Hooien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 22:57

Oscar schreef:
Je bent er al vroeg bij !
Hier in de buurt heb ik nog niemand zien hooien (wel kuilen).
Helion en Karst zullen hun wei wel weer leeggevroten (bb) hebben, dus hooien zal er vast weer niet inzitten Haha!


Ja bij ons zijn ze ook aan het kuilen.
De koeien komen net van de hooiwei af dus die moet nog een eindje groeien.
Zal wel rond juli zijn eer dat we hooien.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 16:03

Alles is bij ons al in de grote balen Haha! Dat is gelukkig weer aan de kant! Wat een gedoe elke keer weer en wat een nachtwerk Haha!

XSantyX

Berichten: 387
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Bij Santos en Waldjo in de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 16:39

LuvdaTossa schreef:
Alles is bij ons al in de grote balen Haha! Dat is gelukkig weer aan de kant! Wat een gedoe elke keer weer en wat een nachtwerk Haha!

Hoeveel ha moesten jullie dan hooien of waren jullie gewoon laat begonnen Bloos ?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 17:33

Het gras van de buren is daarstraks al geduind, dat wordt voor de koeien ingekuild.
Dat van mij is weer lekker door elkaar geschudt en mag nog een paar dagen liggen.

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 17:38

zelfs op zondag kwam in, in een supergelovige omgeving, een (onbekende) loonwerker tegen met een grote rode trekken, met loader en 2 lege platte wagens erachter, helaas boven op een viaduct, over een snelweg....vond mijn paard minder leuk, die steigerde en draaide om, ik stopte hem en draaide hem weer om, loonwerker had dit niet verwacht, stopte en schold me de huid vol......ik wilde maar 1 ding: weg boven die snelweg Nagelbijten / Gniffelen .....

zelfs op zondag rijden ze hier Scheve mond

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 18:22

Oei smurf denk je op zondag lekker rustig naar buiten te gaan zeg..
Bij ons ben ik echt nog nooit een trekker of een vrachtwagen tegengekomen op zondag, heerlijk rustig.
On topic: bij ons in de buurt zijn er al hele stukken gekuild, gras stond overal ook wel heel erg hoog

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 18:34

dit is ook de 1e keer dat ik op zondag zoiets tegen ben gekomen, het gras is er overal al af, er wordt geen regen voorspeld, dus ik snap ook niet wat ie zo nodig op zondag moest???

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:14

smurf schreef:
dit is ook de 1e keer dat ik op zondag zoiets tegen ben gekomen, het gras is er overal al af, er wordt geen regen voorspeld, dus ik snap ook niet wat ie zo nodig op zondag moest???

Krijgt waarschijnlijk gelijk het hele christelijke dorp over zich heen Cool

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 19:26

Pfoei, ben ik blij dat wij niet in zo'n strenge buurt wonen... Mijn gras is vandaag gewoon geschudt, de buren hebben het geduind en hier stikt het op zondag van de trekkers, boeren en ga zo maar door. Bloos!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:34

Hier zie je op zondag echt geen trekkers, of het moet heel ver van de bewoonde wereld zijn maar echt niet in de buurt van een dorp...
In de tijd dat de aardappels van het land gaan, gaan ze tot diep in de nacht door op zaterdag maar zelfs dan is het op zondag stil.

Hoeft van mij ook niet maar ik ben er inmiddels al aan gewend en maak er zelf ook mooi gebruik van. Zo kan ik op zondag echt geen grasmaaien of de was doen en buiten hangen Schijnheilig

Morgen wordt het dus weer geschud en misschien 's avonds gepakt maar ik denk dinsdag omdat we niet veel zon hebben gehad vandaag...

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 21:17

Hier werken de boeren gewoon op zondag, zeker als het oogsttijd is. Ik ben vandaag in de tuin ook aan het grasmaaien geweest, je moet toch van het weer profiteren. De was hing ook prettig aan de droogmolen te drogen hoor, 4 zadeldekjes gewassen dus we kunnen er weer even tegen Lachen

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 19:07

Vandaag is het geduind en zojuist is de loonwerker met zijn bollen-maak-masjien geweest. 10 bollen is nog niet zo'n slechte oogst, ik kan de winter iig wel doorkomen...

