[NH] Leiderschap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:01

Ik ben het met Sfjl eens. Paarden weten heus wel dat wij anders zijn dan hun.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 20:32

ja, maar ze moeten wel naar ons luisteren (ik demk zeker dat ze het verschil zien, wij praten immers geen vloeiend 'paards') en dat hoef maar 2 uur per dag (op de momenten dat je wat van je paard wil, ik ga er niet vanuit dat je 24 uur per dag met je paard bezig bent Haha!), de rest van de tijd heeft hij een andere leider of is 'ie zelf leider. Dat is een groot verschil als je naar paarden in het wild kijkt, die hebben een vaste leider, en als die overleid komt er wel een nieuwe, maar het is niet zo dat elk uur (BIJ WEIZE VAN SPREKE!!!) van leider gewisseld word, wat in weze bij de mens wel gebeurt. Dat lijkt me nogal verwarrend als je ervanuit gaat dat elke beweging je dood kan zijn (elke beweging die je waarneemt....)(op een leider kun je vertrouwen, maar als dat steeds wisseld...)

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 20:48

Dus jij denkt dat dat wij zijn paardenleider kunnen vervangen. Dat kunnen wij niet! Een paard zal ons nooit maar dan ook nooit als paard zien dus ook niet als paardenleider.
Laatst bijgewerkt door Kim1986 op 17-05-04 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 21:00

maar wel voor een deel, en als je goed amen moet weken, is het zelfs nodig. Dat vind ik het moeilijke van dit onderwerp...het is niet mogenlijk maar wel nodig

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:02

Hoezo ben je dat nodig? Een paard kan zonder dat hij jouw als paardenleider ziet toch wel respect voor je hebben.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 21:05

dat denk ik dus niet...ik denk dat 'ie eerder zoiets heeft van, nouja, vooruit dan maar, paarden leten veel over zich heen komen en zijn zelfs zo slim dat ze snappen, dat als ze niet naar mensen luisteren, er klappen zullen vallen Knipoog wat zou jij dan doen????

In ieder gevakl ben je dan geen leider...en hetr paard zal nu niet echt plezier in zijn werk hebben!

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:11

Ten eerste heb ik het over paardenleider. Ten tweede is het niet zo dat in een kudde ook genoeg klappen worden uitgedeeld. Dus is het niet zo dat ook in een paardenkudde een paard luistert omdat hij anders een klap krijgt. Ik noem even een voorbeeld: Pony 1 is aan het eten. Pony 2(baas over pony 1) heeft eten op dus komt dreigend aanlopen naar pony 1. Pony 1 loopt niet weg dus krijgt pony 1 een bijt van pony 2. Pony 1 gaat vervolgens weg en gaat de volgende keer al weg als pony 2 dreigt.
Dus waarom is het zo erg als een paard weet dat als hij iets verkeerd doet bij de mens dat hij dan een tik krijgt? Dat gebeurt toch ook in een kudde. En ik heb niet echt het idee dat paarden het in de kudde geen plezier hebben.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 11:08

gijsenkim schreef:
kwestie van zitten op je kont, diep ademhalen en zelf ontspannen, hand naar voren en doortastend zijn in de wensen die je van haar hebt Haha!:D


Kom je het bij mijn mutsmerrie even voordoen Haha!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 11:29

kim16 schreef:
Dus waarom is het zo erg als een paard weet dat als hij iets verkeerd doet bij de mens dat hij dan een tik krijgt? Dat gebeurt toch ook in een kudde. En ik heb niet echt het idee dat paarden het in de kudde geen plezier hebben.


Omdat geweld thuishoort in de laagste rangordes in een kudde, en als je dus leider bent, kun je geen geweld gebruiken, als je dat wel doet, val je zo door de mand en zal het paard je als een ondergestelde zien!

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 13:05

Duncan"]
[quote="kim16 schreef:
Dus waarom is het zo erg als een paard weet dat als hij iets verkeerd doet bij de mens dat hij dan een tik krijgt? Dat gebeurt toch ook in een kudde. En ik heb niet echt het idee dat paarden het in de kudde geen plezier hebben.


Omdat geweld thuishoort in de laagste rangordes in een kudde, en als je dus leider bent, kun je geen geweld gebruiken, als je dat wel doet, val je zo door de mand en zal het paard je als een ondergestelde zien!
[/quote]

Sorry Duncan, maar dat zie ik toch echt anders. Mijn merrie is bij ons de kuddeleidster, zeg maar de alphamerrie, ze hoeft bijna nooit geweld te gebruiken maar soms -als het echt nodig is- doet ze dat wel! We hebben ook een bijdehandte tante die voor haar kruipt als ze dat zou vragen maar die toch af en toe een beetje uitdaagt en brutaal tegen d'r is. Die krijgt echt af&toe wel een behoorlijke peut! En ik denk dat het bij ruinen of hengsten nog vaker gebeurt. Daarentegen is ze ook erg gevoelig en moet/hoef je bij haar zelf erg weinig fysiek geweld gebruiken omdat ze daar erg nerveus/onzeker enz. van wordt maar dat wil niet zeggen dat ze nooit een tik van me krijgt als ze het verdient hoor!

