weidepaard ijzers nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

weidepaard ijzers nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 22:35

hey
als mijn paard binnenkort de hele dag in de wei zou gaan staan, heeft het dan nog veel nut dat hij ijzers heeft?
Ik wil wel wedstrijd gaan rijden, dus dat is op gras, en ik zou misschien ook in de wei rijden. Af en toe ga ik wel wandelen en das een stuk over de asfalt. Als ik naar de manege wil om daar te rijden, is het ongeveer 1km over de baan (waarvan ik 600m in de berm kan)
Ben nl wel bang als het gras nat is dat hij met ijzers nogal snel gaat glijden... Hij kan geregeld echt gek doen.
Het probleem is dat hij achteraan met zijn rechterhoef zijn linkerkogel raakt en daar steeds een wond aan over houdt. Dat had hij vroeger niet zonder ijzers..
Hebben jullie weide / wedstrijd paarden ijzers en waarom?
xxx

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 22:56

Mijn paard staat zonder ijzers..Ik rijd ook op de weide zonder ijzers..Ik denk dat dit zeker in de ' laagste' klasses ook zeker moet kunnen...Ijzers op de wei is eigenlijk alleen onhandig..Ivm verwonding,aftrappen etc..(springschoenen aan doen ivm aftrappen is wel aan te raden) Ik zou eerst toch eens zonder proberen..Ook die stukjes over asfalt kunnen wel meevallen betreft het slijten...Ijzers kan altijd nog,mocht je dat handiger vinden Knipoog

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 22:58

Mijn paard staat in de zomer op de weide zonder ijzers, ook rij ik hiermee dressuurwedstrijden. Hij heeft geen problemen om zonder ijzers te lopen en glijdt niet uit. (hij rent ook als een gek door de wei zonder uit te glijden dus waarom zou hij dat wel doen onder het zadel was mijn redenatie, ik heb het wel van te voren uitgeprobeerd maar het was ook geen probleem).
Ik moet wel vermelden dat mijn paard geen ijzers nodig heeft, ik weet niet of dit wel het geval is met jouw paard.

Als jouw paard wel ijzers nodig heeft dan moet je ijzers onder laten zetten met kalkoengaten, hiermee kan je kalkoenen indraaien en dan heeft je paard meer grip op de bodem. Ik zou niet op wedstrijd gaan met ijzer zonder kalkoenen, de kans dat hij dan gaat uitglijden is aanmerkelijk groter.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 23:42

Geen enkel paard heeft ijzers nodig.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 23:45

mijn (ijzerloze)paard is in de wei door een paard met ijzers zo ernstig toegetakeld dat hij in beide achterbenen een stuk of wat hechtingen nodig had. Dus ik ben tegen ijzers in de wei..

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 00:08

wyko schreef:
Geen enkel paard heeft ijzers nodig.

Daar ben ik het niet mee eens. Niet alle paarden hebben zulke gezonde hoeven dat ze geen ijzers nodig hebben.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 02:07

marlon7"]
[quote="wyko schreef:
Geen enkel paard heeft ijzers nodig.

Daar ben ik het niet mee eens. Niet alle paarden hebben zulke gezonde hoeven dat ze geen ijzers nodig hebben.
[/quote]

Nee, de hoeven zijn door de ijzers vaak dusdanig toegetakeld dat ze inderdaad dan ijzers nodig hebben ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 08:19

Mijn paarden lopen al jaren op blote voeten en dat gaat perfect.
Omdat ze zowiezo buiten lopen zonder ijzers lopen ze op wedstrijden op het gras ook erg zeker, maak maar heel zelden een glijpartij mee.

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 08:57

Toevallig net weer de 'blootvoet'pagina's gelezen op http://www.paardnatuurlijk.nl/barefoot/index.htm. Blijf het een interessant verhaal vinden en er zit volgens mij heel veel waarheid in.

Ik heb zelf vier maanden geleden 'mijn' ijzers eraf laten halen onder het motto 'baat het niet, het schaadt ook niet' en kan er altijd weer ijzers onder laten zetten als het niet lukt.

