rijbroek: kunstlederen of gewoon stoffen zitvlak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

kunstlederen of stoffen zitvlak?

kunstlederen
35 (59%)
stoffen
24 (40%)

Totaal aantal stemmen: 59


Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

rijbroek: kunstlederen of gewoon stoffen zitvlak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-04 19:07

ik ben van plan om een nieuwe rijbroek te kopen, niet al te duur het liefst Haha!
nu zit ik te twijfelen tussen een paar broeken, een paar met, en een paar zonder kunstlederen zitvlak.
wat is precies het verschil met rijden en wat zit lekkerder? tips en ervaringen graag! en is het allebei goed te onderhouden? (wasmachine Haha! )
o ja, ik rij een paar keer per week, maar zal de broek ook vaker dragen, als ik niet ga rijden!


Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:11

Er zijn hier al heel veel topics over geweest.
Gebruik de zoekfunctie maar eens Knipoog

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:11

Ik heb zelf geen één broek met een leren zit. Gister ging ik ook naar de winkel voor een nieuwe rijbroek en toen heb ik er een paar aangehad met een leren zit en ik vond het vreselijk. Het lijkt net alsof je een luier aan hebt.

Ik heb wel gehoord dat naarmate je de broek vaak draagt en wast, het leer soepeler wordt en het lekker gaat zitten. Maar doe mij maar zonder. Haha!
Het schijnt lekker te rijden, je hebt er een vastere zit mee.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:18

Ik heb 1 broek met een leren zitvlak maar ik vind het echt verschrikkelijk zitten gewoon Lips are sealed al mijn andere paardrijbroeken zijn gewoon van stof en dat zit echt heerlijk! Het is maar net wat lekkerder zit Knipoog

Live,LOve,'ndLaugh

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:33

Ik heb pas een nieuwe eurostar met leren zit gekregen en die zit echt superlekker, die vormt gewoon om je heen zeg maar. Ik heb ook nog een rijbroek met leren zit, geen merkbroek, en die zit minder lekker en het zitvlak 'pukkelt' helemaal (was al na een maand ofzo). Merkloze broek vormt niet goed dus flubbert het een beetje en dan krijg je meer het luier-idee wat Georgette bedoelt denk ik. Ik vind met leren zit wel lekkerder zitten en toen ik voor het eerst met eentje reed had ik ook wel het idee dat ik steviger zat. Een broek zonder zitvlak zit voor mn gevoel eigenlijk hetzelfde als mn eurostar (met zitvlak dus), alleen met rijden merk je dus verschil.

Gamble

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:47

Ik heb een paar broeken met nepleren kont, en een paar zonder leren kont, en ik vind het allebei heerlijk rijden. Met het leren zitvlak zit je idd wat vaster.

[o]

XSantyX

Berichten: 387
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Bij Santos en Waldjo in de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:52

Ik heb nog nooit een rijbroek met kunstlederen zitvlak gehad dus ik weet ook niet wat lekkerder rijdt Knipoog .

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 20:09

Vroegah (lees: vorig jaar) had ik maar 1 broek met kunstleren kont, en nu heb ik alleen máár broeken met een kunstleren zit.

Ik vind dat je daarmee veel lekkerder in je zadel plakt, maar goed, dat is voor iedereen weer verschillend. Overigens vind ik écht leer verschrikkelijk zitten.

Toos paardloos

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 20:30

Ik heb alleen maar stoffen, maar ben er wel over aan het denken om er 1 met kunstleren zit aan te schaffen (ik pas sowieso maar heel weinig broeken, maar die ik nu heb is er ook in leren-zitvlak uitvoering *LOL*, ben alleen bang dat ik dan straks niet meer met gewonen broeken kan rijden. Of valt dat mee? En is het in de zomer niet heel erg zweterig?

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 20:40

Kunstlederen. Ik vind dat ik daardoor veel vaster zit. Met een stoffen schuif ik alle kanten op Haha!

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-04 06:45

nou, de meningen blijven erg verdeeld, ik denk dat ik het maar gewoon een keer probeer...maar is een kunstlederen zitvlak in de zomer idd niet erg zweterig? en is het goed te onderhouden? (lees: kan het in de wasmachine? Haha! )

sam_antha

Berichten: 2044
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 07:03

imker"]
Vroegah (lees: vorig jaar) had ik maar 1 broek met kunstleren kont, en nu heb ik alleen máár broeken met een kunstleren zit.

Ik vind dat je daarmee veel lekkerder in je zadel plakt, maar goed, dat is voor iedereen weer verschillend. Overigens vind ik écht leer verschrikkelijk zitten.
[/quote]

[quote="Kusia schreef:
Kunstlederen. Ik vind dat ik daardoor veel vaster zit. Met een stoffen schuif ik alle kanten op Haha!



hier dezelfde mening Knipoog

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 07:57

Kunstleer kan binnenstebuiten in de machinewas op 30 graden, niet in de droger, maar uithangen.
Je kan het wassen met hetzelfde wasmiddel als je normaliter gebruikt.

Toos paardloos

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 09:17

Een half jaar geleden had ik nog gepleit voor een lederen zitvlak maar tegenwoordig draag ik alleen nog maar broeken met stoffen zitvlak.

