Na bijna 8 jaar nog niets geleerd! Ik baal er van!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Na bijna 8 jaar nog niets geleerd! Ik baal er van!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 21:13

Ik rijd in augustus 8 jaar paard. Maar ik ben begonnen met op een manege rijden. Bijna 7 jaar lang elke week 1 uurtje. Een super gezellige manege en heb dr veel lol (nu rijd ik er namelijk nog!) maar..............
Je leert er echt NIET rijden! Hup als beginner meehobbelen en als je kunt blijven zitten mag je naar de "gevorderden"(toen was ik 11 en reed 1 jaar) en dan is het alleen maar buiten rijden.
Beter gezegd. Ik heb in 7 jaar geleerd te zitten op een paard. De paar lessen die we binnen rijden zijn zo niks daart leer je het alleen maar fout aan volgens mij.

Nu heb ik dus sinds 1 jaar een bijrijdpony (misting) en die rijd ik 1 keer in de week en die is ook wat meer dressuurgerichte pony. Daar merkte ik al beetje dat ik er dus niet veel mee kon maar ik lees veel dus de theore ken ik meestal wel amar durfde niet toe te passen.

Nu heb ik dus sinds september een verzorgpony (Brenda) en die rijd ik nu zo'n 5 keer in de week.
En sinds een paar weken hebben wij ook les! Daar ben ik zo blij mee want ook met Brenda kan ik "rijden" (of ja zitten en hobbelen) maar echt dr klopt helemaal geen biet van!
Vandaag weer les gehad voor de 4e keer (nou ja eigenlijk de 3e keer want lag er vorige week nogal hard af Bloos! )
En Brenda reageert dus helemaal niet op mijn been en daar zijn we dus mee bezig, met het aan het been maken maar ook de stelling want ze zit zooo vast!
Maar tijdens die les kom ik achter zoveel dingen die ik of gewoon niet of helemaal verkeerd heb geleerd Verdrietig
Vandaag wilde het dus ook echt niet lukken! Ik moet nu opeens alles tegelijk doen met die benen en ook met de buitenhand begrenzen maar dat is zo moeilijk want ik heb het nooit geleerd!
Ik doe alles maar met ik kant en ga daardoor ook scheef zitten. Brenda zit vast; maar door mij kan het niet goed komen denk ik nu!

Je kunt toch wel verwachten van iemand die bijna 8 jaar rijd dat die een beetje weet te rijden Ow ik baal zo ik kom er echt nu pas mee nu ik er echt mee geconfronteerd word! En dit is zeker niet leuk!

Wat ik met dit topic bedoel is even mijn verhaal kwijt te kunnen en of meer mensen pas na zo'n lange tijd echt pas dingen gaan leren.
En ook of iemand nou duidelijk uit kan leggen hoe het precies met die binnen en buiten benen en teugels zit!

Jits

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:16

Toen ik na 8 jaar manegelessen een bijrijdpaard kreeg, kwam ik ook tot de conclusie dat ik eigenlijk helemaal niet kon rijden (nu nog steeds niet super Haha!). Maar met elke week privéles kom je al een stuk verder!

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:29

Een van de redenen dat ik niet echt onder de indruk ben als mensen vertellen dat ze "al wel meer dan 10 jaar rijden..."

Ik heb ook pas echt leren rijden toen ik op de ponyclub ging rijden en daarnaast ook nog eens priveles kreeg.

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:36

Ik ken het, ik ben na 4 jaar rondjes hobbelen op de manege op een M2-paard terecht gekomen die ik een jaar ongeveer verzorgd heb en waar ik ook priveles mee heb gehad. En die 1e les herinner ik me nog steeds, de instructeur vroeg me op een gegeven moment echt waar ik dacht dat ik mee bezig was, dit was toch geen rijden?! Ik heb echt zo ontzettend veel dingen overnieuw moeten leren, ik had zo veel verkeerd aangeleerd. Ik zat verkeerd, dreef verkeerd, beugels te kort, handen fout, hoofd fout, echt alles fout. En in dat jaar heb ik zo ontzettend veel geleerd, daar heb ik nu nog profijt van, ookal heb ik al 2 jaar geen les meer gehad. Ik heb toen een tijdje dubbel gelest, priveles op dat paard en op de manege. En pas toen ik dingen uit mn priveles toe ging passen op manege paarden (aan de teugel rijden, taktmatig aandrijven) pas toen kreeg ik meer gerichtere adviezen waar ik wel wat mee kon over hoe k een paard beter aan de teugel kon rijden enzo. Ze vonden het jammer dat ik daar wegging, want ik was te goed. Scheve mond Ben zo blij dat ik daar weg ben, wil nooit maar dan ook nooit meer terug!

