onderzoek: Eenzaamheid bij konijnen, kopspijkers

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

konijn alleen zielig?

ja
61 (63%)
nee
20 (20%)
heb oik me niet in verdiept en kan me ook geen reet schelen
10 (10%)
geen mening
5 (5%)

Totaal aantal stemmen: 96


Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

onderzoek: Eenzaamheid bij konijnen, kopspijkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 20:13

hallo, wie kopspijkers al gezien heef6 heeft ook gehoort dat nu wetenschappelijk bewezen is dat een konijn alleen depressief kan worden. Ik ben het er helemaal mee eens, konijnen verdienen meer respect en het zijn geen lieve knuffelbeestjes.

Hoe denken jullie daar over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 20:15

Ik denk ook dat konijnen samen moeten zitten, en als dat niet gaat iig met een ander konijn er tegenover in eeen hok zodat ze elkaar kunnen zien. Lachen

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 20:18

het zijn gezelschapsdieren, als ze voor ziekte of na castratie uitelkaar moeten blijven ok, maar voor altijd...ik vind dat echt idioot. jammer dat ze zo goedkoop zijn en zich stil houden als er iets is

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 20:21

natuurlijk moeten, ze samen zitten
alleen heb ik hier zelf een ram zitten
die nu ongeveer 1 jaar is
en die zit ook alleen
1) hij is ram, met andere rammen vecht die, en voedsters dekt die, hij dekt zelfs onze kater Haha!
2) ik mag geen konijn meer houden van men ouders
3) geen plaats en geld meer voor nog konijn en nog een hok
4) ik wil hem zijn mannelijkheid niet o,ntnemen
hij heeft een nachthok van 90/50/40, een buitenren van 4 vierkante mter
en nu loopt hij al een uur los in de tuin en in huis
hij ziet er gelukkig uit, en heeft een teddebeer voor zijn pleziertjes
dus klagen kan die niet
als die nog leeft binnen een paar jaar, dan gaat er misschien een vrouwtje bijkomen voor een nestje, als hij dat nog kan (dan woon ik op mijn eigen)

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 20:25

maar dat is juist het probleem bij konijnen. ze zien er gelukkig uit maar zijn het niet... waarom laat je hem niet gewoon castreren, kan 'ie voor de rest van zij leven aan de vrouw (gaat 99% goed) en het kost maar 25 euries...

Girl In The Mirror

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 20:28

bij de dierenwinkel of tuincentra gaan ze ook als warme broodjes over de toonbank. zullen ze ook nooit vragen wat voor huisvestiging enz ze krijgen.
als je je konijn genoeg aandacht geeft hoeft er niet perse een ander bij. Onze zijn wel met z'n 2en en ik merk wel dat ze elkaar echt opzoeken, konijnen zijn op zich wel gezelschapsdieren.

meis_lief

Berichten: 496
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 20:29

het is wetenschappelijk bewezen dat alle gezelschapsdieren die in gevangenschap worden gehouden alle tekenen van depressiviteit vertonen!!! Ja, dus zelfs je hamster, kat, hond, echt alle dieren!

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 20:29


Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 20:44

Duncan schreef:
maar dat is juist het probleem bij konijnen. ze zien er gelukkig uit maar zijn het niet... waarom laat je hem niet gewoon castreren, kan 'ie voor de rest van zij leven aan de vrouw (gaat 99% goed) en het kost maar 25 euries...

50 euries bij ons
maar 1 van de redenen is dat ik geen mag bijhouden van men ouders
en btw: de 50 euries groeien niet op men rug, ik moet alles zelf betalen, en nu 50 euro afdokken, voor hem te castreren, als er toch geen maatje bijmag
en daarbioj, als ik er 1 bijmag, wordt het een belgisch zilver voedster, o een nestje te fokken
dat gaat wel oeilijk zonder ballen he Haha!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 20:47

ik had eerst ook maar 1 konijn,een mannetje wel te verstaan,
heel lief beest,
toen wilde ik een buitenhok en kreeg er een vrouwtje bij,mocht niet van me moeder,
ik toch gedaan,
en nu merk ik dat de konijnen een stuk gelukkiger zijn !

