loopt jou paard op de loodlijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Herby

Berichten: 90
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Zaandam

loopt jou paard op de loodlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 22:12

wat ik me nu zo afvraag is, want ik hoor wel eens mensen zeggen als een ze een paard zien dat achter de teugel loopt, dat ie aan de teugel loopt wat dus niet zo is dan. Loopt een paard bij jullie soms ook te diep? een paard loopt pas goed aan de teugel als het op de loodlijn loopt. maar hoe kun je precies zien of een paard goed op de loodlijn loopt? en volgens mij kun je hem in het begin wel wat dieper laten lopen en hem nadat ie wat losser is oprichten?

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:19

Mijn paard liep eerst ook altijd heel diep, en dan ook helemaal opgekrult met z'n rug naar beneden gedrukt. Dat had hij altijd zo geleerd. Nu ik les heb zijn we hard aan het oefenen om hem lekker laag te laten lopen zodat hij z'n rug ontspant.
Ik denk dat iets te diep lopen niet zo heel erg is, als hij zich maar niet zo opkrult zoals mijn paard altijd deedt. Hij gaat erom dat hij ontspannen is door z'n hele lijf en voor de een is dat makkelijker als hij voor de loodlijn loopt en voor de ander misschien als hij er iets achter loopt. Je moet wel oppassen dat er geen knik in de hals komt, want dat is weer slecht voor de nekwervels.

Herby

Berichten: 90
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 22:21

sommige paarden hebben een houding dat had die van jou waarschijnlijk ook? zodra je de teugels op maat neemt en je vraagt maar iets loopt ie meteen in de krul, en loopt ie niet naar benenden op je benen

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:23

Van VMR naar RT Lachen

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:33

Ik weet niet zo goed hoe je dat voelt eigenlijk, ik merk alleen wanneer hij te diep loopt en dus gaat hangen, hbe momenteel geen les die niemand die wat zegt.

Ik neem aan dat iedereen die weet hoe het werkt geen paard heeft wat achter de loodlijn of der voor loopt, of is dit een rare vooronderstelling?

Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:40

Ik laat Zazou eerst altijd diep en laag lopen om haar even los te maken. Daarna pak ik haar op zodat ze op de loodlijn loopt. Als ik haar meteen oppak dan is het niet ontspannen en ontspant ze haar rug niet, vandaar.

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:43

Ik denk dat je hier achter de teugel en achter de loodlijn door elkaar haalt. Een paard dat achter de loodlijn loopt kan wel aan de teugel zijn, terwijl een paard dat achter de teugel loopt nooit aan de teugel kan zijn.
Sterker nog: een paard dat achter de teugel loopt, kan voor de loodlijn lopen.

Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:47

Kitty schreef:
Ik denk dat je hier achter de teugel en achter de loodlijn door elkaar haalt. Een paard dat achter de loodlijn loopt kan wel aan de teugel zijn, terwijl een paard dat achter de teugel loopt nooit aan de teugel kan zijn.
Sterker nog: een paard dat achter de teugel loopt, kan voor de loodlijn lopen.

Het is toch dat een paard dat achter de teugel loopt, de teugel zeg maar "ontwijkt"? gewoon even een vraagje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 08:10

Herby schreef:
een paard loopt pas goed aan de teugel als het op de loodlijn loopt.

Een paard loopt pas goed aan de teugel als je de positie van hoofd hals, als ruiter zelf kunt controleren in alle facetten. In de de proef moet je wel je paard met zijn neus aan de loodlijn kunnen rijden. Maar in de training moetj vooral kunnen varieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 09:14

Als je paard achter de loodlijn loopt is dat meestal doordat zijn achterhand te zwak is. Een paard is net een wip.. gaat de achterhand omlaag gaat de voorhand omhoog... Gaat de achterhand omhoog gaat de voorhand omlaag!!!! Mijn pony liep ook achter de loodlijn (nu nog steeds naar veel minder) door zijn achterhand te trainen (denk aan veel overgangen rijden) heeft je paard een sterkere achterhand en loopt hij niet zo op zijn voorhand!! En blijf vooral veel figuren rijden zodat hij op jou blijft letten en niet gaat hangen. Stelling naar binnen, stelling naar buiten. Je zult merken dat als je je paard laag los werkt en daarna wat meer omhoog gaat rijden het heel veel scheelt! Succes ermee

