s

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-02 18:51

s
Laatst bijgewerkt door janna op 03-05-22 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 19:13

Mijn ervaring is dat onze allerbejaardste kat (poes) het deed omdat ze blaasontsteking had. Wanneer ze moest liet ze het lopen. Nu heeft ze allang geen blaasontsteking meer en doet ze het nog steeds dus denkt de da dat ze incontinent is. Gevolg echter is dat de andere katten er dus overheen gaan plassen. Heel hinderlijk. Ik weet niet hoe oud die kat van jou is, maar ik zou wanneer er geen aanwijsbare reden is ernstig overwegen om haar terug te brengen. Ik woon gelukkig niet meer thuis, en bovengenoemde katten 'wonen' bij mijn ouders maar mijn moeder weigert dus om er iets mee te doen. Bovengenoemde bejaarde troela is trouwens 18 en perzisch en dat schijnt een hele leeftijd voor dat ras te zijn. Succes.
Btw, hoe deed die kat na dat ie had geplast? Gedroeg ze zich schuldbewust of was er helemaal niets aan de hand? Die katten van mijn ouders geven er namelijk nul om als je ze door hun eigen uitwerpselen (vloeibaar of vast) heen haalt, dus is het niet pers'e altijd zo dat dit d'e manier is om zulks gedrag af te leren.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 19:16

Tsja, ik denk niet dat het zin heeft gehad om hem door zijn pies heen te halen eerlijk gezegd...je kent immers zijn verleden niet en weet dus niet waarom hij dit doet, mijn kat piest namelijk ook af en toe net waar hij op dat moment zit, maar dat komt doordat hij door een ongeluk een blaasverlamming geeft gehad en zijn blaasspieren dus blijkbaar niet altijd onder controle heeft. Verder kan ik me ook zo voorstellen dat de kat (je zegt zelf dat hij bang is) zijn plas van de zenuwen heeft laten lopen toe je vriend hem benaderde...ik zou hem in het begin sowieso niet zelf benaderen, laat hem maar naar jullie toe komen. Misschien kan je ook overwegen om tijdelijk een 2e (open???) kattenbak neer te zetten zodat er altijd een kattenbak is die hij makkelijk kan gebruiken...katten vinden de geur van valeriaan ook prettig heb ik begrepen, dus je kan dan een paar druppeltjes valeriaan in de bak doen, heb ik ook gedaan toen mijn kat weer aan de bak moest wennen...de bak leek erg op het reismandje waarin hij naar de DA moest dus hij zag die bak niet meer zo zitten... Haha! En verder kan ook een kat blaasontsteking hebben en dan is het moeilijk om een plas in te houden en tsja, dan kunnen dit soort "ongelukjes" ook gebeuren...Succes iig!!!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-02 19:17

s
Laatst bijgewerkt door janna op 03-05-22 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 19:18

Een kat met zijn neus door zijn eigen plasje halen heeft absoluut geen enkele zin dus dat moet je niet meer doen. Verder vroeg ik me af of je 1 of 2 bakken hebt. Sommige katten claimen een eigen bak. Misschien terroriseert je andere kat deze schuwe kat wel zo dan hij niet toelaat dat de andere kat ook gebruik maar van zijn toilet.
Verder kunnen dieren door stress soms dergelijk gedrag vertonen. Ik weet niet hoe goed beide katten aan elkaar gewend zijn. Mischien zijn er wel andere dingen in huis gebeurt die stress geven. Twee weken is nog vreselijk kort voor een kat om te kunnen wennen.
Ik heb zelf een kat die ik nu na ruim anderhalf jaar gewoon op kan pakken en overal kan aaien zonder gebeten te worden. Katten hebben veel tijd nodig, vooral als ze nare erveringen hebben opgedaan in het verleden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-01-02 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 19:19

blaas ontsteking of blaasgruis zouden mogelijkheden kunnen zijn.. een van onze katten doet hetook, die plast door het hele huis terwijl ze de hele dag buiten is en ook de kattenbak weet ze te vinden..
als ze blaasgruis hbben moeten ze op een speciaal dieet geloof ik...
als ze nog een keer ergens 'zomaar' plast zou je misschien een beetje in zo'n plastic spuitje op kunnen nemen en mee nemen naar de dierenarts, die kan het dan onderzoeken...
ik geloof dat katten met blaasgruis en/of (weet het niet zeker) blaasontsteking meestal op koude ondergrond plassen

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-02 19:34

s
Laatst bijgewerkt door janna op 03-05-22 08:12, in het totaal 1 keer bewerkt

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 19:35

In jouw geval denk ik het eerst aan stress door de nieuwe omgeving. Hier een lap tekst over dit probleem erg informatief:

Kattebaktraining

Het is mogelijk dat katten stoppen met het gebruik van de kattebak, of dat ze moeite hebben om het te leren. Nooit de kat bestraffen door de neus door de plas of ontlasting te halen. Dit werkt niet bij honden, en al helemaal niet bij katten. Eigenlijk geef je hiermee aan dat dit de plaats is waar hij z'n behoefte moet doen.