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 21:01

Mijn konijn heeft zijn hele leven altijd alleen gezeten (hij is al 4 jaar dood). Hij kreeg altijd wel aandacht, maar nu men dat zo zegt ga je misschien toch twijfelen of hij wel gelukkig is geweest. Er kwamen wel vaak konijnen (wilde) van buitenaf op bezoek... Tong uitsteken daar was die altijd wel gek mee...en hij is toch 13 jaar geworden. Hij heeft een grafje met een echte steen en zn naambordje achter in de tuin. dat was toch wel de laaste eer die we hem konden bewijzen....Ik heb dus gestemd op ''geen mening''

meis_lief

Berichten: 496
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 21:13

ik heb zelf 2 konijnen en 3 ratten. Bij de konijnen was het zo dat of ik ze meenam of dat ze werden "vrijgelaten", dan kan je ze nog beter gelijk de nek omdraaien. Ik dacht dat het 2 vrouwtjes waren, ik kwam er alleen van de week achter dat het toch mannetjes waren(verklaart wel het vechten), dus nu hebben ze aparte hokken, waarbij ze elkaar nog wel kunnen zien, en ze hebben een ren.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 21:25

Duncan schreef:
maar dat is juist het probleem bij konijnen. ze zien er gelukkig uit maar zijn het niet... waarom laat je hem niet gewoon castreren, kan 'ie voor de rest van zij leven aan de vrouw (gaat 99% goed) en het kost maar 25 euries...


En de verdere gedragingen denk je nu dus absoluut niet bij na..
Een vruchtbaar vrouwtje zal altijd gedekt willen worden, een gecastreerd mannetje zal niet willen dekken ( tenzij het dier eerder een keer gedekt heeft ).
Een vrouwtje kan hier zo gefrustreerd van worden dat zij haar man doodbijt.

Mijn man is nu ook gecastreerd nadat ik een keer een nestje heb gehad.
Hij heeft nu, doordat hij meerder keren heeft kunnen/mogen dekken, nog wel behoefte aan dekken en duikt dus nog regelmatig op mijn vrouwtje.
Een tijdje terug heb ik echter een oppas konijn gehad, een gecastreerd rammetje en die wou dus niet dekken en madame heeft hem wel aardig toegetakeld.
We hebben in de praktijk ook wel eens mannetjes die gewond op het spreekuur komen omdat het vrouwtje gedekt wou worden....

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 21:27

Fonnie schreef:
Mijn konijn heeft zijn hele leven altijd alleen gezeten (hij is al 4 jaar dood). Hij kreeg altijd wel aandacht, maar nu men dat zo zegt ga je misschien toch twijfelen of hij wel gelukkig is geweest. Er kwamen wel vaak konijnen (wilde) van buitenaf op bezoek... Tong uitsteken daar was die altijd wel gek mee...en hij is toch 13 jaar geworden. Hij heeft een grafje met een echte steen en zn naambordje achter in de tuin. dat was toch wel de laaste eer die we hem konden bewijzen....Ik heb dus gestemd op ''geen mening''


Fonnie ga er maar vanuit dat hij wel een prettig leven heeft gehad hoor.
Een ongelukkkig dier zal je altijd wel iets aan merken, minder eten niet wassen enz. enz.
Een ongelukkig konijn word geen 13

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 22:19

Miep"]
[quote="Duncan schreef:
maar dat is juist het probleem bij konijnen. ze zien er gelukkig uit maar zijn het niet... waarom laat je hem niet gewoon castreren, kan 'ie voor de rest van zij leven aan de vrouw (gaat 99% goed) en het kost maar 25 euries...


