springen met dressuur zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

springen met dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-02 18:33

doordat mijn pony geen veelzijdigheidszadel opkan moet ik een dressuurzadel kopen. Dat komt door de te korte rug en breed bij de schoft. Maar eigelijk willen we afentoe wel eens even springen en mijn zusje wil eigelijk springwedstrijden gaan rijden, Om een zadel op maat te laten maken vinden we een beetje te duur eigelijk. Ze hebben wel veelzijdigheids zadels (daar past mijn kont niet in)
dus zou dat kunnen springen met een dressuurzadel. op de manege doen ze het namelijk wel, alleen heb je last van de rand aan de voorkant. maar kan het volgens jullie? wedstrijden of afentoe springen????


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 18:43

Zo voor af en toe kan het wel, maar wedstrijden??? Nee dan zou ik toch een VZ zadel richting dressuur nemen. Hoezo past een VZ zadel eigenlijk niet, want het enige verschil met een dresuurzadel is dat een DS zadel een diepere zit heeft en langere zweetbladen dan een VZ zadel.
Ik heb zelf een fjord die ook een niet al te lange rug heeft en brede schoft en daar ligt ook een VZ zadel op. Oke het kan mooier liggen (zweetbladen steken erg naar voren), maar ze heeft geen drukplekken ofzo en ze rijdt er goed mee weg.
Hoe groot is jouw achterwerk dan, want een 18" moet je toch wel passen, das voor een grote volwassene, of is de pony zo klein (Shet).
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 18:57


araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-02 21:27

he zadel past niet omdat hij een korte rug heeft en met een dressuurzadel liggen de singelstoten nogal naar voren dus meer druk op de voorkant laats maar zeggen en dus als je gaat rijden gaat de achterkant omhoog en krijgt die drukplekken. Ook schijft het zadel naar voren en naar achteren, die zadels passen dus niet op mijn pony.

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 21:49

MMM ik denk niet voor wedstrijden
maar zelf als ik eens ga springen spring ik ook altijd gewoon met me dresuur zadel en mij maakt het nix uit maar de meeste mensen zeggen dat ze het niet lekker vinden zitten

Killy Hoop Dat ut daar beter met je zal gaan Boos! (K)

Hippolita
Berichten: 25
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 22:07

Ja hoor, kan makkelijk.
Ik heb zelf met mijn vorige pony tot eerst de B doorgesprongen (ongeveer 3 wedstrijden) en daarna ook nog een stuk of 5 wedstrijden in de L (voor mijn pony was dat toen 90 cm) gesprongen. Ik moet zeggen, het zit niet zo lekker en comfortabel als op een veelzijdigheids- of dressuurzadel, maar het kan makkelijk.
Groetjes Hippie

Ik zal altijd van je blijven houden Snoopy!!

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 11:45

Op Tos heb ik ook een dressuurzadel en daar heb ik laatst ook mee gesprongen! *ja... euh... 30 cm ofzo!*
Ging wel niet zo makkelijk... maar het kan!
Maar als je echt hoog wil gaan springen?
.... je ketst dan tegen de voorrand! en je beugels moeten heel kort!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 11:51

En past een springzadel ook niet ??

Het nadeel van met een dressuurzadel spring is dat het lange zweetbladen heeft en dat lastige kan zijn met je benen (je beugels gaan namelijk 3 a 4 gaten korter ? En dan zit je echt niet lekker meer.

Een dressuurzadel is vaak ook diep dus dan kom je met de sprong moeilijk uit het zadel. Waardoor je het paard kan storen met de sprong en dat is niet de bedoeling.

Ik heb lang lopen rommelen met zadels voor het springen heb alles geprobeerd maar ik ben toch uitgekomen op een plat springzadel. Nu gaat het perfect. Mijn instructeur geeft niet eens les als je met een dressuurzadel de bak in komt. Hij vind dat hetpaard te wienig bewegings vrijheid heeft met een dressuurzadel Verward .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers