Wat voor kleur wordt dit veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Wat voor kleur wordt dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 21:05

Dit is Angels Ditch Feet of Flame, geboren op 28 april 2004. Zijn vader is Mythos. Zijn moeder is Angels Ditch Sophia. Vader van moeder is NFC Egyptian Kings Special Effort. Moeder van de moeder is Julia van Rijckevorssel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hebben jullie een idee over de kleur die het hengstje gaat worden.
Zelf denken we aan silver-bay of golden-dun.
Hij heeft namelijk beige manen... en krijgt wat gelig/gouden randen om zijn ogen...

Vader is bruin panterbont. Moeder is silver-apple. Vader van moeder is vos panterbont. Moeder van de moeder is zwart.

Dit is de moeder: silver-apple:

Afbeelding

Dit is de vader: bruin panterbont:

Afbeelding

Dit is de vader van de moeder: vos panterbont:

Afbeelding

Dit is de moeder van de moeder:

Afbeelding

Ben reuze benieuwd wat jullie denken van de kleur van het hengstje.

Groetjes,
Margriet

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 21:08

Ik denk toch dat dt veulen bruin gaat worden met zarte manen en zwarte staart. Verder een bruine kleur met misschien wat lichte gloed erover heen.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 21:18

Heb ik toch al gezegd? Tong uitsteken
Silver-bay oftewel zilverappelbruin. 100% zeker!

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 21:22

Ja ik wist het inderdaad van jou Meavey en ik ben het ook 100% met je eens... maar de eigenaresse van het veulen denkt aan golden-dun... dus ik hoop haar hiermee te kunnen overtuigen dat het toch echt silver-bay wordt.

Denk niet dat hij zoals Nadezda zegt bruin wordt met zwarte staart+manen...

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 22:03

nadezda schreef:
Ik denk toch dat dt veulen bruin gaat worden met zarte manen en zwarte staart. Verder een bruine kleur met misschien wat lichte gloed erover heen.


veel verder dan dit reikt mijn kleurenkennis op dit moment nog niet Schijnheilig

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 22:20

Ik kreeg van Meavey deze link:

http://www.equinecolor.com/silver.html

Dat gaat over de silver kleuren..

Onderaan zie je een foto van een silver-bay veulen: deze:

Afbeelding

Lijkt toch verdacht veel op mijn veulen...

Misschien ook nog een handige site voor jou Anke... wie weet staat de kleur van jouw veulen daar ook wel op..

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 22:24

Zilverappel kan je herkennen aan hun bruine oogleden en wimpers gelijk als ze geboren zijn is mij altijd verteld. Deze kleuren dan niet op in zwart maar blijven zo.
Zo op het eerste oog ziet dit er niet echt zilverappelig uit moet ik zeggen.
Het kan ook net zo goed 'gewoon bruin' zijn natuurlijk.

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 17:58

Gaitkeeper schreef:
Zilverappel kan je herkennen aan hun bruine oogleden en wimpers gelijk als ze geboren zijn is mij altijd verteld. Deze kleuren dan niet op in zwart maar blijven zo.
Zo op het eerste oog ziet dit er niet echt zilverappelig uit moet ik zeggen.
Het kan ook net zo goed 'gewoon bruin' zijn natuurlijk.



Ik had ook niet gezegd dat het veulen silverapple wordt... moeder is zilverappel...

Het veulen wordt waarschijnlijk silver-bay, wat zilver-bruin betekent.

Moet je maar eens naar de foto van het veulen in die link van mij kijken...

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 18:04


Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 08:17

AngelsDitch"]
[quote="Gaitkeeper schreef:
Zilverappel kan je herkennen aan hun bruine oogleden en wimpers gelijk als ze geboren zijn is mij altijd verteld. Deze kleuren dan niet op in zwart maar blijven zo.
Zo op het eerste oog ziet dit er niet echt zilverappelig uit moet ik zeggen.
Het kan ook net zo goed 'gewoon bruin' zijn natuurlijk.



Ik had ook niet gezegd dat het veulen silverapple wordt... moeder is zilverappel...

Het veulen wordt waarschijnlijk silver-bay, wat zilver-bruin betekent.

Moet je maar eens naar de foto van het veulen in die link van mij kijken...
[/quote]

Ja maar we bedoelen volgens mij hetzelfde alleen jullie vinden het grappig om het in het engels te doen. Haha!
Zilverappel is geen kleur maar een kenmerk die op alle kleuren kan voorkomen. Dus zilverappelzwart (het allermooist) maar ook zilverappelbruin of zilverappelvos.
En wat ik net riep geldt voor al die varianten (tenminste dat meen ik dat dat mij is verteld) omdat dat een kenmerk is voor zilverappel ongeacht op welke kleur.

