Kun je goed rijden zonder les te krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Kun je goed rijden zonder les te hebben?

Ja hoor, waarom niet?
14 (8%)
Ja, maar dan loop je misschien wel sneller tegen problemen aan
24 (13%)
Misschien, maar ik denk het niet
32 (18%)
Nee, hulp blijf je altijd nodig hebben!
102 (59%)

Totaal aantal stemmen: 172


Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Kun je goed rijden zonder les te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-04 13:14

Eigenlijk na aanleiding van het onderschrift van runningkawa: Ga goede les halen! ben ik benieuwd wat jullie vinden van het hebben van les.

Kun je (wel ervan uitgaande dat je de basis beheerst) goed rijden zonder les te krijgen?
Tineke Bartels heeft ooit in een interview gezegd dat ze ruim 3 jaar zonder les heeft gereden.

Of kun je gewoon niet zonder iemand "langs de lijn"?

Ik ben gek op het verzinnen van polls, dus bij deze maar weer één! Haha!


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:17

DePennyBitch schreef:
Ik ben gek op het verzinnen van polls, dus bij deze maar weer één! Haha!

Dat was me al opgevallen ja *LOL*

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:18

ik denk dat je als eerste een goeie basis moet hebben
Het beste is als je deze goed bij houd

Als je alleen recreatief buitenrijd en je hebt een goeie basis en weet hoe je je paard op 4 benen laat lopen dat je dan best zonder les kan rondhobbelen.

Of het verstandig is ...
Nee ik denk dat je beter af en toe een les kan nemen, dan kunnen de puntjes weer even op de I gezet worden en weet je zeker dat je je paard geen verkeerde dingen leert en / of slecht laat lopen

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!


Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:18

nee je kan niet zonder les.
Langzaam aan sluipen er toch foutjes in die je zelf zo 123 niet ziet aan bv je houding of je paard loopt toch wat te laag of te hoog in het tempo voor het oog terwijl het wel fijn voelt.
Ik heb ruim een half jaar zonder les gezeten.
Ik ben niet slechter gaan rijden.
Er waren dingen waaraan ik kon gaan werken en wat ik zelf kon oplossen maar daarna werd het wel lastiger. eindelijk een instructeur weer gevonden en nu gaat het echt weer sprongen vooruit

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:19

iedereen heeft les nodig!!!
sommige gewoontes sluipen er steeds weer in, met goede les word je eraan herinnerd zodat je ze kunt voorkomen en verbeteren Knipoog

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-04 13:20

Romkabouter"]
[quote="DePennyBitch schreef:
Ik ben gek op het verzinnen van polls, dus bij deze maar weer één! Haha!

Dat was me al opgevallen ja *LOL*
[/quote]

Misschien moet ik de titel "poll-starter van bokt" krijgen????? Schijnheilig

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:29

Neuh Tong uitsteken

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:30

Denk dat als je fanatiek genoeg bent en veel rijtechnische boeken leest, concoursen bezoekt en daar voorbeelden opdoet van hoe het zou moeten en veel wedstrijden rijdt en van je commentaar leert op je protocol, dat je een heel eind kunt komen zonder instructie.

Echter dit geldt niet voor elke ruiter en elk paard, 99,9% van de combinaties zal zeker niet zonder les kunnen.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:31

Ja je hebt les absoluut nodig, ik vind wel dat een instructeur op een wijze les moet geven die het je mogelijk maakt ook de dagen dat hij je niet lesgeeft goed te kunnen rijden. Hij moet ervoor zorgen dat je ook zelfstandig kunt rijden en zelf inzicht krijgt in oplossingen, hij moet niet alles hapklaar aandragen.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:31

Ik denk dat j eigenlijk altijd les zult moeten krijgen om goed te kunnen paardrijden, hoewel mensen die als doel hebben op een paardenrug door het bos hobbelen misschien niet direct les nodig hebben om dat uit te zitten.
Het ligt natuurlijk ook wat je nastreeft, maar voor paardrijden, dus niet paardhobbelen, heb je naar mijn mening altijd een oog aan de grond nodig die even kritisch mee kijkt, al rijd je nog zo goed.

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-04 13:34

Romkabouter schreef:
Neuh Tong uitsteken



kattekop Haha!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:36

(ik dacht ook al; leuk, weer een pol Knipoog )

99% van Bokt is geen Tineke... Tuurlijk heeft iedereen les nodig, wil je wat presteren.

:){

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:36

Ik denk dat er snel foutjes insluipen als je een tijd geen les hebt. Ik heb een paar keer door omstandigheden een half jaar geen les gehad, maar was altijd erg blij als we weer verder gingen. Had het idee dat ik ongewild toch weer ging zitten trekken en plukken.

Toscana (Uniform) 21-6-2000 * 22-3-2005,Vienna (Casco) 09-5-2002 31-10-2018
Esmeralda 15-04-2009 * 14-12-2015
Nijn 15-06-2018

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:36

Ik vind dat je idd les nodig heb. Er sluipen toch foutjes in. Een enkeling zal het wel een tijdje zonder uit houden, maar je loop toch een keer vast.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:37

weet wel zeker dat je altijd les nodig hebt...
er sluipen als je zelf rijd altijd wel foutjes in.. en van de grond af kan het er heel anders uitzien dan dat je zelf denkt....

