tip heb ik van het zomer van jou op Lois ook gekregen, en ook uitgeprobeert op Mirk. Echt, de hemel ging voor mij open Haha!, Mirk viel niet meer uit de draf!!! OK dan!

ik heb mijn benen eraltijd bij tijdens de overgangen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:41

idd been eraan in de overgang terug
anders vallen ze bv in draf vanauit de galop, of vallen in de stap vanuit de draf, een actieve overgang terug maken zorgt ervoor dat het een nette overgang is en ze in de andere gang gelijk weer actief en voorwaarts lopen

en halthouden daarbij moeten ze netjes gesloten staan, dus ook bij de overgang naar het halthouden toe ook been er aan.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:26

Ik moet bij Felix ook bijdrijven bij de overgangen naar een lager tempo!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:37

Voorheen bij de dresuur: been eraan (zo heb ik het geleerd) omdat het paard de achterhand er onder moet zetten.

Nu bij de western: been er vanaf, omdat het paard op zijn eigen benen moet lopen en de achterhand er zelf onder moet zetten. De stop/het halthouden wordt wel altijd gevolgd door achterwaarts, juist om het paard de achterhand eronder te laten zetten.

Raad het maar...Lips are sealed

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 00:16

Klink als een goede instructrice.Been er aan houden in verhouding met het gebruik van de achterhand. Zelfs de overgang naar halt is een actieve overgang.In principe gewoon contact met been, afhankelijk van hoeveel het paard de overgang op de voorhand/achterhand maakt meer been(en weinig tot geen hand).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 00:26

Cassidy schreef:
Nu bij de western: been er vanaf, omdat het paard op zijn eigen benen moet lopen en de achterhand er zelf onder moet zetten.

Precies zo wil ik het ook, dus hou ik mijn been er af. Op die manier krijg ik een paard dat op veel kleinere beenhulpen reactie geeft.
En dat zelfde geldt voor de teugelhulpen.

De theorie is heel simpel

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 00:52

Op een paard wat ik wat verder door getraind heb zit ik stil, toch waakzaam.
Terwijl als ik lesgeef, ik wel duizend keer roep houd dat been eraan. Puur omdat ik nog vaak geplofte overgangen zie. Het is niet dat ik zo perse dat been eraan wil hebben, maar meer het bewust worden van de ruiter dat er gewaakt moet worden. Dat zelfde geld voor de overgang naar een hoger tempo. Ook dat moet vanachteruit vertrekken. Is het paard eenmaal flitsend voor het been dan merk je vanzelf wel dat je met een simpele verlegging van het been ook reactie krijgt.

Gewichtshulpen Cassidy is niet alleen bij western zo, zeker wel dat je bij de dressuur met je gewicht rijd.
Iets heel grappigs wat ik ooit eens heb gezegt nadat ik op bonnigje haar paard heb mogen zitten is, elke dressuurruiter zou eens een lesje western moeten doen. Het bewust worden van hoevaak je eigenlijk stiekem toch teveel teugel en been hebt en teweinig gewichtshulp.
Ondanks dat ik absoluut geen western wil rijden voor mezelf ben ik in die paar minuten toch weer bewust geworden van het geen wat ik zo automatisch deed.
Dus iedereen die op western iets afgeeft, probeer het zelf eens, gewoon om je eigen fouten te vinden.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 01:55

Ik heb het ook zo geleerd, hoor. Anders valt hij in een overgang uit elkaar. De achterhand moet ook meekomen.

Het paard moet ten alle tijden voorwaarts zijn. Zelfs in het achterwaarts gaan.