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 14:53

Duncan"]
[quote="kim16 schreef:
Dus waarom is het zo erg als een paard weet dat als hij iets verkeerd doet bij de mens dat hij dan een tik krijgt? Dat gebeurt toch ook in een kudde. En ik heb niet echt het idee dat paarden het in de kudde geen plezier hebben.


Omdat geweld thuishoort in de laagste rangordes in een kudde, en als je dus leider bent, kun je geen geweld gebruiken, als je dat wel doet, val je zo door de mand en zal het paard je als een ondergestelde zien!
[/quote]

Sorry, hoor maar dit vindt ik dikke onzin. Natuurlijk is het zo dat een paard op een gegeven moment zoveel respect heeft gekregen dat de onderdanige paarden bij een waarschuwing al naar dat paard luisteren maar hoe is dat respect onstaan? Inderdaad doordat dat paard een flink aantal tikken heeft uitgedeeld.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:48

Gitta"]
[quote="gijsenkim schreef:
kwestie van zitten op je kont, diep ademhalen en zelf ontspannen, hand naar voren en doortastend zijn in de wensen die je van haar hebt Haha!:D


Kom je het bij mijn mutsmerrie even voordoen Haha!
[/quote]

Nee maar nu serieus ,mijn merrie is aan de hand dus voorbeeldig grondoefeningen zelfs volgen gaat nu redelijk dus zoals ik het bekijk acepteert ze me daarin als leider.
Onder het zadel is het een heel ander verhaal , zoals ik ik het meemaak met mijn merrie heeft ze onder het zadel zoveel verkeerde signalen gekregen dus verkeerde dingen aangeleerd dat het best moelijk is dat te doorbreken dus het gaat niet altijd op dat wat aan de hand en met loswerken wel werkt ook doorwerkt in je rijden.
Zeker niet op oudere leeftijd dan wordt het steeds moelijker een bepaald gedrag te doorbreken . Ik zeg niet dat het niet lukt we gaan stukje bij beetje vooruit maar het duurt volgens mij wel een stuk langer.
Dus in dit geval denk ik dat je niet meer spreekt van geen leiderschap willen acepteren maar dat het aangeleerde gedrag de boventoon gaat voeren.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 21:24

kim16"]
[quote="Duncan"][quote="kim16 schreef:
Dus waarom is het zo erg als een paard weet dat als hij iets verkeerd doet bij de mens dat hij dan een tik krijgt? Dat gebeurt toch ook in een kudde. En ik heb niet echt het idee dat paarden het in de kudde geen plezier hebben.


Omdat geweld thuishoort in de laagste rangordes in een kudde, en als je dus leider bent, kun je geen geweld gebruiken, als je dat wel doet, val je zo door de mand en zal het paard je als een ondergestelde zien!
[/quote]

Sorry, hoor maar dit vindt ik dikke onzin. Natuurlijk is het zo dat een paard op een gegeven moment zoveel respect heeft gekregen dat de onderdanige paarden bij een waarschuwing al naar dat paard luisteren maar hoe is dat respect onstaan? Inderdaad doordat dat paard een flink aantal tikken heeft uitgedeeld.
[/quote]

Misshien zijn er een paar tikken uitgedeelt, maar het aller (aller aller) belangrijkste is de persoonlijkheid van het paard. Het is een dier wat seriues te nemen is en wat altoijd duidelijk ik, wat niet mag mag nooit en wat wel mag altijd, daar komen dan nog zo'n 3 tikken per paard bij en dan is het duidelijk. Die drie tikken stellen dus geen ene ruk voor (sorry voor het taalgebruik), het aantal is gewoon te verwaarlozen!

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 08:41

Citaat:
dat denk ik dus niet...ik denk dat 'ie eerder zoiets heeft van, nouja, vooruit dan maar, paarden leten veel over zich heen komen en zijn zelfs zo slim dat ze snappen, dat als ze niet naar mensen luisteren, er klappen zullen vallen wat zou jij dan doen????


In ieder gevakl ben je dan geen leider...en hetr paard zal nu niet echt plezier in zijn werk hebben!


