[NH] je paard weer loslaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

[NH] je paard weer loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 12:00

Ik wou even weten hoe iedereen dit doet. je paard weer loslaten in het land als je klaar bent met rijden of wat dan ook.
mijn paard volgt mij altijd zonder halster vanaf de poetsplek naar het weiland maar als we dan de wei in lopen is het natuurlijk niet de bedoeling dat ze er in een keer vandoor knalt. Scheve mond
Dus ik draai haar dan altijd eerst met het hoofd naar het hek en dan kan ze gaan.
Maar nu het probleem, ik vraag haar de hele tijd om mij te volgen, los en dan moet ze weg, als ik haar weg zou sturen zoals bv ongeveer bij een join up dan is dat een teken dat ze iets verkeerd gedaan heeft en dat is niet de bedoeling , als ik gewoon wegloop dan volgt ze me braaf.
Als ik dan het hek uitloop dan rent ze op een gegeven moment boos weg.
Dus hoe doet iedereen dit? Verward

Naturologic
Praktijk voor dier-natuurgeneeskunde
Western-horsemanship
www.naturologic.nl


Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:28

Wat dacht je ervan om gewoon een halster te gebruiken.
Gewoon in de wei omkeren en halster af.
Zo doe ik dit gewoon.

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 15:09

Ja eerst deed ik het ook gewoon met halster en dan weten ze dat ze weg mogen. Haha!
Maar ik gebruik eigenlijk nooit meer een halster. Haha!
Dan is het voor mijn paard moelijk te weten of ze nu moet volgen of dat ze weg mag.
Dat is het probleem

Naturologic
Praktijk voor dier-natuurgeneeskunde
Western-horsemanship
www.naturologic.nl

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 18:41

Ja, maar dit is ook niet echt de bedoeling lijkt me?!
Als ze het eenmaal aangeleerd heeft is het heel moeilijk weer af te leren hoor!

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 19:02

Ik doe haar halster af zodra ze in de wei is en dan loop ik nog een stukje mee (en als ik dan zachtjes ga rennen gaat zij draven en als ik stop stopt zij ook) en op een gegeven moment zeg ik haar gewoon gedag en loop weg en dan blijft ze even staan en vervolgens gaat ze naar de kudde....

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:25

De beste oplossing denk ik is het aangeven dat hij mag gaan grazen. Dit doe je door zelf te bukken en het gras aan te raken. Begrijpt hij dit niet, dan even een hand voor geplukt gras geven.

Ze hebben dit zo door en op het moment dat hij graast zeg je gedag en ga je weg. Dus geen weg gestuur en geen pony die niet meer snapt wat hij nu moet doen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 22:15

Uhh ikkah volgens mij begrijp je het niet helemaal, Verward ze volgt me net alsof ze een halster om heeft, na een tijd bezig zijn geweest met nh , monty en perrelli is een halster bij mij thuis overbodig geworden alleen als ik ergens heen ga met de trailer ofzo gebruik ik een halster.

En josien ik ga dat proberen vind het een goed idee thanks OK dan! Haha!

Naturologic
Praktijk voor dier-natuurgeneeskunde
Western-horsemanship
www.naturologic.nl

Roosch

Berichten: 36595
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 19:19

wat denk je van een klopje op de hals en heel hard doej meis zeggen? en idd die pluk gras!

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Klasien
Berichten: 2073
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 19:25

Je kunt ook gewoon het hek dicht doen en over het hek klimmen...! Simpel toch?!

Roosch

Berichten: 36595
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 19:26

ja maar dan blijft ze staan en rent ze boos weg als ik het goed begrepen heb!

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-04 22:12

Ja inderdaad en dan heb ik het gevoel dat ik het verkeerd heb gedaan.
En als ik doei zeg dan staat ze me aan te kijken zo van wat wil je dat ik doe dan? eigenlijk wel lollig maarja

Naturologic
Praktijk voor dier-natuurgeneeskunde
Western-horsemanship
www.naturologic.nl