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:41

Ik denk ook dat het belangrijk is om te kunnne bepalen wat het beste is voor je paard. Sommige lopen meer relaxd als ze ietsje ronder mogen lopen, andere gaan dan achter de teugel kruipen en moet je meer loslaten. Het is een kwestie van aanvoelen hoe jouw paard het fijnst loopt.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:57

sjemie schreef:
Als je paard achter de loodlijn loopt is dat meestal doordat zijn achterhand te zwak is. Een paard is net een wip.. gaat de achterhand omlaag gaat de voorhand omhoog... Gaat de achterhand omhoog gaat de voorhand omlaag!!!!

Je bedoelt: 'achter de teugel'
En paard kan ver achter de loodlijn lopen, maar toch gewoon op de achterhand zijn.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 12:01

ik train shadow altijd wat achter de loodlijn, op die manier kan hij zijn rug veel makkelijker loslaten. ik kan hem ook wel hoger instellen, dus mooi op de loodlijn, maar dan heeft hij daar meer moeite mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 13:07

Jippie"]
[quote="Herby schreef:
een paard loopt pas goed aan de teugel als het op de loodlijn loopt.

Een paard loopt pas goed aan de teugel als je de positie van hoofd hals, als ruiter zelf kunt controleren in alle facetten. In de de proef moet je wel je paard met zijn neus aan de loodlijn kunnen rijden. Maar in de training moetj vooral kunnen varieren.
[/quote]
Hier ben ik het volledig mee eens

Als ruiter moet je kunnen bepalen waar het hoofd en hals is.
achter de loodlijn, voor de loodlijn, vwnw, wat je zelf wilt.
het paard moet jou hand volgen in wat jij op dat moment wilt.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 13:27

Als het paard in de proef wat achter de loodlijn loopt, maar wel goed los door zijn lijf, vind ik dat beter dan een paard wat krampachtig loopt omdat zijn neus wat meer naar voren moet. Ikzelf rijd eerst wat meer achter de loodlijn, later juist wat meer opgericht en op de loodlijn of iets ervoor.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 00:35