Citaat:
Misshien zijn er een paar tikken uitgedeelt, maar het aller (aller aller) belangrijkste is de persoonlijkheid van het paard. Het is een dier wat seriues te nemen is en wat altoijd duidelijk ik, wat niet mag mag nooit en wat wel mag altijd, daar komen dan nog zo'n 3 tikken per paard bij en dan is het duidelijk. Die drie tikken stellen dus geen ene ruk voor (sorry voor het taalgebruik), het aantal is gewoon te verwaarlozen!


Maar met die tikken maakt dat paard wel wat duidelijk!
Ik ben het wel met je eens dat je als mens heel consequent tegen paarden moet zijn. Maar daarom moet je een paard (meestal hoeft dat maar 1 x) dat heel erg over de schreef gaat een tik geven. En dan weten ze het. Bij paarden merk ik dat je meestal maar een keer heel erg boos moet worden en de volgende keer hebben ze dan genoeg aan een waarschuwing. Dit doet de alfamerrie ook dus wat is daar nou zo verkeerd aan? Waarom zouden paarden naar ons luisteren dat alleen maar doen omdat ze anders tikken krijgen? De alfamerrie doet immers precies hetzelfde. En je gaat mij niet vertellen dat paarden geen plezier hebben in de kudde. Dit vindt ik dikke onzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 09:21

Wederom een topic dat ik met verbazing lees.
Waarom willen NH'ers toch zo graag paardje spelen, ik deed dat voor het laatst op de lagere schoolplein.
Ik kom uit een "ouderwetse" paardenfamilie enh heb van kinds af aan met de paplepel ingegoten gekregen dat een paard respect voor je moet hebben, maar jij net zo goed respect voor het paard moet hebben.
Dat houdt in dat je ten allertijden consequent en eerlijk tegen je paard bent, maar je wel als een mens blijft gedragen.
Een paard snapt donders goed dat jij geen paard bent en heeft voldoende intelligentie om zich aan te passen naar ons gedrag.

Onze paarden krijgen af en toe best goed op hun donder, er zijn nl. dingen die bij ons niet getolereerd worden, geen discussie over mogelijk.
Ondanks dat ze dus wel eens met "geweld" (lees goede dreun die ze minimaal een half jaar herinneren) op hun plaats worden gezet vertrouwen ze ons volledig.
Dat is het beste te zien bij het veulenen, we kunnen er altijd makkelijk bij, zelfs als het veulen nog ligt.
Ik heb vorig jaar nog een foto geplaats van Wilga die, een dag oud, in de stal ligt te slapen met haar hoofd op mijn schoot terwijl Lisa met haar hoofd op mijn schouder hangt om gekroeld te worden.
Daar is dus geen enkele NH aan te pas gekomen.

Moet er trouwens niet aan denken dat mijn paarden ook aan NH (Natural Humanship) zouden gaan doen Extreme duivel
Laat een paard een paard blijven en een mens een mens

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 09:36

Ilindra schreef:
Wederom een topic dat ik met verbazing lees.
Waarom willen NH'ers toch zo graag paardje spelen, ik deed dat voor het laatst op de lagere schoolplein.
Ik kom uit een "ouderwetse" paardenfamilie enh heb van kinds af aan met de paplepel ingegoten gekregen dat een paard respect voor je moet hebben, maar jij net zo goed respect voor het paard moet hebben.
Dat houdt in dat je ten allertijden consequent en eerlijk tegen je paard bent, maar je wel als een mens blijft gedragen.
Een paard snapt donders goed dat jij geen paard bent en heeft voldoende intelligentie om zich aan te passen naar ons gedrag.

Onze paarden krijgen af en toe best goed op hun donder, er zijn nl. dingen die bij ons niet getolereerd worden, geen discussie over mogelijk.
Ondanks dat ze dus wel eens met "geweld" (lees goede dreun die ze minimaal een half jaar herinneren) op hun plaats worden gezet vertrouwen ze ons volledig.
Dat is het beste te zien bij het veulenen, we kunnen er altijd makkelijk bij, zelfs als het veulen nog ligt.
Ik heb vorig jaar nog een foto geplaats van Wilga die, een dag oud, in de stal ligt te slapen met haar hoofd op mijn schoot terwijl Lisa met haar hoofd op mijn schouder hangt om gekroeld te worden.
Daar is dus geen enkele NH aan te pas gekomen.

Moet er trouwens niet aan denken dat mijn paarden ook aan NH (Natural Humanship) zouden gaan doen Extreme duivel
Laat een paard een paard blijven en een mens een mens




Helemaal mee eens. Waarom heeft iedereen afgelopen weet ik hoeveel jaar NH niet nodig gehad en is het nu in eens wel 'nodig'? Ook zonder NH weet een paard best wie de baas is en kan een paard vertrouwen in en respect voor je hebben.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 09:59

Dat bedoel ik dus, Ilindra. Paarden weten duidelijk het verschil tussen mens en paard en willen dus gewoon dat wij als mens duidelijk en consequent tegen ze zijn.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 10:41

kim16 schreef:
Dat bedoel ik dus, Ilindra. Paarden weten duidelijk het verschil tussen mens en paard en willen dus gewoon dat wij als mens duidelijk en consequent tegen ze zijn.