Maar wat ik ook nog ff wil zeggen, er is nog hoop hoor, ook voor jou! Kan me voorstellen dat je er van baalt dat je 8 jaar rijdt en nog steeds nix kan, maar nu heb je zo te horen de ideale mogelijkheid dus vasthouden en benutten die handel! Succes nog verder!

Olga88

Berichten: 4948
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:41

Haha dat had ik dus ook zoiets Haha!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:07

Ja dat is het probleem met maneges, vaak zijn manegepaarden ook nog moeilijker nageeflijk te rijden omdat ze zo verpest worden. Ze maken zich doof voor de ruiter zodat het steeds moeilijker wordt om zo'n paard goed te rijden, en op die manier moet je het dan leren. Lastig!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:10

Lief over 8 jaar heppie het weer Haha! Haha! Haha!

das het mooie van de paardensport, je bent nooit, nooit uitgeleerd

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:12

Citaat:
Brenda zit vast; maar door mij kan het niet goed komen denk ik nu!


nou net wel! Je krijgt nu toch les en je zult echt wel gaan zien dat de algemene lijn steeds iets omhoog gaat. Als je zo aan het rijden bent, leer je niet alleen meer, je leert het ook sneller, omdat je het bijna dagelijks toe moet passen. Natuurlijk gaat het niet altijd super, maar dat weet je wel wat er nog allemaal te gebeuren staat en steeds als er dan wel wat lukt, ben je er extra blij mee.

MiraMar

Berichten: 1131
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Op het randje van de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:27

Jouw verhaal komt denk ik heel veel ex-manegeruiters bekend voor! En troost je, acht jaar is nog niets, ik kwam er pas na achttien (!) jaar achter dat ik eigenlijk niet kon rijden, toen ik vorig jaar mijn paardje kocht. Bloos!
Ik zou zeggen, lekker doorlessen met Brenda, en wie weet kan je wat je leert ook nog op de manegepony's in praktijk brengen!!

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:36

ik zie idd bij veel mensen die alleen manegelessen hebben gereden dat ze eigenlijk helemaal niet kunnen rijden, zijn te ruw, snappen niks van nageeflijkheid, drijven raar aan.
Je gaat van birjijdpaarden en al eht andere een hoop leren.
Manegelessen is iets waar je na 4 jaar uiterlijk wel weer klaar mee bent denk ik.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:01

Snappen jullie nu ook dat mensen met eigen paarden altijd zeggen dat mensen van de manege nog moeten leren rijden? (ik generaliseer, ik weet het... )
Heel vaak zie ik dat mensen de overstap maken van manegepaarden naar een eigen paard en dat de mensen denken de wijsheid in pacht te hebben. Vervolgens wordt het paard compleet baas. Maar dan is het paard een rotbok. Jaja, de fout zoeken bij jezelf is moeilijk.... Maar wel een van de eerste dingen die je moet leren. De fout zit 99 van de 100 keer bij jezelf.

Neem goed les (hè, RK) en sta open voor de meningen van andere mensen die al jaren in de paarden zitten. Vraag dingen (op een normale manier), meestal is er wel iemand die je verder kan helpen. Kijk veel naar anderen als ze les hebben/aan het rijden zijn. Door veel goed te kijken en niet gelijk je oordeel klaar te hebben kun je ook veel leren.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:21

Ik heb het gevoel dat ik echt bof met onze manege. Jonge, frisse paarden (helemaal niet afgestompt), en een goede lesgeefster. Zij geeft gericht les, met paarden waar je nog wat van kunt leren. Ik heb nog geen enkele andere manege gevonden waar ik zou willen rijden, en geloof me, ik heb er al veel geprobeerd.. Dus ik bof gewoon echt met mijn manege Lachen

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:32

Dit gevoel hebben heel veel ruiters die van een manege af komen, het echte rijden begint toch vaak daarna pas. Niet bij de pakken neer gaan zitten, maar gewoon 2x in de week privéles nemen als je daar de mogelijkheid toe hebt, dan zul je echt met sprongen vooruit gaan Lachen

CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 09:57

Ik heb ook 7 jaar op een manege gereden, maar heb er wel degelijk iets van geleerd op beide maneges (De Hoge Devel (Zwijndrecht) en De Hoefslag (Oud-Gastel) heb er ook les gehad van goede instructeurs.

barbara8aug
Berichten: 404
Geregistreerd: 17-09-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 10:56

ik heb ook heel lang les gereden op maneges en bij de ene leerde ik eigenlijk alleen maar ziten en hobbelen en bij de andere moest je echt rijden (manege thielen) Daarheb ik het meeste geleerd. Daarna hebik nog wat bijrijdpaardjes gehad en nu heb ik mijn iegen pony. Daar leer ik nu ook nog veel van. elke keer rij je gewoon een stukje beter, je poedersuiker niet alles meteen goed doen. dat kan niemand volgens mij :S Zelfs ik maak nu nog foiuten in mijn houding en doen met shiva (mijn pony)

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:33

Dit is iets waar de meeste manege ruiters achterkomen als ze een eigen paard kopen of een verzorg paard krijgen.
Ik had het geluk dat ik op mijn manege geen ruk en pluk manieren heb aangeleerd, maar in een van mijn eerste echte lessen kreeg ik de opmerking of ik het paard naar de maan wilde drijven, ik was nl alleen maar vrij slome totaal niet op het been reagerende paarden gewend.

