Castratie 'Half bedekt' of 'Via de Lies methode'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pilou
Berichten: 322
Geregistreerd: 03-03-04

Castratie 'Half bedekt' of 'Via de Lies methode'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-04 21:01

Wat zijn nou precies de voor en nadelen van deze 2 manieren. De 1 wordt gehecht (via de lies of Muller methode geloof ik) en de andere is gewoon een open wond. Bij de open wond mag je na 1 dag al weer verder gaan met trainen en bij de andere moet je ongeveer 2 weken wachten. Maar hoe is het voor het paard?

En weet iemand hoe dat psychisch zit met zo'n paard (beetje overdreven of niet?? ik denk er toch aan Haha! ) Is het dus niet teveel, castreren en meteen daarna beleren?

Ter info, hij is ruim 3 en moet volgens de DA wel liggend gedaan worden gezien z'n leeftijd. Is half bedekt ook liggend? Maar iedereen thuis op stal raad het af en weet het beter, ik weet het niet meer................. Verward


youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:35

Half bedekt is idd liggend. Om eerlijk te zijn zou ik voor over de lies methode gaan. Heeft gewoon de minste risico's.. Kon jou DA daar niet meer over vertellen dan??

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl


gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:50

via de lies( Müller methode) is een ideale methode!!
via de lies wordt het zaakje verwijdert en daarna veschrompelt het zakkie Haha!
4 dagen op de kliniek, 2 weken boxrust en dan mogen ze alles weer!!
is wel wat kostbaarder, maar ook veel fijner(tja...wat is fijn Scheve mond ) voor het paard.
veel minder kans op ontstekingen ed.
wij laten niet meer anders doen OK dan!

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

pilou
Berichten: 322
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-04 23:52

ja ik heb wel gebeld en die kwam met deze 2 mogelijkheden, dus dat maakt het moeilijk voor een ''leek'' om de beste methode uit te kiezen, vandaar. Dus ook maar naar Emmeloord gebeld en die zei ''over de lies'' bij een paard ouder dan 2,5 jaar.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:55

IK heb laatst een 5-jarige in training gezien een week na z'n gewone castratie. Was niks meer aan te zien. Als de recuperatie langer duurt, betekent dat dan niet dat het lastiger is voor het paard?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 10:21

Ik maak uit ervaringen van mensen in mijn omgeving op dat de open methode veel vaker ontstekingen met zich mee brengt.

Ik heb mijn paard afgelopen jaar in Emmeloord via de lies laten doen, hij heeft daar 3 dagen gestaan en moest in totaal 2 weken boxrust hebben.
Het is allemaal vlekkeloos verlopen, ik ben dan ook zeer tevreden.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:31

Ik ken iemand die het altijd liet doen met ee open wond en ze heeft daar nooit problemen mee gehad. Ze had vorig jaar een paardje waar ze nogal gek mee was en die was wat oude dus heeft ze het in de kliniek laten doen "over de lies". Ze heeft nog nooit zo'n ellende meegemaakt.
Het is dus wel gaan infecteren ze doet het vanaf nu altijd met een open wond. Gewoon goed schoon houden en afspuiten en langzaam aan het werk.
Ik weet niet wat de betere methode is, ik denk dat iedereen het voor zichzelf moet weten. Daarbij komt ook het risico wat een narcose toch altijd met zich meebrengt.

Soms is't niet erg iets moois te verliezen, beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad heilige Anthonius
Rust zacht lieve Eldi.......

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 11:32

Ik heb mijn paard via de flankmethode in Utrecht laten castreren. In een woord "SUPER" OK dan!
Hij hoefde dan niet onder narcose en te liggen (twee dingen waar ik niet zo happig op ben als het niet hoeft ). Ze krijgen een roesje en worden staand behandeld.
Ze krijgen in de flank aan elke zijde 3 sneetjes en zo knippen ze zaadleider en het bloedvat naar het scrotum door.
Hij blijft dan een week daar staan omdat ze na een week bloed tappen en het testosterongehalte meten. Is de operatie niet geslaagd dan wordt hij alsnog over de lies gecastreerd onder narcose op kosten van de kliniek.
Je kunt ze ook weer ophalen hoor, maar ik woon niet vlka bij Utrecht en dan had ik een week later weer heen gemoeten met hem.