Ik ben het met je eens dat het niet nodig is en dat je zonder dat je voor paard gaat spelen je ook de rangorde tussen jezelf en je paard wel kan bepalen.
Toch heb ik ervaren dat het best leuk is je ziet hele andere reacties van je paard en je bent gewoon weer eens op een andere manier met je paard bezig.
Dus in mijn geval absoluut een toevoeging maar zeker geen noodzaak.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 12:03

Ik denk dat het er maar net aan ligt wat je NH noemt. Ik denk dat ik best veel NH gebruik in de dagelijkse omgang met onze paarden maar als je het vergelijkt met hoe jij met jouw paarden omgaat misschien niet eens zoveel verschilt. Het is maar net hoe je het noemt. Ik ben wel een aantal dingen gaan begrijpen door naar "natural horsemen" te kijken omdat zij kunnen uitleggen waarom en hoe een paard reageert op iets wat jij doet. Dus hoef je misschien niet echt de spelletjes van Parelli te doen en ga je, zonder het te weten toch op een "natuurlijke" manier met je paard om.

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 13:51

Ik sta op stal bij een boer, hij is 50 jaar oud en heeft nog nooit van NH gehoord.
Als je hem bezig ziet met de paarden, zou je echter denken dat ie alle cursussen bij Voest, Baalbergen, Parelli, paardnatuurlijk enz. gevolgd heeft........

Hij krijgt iedere paard te pakken, kan met allemaal aan de fiets en heeft sinds kort een eigen paard, een tuiger, alleen maar om kermis mee te rijden Haha! , na een beetje aandringen van ons, stapte hij er zo op, zonder zadel, met klompen aan en het beest bleef gewoon staan Wow!

Niks fluisteren met paarden, die man is gewoon duidelijk en consequent!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 14:38

smurf schreef:
Ik sta op stal bij een boer, hij is 50 jaar oud en heeft nog nooit van NH gehoord.
Als je hem bezig ziet met de paarden, zou je echter denken dat ie alle cursussen bij Voest, Baalbergen, Parelli, paardnatuurlijk enz. gevolgd heeft........

Hij krijgt iedere paard te pakken, kan met allemaal aan de fiets en heeft sinds kort een eigen paard, een tuiger, alleen maar om kermis mee te rijden Haha! , na een beetje aandringen van ons, stapte hij er zo op, zonder zadel, met klompen aan en het beest bleef gewoon staan Wow!

Niks fluisteren met paarden, die man is gewoon duidelijk en consequent!

Sommige mensen hebben het van nature, sommige moeten er een hoop moeite voor doen

Ilindra: niet alle NH ers over 1 kam scheren he Knipoog

callippo

Berichten: 3202
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 14:51

De droom van Pat Parelli is ook niet voor niets dat de term Natural uit Natural Horsemanship verdwijnt en dat iedereen gewoon goed wordt in Horsemanship, op een voor het paard begrijpelijke manier (dus dat Natural eigenlijk normaal wordt). En mensen zoals die boer, die hebben gewoon heel veel goede ervaring (savvy) met paarden.
Het doel van Parelli is ook om mensen te leren een goede horseman te worden, niet om te gaan 'paardenfluisteren'. Een goede horseman is uiterst consequent en heeft (meestal!) maar lichte signalen nodig om iets van een paard gedaan te krijgen. Simpelweg omdat hij de dingen vraagt op een voor het paard begrijpelijke manier.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 15:26

Maar wij zegt dat je zonder NH geen goede horseman kan worden? NH doet altijd zo voorkomen of zij alleen maar met paarden kunnen omgaan maar met de normale manier van omgaan met paarden kun je toch ook goed omgaan met paarden?

callippo

Berichten: 3202
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 15:44

Ikke niet.
Je hoeft het ook niet perse NH te noemen.
Maar het is wel zo dat je op maneges e.d. maar nauwelijks les krijgt in de normale omgang met een paard (leiden e.d.)

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 20:11

Vroeger (ja, ik kan dat ook zeggen Haha!) deed iedereen aan nh (alleen heette dat anders...). klassieke dressuur is ook nh... de 'tegenwoordige' dressuur is afgeleid van de klassieke rijkunst, alleen hebben 'ze' het nh'ige eruit gehaald, dus ga me nu niet zeggen dat nh opeens in opkomst is, het is eerder zich aan het herstellen, en dan slaan er soms wat mensen door...