iemand ervaring met het leasen van een merrie voor

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

iemand ervaring met het leasen van een merrie voor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-04 22:34

.......de fok.

ik ben heel nieuwschierig en aangezien ik nou al voor de zoveelste keer gevraagt ben of ik niet een merrie wil uitlenen om een veulen uit te fokken, wil ik graag weten wie van jullie heeft hier ervaring mee en in welk vat gieten jullie zoiets.

wie betaald de stalling en waar staat het paard in die tijd?
hoefsmid, da enz?
hoe doe je dat met verzekeren (lees de laatste tijd te veel verhalen over merries die bij de geboorte van een veulen overlijden)
sluit je er een leasecontract voor af?
en leen je je merrie voor niets uit of krijg je er nog een paar centen voor?

en SM ik heb het speciaal op western gezet omdat het specifiek steeds om quarters gaat, en ik het idee kreeg dat het daar nogal eens voor komt.


Typhoons

Berichten: 311
Geregistreerd: 13-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 23:49

Je moet Ilona-Sok even mailen/ pb-en. Zij kan je vast meer vertellen.
Succes!

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 02:53

Jeddah heeft ook een merrie geleased, misschien dat zij ook iets weet te vertellen

"Save a horse, ride a cowboy"
Rainy & Rico

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 10:04

LindavanVugt schreef:
Jeddah heeft ook een merrie geleased, misschien dat zij ook iets weet te vertellen


Helaas kan ik niks echt vertellen, ik heb haar van een vriendin geleast, is toch weer anders...

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-04 11:30

ja bij je vriendin is dat anders, maar dat was in dit geval idd niet zo.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 11:36

dus je eigen merrie laten leasen? blijft ze dan bij jouw staan of gaat ze naar anderen?
ik zou het zowiezo niet willen, daarvoor loop jij een hoog risico en zij niet, terwijl zij er ws. winst mee maken. is jou merrie zo bijzonder dat er geen andere merries aan dit doel kunnen voldoen?
en het ook zo dat je een tijd niet kunt rijden etc.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 11:40

Ik denk dat gezien het jouw merrie is dat jij ook de eisen kunt stellen van stalling, kosten, kostprijs veulen etc.
Het wordt hier in NL idd weinig gedaan, in de VS gebeurt het zeer regelmatig zowel met merries als met hengsten. Een dekseizoen tegen een lading hooi of zo Haha!

Ik zou eea iig goed op papier zetten zodat alles bij problemen goed 'dichtgespijkerd' zit.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-04 11:48

miss nynke dat was nou net ook mijn gedachte Haha! .

het gaat er niet speciaal om dat mijn merries zo bijzonder zijn (zijn ze ook niet), ik weet ook de reden niet waarom ik steeds gevraagt word. de enigste reden die ik zo kan bedenken is dat ik er 6 heb Verward en men denkt die heeft er toch genoeg.
en ik was ook niet echt van plan mijn merrie uit te leasen, ik heb notabene zelf een hengst thuis.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 11:51

De reden waarom er gevraagd wordt is denk ik dat men goedkoop aan een veulen wil komen.
Ik zou best overwegen om mijn merrie te laten dekken in een leasekonstruktie, maar ze zou wel bij mij blijven staan en het veulen zou vooruit betaald moeten worden. De eigenaar kan op voorhand een verzekering afsluiten, mocht er iets mis gaan en ik loop geen risiko met het veulen te blijven zitten.

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:25

Op de AQHA site staat het lease contract. Daar staat in principe weinig in. Maar ik heb eens gebeld erover en ze zeiden het volgende (wat ik me ook eigenlijk wel denken kon). Als een paard verleasd wordt gaan de rechten én de plichten over op diegene die het paard least, met als enige uitzondering dat het paard wel je eigendom blijft en dus niet verkocht mag worden nog door de eigenaar, nog door diegene die least. Je moet dan wel expliciet als aanvulling op het lease contract schrijven, waarvoor het geleasde paard zal dienen, bv. wedstrijden of dekken of gedekt worden. Al die papierkraam die met dekkingen etc. te maken heeft moet dan ook door diegene die least gedaan worden. Tevens kunnen als aanvullingen bijgevoegd worden of het paard weidegang, soort voer etc. moet hebben.
Alle kosten (voer, dierenarts, verzekering, hoefsmid, fatsoenlijke stalling, wormspuiten, noem maar op) kortom alle kosten die een eigenaar van een paard ook heeft, zijn ten lasten van diegene die least. Een veulen komt dan ook direct op naam van de lessee. Het lease contract moet terug voor goedkeuring naar AqHA en begin eind datum moeten vermeld worden.


Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:25

Ik heb momenteel mijn merrie "verleased" voor de fok, zo zou je het kunnen zeggen. Aan mensen met een hengst die perse een veulen van mijn merrie wilde... Voor mij ligt het wat anders, want mijn merrie kan door een blessure niet meer sporten. De perfecte oplossing dus. Het is eigenlijk niet anders dan je veulen op voorhand verkopen. Wij hebben wel van alles op papier gezet.
Oh, de risico's die je loopt met je merrie ivm dracht kun je natuurlijk nooit ondervangen....
Als je nog wat wil weten krijg ik wel een pb Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers