Back up

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Back up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-02 00:48

Hij kán het wel en kent ook de commando's "Back up" en "terug".
Als hij ergens van schrikt, gaat hij razendsnel achteruit, maar op commando (ook als ik er niet op zit) schijnt hij het heel moelijk te vinden om in normaal tempo achteruit te lopen. Stapje....stapje.....stapje..... Slapen

Wie heeft er nog tips???
En gewoon harder aan het bit trekken helpt dus niet. Zonder druk gaat het nu al ietsjes beter dan vroeger mét veel druk. Mijn ex-trainer trok hem héééél hard in zijn mond en toen kon hij inderdaad wel wat harder achteruit. Maar daar wil ik dus niet meer aan beginnen. Ik ben juist zo blij dat ik wat minder aan hem hoef te zitten. En hij snápt het dus wél...

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

back up

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 11:30

Ik zou eerst beginnen met grondwerk. Paard aan halster. Met je gezicht naar je paard's hoofd toe. Halstertouw net onder de 'snap' beetpakken, zachtjes druk zetten naar achteren en erbij klikken. Bij een vrijwillige stap naar achteren stop zetten en belonen. Dit steeds verder uitbouwen met meer vrijwillige stappen achterwaarts.

Onder het zadel. Teugels oppakken, druk op beide teugels gelijk, erbij klikken, zodra je paard een stap terug doet, druk van de teugels af. Dus, druk op teugels, stap terug, druk van teugels af, druk op teugels, weer een stap terug, druk van teugels af.

Misschien helpt dit?

Groetjes, Gisela

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-02 11:49

Hij snapt dus prima wat ik bedoel. Dat is het echt niet. Ik oefen het élke dag, in de stal (met mij ernaast dus) én tijdens het rijden. Hij loopt netjes achterwaarts. Maar alleen zo LANGZAAM! Terwijl het echt wel een vlot paard is. Ik wil dus meer tempo krijgen, zonder dat ik harder moet gaan trekken.

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 23:25

Wat je vergeet is been!!!! Super belangrijk bij je achterwaarts. Trekken heeft geen zin. Frusty

Jannie

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 00:22

Probeer eens om je benen om en om aan te leggen Dit werkt bij mij heel goed!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 01:26

Tempo bij het achterwaards creëer je met je been, niet met je hand!
Langzaam opbouwen, voor sommige paarden is het nou eenmaal een moeilijke oefening. Het lijkt misschien heel simpel, maar vraagt wel een bepaald soort souplesse in de achterhand, en die zul je moeten ontwikkelen. Maar met beenhulpen dus!

klaas
Berichten: 2
Geregistreerd: 22-01-02

wijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 17:34

zou allereerst niet naar andere mensen wijzen of kijken als je het zelf duidelijk niet snapt. Vraag om tips en om hulp maar haal jezelf niet naar beneden door naar andere te wijzen en zeggen dat ze het niet goed doen. Volgens mij heeft ieder een stijl en ieder het recht op zijn stijl. En om de bedoeling van een ieder, wie dan ook, in twijfel te trekken, lijkt me erg laag. Jou extrainer heeft het altijd goed voor gehad en nooit iets gedaan in het kwaad van het paard. Het was steeds de ruiter die het paard weer deed afdalen. Denk daar maar s over na.

je extrainer Slapen

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-02 20:13

Seapy schreef:
Citaat:
Wat je vergeet is been!!!! Super belangrijk bij je achterwaarts. Trekken heeft geen zin.


Klinkt inderdaad heel logisch. Er is mij echter door verschillende mensen verteld dat ik juist geen been moet geven bij achterwaarts. Het is in ieder geval wél iets wat ik ga proberen. Dat trekken geen zin heeft, had ik dus inderdaad al gemerkt. Haha! Bedankt voor deze "terrechtwijzing". Knipoog



"Klaas" schreef:
Citaat:
zou allereerst niet naar andere mensen wijzen of kijken als je het zelf duidelijk niet snapt. Vraag om tips en om hulp maar haal jezelf niet naar beneden door naar andere te wijzen en zeggen dat ze het niet goed doen.
En om de bedoeling van een ieder, wie dan ook, in twijfel te trekken, lijkt me erg laag.