Wat betalen jullie eigenlijk per bol? Ik kom op ca. 20 euro per bol uit, even snel gerekend.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 19:41

Voor het pakken en wikkelen betaal ik 14 euro per baal, incl het transsport naar de verschillende weilanden met zo'n grote wagen.
Maar reken je het maaien, schudden en vooral de kunstmest erbij dan kom ik ook wel wat hoger uit...

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 22:53

Omdat wij gaan verhuizen gaan wij later hooien. Het staat al aardig hoog en i.pl.v. 2 sneden doen we nu 1. De paarden gaan na het hooien gewoon het hele land op.
Een paar landen verderop zijn er al heel wat ronde balen er af gehaald. Die boer heeft ongeveer 600 grote balen per jaar nodig. De eerste 300 zijn binnen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 23:59

Marije, voor het wikkelen betaal ik 11.75 per baal, het maaien en schudden gebeurt voor 80 euro. Deze keer was ik bijna 200 euro kwijt voor mijn hooi.

Maar ik heb het er heel graag voor over, omdat ik nu zeker hooi heb wat onbespoten is, niet overbemest en niet vol met bocht en te nat.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 08:21

imker schreef:
Marije, voor het wikkelen betaal ik 11.75 per baal, het maaien en schudden gebeurt voor 80 euro. Deze keer was ik bijna 200 euro kwijt voor mijn hooi.

Maar ik heb het er heel graag voor over, omdat ik nu zeker hooi heb wat onbespoten is, niet overbemest en niet vol met bocht en te nat.

Zo dat wikkelen is wel een stuk goedkoper dan Wow!
Misschien is het bij ons wat duurder omdat ik rechthoekige balen wil i.p.v. rond en de loonwerker die moet komen daarvoor, moet nog best een eind rijden.
Er zijn wel loonbedrijven in de buurt die ronde baalen maken maar die hebben niet de machines voor rechthoekig...

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 08:24

Gisteren hebben wij de eerste lading kuil binnen gekregen. Hier in de buurt wordt amper meer gehooid, alles gaat in pakken.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:50

Wij hebben altijd kleine pakjes, vind ik handiger, dan kan ik per plak voeren.
Vorig jaar hadden wij maar een klein gedeelte van de wei gehooid, daar kwamen 75 pakken vanaf, en we betaalden daarvoor 35 euro.
Schudden enzo doen kennissen voor ons, iedereen helpt elkaar hier, dat scheelt veel geld.
Mijn vader gooit in de winter de mest van onze eigen paarden erover heen...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 09:20

Kleine pakjes zijn dan wel handiger voeren, maar niet als je een paard met astmatische bronchites hebt: weken, uit laten lekken, voeren....

Daarom ben ik overgestapt op bollen, zoals ik het nu uitreken, is het even duur als pakjes.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 09:31

Als ik het in kleine hooi pakjes omreken, gaat er hier per jaar ruim 700 pak doorheen.
Dus dan is opslag buiten veel handiger.
Zeker omdat ze de hele winter door buiten blijven en ik de pakken kuil bij de verschillende weilanden laat zetten. Dus geen gesleep met hooi meer.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 09:36

En wat te denken van de arbeid die je ermee hebt. Het is niet alleen het persen van het hooi, maar je hebt verschillende mensen nodig die het mee opladen en vervoeren, op de hooizolder doen etc. En dat is meestal op een lekkere hete dag, zodat iedereen zich het apezuur werkt.

Vorig jaar hebben we het met de heftruck gedaan, maar dat resulteerde in een kapotte muur.
Nu hebben we de bollen met de heftruck op de aanhanger gedaan (kipper) en thuis eraf gegooid, 10 bollen bij elkaar gezet met de heftruck en dat hadden Marco en ik met zijn tweetjes in een goede anderhalf uur voor elkaar.
Kleine pakjes hooi laden kost toch gauw heel wat meer tijd, met meer mankracht.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:35

Wij hebben ook een pony met chronische bronchitus, en wij laten de plakken hooi in een ton met water weken voor we voeren, dat doen we trouwens bij alle drie de paarden, ze vinden het hier ook lekkerder
En ons hooi ligt dan ook opgeslagen in een schuur ernaast, niet op een zolder.
Toen de pony bronchitus kreeg, hebben we meteen de zolder met hooi en stro leeg geruimd en verhuist naar de naast liggende schuur en nu ligt het op de begane grond OK dan!
En ik moet zeggen, toen het allemaal van de zolder was, was er van de bronchitus ook weinig meer te merken...