RT problemen zijn 99% schuld van de ruiter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

RT problemen zijn 99% schuld van de ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-04 11:55

Ofwel: in hoeverre ben je zelf schuldig aan rt problemen?

En licht je antwoord toe natuurlijk Knipoog


Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:04

Ik denk dat je zeker voor een groot deel verantwoordelijk bent voor RT problemen, door jouzelf dus of door ander. Natuurlijk loopt geen enkel paard 100% perfect dus iedereen zal wel kleine foutjs hebben, maar echt grote fouten (vrije keuze...) zijn toch van de ruyiter die iets verkeerd doet of heeft aangeleerd. Geen enkel paard zal van nature of voor de lol, of de komedie zoals ze zeggen een beetje op het bit gaan hangen of gaan steigeren. Ook kan een paard weleens wat uitproberen, maar als jij consequent genoeg bent denk ik dat het paard ermee stopt. Ik zie dikwijls een groot verschil in 2 groepn: mensen die zeggen van kijk dit en dit kan ik beter doen, ofwel die alles op hun paard steken. Dzegt voor mij al genoeg. Lachen

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

sans6

Berichten: 7892
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:05

Pff lastige vraag. Ik denk dat het er o.a. van af hangt, of je je paard al lang rijdt, dat je hem zelf hebt ingereden, of dat je hem hebt gekocht, en hij bij de vorige eigenaargoede en/of slechte dingen heeft aangeleerd.
Daarnaast heeft niet iedereen even veel gevoel, en de instructeur moet natuurlijk ook dingen goed kunnen zien en uitleggen.
Natuurlijk moet je als ruiter/amazone ook dingen kunnen en willen aannemen, en er dan ook iets mee doen.
Ligt dus aan een heleboel dingen, is mijn mening.

You're immortal until proven otherwise

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:06

Klopt, een paard maakt dankbaar gebruik van de escapes die ze aangeboden krijgen Haha! Haha! ,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:08

Ja
Een enkele uitzondering is een paard met een kronkel in de kop, die ook nog vaak door de mens afkomstig is.

maar anders, ja altijd.
want laat je een ervarender persoon (f iemand die toevallig beter klikt)een tijd op zo'n paard rijden is het probleem een stuk minder of zelfs weg.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:10

runningkawa schreef:
Ja altijd.
want laat je een ervarender persoon (f iemand die toevallig beter klikt)een tijd op zo'n paard rijden is het probleem een stuk minder of zelfs weg.


Niks meer aan toe te voegen.


sans6

Berichten: 7892
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:15

Ben het wel eens met Runningkawa, maar ik weet niet of je dan over 'schuld' kunt speken, ik denk dat dit gewoon een stuk onervarenheid is, en de ruiter gewoon er nog niet aan toe is het probleem op te lossen. Ik geef les op een manege, en ik kan ookniet altijd zeggen dat het de ruiters eigen schuld is als ze iets niet voor elkaar krijgen. En dan bedoel ik niet alleen op de manegepaarden, maar ook diegenen die met pensionpaarden rijden!!

You're immortal until proven otherwise

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:17

runningkawa schreef:
Ja
Een enkele uitzondering is een paard met een kronkel in de kop, die ook nog vaak door de mens afkomstig is.

maar anders, ja altijd.
want laat je een ervarender persoon (f iemand die toevallig beter klikt)een tijd op zo'n paard rijden is het probleem een stuk minder of zelfs weg.


niet meer aan toe te voegen! ben het er helemaal mee eens

Paardrijden is geen krachtsport, maar gevoel
San Z1+9 Fury M2+6 Haha!
Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je de dieren gaat waarderen!!


Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-04 12:18

sans6 schreef:
ik denk dat dit gewoon een stuk onervarenheid is, en de ruiter gewoon er nog niet aan toe is het probleem op te lossen.


En dus is de ruiter verantwoordelijk voor het rt probleem.... toch?

Je moet "schuld" niet zien alsof iemand het express doet, maar je kunt stellen dat de ruiter de verantwoordelijke is voor het probleem, of niet?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:18

kawa heeft weer eens gelijk!

soms is het idd wat sans6 zegt.. gewoon onwetendheid
dus schuld is dan ook wel een negatief woord, maar ja hoe kun je het anders omschrijven??
onwetendheid heeft al veel kwaad gedaan bij paarden hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:18

schuld is idd een groot woord.
maar de schuld van het paard is het ook niet.

het is wel de schuld van de ruiter als hij denkt goed te kunnen rijden en een plaat voor zijn kop heeft en nergens meer voor open wil staan.
en maar aanklooit en het paard de l.. is.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:19

Ik ben het met sans een dat het niet echt een kwestie van schuld is. Zoals een paard nooit express iets fout doet, zo probeert elke ruiter (bijna) goed te leren paardrijden. Ook kan een paard gebruik maken van de onkunde van de ruiter om onder het werk uit te komen.
Maar uiteindelijk is het de ruiter die tot de oplossing moet komen.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:20

Ja daar heb je dan weer gelijk in, mensen willen hun fouten niet inzien. En het paard wordt de dupe!

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

sans6

Berichten: 7892
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:21

Ja daar heb je gelijk in. Toch weet ik niet of je iemand verantwoordelijk kunt stellen voor iets waar hij of zij niet aan toe is. Misschien een stom voorbeeld, maar je neemt een kleuter het ook niet kwalijk alshij een boek niet snapt, terwijl hij nog niet kan lezen. Snap je wat ik bedoel?
Ik begrijp wel hoe je het ziet hoor, als mijn paard niet fijn loopt, ga ik ook eerst bij mezelf na, wat ik misschien fout doe, en vaak ligt daar wel de oplossing. Leuk topic, weer eens iets om over na te denken!!