Ten eerste voel je je volgens mij wel heel erg aangesproken terwijl ik niet eens een naam genoemd heb Verward
Ten tweede heb ik over niemand gezegd dat iemand iets niet goed zou hebben gedaan.
Ten derde trek ik niemands bedoelingen in twijfel. Ik heb veel van jouw lessen geleerd. Sommige dingen doe ik nog steeds zoals jij het uitlegde, andere dingen doe ik nu niet meer. Ook dát is leren van iemand. Ik heb ondertussen veel goede adviezen gekregen tijdens lessen, clinics, gezamelijke trainingen, maar dat betekent niet dat ik alles klakkeloos overneem van iemand. Wat voor het ene paard een prima methode is, hoeft voor een ander dier immers niet te werken. Maar je leert overal van en daar gaat het mij om.

"Klaas" schreef:
Citaat:
Volgens mij heeft ieder een stijl en ieder het recht op zijn stijl.


Dat vind ik dus ook en hard trekken is dus duidelijk niet MIJN stijl. Je kent Banish zelf ook Alex, dus je weet hoe hij kan drammen en je weet hoe sterk hij is. Ikzelf ben niet zó sterk dat ik zo'n (door mezelf uitgelokte) vechtpartij kan winnen op kracht, dus wil ik slimmer zijn dan hij. Sinds een paar maanden lukt het me om dergelijke confrontaties te vermijden en dat vind ik heel fijn.
Klinkt misschien stom, maar ik sluit compromisssen met mijn paard. Veel mensen verklaren mij voor gek, maar dit is dus MIJN stijl en ik heb op deze manier de meeste lol met mijn paard. Ik heb al in geen maanden meer gevochten met hem Lovers
Leo en zijn zoons hebben Banish prima ingereden (voordat ik wéér verkeerd begrepen wordt), maar je kon duidelijk merken dat er sterke mensen op hadden gezeten, die een gevecht konden winnen van hem.
Nu ik Banish wat langer heb, merk ik dat dat voor hem niet de juiste methode is en dat hij er gevoelig voor is als hij op slimheid wordt "overtroffen".

"Klaas" schreef:
Citaat:
Het was steeds de ruiter die het paard weer deed afdalen. Denk daar maar s over na.


Steken onder water kan ik ook heel goed uitdelen hoor. Ik voel me echter niet direct aangesproken. Ik weet van mezelf dat ik geen perfecte ruiter ben. Ik deed slechts mijn best. Dat is ook de reden dat ik vanaf het begin dat ik Banish heb, les heb gevolgd om het te leren. Maar vergeet niet dat JIJ óók vaak de ruiter was "die-het-paard-weer-deed-afdalen". Denk jij dáár maar s over na.
Maar nogmaals: ik heb jou niet aangevallen, heb niks lelijks gezegd, geen namen genoemd. Ik heb simpelweg gezegd dat ik trekken geen optie vind
en ik snap echt niet waarom jij je zo enorm aangevallen voelt.


Voor de rest ga ik gewoon weer heerlijk verder met rijden volgens mijn eigen stijl. Het laatste half jaar zijn Banish en ik echt met grote sprongen vooruit gegaan. Mede dankzij het feit dat ik heb ontdekt dat hij overtroeft wil worden op slimheid en niet op kracht. En dat werkt voor mezelf ook een stuk prettiger. Geen heftige gevechten meer (en héftig wáren ze bij tijd en wijlen!) en een reuze ontspannen paard Lovers

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 20:43

Banish,
Trek je er a.u.b. niets van aan. Wat ik lees hoe je nu bezig bent met je paardje klikt goed. Het maakt niet uit hoe sterk je bent. Trekken heeft echt geen zin. In je eerste vraag lees ik ook geen verwijt naar iets of iemand. Klaas voelt zich inderdaad erg aangespoken??
Quilty or Not??? Thats the question??