Nouska

Berichten: 1109
Geregistreerd: 15-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 09:07

Het kan aan de foto´s liggen, maar ik vind dat dit veulen er uitziet dat het "ordinair" Bloos! bruin gaat worden. Maar hopelijk heb je gelijk. Knipoog

-xxx- Nous Cool

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 10:59

Ik zou het echt niet weten Haha! Maar ik reageer toch even omdat ik benieuwd ben wat iedereen zegt Knipoog
Op het eerste gezicht lijkt hij mij gewoon bruin, maar je weet maar nooit!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 12:22

Zilverappel is wel degelijk een kleur hoor!
En een vos kan wel zilverappel hebben maar daar zie je geen fluit van, want het zilver-gen werkt alleen op zwart.
Zilverappel is dus geen schimmel hé mensen!
Zilverappels worden namelijk nooit wit! En zilverappel komt alleen in o.a. amerikaanse bloedlijnen, en ijslanders voor.
Dit zijn zilverappels:
Afbeelding
Afbeelding

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 21:57

Meavey schreef:
Zilverappel is wel degelijk een kleur hoor!
En een vos kan wel zilverappel hebben maar daar zie je geen fluit van, want het zilver-gen werkt alleen op zwart.


Nou daar ben je toch echt mis hoor. Wat is dit dan volgens jou ?
Afbeelding
Dit is toch echt een zilverappelvosje en staat bij mij in de wei.
En net zo goed is het mogelijk een zilverappelbruine te zien.

Citaat:
Zilverappel is dus geen schimmel hé mensen!
Zilverappels worden namelijk nooit wit! En zilverappel komt alleen in o.a. amerikaanse bloedlijnen, en ijslanders voor.


Zilverappel komt bij andere rassen ook wel voor. Zelfs bij KWPners kom je het een enkele keer tegen.
Het is geen kleur. Het is een dominant gen dat alleen op E werkt.
Vandaar jouw verwarring met zwart denk ik...er is zwart voor nodig om het tot uiting te laten brengen maar daarom hoeft het paard niet zwart te zijn : zie bovenstaand bewijs hiervoor.
Het veroorzaakt zilverachtige manen en een duidelijke 'appeling' van het lichaam.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 00:07

Het is geen kleur, maar een "modifier" wat "veranderaar" betekent. De enige kleuren zijn Zwart en Vos (eigenlijk zelfs alleen Zwart)

Silver op Vos zie je inderdaad niet, de pony hierboven is dus ook gen Vos, maar een Bruine + Silver, waardoor het Vos lijkt.

Net als je zegt, er moet E voor aanwezig zijn om het te zien, dus op een Vos, die ee is, zie je het niet. Die kunnen het wel dragen en aan hun veulens doorgeven.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 13:45

Gaitkeeper dat is idd een zilverappelbruine, silver-bay dus, preceis zoals jeddah zegt.
En bij kwpn-ers heb ik echt nog nooit een zilver gezien hoor. Knipoog

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 20:17

Ja is inderdaad een zilverbruine....ben ik ook achter maar heeft de looks of een vos...ze hoeven niet zwart te zijn. En het komt echt wel voor ook bij andere rassen...zélfs wel es bij die saaie 'gewone' paarden Bloos Knipoog .

En het laat zich dan alleen zien op het zwarte maar kan zelfs na generaties ineens opduiken omdat het dan toch 'meegedragen' wordt.

Leuk en ingewikkeld al die kleurtjes....vooral als er dan nog eens meerdere in één paard zitten zoals veel bij ijslanders....best leuk bijv. een bonte wildkleur zilverappel valk te treffen ofzo Haha! maar dan ben ik het spoor wel bijster.

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 22:47

jeddah schreef:
Het is geen kleur, maar een "modifier" wat "veranderaar" betekent. De enige kleuren zijn Zwart en Vos (eigenlijk zelfs alleen Zwart)

Silver op Vos zie je inderdaad niet, de pony hierboven is dus ook geen Vos, maar een Bruine + Silver, waardoor het Vos lijkt.

Net als je zegt, er moet E voor aanwezig zijn om het te zien, dus op een Vos, die ee is, zie je het niet. Die kunnen het wel dragen en aan hun veulens doorgeven.


Ja zo heb ik het ook ongeveer gelezen en zilver(appel) is dominant dus wordt altijd doorgegeven.

Een vos met lichte manen is dus niet per definitie een zilverappel, maar als één van de ouders zilverappel is, dan weet je dat deze kleur veroorzaakt is door het zilverappelgen.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 11:31

Citaat:
zilver(appel) is dominant dus wordt altijd doorgegeven

Dat is dus niet waar het zilver gen kan doorgegeven worden of niet.
Je hebt 50/50 kans, (als de drager heterozygoot is), het kan zich alleen verstoppen in een vos dus, omdat je daar niet ziet of een vos het gen draagt.
Als een zwarte of bruine het gen heeft word hij dus ook zilverappel of zilverappelbruin, het kan zich daar dus absoluut niet verstoppen.

En trust me, bij kwpn-ers komt het echt niet voor. Knipoog
Dan hadden we dat alllang gehoord.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 11:52

Meavey schreef:
En trust me, bij kwpn-ers komt het echt niet voor. Knipoog
Dan hadden we dat alllang gehoord.


....niet iedereen vindt het zo interessant als jij dat ze dat gelijk jubelend doorgeven....

Als mooi wordt nog altijd voornamelijk vos en bruin beschouwd.

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 12:44