pony met schrik voor de hoefsmid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

pony met schrik voor de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 17:08

ik ga dus mss een pony kopen maar hij heeft dus schrik van de hoefsmid, ijzers gaat al helemaal niet en bekappen is super moeilijk (zijn hoeven zijn er ook echt niet uit nu...) Ze verdoven hem maar toch blijft hij schoppen zich lostrekken enz enz
hij raakt gewoon helemaal in paniek (denk dat hij vroeger eens iets heeft meegemaakt ofzo) 2 jaar geleden mocht je ook niet aan zijn achterhoeven komen raakte hij ook in paniek maar nu laat hij dat al heel goed doen.
Maar hoe zou ik hem het beste aan het kappen laten wennen? want als ik hem koop moet hij mee naar school kunne en moet dus wel echt bekapt worden
iemand ervaring met paarden die schrik voor de hoefsmid hebben en hoe hebben jullie dat opgelost?

chera
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:51

Ik ben jaren aan het klo*ten geweest om mijn pony te leren dat ie "voetje" moet geven.
Hij heeft als jaarling met de achterbenen in het prikkeldraad gehangen en heeft hier dus nog steeds een tik van.
Zodra je met je handen bij de achterhoeven komt, gaat ie helemaal door het lint.
Voor geeft hij wel, maar ook niet van harte.
Na 2 jaar kreeg ik hem zover om zijn voorbenen op te tillen, eerst door zijn hoef tegen te houden (heb hem leren bedelen "schaam") en later door deze steeds langer vast te houden en uiteindelijk door op de normale manier zijn been te pakken.

Achter geeft hij nog steeds niet, en ik heb het ook opgegeven, dat vind hij gewoon te eng.

Mijn pony loopt veel op stenen en daardoor slijten zijn hoeven goed.
Hij heeft 1x gehad dat ie bekapt moest worden, en toen is hij ook op zijn zij gegooid.
Dit vond ik zelf toch niet zo'n super oplossing en heb het idee dat het arme dier hierdoor nog angstiger is geworden dan hij al was.

Nu heb ik een hoefsmid die er de volgende keer een hele dag aan wil spenderen, gewoon rustig blijven vragen totdat het lukt.
Ik hoop dat deze aanpak beter werkt, anders moet ie weer op zijn zij en dat zie ik toch niet zo zitten.

Maar nogmaals, wanneer die op tegels mag lopen is er niet zo gauw wat aan de hand.

Verder gewoon heel veel tijd en heel veel geduld hebben, en natuurlijk heel veel lekkers.

In elk geval veel suc6

Chera

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 18:57

ja de pony loopt nu ook veel buiten maar toch zouden zijn hoeven eens bekapt moeten worden. gewoon voetje geeft hij wel maar bekappen is nog iets anders...

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 19:05

je kan ook elke dag zijn hoeven vastpakken hoe de hoesmid het ook doet, tusse je benen Lachen

chera
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:32

Je zou hem kunnen laten spuiten door de VA voordat de smid komt.
Maar misschien dat je eigen hoefsmid ook een goed remedie weet?

Maar dat hij zijn voetjes geeft scheelt al een hoop, geloof me maar Haha!

Chera

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 21:57

ja maar hij word verdooft door de DA voor de hoefsmid komt maar toch blijft hij zot doen en schotten enz