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 21:00

Wat neemt dit onderwerp ineens een onverwachte wending!
Ik dacht dat we het over de back up hadden hier maar ineens zit ik midden in een verhitte discussie met oud zeer Verward Cool

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 21:23

Ook van oud zeer kun je een hoop leren Schijnheilig

Om even op de back-up terug te komen: ik gebruik alleen mijn teugels en zit om de vooruitgang tegen te houden, één klein tikje is voldoende. Daarna op de benen achteruit en de teugels in een boogje. Gaat meteen het hoofd mooi naar beneden *LOL*

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-02 21:37

Ik ga morgen meteen weer aan het werk.
Kom op vent, we gaan achteruit vandaag!!! Pling

Hij heeft vanmorgen al mogen uitrazen (hij ging HARD), dus kan hij morgen weer fijn aan het werk.

Iedereen bedankt voor de tips!
Lovers

klaas
Berichten: 2
Geregistreerd: 22-01-02

bijzonder hoe iemand beinvloedbaar is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 16:59

Heeft me altijd bevreemd dat men zo veranderlijk/beinvloedbaar is als het weer.

dit is het laatste wat ik hierover kwijt wil en zal dan ook net zoals altijd de roddels in de wind slaan.

2e artikel

http://www.alexjongbloed.myweb.nl/index/klanten.htm

de groeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 17:33

Effe off-topic, sorry, I'm bad...

Is het niet heel normaal dat je op een gegeven moment doorgaat naar een andere instructeur en/of rijstijl? In het begin (verschilt per persoon van enkele weken tot jarenlang) ben je dolgelukkig met een instructeur/rijstijl, maar later ontdek je toch dat er ook andere manieren/instructeurs zijn waar je wat mee kunt.
Zo (JUIST zo) ontwikkel je je eigen stijl.

Ook als je achteraf van een instructeur zegt dat het toch niet helemaal je stijl is, is dat nog niet per se negatief. Nou ken ik Jouke een beetje, en als er iemand is die niet gaat lopen vuilbekken over iemand, dan is zij het wel. Dus behalve dat we weer eens een andere site hadden om te bekijken Haha! zie ik de toegevoegde waarde van die link niet.
Waarom voel je je zo aangevallen Klaas? Je hebt een klant een tijdje goed geholpen, en nu ontwikkelt ze haar eigen stijl. Is dat niet juist wat een goede instructeur nastreeft en stimuleert?



En dan maar weer back- topic/up *LOL*

Wbt back-up, ik laat m'n been wel gewoon aanliggen, maar een fractie verder naar voren dan 'n normale drijfhulp.
Leonardo leer ik het nu echter helemaal zonder been aan (op advies van m'n instructeur). Het paard moet immers wijken voor druk, dus als ik druk neem zonder een andere hulp (zoals bumpen voor afbuigen), dan zal hij weglopen voor die druk, dus achteruit. Wat natuurlijk wel heel belangrijk is, is om de druk dan ook meteen weg te nemen als het paard er voor wijkt, zodat het wel eerlijk blijft.
Lukt het met het grondwerk wel goed als je achterwaarts wilt?

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 17:52

Haha!

Nou Banish, als 'ex-trainer' kan ik me ook behoorlijk aangesproken voelen... hahahahaha as if...
Kan je het nog herinneren, een paar keer in de sneeuw ed. maar ik moest snel afhaken vanwege tijdgebrek....jammer maar t was niet anders.
Ben blij dat het goed gaat met jou en Banish!

