Vraag voor intercedenten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Vraag voor intercedenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-04 20:40

Ik weet dat er een aantal intercedenten ook op bokt komen en ik wil jullie iets voorleggen.

Ik werk bij Randstad en heb daar een vast contract voor onbepaalde tijd.
In mijn contract staat dat ik 36 uur in de week werk, ik werk in werkelijkheid iedere week 40 uur maar ze wilden dat er niet in zetten.

Goed, ik werk via Randstad bij het Waterleidingsbedrijf PWN.
Nou was PWN afgelopen 5 mei gesloten. Hierdoor kon ik die week maar 32 uur werken. Ik verwachte dat ik 5 mei ook uitbetaald zou krijgen, maar nee dus.

Eerst kwam Randstad met het argument dat ik geen 40 uur in mijn contract had staan. Klopt. Maar buiten dat ik denk dat dat niet uitmaakt, want als je een bep.percentage per jaar een bep.aantal uren per week werkt telt dat eigenlijk, heb ik wel 36 uur erin staan.

Dus dan zou ik iig recht moeten hebben op 4 uur uitbetaald.

Maar nee, mijn intercedent had de volgende verklaring: "Je hebt een contract voor 36 uur en moet dus 36 uur per week verantwoorden. Je hebt er nu 32 gewerkt dus moet je voor de overige 4 uur vakantie-uren opnemen"

Ja hou even?!?! Ik kón niet werken want de opdrachtgever was dicht! Dus desnoods detacheer je mij voor 4 uur bij een ander bedrijf, ik heb een contract voor 36 UUR!! Dus dat is niet mijn risico als de opdrachtgever dicht was.

Volgens Randstad wel want 5 mei was dit jaar geen officiele feestdag.
EN??? Ik heb toch gewoon recht op mijn uren? Wat heeft mijn contract anders voor zin? Ik heb dus geen vast inkomen voor 36 uur?

Volgens Randstad waren er geen afspraken tussen hen en het PWN en daarom had ik "Pech"

Ik heb de hele CAO doorgespit want volgens mijn intercedent stond het daar in bepaald. Nou volgens mij staat er juist in dat ik wél uitbetaald hoor te krijgen.

Wie heeft er nou gelijk? En kan ik hierover een klacht indienen? Zou dat nut hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 20:49

ik zou het niet weten, maar vind dit wel erg interesant dus ik houd het topic even in de gaten Knipoog

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 21:10

ik werkte voorheen voor Yacht en daar waren dat gewoon bankzit uren, die dus werden uitbetaald. Wel was het bij ons zo dat je per jaar max 2 verplichte vrije dagen aangewezen kon krijgen. Twijfelgeval dus.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-04 01:40

Volgens mijn vader (eigenaar van bedrijf met 80 medewerkers die ook gedetacheerd worden) moeten die verplichte vrije dagen bij de aanvang van het jaar schriftelijk opgegeven worden?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 07:44

dat klopt wel.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 09:14

Ik werk bij een detacheringsbureau en daar krijgt iedereen gewoon het aantal uur uitbetaalt dat in zn contract staat. In de overeenkomst met de opdrachtgever staat wat wij als 'vrije dagen' zien en dat dagen die de opdrachtgever gesloten is, maar wij als werkdag hebben, gewoon gefactureerd worden (zoals 5 mei dit jaar).
De gedetacheerde zou in zo'n geval gewoon een dag thuis zitten, maar toch de volledige uren uitbetaald krijgen.
Maar goed, dat is detachering, kan me voorstellen dat het in de uitzendbranche ietsje anders geregeld is.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 09:25

Citaat:
Ik werk bij Randstad en heb daar een vast contract voor onbepaalde tijd.


zit toch aardig tegen detachering aan dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 09:36

Ik zou zeker een klacht indienen! (Zegt mijn man die bij Randstad werkt)

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-04 18:33

Ga ik ook zeker doen!
Bedankt allemaal, zal in dit topic nog even laten weten wat er gebeurd is!