Op het LDR topic plaatste ik net onderstaand verhaal, dat hier misschien ook van nut kan zijn:
Q schreef:
Nou, dit wordt een wat lang stukje, dus ik hoop dat jullie de moeite willen nemen om het helemaal te volgen (bedenk: jij leest het veel sneller dan dat ik het schreef!)
Ik wil hier iets verduidelijken met wat ik bedoel met het los hangende hoofd en wat daar het grote voordeel van is met het rijden en waarom je alleen zo een echte lichte aanleuning (voor ruiter EN paard) kan verwachten.Ik concentreer hier voornamelijk op de voorkant, omdat we allemaal wel weten dat het paard van achteren actief moet zijn.
De klassieke rijkunst en FEI hebben niet zomaar de "neus voor de loodlijn" regel verzonnen omdat men het wel mooi vond staan. Er is een functionele rede. Zoals ik al eerder zei, zal een los hangend paardenhoofd (bijv bij een in de zon dommelend paard, standje centebak) altijd de neus iets voor de loodlijn hebben. Waarom? Omdat het in die houding in evenwicht hangt op het draaipunt, welke de verbinding naar de halswervels maakt. Een mens op handen en voeten die z'n hoofd laat hangen, hangt met de kin op de borst, door de andere aanhechting en volledig andere gewichtsverdeling van het hoofd.
Voor een meer passende vergelijking: Steek je arm opzij, en laat vervolgens je onderarm vanuit je elleboog losjes naar beneden bungelen.Je onderarm zal even wat pendelen en dan in z'n evenwichts positie eindigen: Loodrecht naar beneden. De onderarm speelt even voor paardehoofd (met dit verschil dat het paardehoofd in z'n evenwichts positie met de neus iets voor de loodlijn zit). De onderarm is met weinig moeite weg te duwen en bij loslaten pendelt ie weer naar z'n evenwichts positie: Dit kost geen kracht.Opmerkelijk is het, dat als er spieren aan de hand-kant van het elleboogscharnier worden aangespannen (druk je middelvinger en duim tegen elkaar) de onderarm niet meer zo los hangt: Hetzelfde is het geval als het paard z'n tanden op elkaar zet (vasthoud in de mond). Dit verteld je dus dat je niet aan de hoofdhouding alleen kunt afleiden of het hoofd ontspannen afhangt. Spieren die zich aanspannen aan de andere kant van de elleboog, hebben veel minder, tot geen effect op het pendelen en dus de losheid van de verbinding.Als je gaat rennen met je arm zo, dan bungelt ie losjes en makkelijk mee met de bewegingen, zonder dat dit enige extra energie kost. Alle energie kan voor de voortbeweging benut worden (het omhoog houden van de bovenarm merk je wel op den duur).
Breng je nu je onderarm wat meer naar je lichaam toe en hou je hem in die hoek, dan pendelt de onderarm niet meer en is de verbinding dus niet meer los. Je kan de onderarm daar "uit zichzelf" laten zitten, of met je andere hand daar houden. Om daar "uit zichzelf" te blijven, moet de arm spieren inzetten, die ie daarvoor niet nodig had. Er wordt dus energie ingezet, puur om de houding te handhaven. Zelfde effect als je de onderarm van je lichaam af in positie houdt.
Nu gaan we verbinding nemen met de hand, bijv via een touwtje. Hangt de arm los af, dan kunnen wij een heel licht contact met het touwtje aannemen. Met een minieme hulp (knijpje) voel je niet alleen het touwtje in je hand, maar je ziet de onderarm ook al bewegen (de hulp komt ook mechanisch door). In zo'n geval kan het gewicht van de teugel genoeg zijn om aanleuning te geven: dit gewicht houd de onderarm dan IETS achter z'n evenwichtspunt (arm dus IETS achter de loodlijn; paardehoofd zal de loodlijn IETS dichter naderen), waardoor subtiele teugelhulpen in beide richtingen een effect geven. In dit geval hebben zowel ruiter als paard een plezierige lichte aanleuning: als de ruiter iets geeft, volgt de mond automatisch naar voren, vraagt de hand iets, volgt ie even makkelijk weer terug. Dit omschrijft naar mijn mening, de losheid in de aanleuning die van Loon in dat artikel van SP bedoelt.
Breng je onderarm weer in een hoek, laat 'm zichzelf weer dragen. Je kan nu een even zo licht contact creeren en ook nu voel je een kneepje in je hand doorkomen. Echter, het resulteerd niet automatisch in een beweging, omdat diezelfde losheid er niet is. Dit komt overeen met het achter de loodlijn gevraagde paardehoofd, dat het paard vervolgens zelf daar houdt. De ruiter krijgt geen gewicht in de hand en kan daarmee een lichte aanleuning krijgen. Het PAARD echter moet moeite doen om het hoofd in die positie te houden en nog meer moeite om de hand soepel te kunnen blijven volgen, want door het gemis aan losheid gaat dit niet meer automatisch, maar moet ie de bewegingen coordineren met z'n spieren.
Met de lichte aanleuning voor ruiter EN paard, stelt het paard zich wat kwetsbaar op: Mocht de ruiter een fikse ruk in de mond geven, dan komt dat zwaar aan! De ruiter heeft dus een goede handvoering nodig om het paard het vertrouwen te geven dat ie nodig heeft om zich zo kwetsbaar op te stellen. Een goede handvoering is er dus een die stil staat ten opzichte van de mond. Een vastgezette hand laat het 'losse' hoofd met elke stap tegen het bit aan botsen en een onrustige hand beweegt het hoofd alle kanten uit. Als reactie hierop zal het paard z'n spieren inzetten om de klappen te dempen: weg is de lichte aanleuning.
Met het achter de loodlijn geplaatste hoofd gebruikt het paard de spieren al en dempt zo de (evt) klappen van een mindere handvoering. Het hoofd hangt echter niet ontspannen af en er wordt onnodig energie verspilt met het op een plaats houden van het hoofd. Het evenwicht is echter wat minder fragiel en zal dus minder snel verstoord worden.
Bovenstaande zal duidelijk moeten maken waarom de FEI de neus graag voor de loodlijn ziet: Omdat men een losse aanleuning van ruiter EN paard wilt zien, omdat het wederzijdse vertrouwen en de kunde van de ruiter getoont dienen te worden. Zoals van Loon al zegt, is zelfs neus op de loodlijn (toegestaan na aanpassing FEI regels) al teveel.
Ook kan je eruit afleiden waarom veel mensen hun heil achter de loodlijn zoeken: Het is voor de ruiter eenvoudiger om daar een constant licht contact te behouden.
Het kan natuurlijk nuttig zijn om tijdelijk, kort achter de loodlijn te werken (bijv. bij enorm concentratie gebrek van het paard), maar het streven moet altijd weer naar die wederzijdse lichtheid gaan.
Ook verklaard het misschien wat van het grote succes van de "achter de loodlijn rijders": zij tonen hiermee een stabielere aanleuning in de ring. Dat oogt dan gecontroleerd, en wint het van de fragielere balans van de "voor de loodlijn rijders", maar getuigd van een minder harmonische samenwerking.
Dit is dus mijn beredeneerde 'view' op dit geheel. Ik ben benieuwd wat jullie van deze redenatie vinden!