Mogelijke oorzaken waarom een kat niet naar de kattebak gaat.

MEDISCHE PROBLEMEN

diarree (veel oorzaken)
dunne darm - zacht tot waterig
dikke darm - slijm en bloed in de ontlasting
urineblaas ontsteking
blaasgruis FUS<
bacteriele infectie
trauma
blaasstenen
tumor
polydipsia/polyuria (veel water drinken/ veel plassen
diabetes insipidus
diabetes mellitus
nier ziekte
lever ziekte
adrenaline klier ziekte
baarmoederontsteking (pus uit de baarmoeder)
hypocalcemia (hoog calciumgehalte in bloed)
overige

TERRITORIUM MARKEREN

krolse poes
sproeiende kater
het markeren op de muur naast ramen kan gebeuren omdat er buiten katten rondlopen
kan zijn dat er binnen teveel katten rondlopen
kortgeleden gecastreerde katers hebben nog wat hormonen 'over', dit kan markeren tot gevolg hebben
gecastreerde kater met dek-ervaring bij een krolse poes

KATTEBAK PROBLEMEN

te veel katten gebruiken dezelfde bak
kattebak te weinig verschoond, sommige katten houden niet van een (te) smerige bak
de kat kan niet voldoende bij de kattebak
ander merk kattebakkorrels gebruikt
verandering van de plaats van de kattebak
onbekende, beangstigende geluiden in de buurt van de kattebak (afwasmachine etc)
eten en drinken te dicht bij de kattebak
achtergebleven chemicalien na het schoonmaken van de kattebak
voorkeursplaats; uw kat zou de bak liever op een andere plaats hebben staan
korrelstruktuur; uw kat houdt niet van het gevoel van de korrels aan z'n poten
niet ondergraven in de kattebak, geleerd van de ouders
gebruik van de kattebak is instinctief
katten die niet ondergraven kunnen eerder andere kattebakproblemen krijgen
dit kan duiden op het niet houden van de korrelstructuur

PSYCHOLOGISCHE STRESS (uit zich het meest door plasgedrag)

een kat erbij of weg uit de cattery
bezoekers, gezelschap, feestjes, inrichting of verbouwing of andere commotie
omschakeling naar nieuwe omgeving
verandering in routine of tijdschema; een nieuwe baan of andere tijden
terugkeer van pension of dierenkliniek
directe problemen met andere huisdieren of katten
katten zijn eerder a-sociaal dan anti-sociaal. In de natuur heeft ieder dier zijn eigen territorium en periodes van contact met anderen in de groep (en slecht een mannelijk dier per groep)
een gesloten gemeenschap geeft een hogere graad van wisselwerking dan sommige katten zouden willen. Hoe meer katten in de cattery, des te groter de graad van wisselwerking

CHEMISCHE AANTREKKINGSKRACHT van voorgaande "ongelukjes"

graag willen herhalen van bezoekjes aan dezelfde plek
het 'aansteken' van andere katten in de cattery
het kan zijn dat u bent verhuisd naar een huis waar vroeger ook katten hebben gewoond

Mogelijke behandelingen waarom een kat niet naar de kattebak gaat.

Sluit eerst MEDISCHE PROBLEMEN uit

onderzoek historie en lichaam
onderzoek op diarree
urineonderzoek om infectie uit te sluiten
onderzoek op polydipsia/polyurina
het is belangrijk om alle katten in de cattery te bekijken
de laatste kat die zich misdragen heeft kan reageren op chemische aantrekkingskracht van een ander, en is daarmee niet initiator
meer dan één kat kan de oorzaak zijn
behandel medische problemen eerst

TERRITORIUM MARKEREN

castreer/steriliseer alle katten (controleer de geschiedenis van de kat, achtergebleven testikels bij katers of tekenen van krolsheid bij poezen)
voorkom dat andere katten buiten om uw huis lopen, sluit ramen en deuren
voorkom dat er teveel katten in uw cattery rondlopen

KATTEBAK PROBLEMEN

zorg voor één kattebak per kat
verschoon de kattebak dagelijks
zorg dat de kat altijd naar de kattebak kan
ga terug naar uw vorige merk kattebakkorrels en/of gebruik niet meer het (nieuwe) desinfekteermiddel
zet de bak waar hij voorheen stond
verwijder nieuw of beangstigend geluid in de buurt van de kattebak
zet water en eten weg van de kattebak
als de kat slechts op één plaats plast, zet precies daar de kattebak, en verplaats de bak elke dag een halve meter naar de plaats waar u hem hebben wilt
als de kat op meerdere plaatsen plast, probeer daar bakjes met eten neer te zetten om te voorkomen dat hij daar gaat plassen
experimenteer met verschillende soorten kattebakkorrels (katten houden meer van een fijnere structuur)
gebruik een gesloten kattebak voor katten die staande in de kattebak over de rand plassen