Ik ben er tot nu toe tevreden over. Mijn paard heeft stevige hoeven, dat zal wel helpen. Maar ik heb verder niets speciaals gedaan als gewenning. Loop regelmatig over verharde weg. Laat wel regelmatig de hoefsmid meekijken of het goed gaat.
De 'blootvoet'pagina's heb ik gelezen omdat ik vanavond zelf ook even wil controleren of de ontwikkeling overeenkomt.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 10:28

Mijn paard loopt ook lekker op blote voeten, en we rijden regelmatig over asfalt enzo gewoon regelamtig naar de smit en als die zegt dat ijzers echt nodig zijn, tja dan dus maar ijzer, anders zou ik lekker zonder blijven rijden

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 10:32

zeker met springen (op gras) zie ik liever een paard met ijzers...

ik rijd zelf cross dus geen optie om de ijzers af te laten
tegen dat hij zijn achterbenen aan elkaar verwond, kun je een strijkring omdoen Knipoog

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 15:15

thanks voor alle tips. Mijn paard heeft nogal stevige hoeven. Ze groeien altijd mooi recht en gaan niet over de ijzers heen. De hoefsmid is er altijd blij mee, dus zal hij vast wel zonder ijzers kunnen.
Crossmonster: ik rij alleen maar dressuur hoor Knipoog dus daar gaat hij minder snel glijden (denk ik)
xxx

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:45

Goed besluit, succes ermee.
Je hoefsmid zal er wel iets minder blij mee zijn Haha!
Raad je wel aan om de 'www.paardnatuurlijk.nl' paginas door te lezen zodat je begrijpt waar je mee bezig bent.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:50

Mijn hoefsmid raad juist aan zo min mogelijk ijzers onder je paard te zetten. Als je paard zonder kan, dan liever blootsvoets...
Mijn pony heeft best goede hoeven, behalve dat ze niet zo snel groeien. Met ijzers gaan ze heel erg inscheuren... Door de nagelgaten...
Ik rijd wedstrijden met een andere pony en daar heb ik nu een paar proefjes mee gereden op het gras en we zijn nog niet uitgegleden, maar misschien wordt het anders als het natter wordt...

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:36

Een paard met gezonde hoeven die op een goede manier bekapt worden heeft geen ijzers nodig. Ook niet op gras. Dressuur en springen schijnt heel goed zonder te kunnen. Ik heb verhalen gehoord van paarden die dit op hoog nivo en niet zonder succes deden. Toch zullen er onderdelen zijn die je zonder ijzers (beter) niet kunt doen; een sliding stop bij de reining (western) is daar een voorbeeld van. Dus als jouw paard alleen in de wei staat lijkt me dat volstrekt overbodig en misschien zelfs schadelijk.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 17:03

Wij hebben momenteel een paardje op de weide lopen, dat nog zeker een jaar enkel op de weide zal lopen, dus niet op asfalt of iets dergelijks.
Toch blijft ze nog een tijd beslagen (gelukkig nu al maar enkel voor meer) omdat haar hoeven verwaarloosd zijn (nuja, niet alleen haar hoeven Scheve mond ). Ze heeft momenteel wel geen gewone ijzers voor, maar ijzers die haar hoeven wat "bij elkaar houden", omdat ze dat nu even nog nodig heeft tot haar hoeven weer zijn zoals vroeger.
Onze smid is er ook wel eentje van "zo veel mogelijk op blote voeten", maar als het nodig is, is het nu eenmaal nodig. Dat hangt van paard tot paard af.

Zo hebben we ook een paard lopen dat zonder ijzers meteen mank loopt (zelfs gewoon op gras of een zachte weide) (heeft trouwens ook één "platvoet" om het zo even te zeggen), die kan dus echt niet zonder.

(Beide paardjes zijn trouwens Engelse Volbloeden, die hebben wel makkelijk hoefproblemen)

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:57

lageveld"]
[quote="marlon7"][quote="wyko schreef:
Geen enkel paard heeft ijzers nodig.

Daar ben ik het niet mee eens. Niet alle paarden hebben zulke gezonde hoeven dat ze geen ijzers nodig hebben.
[/quote]

Nee, de hoeven zijn door de ijzers vaak dusdanig toegetakeld dat ze inderdaad dan ijzers nodig hebben ...
[/quote]
ijzers zijn goed voor tijdelijk, maar je kunt beter de hoefkwaliteit verbeteren dan er maar weer ijzers onder te slaan omdat hij niet zonder kan ik rijd dagelijks zo'n 5 km over de weg, heb geen problemen met de hoeven en ben veel goedkoper uit.
www.paardnatuurlijk.nl

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 19:00

leentje schreef:
Wij hebben momenteel een paardje op de weide lopen, dat nog zeker een jaar enkel op de weide zal lopen, dus niet op asfalt of iets dergelijks.
Toch blijft ze nog een tijd beslagen (gelukkig nu al maar enkel voor meer) omdat haar hoeven verwaarloosd zijn (nuja, niet alleen haar hoeven Scheve mond ). Ze heeft momenteel wel geen gewone ijzers voor, maar ijzers die haar hoeven wat "bij elkaar houden", omdat ze dat nu even nog nodig heeft tot haar hoeven weer zijn zoals vroeger.
Onze smid is er ook wel eentje van "zo veel mogelijk op blote voeten", maar als het nodig is, is het nu eenmaal nodig. Dat hangt van paard tot paard af.

