Ik wordt kattenfokster! (hoe gaat dat?)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Ik wordt kattenfokster! (hoe gaat dat?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-02 10:57

Ik wil heeel graag 1 katje van mij laten dekken,
ze heeft zo'n bijzonder whiskaskleurtje en aangezien mams en oma dat dus ook doorfokte wil ik kijken of dat bij die van mij hetzelfde geval is.

Maar hoe gaat dat in zijn werk?
Gewoon afwachten tot ze krols wordt en op hoop van zegen haar langsbrengen bij een kater?
Of komen ze met een kater bij jou langs?

Ik wil het liefst een raskat met wat wit er op hebben namelijk,
als ik haar gewoon laat loslopen is de kans groot dat ik allemaal doorsnee zwarte krijg...

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 11:31

Wij (mijn ouders en ik) hebben ook een paar keer gefokt. Wij hebben onze eerste 2 poezen bij een cattery vandaan (hele leuke mensen, ze hadden ook nog paarden Haha!). Wij hebben dus raskatten met papieren (Brits korthaar). De 2 poezen zijn toen gedekt door een goede kater van diezelfde cattery. Een van de 2 poezen is overleden aan kanker en met de andere hebben we toen nog 2 nestjes gefokt (waarvan verschillende nakomelingen op tentoonstellingen zijn geweest, houden wij dus helemaal niet van maar ja). Hoe het ging weet ik niet precies meer. Inderdaad wachten tot ze krols is en dan naar een kater gaan. Anders moet je eens een cattery bellen, die weten er meer van.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-02 11:34

Maar dan moet je ze dus eigenlijk continue binnen houden,
nou vindt onze Guustruus dat niet zo'n probleem hoor! Haha!

Vooral met dit weer ligt ze graag binnen te pitten maar 2 of 3 keer per dag gooi ik ze toch een half uur naar buiten,
krijgt ze altijd zo'n mooi roze neusje van Lovers

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 11:36

idd wachten tot ze krols word. dan de eigenaar van de dekkater bellen en haar brengen. meestal blijven ze daar dan tot de krolsheid over is. ze draagt dacht ik 9 weken. je kunt met een week of 5 wel zeker weten of ze zwanger is omdat de tepeltjes dan op gaan zwellen en het haar erom heen een beetje weggaat (dat regelt de natuur zodat de kittens probleemloos kunnen drinken. wij hadden perzen en die knipten we dan om de tepels nog de haren extra weg omdat die dus lang haar hebben. meestal kun je wel merken als ze gaat bevallen want dan gaat ze nerveus naar een plekje lopen zoeken waar ze de kittens kan werpen. zorgd dus van te voren dat je een fijne doos op een rustig plekje heb staan. leg daar haar eigen speeltjes en voer ze ook daar zodat ze weet dat het veilig is. geen plek midden in een drukke huiskamer kiezen. en houd kasten en slaapkamers dicht. ze willen het liefst op je bed of in de kast bevallen. Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-02 11:46

Hoe lang duurt zo'n krolsheid nu,
ik wil haar eigenlijk niet een paar dagen missen Verdrietig

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 12:58

Ik wil wel een kitten van jou poes Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-02 13:01

Nee,
echt??? Haha!

Hoe toevallig Knipoog

Maar jij weet dus ook niet hoelang een krolsheid duurt?

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 13:04

KROLSHEID

Het kan voorkomen dat poezen niet krols worden omstreeks het tijdstip dat, volgens de hormonale cyclus, normaal zou zijn. Hiervoor kunnen vele oorzaken zijn: weersomstandigheden; ziekte of verandering in de lichamelijke conditie van de poes; verandering in de omgeving, enz.

Ook na een nest kan het gebeuren, dat de normale cyclus verstoord is; het vergt dan tijd om de cyclus te herstellen. Onvoorspelbaar is wanneer een poes weer krols wordt na pilgebruik.

Enkele feiten over een krolse poes:
(voor alle duidelijkheid: de poes, vrouwtje is krols en zij roept het hardst)

Eerste krolsheid komt als regel tussen 5 en 15 maanden, mede afhankelijk van het ras en ontwikkeling van de poes.
Krolsheid loopt van het vroege voorjaar tot in de herfst
Als een poes niet gedekt wordt, is ze om de twee tot drie weken een week krols (en dus ook vruchtbaar)
Als een poes eenmaal gedekt is, gaat de krolsheid over (er vindt dan een ovulatie = eisprong plaats, een poes ¨bewaart¨ haar eicellen totdat ze gedekt is, katten zijn ¨induced ovulators¨)
Gedrag van een krolse poes:


Ze wil graag (ook vaak door de eigenaar) aangehaald worden en zal meer ¨kopjes¨ geven dan anders
Regelmatig miauwen, schreeuwen tot krijsen als een jonge baby
Rollen over de grond en omhoog drukken van het bekken, het ¨aanbieden¨ als ze aangehaald wordt, staart fier omhoog.
De poes zal proberen van huis te ontsnappen om een kater te vinden, katers melden zich als regel als er een krolse poes in de buurt is.
Anticonceptie kat