Dag lieve mama...

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-04 13:40

kimmy schreef:
(ik dacht ook al; leuk, weer een pol Knipoog )

99% van Bokt is geen Tineke... Tuurlijk heeft iedereen les nodig, wil je wat presteren.


Nee, maar ik bedoelde het als voorbeeld. Want zou je niet kunnen stellen dat JUIST een Tinke les nodig heeft voor het niveau waar ze op rijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:41

ja hoor kan best, duidelijk merkbaar op bokt bij Rt Knipoog

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-04 13:43

runningkawa schreef:
ja hoor kan best, duidelijk merkbaar op bokt bij Rt Knipoog


vals kreng.... Haha! Knipoog *LOL*

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:45

Hangt er vanaf wat je bereiken wilt. Als je lekker recreatief wil rijden en absoluut niet verder wil leren zal het misschien niet hoeven.
Kijk of ik het verstandig vind is weer een ander verhaal. Ik ben van mening dat het nooit verkeerd is om les te nemen, al hoef je niet zo nodig echt meer ergens naar toe te trainen.

Maar ik denk dat zolang je geen eisen stelt aan jezelf en je paard het niet nodig hoeft te zijn.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:46

Antoinette schreef:
Hangt er vanaf wat je bereiken wilt. Als je lekker recreatief wil rijden en absoluut niet verder wil leren zal het misschien niet hoeven.
Kijk of ik het verstandig vind is weer een ander verhaal. Ik ben van mening dat het nooit verkeerd is om les te nemen, al hoef je niet zo nodig echt meer ergens naar toe te trainen.

Maar ik denk dat zolang je geen eisen stelt aan jezelf en je paard het niet nodig hoeft te zijn.


ja maar op ten duur loop je toch wel ergens tegenaan, en heb je toch die les weer nodig Knipoog

Dag lieve mama...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:51

Als je dan een paard hebt dat zijn buitenritje of dat recreatieve sprongetje braaf doet, oke. Lachen
maar hoe vaak lees je dan niet, hij pakt het bit vast in het bos.
Word dan maar ff opgelost door een pelhalm, dus nee, dan heb je weer geen les nodig Haha!

Blijf express bij nee, niet nodig Tong uitsteken Clown

ik luister niet graag naar mijn eigen onderschrift Haha!

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:18

Ik denk dat dat verschillend is. Helemaal geen les hebben, dan zal er vast wel vanalles fout gaan. Toch heb ik bijna 2 jaar geen les gehad, en toch gewoon mn paardje gereden. De eerste les een paar weken geleden werd ik overladen met complimenten dat ik het zo goed deed. Ik denk dus dat het wel kan. WEl ben ik af en toe door een meisje van stal geadviseerd, en veel bij lessen van anderen van stal wezen kijken.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:27

Ik heb net door omstandigheden een half jaar geen les gehad en ben nu net weer begonnen (heb twee keer les gehad) en wat ik al wist, was dat er kleinigheidjes ingeslopen zijn. Bovendien wil ik verder komen in de dressuur en kom ik nu ik dus serieus voor de M2 aan het trainen ben dingen tegen die ik nog niet kan, nog niet weet hoe die moeten. Ik kan in boeken wel lezen hoe het moet, maar ik heb nog niet 'het gevoel of hij goedgaat' en daar heb ik de ogen vanaf de grond voor nodig, die mij vertellen of ik het goed doe en of Duvel goed loopt. Als zij zegt dat ik het goed doe, kan ik voelen hoe dat voelt en dan weet ik hoe bepaalde oefeningen aanvoelen.
Kortom, ik vind dat je niet zonder les kan als je beter wilt leren paardrijden.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:31

Zonder les kom je volgens mij van alles tegen wat je er niet uit kunt krijgen.. Daarom wil ik het toch wel regelmatig, hoewel ik het eigenlijk vaker zou moeten doen Knipoog

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:32

Om je paard het bos door te sturen moet je ook nog behoorlijk wat kunnen, opzich.
Je paard moet wel een beetje recht op alle 4 z'n poten kunnen lopen anders rijd je hem zo in de prut. Haha!
Ik ben geen wedstrijdruiter, zal wel recreatiefiguur zijn.. Geen idee, maar ik heb toch echt wel les nodig met m'n boscrosknol en ik rijd dus ook gewoon dressuur enzo.
Heb wel een gigantische hekel aan mensen die vinden dat ik geen commentaar mag geven op hun rijstijl (ik bedoel, gewoon tips) omdat ik een ' recreatiefiguur ofzo' ben en er dus niets van weet. Maarja, das weer een ander verhaal. Haha!
Zolang je maar lol hebt.. Tong uitsteken


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Birgit01, Delaja, Geertema, Googlebot, Morehorse, Slmt9, Utixo, xSCWx en 111 bezoekers