Gerucht: New Forrest Engeland aanvaard geen palo'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Gerucht: New Forrest Engeland aanvaard geen palo'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 22:48

Graag zou ik willen weten op iemand anders de volgende gerucht ook heeft gehoord of iets van heeft opgevangen=

In Engeland zal het New Forrest stamboek geen palomino gekleurde veulens meer opnemen omdat ze bij de palomino RAS horen en niet bij de NF. Een palo gekleurde hengst zal ook niet meer in aanmerking komen voor goedkeuring.

Als dit waar is dan zijn de engelse achterlijk aan het worden!
Gerucht gehoord vandaag van een belgische NF fokker die regelmatig in engeland is !! Hij had contact gezocht ivm het opnemen van zijn veulens (af en toe een palo) in het RBP.


ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:56

Dat is geen gerucht maar al jaren (misschien wel altijd al) een regel in Engeland.

In Nederland komen palomino hengsten (sinds kort) niet meer in aanmerking voor goedkeuring. Voor merries maakt het volgens mij niet uit.

Ik weet niet hoe de regels in Belgie zijn maar er zijn niet zoveel hengsten die palomino kunnen vererven, uit mijn hoofd in Nederland Berkhofs Higgledy Piggledy en in Belgie Polsbury Popeye en Madeliefjeshoeve Iri.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 23:24

Ja, ik weet van de toestand rond een palo hengst in engeland en nederland die min of meer heeft geleid tot het uitsluiten van een wel bepaalde bloedlijn waar veel palo in kwam maar niet van ALLE palo gekleurde NF (incl merries!) omdat ze ineens van een andere RAS zouden zijn!

De fokker waarmee ik gesproken had had vorig jaar zijn valk gekleurde merrie laten dekken door een engelse goedgekeurde valk gekleurde hengst (diepvries sperma) .... gevolg een mooie palomino hengstje met (volgens hem ... heb geen verstand hiervan dus neem het aan) goede papieren waar hij niets mee kan doen omdat de kleur niet aanvaard wordt in engeland. Mens had/heeft geen noties van kleur genetica en is hoogst verbaasd een palo uit twee valken te krijgen!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 23:26

Toen ik de uitleg over PERLINO begon te vertellen kreeg hij bijna een hartinfart *LOL*

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 09:40

ik ben ook geen genetica expert, maar uit een valk is het heel goed mogelijk een palomino veulen te fokken.

Ik heb Polsbury Popeye tijdelijk op stal om een paar merries te dekken en ik hoop op valkjes en palomino's, jammer dan dat het stamboek ze niet voor goedkeuring accepteerd

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:19

Palomino wordt idd al jaren niet meer in het stamboek opgenomen, eigenlijk maar een achterlijke regel!

De hengsten die we nu hebben blijven goedgekeurd, anderen mogen niet meer op de HK komen.

starlet

Berichten: 908
Geregistreerd: 21-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:07

liberty schreef:
De hengsten die we nu hebben blijven goedgekeurd, anderen mogen niet meer op de HK komen.


Is dat zo Linda ??? Volgens mij is het zo dat ze wel mogen komen maar niet zullen worden goedgekeurd. Afgelopen november was er een Palomino/valk kleurige in Ermelo tijdens de VHK, hij werd overigens ster. Dat was hij vast niet geworden als hij niet had mogen komen, toch ??
A.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 22:29

Dat dacht ik Arlette, heb ik ergens eens opgevangen?! Ze mogen hem dan wel voorbrengen mss, maar komen niet in aanmerking voor een goedkeuring. In mijn ogen eigenlijk geld verspilling, kon ie beter als ruin naar een keuring toe Haha!

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 22:33

Is in ieder geval iets minder kostbaar

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 22:39

Idd, en het is ook een beetje mensen misleiden vind ik... Goedgekeurd wordt ie nooit..

Anyway, TS het is New Forest met 1 R Haha!

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 22:46

Ik ben blij dat ik Higgledy Piggledy en Popeye voor het NRPS kan gebruiken, daar hebben de hengsten wel de kans goedgekeurd te worden. Het is toch altijd maar een klein kansje en of ik ze ook ooit voorbreng is ook nog maar de vraag, maar je hebt in ieder geval nog dat kansje.


marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 19:20

Palomino pony's worden al een hele tijd niet meer in Belgie ingeschreven in het stamboek. Dit omdat bij het fokken met palomino's er een kans bestaat op een erfelijke afwijking, gebonden aan de palominokleur.
Dus een redelijke regel in mijn oogpunt. Valk mag wel en ik geloof ook dat het zoiets was dat er vos ipv palomino op papier kwam (bij de reeds goedgekeurde hengsten??).
Wil het wel eens terug opzoeken voor de correcte info.