You're immortal until proven otherwise

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:25

ik vind schuld ook een te groot woord. want zoals DPB ook zei, ook al doe je het niet express het is toch jou fout, nee ook niet, euh...?
maar hoe moet je het dan verwoorden? Haha!
verantwoordelijke?

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:26

Hangt er helemaal van af. Neem bijvoorbeeld paarden die hun rug vast houden. Sommige paarden doen dit van nature meer dan anderen, dus je kunt niet meteen stellen dat het veroorzaakt wordt door een onkundige ruiter. Een onkundige ruiter echter zal dit 'probleem' nooit op kunnen lossen en met een beetje geluk zal het ook niet verslechteren, dit terwijl een ervaren persoon er na een tijdje een soepel en los door het lijf bewegend dier aan over kan houden.

Ik denk dat 99% van de RT problemen wel door de ruiters in stand gehouden wordt, maar niet alles zal door de ruiter veroorzaakt worden. Daar zit het verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:28

runningkawa schreef:
Ja
Een enkele uitzondering is een paard met een kronkel in de kop, die ook nog vaak door de mens afkomstig is.

maar anders, ja altijd.


Er zijn ook nog zat paarden met een lichaamlijke beperking door bijv de bouw of blessures.
Handell heeft door een val uit de trailer scheve wervels en een scheef heilig been overgehouden.
De wervels waren nog wel te verhelpen maar het heilg been niet.
Daardoor liep ik tegen rijtechnische problemen aan waar zowel het paard als ik niet aan konden doen.
Het betekent alleen dat je een stap terug moet doen en je eisen anders moet stellen.
Dat een rijtechnisch probleem bij voorbaat aan de ruiter ligt vind ik te kort door de bocht.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-04 12:28

Ilindra schreef:
Dat een rijtechnisch probleem bij voorbaat aan de ruiter ligt vind ik te kort door de bocht.


99% is niet bij voorbaat hoor... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:29

Dus een rt probleem van de ruiter, want vasthouden in de rug moet je als ruiter meteen opvallen en daarop inspelen.
dat kan zowel met ondersteuning van longeren als onder het rijden.
of fisio oid
Doe je dat niet, kun je over een half jaar je paard bijna naar de slacht brengen.
Dus de ruiter hoort dit op te merken. En dan is er dus een oplossing.
of hij moet echt weet ik wat mankeren. dat is dan die 1%

sans6

Berichten: 7892
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:32

Haha, lastig topic dit, maar wel heel leuk, zoals ik al zei. Ik denk nog steeds dat het aan meerdere factoren ligt, maar dat je idd het 'probleem' moet zoeken bij de ruiter, en als die nog redelijk onervaren is, ook bij de instructeur. Maar dan deze: een goed gevorderde ruiter kan op veel paarden goed weg rijden, maar er zijn ook paarden waar hij/zij niets mee kan. Kun je dan zeggen dat de verantwoording (laten we het maar op dat woord houden??) bij de ruiter ligt?? Natuurlijk heb je bij sommige paarden de 'KLIK' niet, maar er zijn natuurlijk ook paarden die gewoon niet willen/kunnen. (IK bedoel niet 'kunnen' door een medische oorzaak)

You're immortal until proven otherwise

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:32

Misschien moet je mijn post nog eens goed lezen Knipoog

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-04 12:33

sans6 schreef:
Haha, lastig topic dit, maar wel heel leuk, zoals ik al zei. Ik denk nog steeds dat het aan meerdere factoren ligt, maar dat je idd het 'probleem' moet zoeken bij de ruiter, en als die nog redelijk onervaren is, ook bij de instructeur. Maar dan deze: een goed gevorderde ruiter kan op veel paarden goed weg rijden, maar er zijn ook paarden waar hij/zij niets mee kan. Kun je dan zeggen dat de verantwoording (laten we het maar op dat woord houden??) bij de ruiter ligt?? Natuurlijk heb je bij sommige paarden de 'KLIK' niet, maar er zijn natuurlijk ook paarden die gewoon niet willen/kunnen. (IK bedoel niet 'kunnen' door een medische oorzaak)



en dat is dan die ene procent.....

en paarden die niet willen kunnen door de juiste persoon toch heel fijn gereden worden denk ik zo? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:35

Ilindra schreef:
Misschien moet je mijn post nog eens goed lezen Knipoog

reageerde nog op een post boven je van remember Lachen

maar ik vind het dan wel de taak van de ruiter om een stap terug te doen als een paard een medisch probleem heeft wat niet te verhelpen is.
Dat is ook kunde van de ruiter.
En grote schuld als je dan door hopzakt en je paard misschien zelfs gaat dwingen naar dingen die hij echt niet kan.

sans6

Berichten: 7892
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:35

runningkawa schreef:
want vasthouden in de rug moet je als ruiter meteen opvallen en daarop inspelen.

En daar moet je dan wel weer de ervaring en kennis voor hebben!!
Ik ben het helemaal met Remembr eens, vooral de laatste regels, ik denk dat dat precies het punt is wara het om draait.

You're immortal until proven otherwise

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:36

runningkawa schreef:
Dus een rt probleem van de ruiter, want vasthouden in de rug moet je als ruiter meteen opvallen en daarop inspelen.


Dat je daar als ruiter op moet inspelen ben ik voor 100% met je eens, maar dat het dóór de ruiter veroorzaakt is hoeft niet altijd. Zodra je het als ruiter voelt, moet je er wat mee doen, klopt helemaal. Maar ik bedoelde ermee dat het niet persé door de ruiter veroorzaakt hoeft te worden. Natuurlijk zijn er ook veel RT problemen die je helemaal aan de ruiter kunt wijten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 12 bezoekers