Sterre_Nova

Berichten: 1413
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 19:50

Ik heb 6 collega's met een vast contract via randstad en al er dus overgewerkt moet worden dan zou je zeggen dat dat wat moet opleveren. Als vaste medewerker krijg je wel 150% uitbetaald maar mijn net zo hard werkende UZK-collega's krijgen doordat ze giga veel aftrek hebben van de belasting overuren nog net geen 50 van wat ze normaal verdienen...

En dan wordt verwacht dat je komt over werken!!!??? Ik vindt dit werkelijk belachelijk voor woorden maar ze kunnen er niets aan doen.

Niet overwerken heeft ook geen zin...zeggen ze zelf want dan liggen ze er straks als eerste uit...werk weigering...

Tevens krijgen mijn UZK collega's ook niet uitbetaald op dagen die wij zijn gesloten..

Je doet wel hetzelfde werk en je moet dezelfde inzet tonen maar gelijkwaardige behandeling ....ho maar!!

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 19:55

Mause hier op bokt werkt ook als intercedent, bij randstad.

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 01:24

Nou, op verzoek zal ik ook eens mijn antwoord geven... Knipoog Ik werk inderdaad bij Randstad (al bijna 4 jaar) en wij vergoeden alleen dagen die officiele feestdagen zijn. Helaas is 5 mei dat maar eens per 5 jaar (weer in 2005, maar dan valt ie samen met hemelvaart, helaas Scheve mond ).

Wanneer je een contract hebt voor 36 uur, moet je 36 uur verantwoorden op je urenbriefje. Wanneer je bij jouw huidige werkgever maar 32 uur kan werk in een bepaalde week (omdat zij toevallig wel gesloten zijn op 5 mei => zeker ambtenaren...Knipoog ) kan je kiezen tussen of een vrije dag (in jouw geval 4 uur vrij) of je moet dit ruim van te voren aangeven bij Randstad dat je wel wilt werken, dan hebben zij de plicht om ander werk voor je te zoeken die dag. Lukt dit niet, dan krijg je die uurtjes van Randstad alsnog uitbetaald.

Verder nog iets: wanneer je meer dan 3 maanden 40 uur per week werkt (terwijl je een contract hebt van 36 uur), dan kan je een contract voor 40 uur per week aanvragen, Randstad is dan verplicht om hierop in te gaan.... Ideetje? Haha!

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 01:27

natalie1977 schreef:
Je doet wel hetzelfde werk en je moet dezelfde inzet tonen maar gelijkwaardige behandeling ....ho maar!!


dit ligt niet aan het uitzendbureau, maar aan het bedrijf waar de uitzendkrachten werken. die bepalen namelijk of de uitzendkrachten die dagen ook mogen declareren. Maar die zijn niet bereid om voor deze kosten op te draaien. Zo niet, dan is de CAO voor uitzendkrachten van kracht, en die is niet altijd even gunstig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 01:28

Mause schreef:

Verder nog iets: wanneer je meer dan 3 maanden 40 uur per week werkt (terwijl je een contract hebt van 36 uur), dan kan je een contract voor 40 uur per week aanvragen, Randstad is dan verplicht om hierop in te gaan.... Ideetje? Haha!


Daar gaan ze niet blij mee zijn *LOL*

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 13:41

Mause schreef:
Wanneer je een contract hebt voor 36 uur, moet je 36 uur verantwoorden op je urenbriefje. Wanneer je bij jouw huidige werkgever maar 32 uur kan werk in een bepaalde week (omdat zij toevallig wel gesloten zijn op 5 mei => zeker ambtenaren...Knipoog ) kan je kiezen tussen of een vrije dag (in jouw geval 4 uur vrij) of je moet dit ruim van te voren aangeven bij Randstad dat je wel wilt werken, dan hebben zij de plicht om ander werk voor je te zoeken die dag. Lukt dit niet, dan krijg je die uurtjes van Randstad alsnog uitbetaald.


Ik kan dit moeilijk geloven, dit staat trouwens nergens in de CAO.
Ik heb begrepen dat je werkgever je niet verplicht vrij kan laten nemen. Dat zijn jóuw verlofuren die jij mag opnemen op door jou opgegeven dagen.