En de verdere gedragingen denk je nu dus absoluut niet bij na..
Een vruchtbaar vrouwtje zal altijd gedekt willen worden, een gecastreerd mannetje zal niet willen dekken ( tenzij het dier eerder een keer gedekt heeft ).
Een vrouwtje kan hier zo gefrustreerd van worden dat zij haar man doodbijt.

Mijn man is nu ook gecastreerd nadat ik een keer een nestje heb gehad.
Hij heeft nu, doordat hij meerder keren heeft kunnen/mogen dekken, nog wel behoefte aan dekken en duikt dus nog regelmatig op mijn vrouwtje.
Een tijdje terug heb ik echter een oppas konijn gehad, een gecastreerd rammetje en die wou dus niet dekken en madame heeft hem wel aardig toegetakeld.
We hebben in de praktijk ook wel eens mannetjes die gewond op het spreekuur komen omdat het vrouwtje gedekt wou worden....
[/quote]
ect waar? Bloos! Haha!
serieus nu, dat van het mannetje doodbijten wist ik niet, weer wat geleerd dus
nog een reden om hem alleen te houden
en de mijne eet goed, zijn vacht is moo, hij is actief
en als hij iets zou schelen zou ik er alles aan doen om hem gelukkig en gezond te maken/houden, enkel zou een 2 de konijn de laatste keus zijn
maar in dit geval oet je ramme naltijd alleen houden als je geen nestjes wilt? of hoe zit dit dan?

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 22:29

Dat dacht ik ook altijd, tot we dit konijn kregen. We hadden er 2 (plus ruim genoeg hok), maar ze konden het totaal niet eens worden. Ons huidge konijn is zowiezo gek, hij lust geen gras en maakt na elke 3 huppen een idioot sprongetje met 4 beentjes in de lucht.
Een beetje een zwakzinnig konijn? Verward

Deze is in elk geval nu in zn eentje een stuk blijer.

MiekSpeciaal
Berichten: 2813
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: Den-Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 22:31

Wij hebben hier thuis 2 konijnen. Het zouden 2 vrouwtjes moeten zijn, maar nadat we een nestje hadden bleek dat dus niet zo te zijn Clown
We hebben het mannetje toen laten castreren, maar niet zo lang daarna lazen we iets over de grote kans op eierstok kanker bij vrouwtjes en daarom hebben we het vrouwtje toen laten steriliseren. Ze zitten altijd heel gezellig elkaar te wassen en ja, het (ex-)mannetje is wel een beetje dominant, maar goed, zo gaat dat in de dierenwereld. We laten ze ook geregeld lekker los lopen in de tuin dus opzich denk ik dat onze konijnen het zo slecht nog niet hebben. Wel dan?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 23:06

Ja, ik vind het wel sneu, denk ook niet dat mijn vorige konijn een leuk leven heeft gehad.
Maar nou heb ik er 2 in een hok van ruim 2 bij 1 meter zitten en je ziet ze gewoon genieten van het leven.

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 10:53

Ik heb in totaal 5 konijnen, de meeste gekregen, omdat ze anders losgelaten werden. We hadden een heel groot hok in de schuur, en dan een gat gemaakt in de muur en vervolgens een hele grote ren buiten... De konijnen hadden het daar prima (3 van de 5). Echt tam waren ze niet, maar ik nam ze regelmatig in de hand om de nagels te knippen en ze te controleren. Totdat ik op een gegeven momen erachter kwam dat er 2 helemaal onder de wondjes zaten en ook vrij mager waren. Ik heb deze uit de groep gehaald en apart gezet. Toen ze weer helemaal aangesterkt waren kreeg ik ze niet meer bij elkaar. Dus nu heb ik 5 konijnen die ik echt niet meer bij elkaar kan zetten, het wordt meteen vechten... Wat adviseren jullie me?!

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:58

wij hebben ook 2 jonge konijntjes waarschijnlijk vrouwtje en man. Ik zou het maar zielig vinden om ze apart te zetten, dus gaan we hem laten castreren. Onze vorige konijnen waren echter 2 vrouwtjes maar na een nestje van de éné konden ze niet mer samen. Was wel jammer maar voor de rest mochten ze elke dag buiten enzo, dus...