Zo hebben we ook een paard lopen dat zonder ijzers meteen mank loopt (zelfs gewoon op gras of een zachte weide) (heeft trouwens ook één "platvoet" om het zo even te zeggen), die kan dus echt niet zonder.

(Beide paardjes zijn trouwens Engelse Volbloeden, die hebben wel makkelijk hoefproblemen)


Natuurlijk gaat hij anders lopen, de stand wordt ook anders gun hem een jaartje de tijd en het zal al een stuk beter lopen.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 19:38

lailapri, heb je het over het paard wat zonder ijzers meteen mank loopt?

fijn hoor, we zullen het beestje een jaar laten kreupel lopen en afzien van de pijn...

geloof mij nu maar dat dit dier echt niet zonder kan, we hebben genoeg geprobeerd en het beestje had alleen maar pijn

misschien moet je nog even teruglezen, dan zie je dat ik het over Engelse Volbloeden heb, niet alle, maar wel veel EV hebben verschrikkelijk slechte hoeven en veel hoefproblemen, omdat ze doorgefokt zijn op snelheid
Dit is een situatie die door de mens gecreëerd is, en die er in de natuur niet zou gekomen zijn (wet v d sterkste), en die dus ook door de natuur zelf (dus: geen beslag, hoeven 'zichzelf laten zijn') niet kan verholpen worden.

Zo natuurlijk mogelijk is prima, maar soms is zelfs dat niet "heilig(makend)" Lachen

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 14:36

bedankt voor de tip van die site. Zo iets heeft ook in de Bit gestaan een hele tijd geleden, heb dat artikel ook nog. Ben daar dus ook van overtuigd dat die natuurlijke bekapping beter is en makkelijker voor het paard. Mijn keuze is dus al gemaakt... Lachen
xxx

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 14:42

Wij houden alle paarden 'kaal' tot en met de L2 en dan het outdoorseizoen. Nog nooit ergens last van gehad!

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:17

oke goed wat je wilt, maar mijn pony liep juist kreupel van de ijzers (die zaten wel goed hoor maar ze had de vering ed nodig). Had ze genomen om over de weg te kunnen rijden, niet dus alleen voorzichtig stappen.

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 21:47

lageveld"]
[quote="marlon7"][quote="wyko schreef:
Geen enkel paard heeft ijzers nodig.

Daar ben ik het niet mee eens. Niet alle paarden hebben zulke gezonde hoeven dat ze geen ijzers nodig hebben.
[/quote]

Nee, de hoeven zijn door de ijzers vaak dusdanig toegetakeld dat ze inderdaad dan ijzers nodig hebben ...
[/quote]

Nou mijn paard heeft nooit ijzers gehad, maar hij werd toch kreupel Verdrietig Toen zijn er pas ijzers onder gezet en daarna liep hij een stuk beter OK dan!

MHSolo

Berichten: 65
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Tatooïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 00:24

Een paard die merendeels in de wei staat en normaal gezonde hoeven heeft zou ik dus nooit en te nimmer op ijzers zetten. Doe je dat wel dan kwel je het paard i.p.v. dat je het paard helpt! Een paard waarmee je over asfalt rijdt zou ik ook niet op ijzers zetten. Als hoeven hiervan te snel gingen slijten liepen alle paarden in het wild nu op stompjes!

Een paard met hoefziektes... tja! Dat is en blijft moeilijk. Toch zou ik niet te gauw naar hoefijzers kijken als de oplossing. Er is een hoop te genezen of te voorkomen op andere manieren. Misschien is het best verstandig om een paard een jaar de tijd te geven en er in die tijd ervoor te zorgen dat de hoeven weer gezond worden. Dat je daarmee het paard een tijdlang alleen maar ellende brengt... nou, dat deed je daarvoor eigenlijk ook al door de hoefijzers. Het probleem is dan wel dat je waarschijnlijk ook een jaar lang niet kunt rijden. Verward

Toch denk ik wel dat er hoefproblemen zijn waarbij hoefijzers nodig zijn. Dan is het kiezen tussen 2 kwaden waarbij je de minst kwade kiest. Scheve mond

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 09:21

mijn ponys staan altijd zonder hoefijzers. ik rijd nu nog in de b en heb al in verschillende blubberringen moeten rijden.zonder ijzers liep ze niet super en gleed 2x bijna uit, maar het was zeker wel te doen. nu spring ik ook, ook zonder ijzers. ik zal me wat sneller moeten afmelden bij glad weer, maar dat risico loop ik dan maar.

als ik een buitenrit maak, moeten ze ook weleens een stuk over de weg en als regelmatig de hoefsmid komt is er echt geen probleem.