PSYCHOLOGISCHE STRESS

zo mogelijk verwijderen
probeer ervoor te zorgen dat iedere kat zijn eigen plekje heeft in het huis
bepaal z'n favoriete plek
zet een aparte kattebak vlakbij die favoriete plek
slaapboxen, dozen, plankjes, mandjes, zijn effectief

CHEMISCHE AANTREKKINGSKRACHT

gooi vervuilde textiel en kleedjes weg
50% azijn of commerciele produkten kunnen worden gebruikt
stomen (chemisch reinigen) kan helpen
afstotende middellen kunnen helpen
vervang niet uw oude tapijt totdat de problemen helemaal zijn opgelost, het kan zijn dat alles van voren af aan begint op uw nieuwe tapijt



Opsluiting in een draagbare transportmand of kooi met kattebak (met geschikte aanpassingen) om verder ongewenst gedrag te voorkomen tijdens (medische) behandelingen.

vooral geschikt voor stress-invloeden van buitenaf
zorgt voor gewenning aan de stress-situatie als de bron van stress niet achterwege kan worden gelaten
procedure:
kies een plaats waar permanent een kattebak kan staan
houdt de kat 4-6 weken afgezonderd als u geen directe controle kunt uitoefenen (als de kat probeert te plassen terwijl u erbij bent, gebruik direct de plantenspuit en zet de kat terug in de kooi)
als de kat gedurende deze 4-6 weken regelmatig de kattebak goed gebruikt, geef hem dan beetje bij beetje de ruimte terug (een kamer of gang tegelijk)
een week van goed gedrag wordt beloond met een nieuw gebied
vergroot z'n gebied niet totdat u 100% zeker bent van het gebruik van de kattebak
als er toch wat misgaat, vervang de kattebakkorrels en probeer opnieuw, om erachter te komen of er geen andere factoren waren
begin de afzondering opnieuw en verdubbel de tijdsintervallen van het 'vrijgeven van ruimtes

Voor overige plasproblemen, waarbij alle andere oplossingen niet werkten, en inslapen het enige alternatief is, kan hormonenbehandeling worden geprobeerd.

alleen voor gecastreerde katers
slechts bij 50% effectief
bijwerkingen zoals meer eetlust (gebruikelijk), depressie of sloomheid (minder gebruikelijk). Lang gebruik veroorzaakt bijwerkingen zoals : borstvergroting, adrenocrotical onderdrukking en diabetes mellitus.
in het algemeen levenslange behandeling nodig
gevaarlijk medicijn, op de grens van het toelaatbare, zou alleen gebruikt mogen worden bij katten waarbij inslapen het enige alternatief is
weerstandsonderdrukking
gewichtstoename, aanleg voor zwaarlijvigheidborstklier ontwikkeling
vervrouwelijking bij katers
kan latente suikerziekte veroorzaken
dosering is gebaseerd op 7 dagen-behandling. als het effectief is, dosering verminderen tot om de dag geven, en om de week geven
terugval kan optreden als de behandeling wordt gestopt

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 19:49

Wij hebben 6 katten in huis en 4 kattebakken. Nooit een probleem geweest en als er een nieuwe poes in huis komt dan is ie binnen 1 dag zindelijk. Ik hou dat gewoon een beetje in de gaten en zet ze in het begin in een schone bak en dan hebben ze het gauw door.En in het begin regelmatig verschonen,soms een paar keer per dag.'Eigenlijk zijn katten van zichzelf erg schoon dus ik denk dat er wat anders achter zit.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 20:09

ik denk stress, onze kat (ook uit asiel) heeft in het begin ook geprobeerd in huis te plassen toen hebben wij een kattebak in huis gezet en zodra hij iets erin gedaan had in de bijkeuken gezet met de deur open zodat hij wist dat hij daar moest zijn en ik meot zeggen hij is erg zindelijk, hij schijt er elke dag wel in Frusty

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132044
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 21:45

Jakkes, da's niet tof......
Wij hebben ook een tijdje problemen gehad met de katten, en dan met name eentje die ineens niet meer zindelijk was.
Van alles geprobeerd, en uiteindelijk is het opgelost door deze kat een eigen kattebak te geven.
Veel succes !

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 00:18

Mijn (3) poezen zijn dan wel zindelijk, maar 1 poes die heeft als stress reactie (we waren eens een weekend weg) om toen we terug kwamen op het kleed te piesen!
Ik heb overigens 2 kattenbakken en 1 van de poezen geeft voorkeur aan buiten de behoefte doen.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-02 01:07

s