Overigens wel een goeie tip, zo iemand als 'klaas' maakt nu leuke reclame voor zichzelf.... Slapen

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-02 01:12

Hoi Cer!
Natuurlijk weet ik dat nog. Ook van jou heb ik een boel geleerd. (Ook al ben je niet zo heel lang mijn trainer geweest.) Mijn allereerste lessen met Banish kreeg ik van jou. Ik weet die allereerste les nog heel goed. Het hek waaide open en Banish holde zó het hek uit met me. Koe
Ik schaamde me kapot! Clown Hij heeft sindsdien nog heel veel leuke grapjes met me uitgehaald, waar ik overigens (veel) later pas om kon lachen Frusty
Je zou Banish eigenlijk weer eens moeten zien. Hij is echt leuk geworden. Dat kinderlijke is eraf en het is echt een paard geworden nu! *LOL*
Misschien komen we elkaar nog wel eens tegen op een wedstridj. Lijkt me leuk. Kunnen we een reunie houden met al mijn ex-trainers hihi Lovers

En Sonja: Dankjewel!!! You said it all. And quite right, too!
Nu hoef ik zelf (bijna) niks meer toe te voegen. Ik wil alleen nog even dít toevoegen/bevestigen: ik heb over niemand kwaad willen spreken en niemand naar beneden willen halen of zwart willen maken. Dat is namelijk niet mijn stijl. Gelukkig heeft Cer dit wél meteen begrepen. En Alex: wat mij betreft even goeie vrienden hoor! Ik vind het wél zo leuk als we elkaar in ieder geval op een normale manier gedag kunnen zeggen op shows e.d.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 09:55

Sonja schreef:
Effe off-topic, sorry, I'm bad...

Is het niet heel normaal dat je op een gegeven moment doorgaat naar een andere instructeur en/of rijstijl? In het begin (verschilt per persoon van enkele weken tot jarenlang) ben je dolgelukkig met een instructeur/rijstijl, maar later ontdek je toch dat er ook andere manieren/instructeurs zijn waar je wat mee kunt.
Zo (JUIST zo) ontwikkel je je eigen stijl.


Ik ben nog slechter, want ik ga er nog even op door Extreme duivel

Waarom zou je je altijd strikt aan 1 instructeur moeten houden? De ene is nou eenmaal beter in dit, de ander in dat. Is het dan niet juist goed om naar verschillende trainers te kijken en/of luisteren en datgene te gebruiken wat voor jou en je paardje het beste werkt?

Ik weet wel dat het ook verwarrend kan zijn als je verschillende manieren door elkaar gaat gebruiken en daarom moet je er ook allert op blijven dat je het allemaal niet te verwarrend maakt. Maar waarom zou je je aldoor blind moeten staren op 1 iemand?? Verward

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 14:00

Ik heb dit even niet meer gevolgd maar zie nu dat Alex ook een link naar zijn site heeft geplaatst waar je meteen terecht komt in een verslag van Banish en ondergetekende.

Alex, ik vind het prima dat je blij bent met deze twee positieve resultaten maar ik vind het een beetje vervelend dat de sfeer waarin dit gebeurd niet zo leuk is en mijn naam daar ook voor gebruikt wordt.

Er wordt hier niet geroddeld maar geschreven over verschillende trainingsmethoden (en vele andere dingen) en dat kun je alleen maar als je je eerlijk uitspreekt, daar is dit forum ook voor bedoeld.

Pas als er namen worden genoemd en er kwaad wordt gesproken is het roddelen. Ik kan mij niet voorstellen dat er iemand is geweest die het negatief heeft opgevat.

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 18:30

OK, even terug naar de oorspronkelijke vraag voordat de discussie kwam: ik heb mijn paardje achterwaarts leren gaan door 'm stil te zetten, klein beetje druk op de teugels en verder niets. Op het moment dat-ie zijn eerste beweging maakt op achterwaarts te gaan, geef ik 'm impuls met mijn benen (en de druk op de teugels blijft gelijk). Elke keer langzaam een tikje met beide benen tegelijk. Als-ie daar op reageert, kun je 'n volgende keer het tempo van het tikken opvoeren en uiteindelijk zal-ie dan toch echt sneller/gemakkelijker achterwaarts moeten gaan en kun je steeds minder teugeldruk gebruiken. Zo blijf je dus uit zijn mond en leer je 'm te luisteren naar t tempo van je impulsen....
Bij mij heeft het echt heeeeeel goed gewerkt, dus misschien lukt het bij jou ook op deze manier?