Maar wat ik nog ongelooflijker vind: IK moet RUIM vantevoren doorgeven dat de opdrachtgever dicht is???? Waarom moet ik dat doen? Randstad heeft toch een contract met de opdrachtgever ik niet? Maar ik wist dit dus niet, dit word mij een week van tevoren verteld dat we dicht zijn.
Volgens mij kan je werkgever jou verplichten 2 verplichte snipperdagen per jaar op te nemen, en moeten zij dat ruim vantevoren doorgeven, niet ik!

Dank je voor je antwoord Mause, alleen is dit de "werkwijze" van randstad of is dit ook onderbouwd? Want dit staat niet in mijn contract en ook niet in de CAO

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 13:42

Pipo"]
[quote="Mause schreef:

Verder nog iets: wanneer je meer dan 3 maanden 40 uur per week werkt (terwijl je een contract hebt van 36 uur), dan kan je een contract voor 40 uur per week aanvragen, Randstad is dan verplicht om hierop in te gaan.... Ideetje? Haha!


Daar gaan ze niet blij mee zijn *LOL*
[/quote]

Hier ga ik zeker iets mee doen! Telt dit ook als je die 40 uur wel indient maar er zitten een paar vakantie-uren bij? Als ik namelijk vrij neem betaald ik t/m 40 uur met mijn vakantie-uren. Eigenlijk werk ik iedere week 4 uur over! Heb immers een contract van 36 uur

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 22:23

Randstad kan je inderdaad niet verplicht vrij geven. Alleen heb jij de verplichting om werk aan te nemen, wil je dat niet die ene dag, dan zul je vrij moeten nemen. Trouwens, wanneer je rechtstreeks werkt bij een werkgever, gebeurt het genoeg dat je een aantal ATV dagen verplicht op moet nemen op dit soort dagen, maar dat terzijde.

Over die 40 uur.... die moet je wel gewerkt hebben. Wanneer jij 12 weken achtereenvolgens 40 uur werkt, dan heb je wettelijk recht op een contract met dat urenaantal.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 22:28

Maar ik had gerust 4 uur bij een ander bedrijf gewerkt hoor. Maar dat is mij niet aangeboden, ik moest verplicht thuisblijven.

Die 3 maanden maak ik denk ik net niet vol, zit altijd wel 1 dagje vrij tussen. helaas

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 22:35

Randstad had jou inderdaad vervangend werk aan moeten bieden. Als je dat geweigerd had, hadden ze je niet uit hoeven betalen, maar nu wel. Zij behoren te weten op welke dagen zijn hun personeel waar detacheren, dat hoef jij niet voor hun bij te houden. Het was dus niet jouw plicht bij hen te melden dat je niet kon werken.

Verplichte vrije dagen moeten inderdaad een bepaalde tijd van tevoren worden doorgegeven aan het personeel. Dat is bij ons ook wel eens een probleem. Wij zijn een schoonmaakbedrijf en ons personeel werkt op locatie bij opdrachtgevers die niet altijd op tijd doorgeven dat ze bepaalde dagen niet werken. Wij moeten onze mensen dan vervangend werk aanbieden of anders gewoon uitbetalen. Vandaar dus ook dat we tegenwoordig voornamelijk met een soort van min/max-contracten werken.

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 22:36

Esme_27"]
Maar ik had gerust 4 uur bij een ander bedrijf gewerkt hoor. Maar dat is mij niet aangeboden, ik moest verplicht thuisblijven.
[/quote]

Wanneer dit je niet is aangeboden, dan kan je er wat mee. Als ik jou was dan zou ik dit gewoon nog eens aankaarten bij je intercedent(e). Wanneer dit het geval is bij mijn medewerkers, dan keer ik ze die 4 uur gewoon uit.

[quote="Esme_27 schreef:
Die 3 maanden maak ik denk ik net niet vol, zit altijd wel 1 dagje vrij tussen. helaas


één dagje vrij ertussen maakt niet uit hoor, zal het gewoon aangeven bij je intercedent, die zal dat dan voor je uitzoeken.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 22:39

Dank je Mause, dit is mij idd niet aangeboden (vervangend werk) en ik kreeg zelf pas een week van tevoren te horen dat we vrij hadden. Mijn opdrachtgever is daar nogal laks in, maar dat is niet mijn pakkie aan.

