Hoe beginnen jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luominen

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: België

Hoe beginnen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 22:05

Als jullie een paardje beleren, hoe beginnen jullie dan? Beginnen jullie eerst de basisgangen aan te leren en dan uiteindelijk het naar beneden gaan met lange hals onder onregelmatige zachte kneepjes of hoe doen jullie dat?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:51

als ik zover ben dat ik erop stap Tong uitsteken , rijd ik eerst naar voren (voorwaarts dus) en als het paard enigzins voor mijn been is ga ik pogen hem/haar naar beneden te rijden. en dat doe ik door (constante) druk op de teugel te geven, totdat ze het hoofd naar beneden doet (al is dat maar een millimeter) gelijk weer ontspannen. komt hoofd weer omhoog weer druk. blijven ze wat lager lopen maar nog niet genoeg, blijf ik toch eerst zo doorrijden en ga dan een paar rijuren later proberen of ze nog wat lager willen.
overigens als ze zover zijn dat ze naar beneden moeten met het hoofd begin ik in stap. in draf laat ik ze dan nog lopen waar ze willen. en pas als ze het in stap snappen probeer ik het in draf. galop nog veeeeel later. omdat ze hun balans daar nog moeten vinden.
en eerst naar voren rijden omdat als je gelijk begint met naar beneden en niet voorwaarts, ze (zo is me dat geleerd) sneller kunnen beginnen met bokken.

ik moet er wel bij zeggen dat ik een dressuurachtergrond heb, en dus veel dingen nog steeds ala dressuur doe Bloos

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:55

Niks mis met Dressuur achtergrond hoor Rina! Schaam je daar alsjeblieft niet voor. Ook ik rij net als Rina eerst veel voorwaarts, dan pas laag, met lichte druk en dan ook niet laag ala pleasure, maar gewoon het hoofde leren "geven".

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 00:00

O ik schaam me echt niet voor mijn dressuurachtergrond Haha! Tong uitsteken die zit er nou een maal in. het is alleen dat ik wel eens twijfel of de manier waarop ik dingen doe nou western is of dat ik op de oude dressuur manier bezig ben.
maar ik zie dat ik niet de enigste ben Haha!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 00:07

Zeker niet! Ik gebruik juist veel dressuur, blijft gewoon een goede basis!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 00:10

Wortdt bij ons niet anders gedaan. Eerst voorwaarts, niet aan dat hoofd zitten, laat hem eerst zijn balans vinden. Daarna pas aan dat hoofd gaan knutselen. Als je teveel op de hoofdhouding gaat fixeren is de kans groot dat je paard straks niet meer vooruit te branden is.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 14:11

rina schreef:
O ik schaam me echt niet voor mijn dressuurachtergrond Haha! Tong uitsteken die zit er nou een maal in. het is alleen dat ik wel eens twijfel of de manier waarop ik dingen doe nou western is of dat ik op de oude dressuur manier bezig ben.
maar ik zie dat ik niet de enigste ben Haha!


De basis hoort bij beiden het zelfde te zijn... voorwaards, aan het been, ontspanning, nageeflijk, achterhand er onder... gaat naar mijn mening voor alle takken van paardensport op. Alleen het uiteindelijke doel/plaatje is anders...
Omdat ik Dot zo veel mogelijk zelf wil inrijden, maar er wel deskundige hulp bij wil hebben, gaat ze waarschijnlijk de eerste week/twee weken naar een manege hier niet ver vandaan, waar ik de verzorging blindelings vertrouw en waar ik haar dan onder begeleiding kan 'inrijden'.... en dat is een springruiter...
Liever een 'engelse' ruiter die weet wat'ie doet dan een westernruiter die dénkt dat'ie weet wat'ie doet...

Dus ga jij maar lekker door op je dressuurmanier, dan komt het echt wel goed!