Ik kan alleen maar zeggen, blijf lekker lessen op je verzorgpaard. Uitleg geven is lastig omdat we je paard niet zien en dus ook niet weten wat zij fout doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:56

idd, veel voorkomend "probleem"
En het is niet erg, als je het verschil maar weet.
het word wel een probleem als je het niet geloofd en denkt dat je wel op elk paard weg kan rijden, omdat je ook op de moeilijke van de manege kon rijden.
echter zit er tussen moeilijke van een manege en bv een africhtingsstal wel een verschil.

Citaat:
Neem goed les (hè, RK)

En idd, neem goede les bij je nieuwe paard Haha!

word toch een bekende uitspraak geloof ik

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:00

Ik vind het ook zo jammer dat het verschil tussen manegeruiters en mensen die eigen paarden hebben zo groot is door het belabberde nivo van lesgeven dat op de meeste maneges gegeven wordt. De manegeruiters hebben al een achterstand omdat ze maar 1x in de week rijden en als er dan ook niet goed les wordt gegeven dan is het gat tussen manegeruiter en eigen paard ruiters best wel groot.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:06

jee je maakt me nu echt bang ik weet niet wat ik eigenlijk wel goed leer en wat niet... maar ik kreeg zopas nog wel opmerking dat ik netjes reed.. wie wil mij even gaan oordelen Verward

maargoed dat hoort idd bij.. dat is de nadeel van manege's..

happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:53

Ik heb 8 a 9jaar op een manege gereden ik heb er goed les gehad.
Ook wel veel van geleerd.
Maar nu ik bij bmstables rijd heb veel meer geleerd dan dat ik in al die jaren heb geleerd op de manege.
omdat nu bijna elke dag rijd, daar leer je veel meer van dan een uurtje per week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 21:22

kim16 schreef:
Ik vind het ook zo jammer dat het verschil tussen manegeruiters en mensen die eigen paarden hebben zo groot is door het belabberde nivo van lesgeven dat op de meeste maneges gegeven wordt. De manegeruiters hebben al een achterstand omdat ze maar 1x in de week rijden en als er dan ook niet goed les wordt gegeven dan is het gat tussen manegeruiter en eigen paard ruiters best wel groot.

Daar ben ik het helemaal mee eens.
En ik snap ook niet waarom er geen fatsoenlijke instructeurs staan (zal wel om het geld gaan)
want uiteindelijk begint hier je basis en niks zo belangrijk dan dat die meteen goed is, ipv naderhand een hoop afleren. want dat is zoveel moeilijker.
heel erg jammer.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 21:27

Daarom vindt ik het ook een goede ontwikkeling dat manegeruiters straks wedstrijd kunnen gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 21:28

Kunnen ze nu toch ook?
En krijg je daardoor beter les?
Sorry, maar snap het verband ff niet helemaal Lachen Blond

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 21:36

Toen ik begon op deze manege reed ik best aardig vond ik zelf, had 8 jaar op een andere gereden, toen kwam ik erachter dat ik kein beetje kan sturen en kein beetje niveau bepalen en verder niks, ja mn zit was vrij goed (zit heel makkelijk)
Nu ehb ik 2 jaar goed les op een manege, meets eparden zijn m2 geweest en leer je makkleijk op door en goede instructie, heb ook bijrijdpaardje en dan gaat heel goed, maar 2 jaar terug was het neit gelukt!
ken je gevoel dus!

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 21:45

Ik ken dat gevoel heel erg. Ik rijd nog 'maar' 4 jaar hoor. Maar begin pas nu wat meer te leren. De eerste manege waar ik een aantal jaar geleden heb heb ik idd alleen maar leren zitten (en nog fout ook )
Maar ik krijg nog geen pony nageeflijk. Heb het ook nooit geleerd. Ik kan een beetje rondsturen en zit aardig goed nu. Maar dan houd het ook wel op...
Maar nu krijg ik wél heel goed les! En ik wil ook heel graag beter leren rijden, dus ik doe hard mn best Haha!
En ik vind het paardrijden zó geweldig! Daar gaat het voor mij om Lachen
Goed leren rijden, het komt vast nog wel en ik wil het ook heel graag! Maar nu geniet ik er ook heel erg van!