Niet alleen in het kader van de bezuinigingen Knipoog maar ook dat ik heb gemerkt dat mijn houding en zit er erg op vooruit zijn gegaan sinds ik niet meer rij met lerenzitvlak.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 09:31

Ik heb me ooit eens laten verleiden tot het kopen van een rijbroek met (kunst)lederen zitvlak en dat is echt dom geweest. Nu wil ik niet anders meer en heb dus zelfs een nieuwe wedstrijdbroek aan moeten schaffen.
Je zit opeens vreselijk los in het zadel als je met een stoffen broek rijdt.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 09:32

Ik wil alleen nog maar met lederen zitvlak! Zonder zit ik echt niet meer stevig in het zadel Haha!
en naar mate je ze langer rijd worden ze steeds fijner!

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 09:53

Ik heb beiden. De stoffen wel met een rondgenaaid zitvlak. Dat vind ik prettiger.
Verder ligt het eraan wat voor zadel je hebt. Ik heb gemerkt dat op een kunstof zadel (geen gladde zit) het dus niet prettig zit) Op een glad zadel zit het heerlijk.
Wassen heb ik geen problemen mee.
Het maakt mij dus weinig uit, mits de stoffen een rondgenaaid zitvlak hebben.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 10:01

Ik heb er twee met, die ene is mijn standaard rijbroek, de ander mijn witte voor wedstrijden. Numero uno is van Eurostar met synthetsch zitvlak en was een euro of 100... Ik he deze nu al een tijdje, en ik moet eerlijk zeggen dat ik hem gewoon op 40 graden was en in de droger mik... gaat prima.

Ik heb een stoffen, maar die heeft geen zitvlak en ik vind het zelf erg glibberig zitten...

Moet eigenlijk binnenkort weer een rijbroek aanschaffen, maar ik ben er zelf ook nog niet zo over uit... Denk toch dat het er weer een met leren zitvlak wordt.

Europe is our playground


Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 10:05

Dat is inderdaad een nadeel als je eenmaal kunstleer gewend ben "kan" je bijne niet meer met een gewone broek rijden. Ik heb ook alleen nog maar kunstleer.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 11:56

ik vindt een kunstlederen zitvlak afschuwelijk ik kan er echt niet mee rijden, toen ik er een aanhad ben ik naar huis gegaan om een andere aan te gaan doen toen ik even op mijn paard had gereden.

ik vindt het nadeel van kunstleer dat het zoveel vasttigheid geeft ik probeer liever met een gewoon stof zitvlak stil te zitten. daaarnaast vindt ik dat de stroefheid van een kunstlederen zitvlak soms het meegaan in de bewegingen belemert omdat je heel erg in een postitie wordt gezet.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:03

Ik ben van plan binnenkort ook een eurostar met kunstlederen zit te kopen, lijkt me heerlijk zitten in het zadel. Maar nu vraag ik me af, vooral de dressuurruiters onder ons, is het nu juist niet verkeerd om naar een broek met kunstlederenbroek over te stappen omdat je dan steviger zit? We worden toch geacht om zonder hulpmiddelen netjes in het zadel te kunnen blijven zitten?

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:12

patos schreef:
Ik ben van plan binnenkort ook een eurostar met kunstlederen zit te kopen, lijkt me heerlijk zitten in het zadel. Maar nu vraag ik me af, vooral de dressuurruiters onder ons, is het nu juist niet verkeerd om naar een broek met kunstlederenbroek over te stappen omdat je dan steviger zit? We worden toch geacht om zonder hulpmiddelen netjes in het zadel te kunnen blijven zitten?


Nou wat ik een nadeel vind is dat ik altijd train met kunstlederen zitvlak. Maar we witte rijbroek heeft dat dus niet. Dus elke keer als ik wedstrijd heb moet ik weer wennen met zitten.

Foek - M1 goodbye my lover,
goodbye my friend. You have been the one for me ❤❤❤

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:16

stoffen... heb 1 rijbroek met een kunstlederen zitvlak en de rest van de broeken zijn met stoffen, maar vind de stoffen toch veel fijner hoor.

De kunst lederen zitvlakken geven mij het gevoel of ik het zadel niet meer uit kan komen, niet zo lekker vind ik.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:17

Dat is idd ook een nadeel, ben je bijna verplicht om ook een witte met lederen zitvlak te kopen. Maar ik bedoel dus meer: is het niet raar om zo'n broek te kopen, terwijl je dus door je techniek een goede zit moet hebben.

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:19

patos schreef:
Dat is idd ook een nadeel, ben je bijna verplicht om ook een witte met lederen zitvlak te kopen. Maar ik bedoel dus meer: is het niet raar om zo'n broek te kopen, terwijl je dus door je techniek een goede zit moet hebben.


sja... zo heel veel vind ik zo een lederen zitvlak nou ook weer niet helpen hoor. Het is ook weer niet zo dat je helemaal aan je zadel geplakt zit. Maar zo een zitvlak is ook wel handig tegen doorrijden enz. Maar nu snap ik wat jij bedoeld Knipoog

Foek - M1 goodbye my lover,
goodbye my friend. You have been the one for me ❤❤❤


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: posje, Zephyr en 36 bezoekers