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 07:27

Jippie"]
[quote="Herby schreef:
een paard loopt pas goed aan de teugel als het op de loodlijn loopt.

Een paard loopt pas goed aan de teugel als je de positie van hoofd hals, als ruiter zelf kunt controleren in alle facetten. In de de proef moet je wel je paard met zijn neus aan de loodlijn kunnen rijden. Maar in de training moetj vooral kunnen varieren.
[/quote]
OK dan! hier sluit ik me helemaal bij aan OK dan!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 15:01

een paard hoor net iets voor de loodlijn te lopen. die van mij loopt er soms achter soms op en soms zoals het hoort ( in de galop eigenlijk altijd goed)
Ik reed altijd achter de loodlijn (ging lekekr makkelijk) maar ben er nu achter wat voor problemen je hier door krijgt. Zoals een overbelaste atlas en botwoekering achter de oren.

ankyfan
Berichten: 415
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 15:34

mijn pony wou eerst ook niet goed lopen ik heb eerst geprobeert ehm diep te laten lopen en toen heb ik geprobeert om hem wat omhoog maar tog bijmekaar te krijgen

texje
Berichten: 11
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:20

ik rij mijn paard eerst omlaag todat ie goed voelt en dan probeer ik door nog actiever en een tikje verzamelder te gaan rijden zijn hoofdje weer netjes verder naar boven te krijgen.

krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 20:41

Nee mijn paard loopt niet op de loodlijn....
Mijn paard loopt bij mijn losrijden te diep..maar dat vraag ik zelf aan hem. Als ik hem gelijk op de loodlijn ga rijden of er wat voor, dan gaat hij spoken kijken, en lopen drammen. Ik krijg vaak genoeg commentaar, maar dat vind ik niet erg, want zo loopt dit paard gewoon het beste. Ik geloof dat je voor elk paard apart moet uitvinden hoe hij het best gereden kan worden, en mij paard loopt zo het beste. Nadat hij 10 minuten heeft " stofgezogen" Kan hem meestal zo hoog of diep rijden als ik zelf wil...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 20:44

Nee, ik hou hem dmv. mijn benen voor de loodlijn. Als hij achter de loodlijn komt, knikt hij soms nog wat verder door en raced er dan vandoor.
Maar ik heb liever dat hij ervoor loopt dan erachter. Het ziet er natuurlijker en ontspannener uit.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 23:03

Herby schreef:
maar hoe kun je precies zien of een paard goed op de loodlijn loopt?

De loodlijn is gewoon een denkbeeldige loodrechte verticale lijn, als zijn hoofd dus verticaal is loopt hij op de loodlijn.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:57

Ik heb ze ook liever (in de opwarmfase) voor de LL dan erachter. Dan weet je dat je ze ontpsannen hebt op je zit en benen en lang teugeltje, en niet 'controleert' door ze eerst heel diep te laten lopen omdat ze anders niet te houden zijn. Dat wil ik vermijden.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 10:02

Lenn"]
[quote="Herby schreef:
maar hoe kun je precies zien of een paard goed op de loodlijn loopt?

De loodlijn is gewoon een denkbeeldige loodrechte verticale lijn, als zijn hoofd dus verticaal is loopt hij op de loodlijn.
[/quote]

Ik denk dat ze bedoeld hoe je het kunt zien als je erop zit.

Letterlijk kun je dit niet zien, maar je kunt wel het gevoel dat erbij hoort leren herkennen door feedback tijdens de lessen van je instructeur.