De vraag is niet:
Kunnen dieren denken? Noch: Kunnen zij spreken?
De vraag is: Kunnen zij lijden? (J. Bentham)

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-04 22:36

Marijke, er is absoluut geen een enkele wetenschappelijke bewijs of aanwezigheid van erfelijke afwijkingen of problemen met het palomino kleur. Dit zijn ouwe wijven verhalen !!!
De enige 'probleem' die ik zou kunnen voorstellen is dat palo x palo een cremello kan geven en dat veel mensen die niet of nauwelijks geinformeerd zijn denken dat deze kleur een afwijking is. Maar de kans op cremello (of perlino) is maar iets kleine bij een valk x valk kruising.
Als de uitsluiting van palo's alleen gebaseerd is op deze reden dan duidt dat nog eens aan op het zeer slechte kennis van zaken bij o.a. de administraties van bepaalde stamboeken. Dit is geen dienst naar hun leden en is een zeer betreuenswaardige zaak Huilen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:55

heeft dit niet gewoon met die golden wonder te maken (jaja, heb de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt Tong uitsteken)

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:05

marijke* schreef:
Palomino pony's worden al een hele tijd niet meer in Belgie ingeschreven in het stamboek. Dit omdat bij het fokken met palomino's er een kans bestaat op een erfelijke afwijking, gebonden aan de palominokleur.


Dit is (volgens mij) toch echt een fabeltje hoor!
Datzelfde geldt voor cremello's.

Ik zou iig niet weten waarom een palomino meer kans op een erfelijke aandoening zou hebben dan een bruine oid?

:)

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:40

stef schreef:
heeft dit niet gewoon met die golden wonder te maken (jaja, heb de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt Tong uitsteken)

Nee hoor, GW is heel iets anders Haha!

Ik mail anders wel eens met het stamboek waarom het niet zou mogen, zal ook de reglementen eens open slaan Lachen

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 10:23

Peterina schreef:
Marijke, er is absoluut geen een enkele wetenschappelijke bewijs of aanwezigheid van erfelijke afwijkingen of problemen met het palomino kleur. Dit zijn ouwe wijven verhalen !!!
De enige 'probleem' die ik zou kunnen voorstellen is dat palo x palo een cremello kan geven en dat veel mensen die niet of nauwelijks geinformeerd zijn denken dat deze kleur een afwijking is. Maar de kans op cremello (of perlino) is maar iets kleine bij een valk x valk kruising.
Als de uitsluiting van palo's alleen gebaseerd is op deze reden dan duidt dat nog eens aan op het zeer slechte kennis van zaken bij o.a. de administraties van bepaalde stamboeken. Dit is geen dienst naar hun leden en is een zeer betreuenswaardige zaak Huilen


Dit is wat het stamboek erover zei, meer weet ik er eigenlijk ook niet van af. Ken zelf ook twee palomino kleurige NF-ers (met palomino nakomelingen) en die hebben eigenlijk nooit 'last' gehad van zo'n afwijking Verward

De vraag is niet:
Kunnen dieren denken? Noch: Kunnen zij spreken?
De vraag is: Kunnen zij lijden? (J. Bentham)

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-04 13:27

Ik dacht ook aan GW als reden voor de uitsluiting maar hier gaat het alleen over een wel bepaalde bloedlijn maar de regeling zou over alle palo gekleurde.

Liberty, als het niet te veel moeite is zou ik graag willen vernemen wat de stamboek erover zegt. Indien het echter te bont is, dan kan ik proberen via het RBP en de Ministerie deze regelment te veranderen. Er zijn precedenten!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 14:07

Hmm, dit slaat inderdaad allemaal echt nergens op. Zeker als Valk veulens wel okee, zijn. Het is tenslotte hetzelfde gen. Ik mag hopen dat hier toch wel wat aan gedaan wordt??

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

DubbelFun

Berichten: 88604
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:39

Hebben we bij de Quarters EINDELIJK de strijd gewonnen dat Perlino's/Cremello's 'normale' paarden zijn, begint een ander stamboek nog eens het wiel uit te vinden. Verward

Belker

Berichten: 15292
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:19

Sugarmiss schreef:
Hebben we bij de Quarters EINDELIJK de strijd gewonnen dat Perlino's/Cremello's 'normale' paarden zijn, begint een ander stamboek nog eens het wiel uit te vinden. Verward

Dat andere stamboek heeft al jaren dat wiel uitgevonden Haha! perlino's/cremello's worden al standaard niet opgenomen.

Fiesta, freiberger, what else?

DubbelFun

Berichten: 88604
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:23

Bang om een beetje leuke kleurtjes te fokken ??

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:28

Belker"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Hebben we bij de Quarters EINDELIJK de strijd gewonnen dat Perlino's/Cremello's 'normale' paarden zijn, begint een ander stamboek nog eens het wiel uit te vinden. Verward

Dat andere stamboek heeft al jaren dat wiel uitgevonden Haha! perlino's/cremello's worden al standaard niet opgenomen.
[/quote]

Nou, dat bedoeld SugarMiss denk ik ook, de Quarters deden dat ook al jaren niet, en nu er BEWEZEN is dat er niks aan "mankeert" doen ze dat wel, dat wiel bedoelt ze, denk ik Knipoog .

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

DubbelFun

Berichten: 88604
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:58

Justum Haha!
Het staat er idd wat krom Lachen

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 18:28

NF stamboek heeft dit idd al een paar jaar.. Ik ga ze nu een mail sturen Lachen

GW valt niet in dit verhaal, heeft er niets mee ta maken, want dan zouden GW hengsten niet mogen dekken


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 bezoekers