Allergie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-04 17:12

Hoi,

Ik vermoed dat mijn pony ergens allergisch voor is. De vraag is alleen waarvoor... Al sinds ik hem ken (een paar jaar) heeft hij in de zomer jeuk aan zijn manen en staart. Hij schuurt gelukkig niet alles helemaal kaal, maar er komen wel veel kale plekken. Nou heeft hij vorig jaar zomers 's nachts op stal gestaan, en dat ging eigenlijk heel goed (beter dan de zomer ervoor, toen hij dag en nacht buiten stond). Hij heeft die zomer vrij weinig geschuurt, alleen aan het einde van de zomer zijn er nog wat plukken van zijn manen verdwenen. We dachten dat hij zomerexceem had.
Nu staat hij al een tijdje op een nieuwe stalling, waar meer dieren zijn (ook varkens, koeien), en het is ook meer bebost. Omdat mijn pony het liefst dag en nacht buiten staat, heb ik een boettdeken aangeschaft.
Hij heeft hem nu al een tijdje om, maar toch schuurt hij nog steeds (nog erger dan vorig jaar) en heeft hij inmiddels bij zijn staart al een flinke plek helemaal kaalgeschuurt. Hij is wat gevoelig op eiwitten, maar hij staat nu in een weiland dat bijna helemaal kaal is, dus dat kan het ook niet zijn. Hebben jullie enig idee wat zijn jeuk veroorzaakt? En bestaat er misschien een test om te achterhalen wat zijn allergie precies is?
Alvast bedankt! Lachen


Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 17:29

Tja,mijn paardje heeft dat ook...helaas,ik denk toch echt dat het zomereczeem is,maar dan in een lichte mate ofzo.
Ze loopt wel gewoon buiten,krijgt idd wat kale plekjes,maar that's it. Verward
Ze schuurt verder niet en geeft ook niet de indruk dat ze echt verschrikkelijke jeuk heeft,alleen wel onder haar buik,tussen navel en uiers.Ik was dat zo af en toe met babyshampoo en doe er rustgevende creme op,dat helpt redelijk.
Eiwitgevoelig is zij ook,en let er dan ook goed op,dat is het enige wat je kunt doen.
Wat je misschien wel kunt proberen is dus om te wassen met babyshampoo en dan in te smeren met b.v. babyolie (heb ik ook goeie dingen over gehoord) of met een andere rustgevende creme.
Je zou eens met je DA kunnen overleggen of bloed afnemen zinvol is,ik weet niet of je daarmee allergieen kunt opsporen.

Succes ermee,en hopen op een rustige zomer! Knipoog

Mississippi Queens Mayday
15/04/1980 - 09/01/2018


Olavje
Berichten: 40
Geregistreerd: 13-05-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 17:36

Het lijkt mij toch wel zomereczeem die van mij heeft het ook en over het algemeen maakt een bosrijke omgeving het alleen maar erger. Olav krijgt nu druppels van een paardenhomeopaat (van vsm). We weten nog niet of het echt werkt want met homeopatische dingen wordt het vaak eerst erger voordat het beter wordt. Ik zou er voor de zekerheid een VA naar laten kijken dan weet je het zeker. Het wil trouwens ook nog wel verlichting geven om hem regelmatig (liefst elke dag) te wassen met teershampoo (te koop bij de welkoop) en voordat hij de wei in gaat flink inspuiten met vlegenspray. Ik hoop dat je hier wat aan hebt want ik weet hoe frustrerend het is als je paard zoveel jeuk heeft!!

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-04 21:18

Maar hoe kan het dan dat ik eigenlijk tot nu toe geen verschil merk nu hij een boettdeken omheeft?

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 22:19

Ja,dat is inderdaad vreemd... Verward
Ik heb zelf geen ervaringen met die deken maar het lijkt mij dat ie dan inderdaad moet stoppen met schuren o.i.d.Misschien omdat je verhuisd bent naar een bosrijkere omgeving,de mugjes daar actiever zijn,de deken toch niet genoeg bescherming biedt.

Er is mij verteld dat jeuk (en dan met name onder de buik) ook weleens iets van binnenuit zou kunnen zijn,ik weet niet of dat waar is hoor,maar dan zou een bepaald orgaan niet goed functioneren.Ook worminfecties schijnen die problemen te geven.
Ik spuit mijn paardje ook goed in met anti vliegen spul,dat helpt ook wel redelijk.

Succes ermee!

Mississippi Queens Mayday
15/04/1980 - 09/01/2018

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 23:08

Je kunt bij Josefien een allergie test laten doen, www.natuurlijkinbalans.nl
Ze heeft me goed geholpen met AndorĀ“s pollenallergie.

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-04 23:21

Bedankt voor de reacties! Ik zal de site natuurlijkinbalans bekijken. Weten jullie of een dierenarts ook een allergietest kan uitvoeren?

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 00:12

Ik moet maandag toch even iets ophalen,ik zal het eens vragen.
Het lijkt mij vrij logisch dat het wel kan.
Ik laat het je nog wel even weten.

Mississippi Queens Mayday
15/04/1980 - 09/01/2018

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-04 09:13

Zou heel erg fijn zijn. Alvast bedankt Lachen

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:14

Ik ben vanochtend even langs de praktijk geweest en heb begrepen dat een allergie erg moeilijk op te sporen is.
Wel kan er een "monster" genomen worden van de aangetaste huid en dat wordt dan "op kweek" gezet.Dat laten ze dus een bepaalde tijd staan,afhankelijk van wat het zou kunnen zijn.Daaruit kunnen ze veel afleiden,maar ik weet niet of het zinvol is bij jou paard.
Ik heb igg begrepen dat een allergie test zoals bij mensen voor paarden erg lastig is.

Ik zou in ieder geval de babyshampoo eens proberen en dan misschien inwrijven met babyolie.Ik heb er veel goeie ervaringen over gehoord!
Het geeft in ieder geval rust.

Mississippi Queens Mayday
15/04/1980 - 09/01/2018

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:17

het klinkt mij ook als zomereczeem in de oren .. misschien ben je al te laat geweest met je deken opdoen?
of misschien zitten er in stal ook de desbetreffende vliegjes
bij de paardendrogist hebben ze een duur goedje wat wel 100 % werkt tegen zomereczeem..

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-04 20:21

Bedankt voor alle reacties. Ik wacht nog even af, hij heeft vandaag en gisteren volgens mij vrijwel niet meer geschuurt, dus het gaat de goede richting op Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Lousje22 en 63 bezoekers