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:23

Sja ik vind zowiezo dieren in een hokje of kooitje zielig.. Bij mij komen er ook echt geen konijnen hamsters of dat soort beesten in huis..

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:31

Ik wilde precies het antwoord geven als jij youngster, ik vind het zielig om dieren in hokjes te houden, daarom heb ik nooit knaagdieren, vogels etc. gehad. Paarden staan ook in 'hokken' maar die komen er (als het goed is) meerdere keren per dag uit en wanneer het kan de hele dag op het land.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:43

Roger Rabbit heb ik overgenomen van een jongetje dat er van af moest. Hij zat toen in een binnenhok bij mij thuis. Hij gedroeg zich vaak echt zwaar gefrustreerd, zoals met voorpootjes en met tandjes aan de tralies rammen, heel irri want je kon er echt gek van worden.

Ik heb een ander konijn erbij genomen, eerst kooien naast elkaar, buitenhok gemaakt (een echt groot) en toen bij elkaar gezet. Vaak in de tuin loslaten in de zomer en zo. Ik zie nu wel dat Roger Rabbit een heel ander konijn is geworden. Hij zit er zo tevreden bij. Ik heb inmiddels 5 konijnen. 2 ervan zitten er apart maar die wil ik dadelijk ook gaan mengen in de groep. 3 zitten er bij elkaar. De franse hangoor zit nu nog alleen, heb ik nog niet zo lang, en plukkie zit apart omdat ze de boel terroriseert. MAar daar verzin ik wel wat op. De franse hangoor zit nu los in de tuin, dadelijk moet ze weer terug, en dan mag de rest er uit. Prachtig gezicht, 4 van die konijntjes al huppelend door de tuin. Mijn konijnen zijn in ieder geval wel tevreden, ik weet dat ik het goed doe.

Konijnen zijn voor kinderen ongeschikt. Konijnen hebben kinderen niets te bieden en vice versa: konijnen willen niet opgepakt en geknuffeld worden, dus is er voor kinderen niets aan. En konijnen aandacht geven en ze loslaten, is voor kinderne maar voor zolang weggelegd als ze geinteresseerd blijven. En dan komen de ouders er na een jaar achter dat ze niets meer aan het konijn vinden. En dan doen ze het konijn weg. Roger Rabbit en Plukkie zijn daar beiden voorbeeld van. Mijn franse hangoor moest weg vanwege een allergie.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:01

Jura schreef:
Ik wilde precies het antwoord geven als jij youngster, ik vind het zielig om dieren in hokjes te houden, daarom heb ik nooit knaagdieren, vogels etc. gehad. Paarden staan ook in 'hokken' maar die komen er (als het goed is) meerdere keren per dag uit en wanneer het kan de hele dag op het land.


Mijn konijn gaat ook iedere dag naar buiten en we hebben zelf een hok gemaakt die groter is dan een normaal hok in de dierenwinkel!
Mijn konijn mag met slecht weer een paar uur binnen en met mooi weer loopt ze in de tuin met de kat oid te spelen! Die 2 kunnen het heel goed vinden! Daarbij houden wij al 20 jaar konijnen thuis en zijn ze allemaal rond de 8 jaar geworden!!!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:06

Jura schreef:
Ik wilde precies het antwoord geven als jij youngster, ik vind het zielig om dieren in hokjes te houden, daarom heb ik nooit knaagdieren, vogels etc. gehad. Paarden staan ook in 'hokken' maar die komen er (als het goed is) meerdere keren per dag uit en wanneer het kan de hele dag op het land.


Daarbij vind ik konijnen en hamsters enzo ook helemaal niks.. Ze zijn hardstikke lief om te zien hoor, maar om zelf te hebben?? Wat heb je eraan? je kan er alleen maar naar kijken..