Hij werd daar uitstekend verzorgd en had het prima naar zijn zin Bloos
Geen open wonden, geen stress, geen vreselijke operatie waarbij complicaties veel sneller mogelijk izjn.
ik kan het idereen aanbevelen!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 13:01

Bij ons op stal wordt er al bijna 25 jaar staand gecastreed en dus gewoon open gelaten.
Gisteren werden er weer 2 gedaan
In het spuithok dan ontsmetten 2 sneetjes van ongeveer 3cm en dan de klem om de zaadleider en knip, klemmen even laten zitten en klaar is kees.
Het bloed dan nog licht 1 dag na en daarna nog ongeveer een dag of 4 wondvocht. Ze kunnen gewoon lopen (natuurlijk niet te veel) als je het maar goed schoon maakt en de buitenste sneetjes als laatst laat genezen zodat het vuil/wondvocht eruit kan.
Het kan een beetje dik worden bij de zak en koker maar door beweging gaat dat weer weg (gewoon vocht ophoping).

OK dan!

pilou
Berichten: 322
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-04 23:32

wat een beslissing allemaal zeg. Die methode van Vera spreekt mij ook aan, en ik heb ook gehoord dat ie dan 3 dagen niets te eten krijgt zodat de darmen helemaal leeg zijn. Een vriendin heeft het ook zo laten doen in Utrecht bij haar paard en hij had een zwelling als een uier van een koe....... Ik denk dat bij alle manieren wel voors en tegens zijn als ik het zo lees. Heb weer overleg gehad en volgens de DA zijn er nu al aardig wat vliegen en dus is wellicht hechten in dit geval toch beter. Hij had het over een snee van 8 cm.....

Nu vraag ik me alleen nog af: is ''over de lies'' hetzelfde als de Mullerse methode??

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 00:25

Vrijdag is Farao ook gecastreerd thuis op de wei. Voordeeld: psyische veel rustige.
Lliggend onder narcose zonder spier verslapper, wordt vaak wel gebruik bij lies methode.
Alles eerst mooi schoon gewassen, inclusief de hele koker. Bij staande kan dit niet grondig.
Twee kleine sneetjes, een voor iedere zak ... dit is uitwendig. Lies is inwendig dus altijd met meer risico's.
Buiten de pro's en con's van uitwendig tegenover inwendige operaties heb je ook de gemoedstelling van het beest (en natuurlijk de eigenaar).
Met thuis / liggend op de wei ... vertrouwde omgeving, kudde opvang, rustig weide gang (dus niet stillstaande), eigen stal EN (voor mij het VIP) ik kan het zelf verzorgen. Genezing is veel sneller!
Nu na 5 dagen is alles bij Farao mooi dicht (wel nog wat rauw en een beetje opgezwollen) en de knul heeft geen drama's gehad!

Ik heb in 30 jaar 'paarden' maar een paar keer een lies meegemaakt en die waren beiden radicaal fout gelopen! Van de +/- 20 liggende castraties tot nu toe slechts twee met ontstekingen die te behandelen waren.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 14:50

Mijn paardje is gister gecastreerd. Hij wordt zadelmak gemaakt bij Judith Ribbels en die gaat altijd met de hengsten naar Greve toe. Dus ook met Unigun. Ze heeft hem 's ochtends gebracht en 's middags weer opgehaald. Hij had het bij thuiskomst nog niet door volgens mij. Het zag er allemaal heel netjes uit. Nu moet hij even een paar dagen rustig aan doen en dan gewoon weer langzaam aan het werk. Beweging blijft toch het beste.

Soms is't niet erg iets moois te verliezen, beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad heilige Anthonius
Rust zacht lieve Eldi.......

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 18:55

Oh dat is wel erg snel thuis.. De meeste blijven een paar dagen op de kliniek, vind ik ook wel zo veilig eerlijk gezegt..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:14

Hij is gewoon staand gedaan, maar dan in de kliniek. Dus kon hij
's middags gewoon weer naar zijn eigen stalletje terug.

Soms is't niet erg iets moois te verliezen, beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad heilige Anthonius
Rust zacht lieve Eldi.......

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 09:08

Sjuimpje schreef:
Ik maak uit ervaringen van mensen in mijn omgeving op dat de open methode veel vaker ontstekingen met zich mee brengt.

Ik heb mijn paard afgelopen jaar in Emmeloord via de lies laten doen, hij heeft daar 3 dagen gestaan en moest in totaal 2 weken boxrust hebben.
Het is allemaal vlekkeloos verlopen, ik ben dan ook zeer tevreden.



ervaringen van mensen in mijn omgeving Huilen Haha!

http://www.dierenkliniek-lichtenvoorde. ... tratie.htm

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:28

Wij doen het buiten in hun eigen wei, in slaap, goed ontsmetten en de bloedvaten dichthechten. Als ze weer opspringen blijven ze gewoon buiten: veel beweging en weinig infectiedruk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eleeke, IASCrawler, jazzejam, kiki1976, RedRoses, Vernon en 67 bezoekers