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:05

Ik gebruik dan ook gewoon een halster, eigenlijk altijd. Mijn paard weet dus: halster om=werken, halster af=vrijheid. Ik denk dat het anders te ingewikkeld voor ze wordt of dat ik zelf de verkeerde signalen geef. Mijn paard volgt mij ook als ik het touw vast heb (maar zonder enige spanning) dan gaat hij heen waar ik heen ga. Als ik stilsta en het touw op de grond laat hangen, moet mijn paard stil blijven staan, dus stoppen met volgen. Met deze 3 regels kan ik alles, hem overal heen leiden, poetsen terwijl hij niet vast staat en hem gewoon loslaten door het halster af te doen (of het touw los te maken als het halster aanblijft in de wei)

Ik snap best dat mensen graag willen dat hun paardje alles voor je doet zonder halster, maar ik denk dat het dan te onduidelijk wordt of dat ik niet meer de juiste signalen kan geven. Verder zie ik ook niet in waarom het halster af moet.

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-04 15:33

Als je zonder halster loopt dan is dat toch weer een extra stukje vertrouwen.
Weet je wat vaak een probleem is, mensen verwachten wel dat zijn of haar paard hen vertrouwd, ze moeten niet teveel schrikken en hun als leider zien.
Maar die mensen geven hun paard ook geen vertrouwen. altijd maar wantrouwig van o jee hij kan wel eens wegrennen.
Door je eigen paard te vertrouwen gaat je paard ook jou vertrouwen.
Wat ik soms doe dan heb ik een paar grondoefeningen gedaan en dan ga ik voor me paard op de grond zitten en dan zet ik bijvoorbeeld haar hoef op mijn knie of ik ga tussen haar voorbenen zitten en dan staat ze gewoon helemaal los. ze kan me dan zo vertrappen of mjin knie verbrijzelen, en het is niet zonder risico maar dan vertrouw ik mijn paard voorledig en dan wil zij mij ook vertrouwen Haha!

Heb trouwens nu een commando bedacht van "vrij" en dan stuur ik haar weg, in het begin ging ze er dan nog boos vandoor maar inmiddels hoef ik haar niet meer weg te sturen maar als ik zeg "vrij"dan loopt ze naar de rest

Groetjes lconline Clown

Naturologic
Praktijk voor dier-natuurgeneeskunde
Western-horsemanship
www.naturologic.nl


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:03

Inderdaad als de ruiter het paard niet vertrouwd, dan vertrouwd het paard paard zijn ruiter ook niet. Het zelfde precies andersom.

Daarbij kun je geen kracht meer gebruiken om je paard mee te trekken. je moet dan echt met je lciham werken om het paard duidelijk te maken mee te komen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Li3FM3isj3

Berichten: 91
Geregistreerd: 10-03-04
Woonplaats: koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:56

Quote schreef:
wat denk je van een klopje op de hals en heel hard doej meis zeggen? en idd die pluk gras!


klopje? Haha!
klopje is onnatuurlijk Tong uitsteken
Dus ik denk dat iemand die parelli en andere NH doet dat niet zo snel zal doen...
Haar wagt gras geven lijkt mij een goed idee! Lachen
En anders... even wachten tot ze rustig gaat grazen? Verward

Lovers Debje Is Lief! Lovers
*InspiratiE LooS*

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:57

Ik zou ook doen wat Josien doet: aangeven dat ze wat voor zichzelf mag gaan doen. Als je aan het oefenen bent geef je haar ook weleens pauze neem ik aan, dat commando zou ik een beetje aanhouden. Ik laat mijn pony haar hoofd omlaag doen als ze tussendoor ff mag gaan gras eten. Zo schep je wat meer duidelijkheid en zit jij niet met zo'n raar gevoel erover bij het weggaan.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 06:52

Aangeven dat ze mag gaan grazen is een goede, ik loop altijd met de hele kudde (drie paarden........ Bloos ) naar achteren en als ze dan allemaal grazen, lop ik gewoon weer weg, ze lopen dan niet achter mij aan, wel als ze niet grazen... us eigenlijk mee het land in en dan laten grazen, dan kun je zonder schuldgevoel het land weer uit.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 07:25

Jeetje zeg ik schrik hier eigenlijk een beetje van. Ik vind dat een paard zodra het halster af is vrij moet zijn om te doen en laten wat het wil, als je paard dan onzeker is of die jou moet volgen of niet vind ik eigenlijk iets triest, als je een paard eerst moet vertellen dattie mag gaan grazen door zelf eerst een hap te nemen, vind ik triest.