Wat zijn de mogelijkheden als je geen jonge katten wilt (tijdig over nadenken voor de krolsheid):



sterilisatie / castratie (verwijderen van de eierstokken door operatie = castratie), ¨laten helpen¨ is ook een veel gebruikte term door de eigenaren. Een goede leeftijd is 10- 12 maanden, maar sommige dierenartsen adviseren de poes één keer krols te laten worden. De meningen hierover zijn verdeeld. Bij voorkeur als de poes (nog) niet gedekt is (is het wel ethisch om een drachtige poes te opereren en het is een zwaardere ingreep als het dier al langer drachtig is). Als de poes al jongen heeft gehad, is 5-6 weken na de worp een goed tijdstip. De jongen hoeven dan niet meer bij de moederpoes te drinken en een nieuwe dekking heeft meestal nog niet plaats gevonden.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 13:10

Volgens mij zijn raskatten fokkers niet zo doel op een "simpele Eurpose korthaar". Grote kans dat een catery niet mee wil werken.

Misschien kan je via een huis aan huis blaadje aan een geschikte partner komen voor je poes.

Ze zijn een paar dagen vruchtbaar en niet bij alle katten is de krolsheid duidelijk. Je zal haar zeker een week bij de kater moeten laten. Daarna dragen ze negen weken. Zorg dat ze alle inentingen gehad heeft. Poezen kunnen bijvoorbeeld niesziekte op hun nest overdragen en dan heb je een groot probleem. Als ze geënt zijn brengen ze de anti-stoffen over via de melk.
Verder kan je dozen neerzetten zoveel je wilt. Katten zoeken toch wel hun eigen plekje. Ik bracht mijn dochter een keer naar bed, sloeg het dekbed terug en kwam daar een bevallende poes tegen Haha! .
Mijn "kater" uit het asiel is bevallen in de linnenkast Lachen .

Het nestje moet je ook zoveel mogelijk met rust laten en zeker geen vreemden laten kijken anders gaat moederpoes aan de sjouw met de kinderen. Na vier weken kan je ze blikvoer gaan geven en op dat punt moet je een kattenbak neerzetten want daarna ruimt de moeder de ontlasting niet meer op. Ze leert ze over het algemeen zelf waar die bak voor bedoeld is.

Wij hebben een cyper met wit Lachen . Maar die gaat niet weg!! Hij is nog wel kater, als je hem wilt lenen moet je snel zijn want voor het voorjaar wordt gaat hij gezellig bij de dierenarts langs. Ik wil namelijk liever geen nesten meer. Niet dat ik ooit wel nesten wilde maar op een boerderij is het heel lastig om ze voor te zijn.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 21:31

Leuk idee, ik hoop dat je een leuke vent voor haar kunt vinden Haha!
Als je trouwens graag wilt weten hoe een krolse poes zich gedraagt, dan ben je welkom hoor !
Onze Oscar (ja, 't is een poes !) is ontzettend krols, ze miauwt zo hard dat het echt door merg en been gaat.
Ik denk dat ze een waardebon van de DA (in dit geval: dierenarts) voor haar verjaardag krijgt *LOL*

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 00:12

Je kunt haar ook tot de tijd rijp is aan de kattenpil houden, zodat ze niet stiekeme relaties aan gaat met de zwarte buurtkater Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 10:20

hardstikke leuk, er zitten nog niet genoeg katten in het asiel. Nee, effe zonder gekheid Sjuimpje. Kun je je misschien niet aanmelden bij een of andere rassenvereniging, zodat de katjes van te voren gelijk al besproken zijn? Ik zelf ben een hondenliefhebber, maar ik denk niet dat ik graag zou willen fokken. Als ik de advertenties bekijk in de kranten, dan zie ik zoveel honden, zoveel jonge puppies en die moeten allemaal een adres. En dan denk ik 'waar zullen die toch allemaal terecht komen?" en heel dat asiel dat vol zit. Als dat nu eens leeg kwam he, of tenminste minder vol.....

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 15:06

Tja, my thoughts exactly! Ik kan me heel goed voorstellen dat je graag jonkies wil, maar na de eerste lol zie je ze meestal toch niet meer terug! Ik heb jaren in een asiel gewerkt en wat ik daar zag was vre-se-lijk. Sindsdien heb ik zelf alleen nog maar dieren uit het asiel, en die worden direct gesteriliseerd - als ze dat nog niet zijn. Voor elk jong katje dat wordt geboren blijft er eentje in het asiel zitten. Als ze neti zelf ook nog eens in en asiel eindigen.

Ik snap dat het je leuk lijkt, maar hoop toch dat je (en anderen) er nog eens over nadenkt!