Als ik vragen heb over die 40 uur krijg ik standaard als antwoord: "Randstad zet geen 40 uur in de contracten, dat heb ik ook niet in mijn contract staan" mijn intercedent dus he.

Weet jij misschien Mause hoe je een klacht kan indienen over je intercedent? Of een andere aanvragen? Het is namelijk een groot drama met een opeenstapeling van fouten gemaakt door hem waar ik de dupe van ben geworden. Ik wil hier toch iets mee doen.

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 23:09

Esme_27 schreef:
Als ik vragen heb over die 40 uur krijg ik standaard als antwoord: "Randstad zet geen 40 uur in de contracten, dat heb ik ook niet in mijn contract staan" mijn intercedent dus he.

Weet jij misschien Mause hoe je een klacht kan indienen over je intercedent? Of een andere aanvragen? Het is namelijk een groot drama met een opeenstapeling van fouten gemaakt door hem waar ik de dupe van ben geworden. Ik wil hier toch iets mee doen.


Ik vind het jammer om te zeggen dat mij collega helaas niet juiste antwoorden aan je gegeven heeft en zo veel fouten heeft gemaakt in zijn werk. Een klacht indienen kan via het hoofdkantoor. Die neemt de klacht aan en belt dan vervolgens de klacht door aan de betreffende rayonmanager van die intercedent. Die onderneemt actie richting intercedent en doet onderzoek en neemt vervolgens met jou contact op over het vervolg van de klacht.

Succes, ik hoop dat je eruit kan komen met desbetreffende collega!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 00:06

Dank je voor je hulp.

Ik vind het zo sneu om meteen een klacht in te dienen, hij heeft zijn werk echt slecht gedaan, heb daar vanaf het begin al alles van bijgehouden.
Kleine opsomming:

- storingswachtdiensten die ik draai verkeerd uitbetalen. Tegen het verkeerde belastingtarief (ruim 50%) wat hij dus niet kan terug draaien zegt hij.
- Hij weet niet wanneer vakantiegeld komt. (in de CAO staat 1e week Juni)
- Na 1,5 in fase 3 (volgens oude CAO) bij dezelfde opdrachtgever er niet achter komen dat ik recht heb op een OT. Hij had mij toen eigenlijk moeten ontslaan maar ik hield wijselijk mijn mond en heb nu dus daardoor een OT.
- Een inhoudelijk verkeerd contract in het nadeel van Randstad mij in 2-voud getekend en wel opsturen (dit was uiteraard wel in mijn voordeel)
- Jaaraangifte te laat verstrekken
- Mij geen nieuwe CAO te verstrekken terwijl ik daar wel voor teken
- Mij geen werkpocket verstrekken
- Mij niet attent maken op de Spaarregeling die je kan volgen via Randstad als je in Fase C zit volgens de nieuwe CAO.
- Mij vragen naar privé-omstandigheden als ik me ziek meld. (en dan bedoel ik dat echt heel erg extreem) daar is de Arbo voor.

En nu dus weer dit Haha!

Ik vind het wel zielig om een klacht in te dienen, straks verliest hij zijn baan ofzo en dat is niet mijn bedoeling. Maar ik wil wel graag een andere intercedent.

Moeilijk...

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 00:29

Tis altijd lastig om een klacht in te dienen, maar zou het als ik jou was wel doen. Iemand verliest echt niet zo snel zijn baan daardoor, geen zorgen!

Helaas moet ik zeggen dat hij geen normaal beeld schept over hoe een intercedent van Randstad behoort te werken, dus vind dat hij daar juist wel over aangesproken moet worden, en dat kan alleen wanneer jij stappen onderneemt. Alleen dan kan er wat veranderen, toch?

succes, en als je nog wat wilt vragen, dan hoor ik het wel! Lachen

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 00:31

Dank je Mause, als zelfs iemand van Randstad zelf mij steunt in die beslissing dan zegt dat heel wat. Dat sterkt me in mijn keuze!
Uiteraard vermeld ik nergens dat ik contact heb gehad met een andere intercedent.

Thanx!