Ik neem een paard mee naar het land, draai m om, doe het halster af en dan is ie vrij, vrij om te gaan en staan waar ie wil....... als ie eerst nog "toestemming" moet vragen aan de begeleider vind ik maar helemaal niks

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 07:26

Ik vraag me eigenlijk af of er bij NH vanuit gegaan wordt dat het paard geen vluchtdier meer is. Hoezeer ik zelf ook op de meest vriendelijke/natuurlijke manier met mijn paarden omga (ben geen NH'er in de zin van Parelli, Roberts of welke commercie dan ook) ik hou toch altijd in mijn hoofd dat een paard een vluchtdier is. Dus zonder halster ergens naartoe brengen, nee, dat zou bij mij niet van toepassing zijn. Maar misschien dat er bij NH een knopje gevonden is om het vluchtgedrag uit te zetten? Ik vind het nogal nou ja, niet erg verstandig.

'Paint' it 'Black'

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 07:27

En ik ben het ook met Gijsenkim eens. Een paard moet in zijn wei gewoon lekker doen en laten wat ie wil. Hij heeft voor je gewerkt dus laat hem dan in zijnw aarde. Zeflde als gk. Mijn paard gaat mee naar het land en daarna doet ie lekke wat ie wil.

'Paint' it 'Black'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 07:53

Ik sluit me helemaal aan de Gijsenkim en Fasel.
Ik zit soms echt met stomme verbazing NH topics te lezen
Laat een paard aub paard blijven en een mens een mens.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 09:55

Inderdaad gaan sommige dingen te ver. Naar alle waarschijnlijkheid heeft Iconline te veel gewerkt met of de join-up of een ander "speletjes" om het paard aan je te binden. Je maakt dan het paard wat ik altijd zeg als een slaaf die geen enkele mening heeft.
Ik zelf rij en loop ook me mijn paard door het bos zonder hoofdstel of halster. Het vlucht gedrag krijg je er niet uit, maar kun je een heel eind minder maken. Zodat je niet meer bang hoeft te zijn dat je je paard zonder hoofdstel er vandoor gaat. Dit puur om het gegeven dat het paard jouw geheel vertrouwd en weet dat jij de situatie doorziet en aan kan. Een hele kudde gaat er echt niet zomaar vandoor. Zeer zeker schikken ze wel, maar dan blijft het bij eenpaard een paar stappen of enkel een paar meter. Dan staan ze al lang weer stil.

Wij maken een probleem van het vluchtgedrag niet het paard. Die reageerd enkel of zijn gevoel.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 19:17

he, nou je dat zo zegt van die join-up.... Icoline, niet l*llig bedoelt maar misschien is dit het gevolg van je join-ups... Ik weet het niet zeker, maar je weet maar nooit... Dan zou het ook best kunnen dat mijn verzorgpaarden niet echt vrij zijn (om het zo maar te zeggen...al ben ik best wel overnieuw begonnen, en loopt ze nu gewoon weg als ik haar in het land laat...), oei....ff opletten Charlotte! (dat ben ik dus...)

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 20:45

josien schreef:
De beste oplossing denk ik is het aangeven dat hij mag gaan grazen. Dit doe je door zelf te bukken en het gras aan te raken. Begrijpt hij dit niet, dan even een hand voor geplukt gras geven.

Ze hebben dit zo door en op het moment dat hij graast zeg je gedag en ga je weg. Dus geen weg gestuur en geen pony die niet meer snapt wat hij nu moet doen.


Ik moet door een wei heen om Bill in de andere wei te zetten.
Ik maak dan het hek van de eerste wei open, ga er door, laat paard los, doe hek dicht.
Dan loop ik over het bruggetje naar de andere wei, roep de merrie die daar staat voor een brokje, Bill wil ook een brokje, loopt over het bruggetje, ik doe halster af, geef Bill en Wootje een brokje en Doei, weg ben ik.
Bill kan dan gewoon zelfstandig het gras vinden, dat hoef ik niet aan te wijzen, want Bill heeft genoeg oerinstinkten Haha!

Goedgekeurd onderschrift :)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:02

Ik snap dat paarden zelf gaan eten, maar als een paard achter je aan blijft lopen en niet zonder comando mogen gaan eten. loop je hier tegen een zelf gemaakt probleem. Aanwijzen is dan naar mjn inzien de beste oplossing.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 6 bezoekers