Beugelriemen, welke zijn het beste????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Beugelriemen

Lederen beugelriemen
30 (71%)
Lederen beugelriemen met nylon achterzijde
7 (16%)
Kunstof beugelriemen
4 (9%)
Anders, nml..
1 (2%)

Totaal aantal stemmen: 42


Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Beugelriemen, welke zijn het beste????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-04 10:36

Welke beugelriemen zijn volgens jullie het beste?

Lederen beugelriemen:
bv. BR, Stubben, Kieffer, Kavalkade etc.
Afbeelding

Lederen beugelriemen met nylon achterzijde:
bv. Prestige, Stubben etc.
Afbeelding

Kunstof beugelriemen
bv. Kavalkade, Wintec
Afbeelding

Ik heb zelf al veel verschillende beugelriemen geprobeerd maar ben er nog steeds niet uit welke nu het beste zijn......
De dure Kavalkades (€78) bevielen me eerst erg goed, maar nu ik ze wat langer heb vallen ze me zwaar tegen.... Scheve mond De beugelriemen rekken me veels te snel uit.
Ik ga dus nu maar weer is nieuwe kopen, maar aangezien ik veel spring en cross wil ik wel goede. Zouden de beugelriemen met nylon achterkant wat zijn voor het springen en crossen??? En voor de dressuur? De Kavalkades (€33,95, 80 cm)) van kunstof? (deze heb ik nog niet gehad..)

Misschien dat jullie me ook nog een antwoord kunnen geven op deze vraag:
Ik heb normaal 145cm in beugelriemen, nu zag ik kavalkade dressuurbeugelriemen in de divoza gids staan maar met maat 80cm erbij, hoe moet ik dit zien?


Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 10:39

Ik heb op lederen gestemd want ik weet niet precies hoe dat met die nylon achterzijde zit! Zelf heb ik leren Kieffer beugelriemen en die vind ik zelf echt super OK dan!
Ik weet wel dat die kunststof beugelriemen echt niet goed zijn!

Live,LOve,'ndLaugh

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 11:01

ik heb Kalvakade kunststof riemen en ik vind ge geweldig! De gesp zit niet in de weg, ze zijn gemakkelijk te verstellen en ze rekken niet uit, nooit meer andere!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 11:11

Ik heb niet gestemd maar als ik logisch nadenk (voor zover dat mogelijk is Haha! ) dan zou ik het als volgt verwoorden:

- Leren beugelriemen "leven" dus rekken ze uit.
- Kunststof beugelriemen leven niet, dus rekken ze ook niet uit.
- kunststof staat erom bekend dat het zeer sterk is en een lange levensduur heeft en is onderhoudsarm.
- Leren beugelriemen daarentegen moeten worden ingevet, daar wordt het leer alleen maar soepeler van, dus rekken ze weer sneller/ meer uit.

- Tijdens het crossen en springen worden de beugels vrij zwaar belast (toch?) dus heb je het meeste aan beugelriemen die sterk zijn, dus niet snel scheuren en een lange levensduur hebben = kunststof
- Als iets vervelend is is het dat je tijdens het springen scheef zit, dit kan gebeuren doordat de beugelriem aan de opstapkant langer is geworden door de grotere belasting die erop komt. Dit zou je dus eigenlijk moeten vermijden, dus ook hier geldt. Een beugelriem die niet rekt. = kunststof.
- Aan de andere kant is het ook wle fijn als een beugelriem een klein beetje rekt, omdat dit klappen opvangt (eerlijk gezegd denk ik dat dat minimaal is) maar dat probleem is dan wel weer op te lossen met "verende beugels" (hoe heten die dingen?)

En dan tot slot:
De beugelriemen van Kavalkade zijn waarschijnlijk maar 80 cm omdat dit enkele beugelriemen zijn. De standaardriemen van 145 cm ziten dubbel geslagen aan het zadel dus zijn eigenlijk maar 72.5 cm lang als ze op het langst zijn ingesteld.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 11:20

Ik zou gaan voor de kunststof. Die zijn het sterkst. Leer rekt naar mijn idee te veel uit voor de sport die jij beoefent (je doet toch aan eventing?, anders mijn excuses).

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 12:14

Ik heb lederen. Maar misschien dat ik overstap op Kunstof, puur omdat mn zadel ook kunststof heb Knipoog.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-04 12:22

Amethyst schreef:
Ik zou gaan voor de kunststof. Die zijn het sterkst. Leer rekt naar mijn idee te veel uit voor de sport die jij beoefent (je doet toch aan eventing?, anders mijn excuses).


Ik rij idd veel eventing! (SGW's)

Ik denk dat ik de kunstoffen maar is ga proberen als ik jullie zo hoor! En anders de leren met nylon achterzijde.

Wil het kunstof wel goed op een leren zadel?


Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 12:29

Ik denk niet dat dat een probleem is, kunststof op leer. Ik zou dus gewoon voor kunststof gaan

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 12:57

Ik heb handgemaakte beugelriemen van Kootstra uit Groningen, van voorgerekt leer. Die blijven tot nu toe erg mooi (half jaar in gebruik). En rekken niet uit.
Verder heb ik beugelriemen van stubben, extra brede. Die zijn ook nog steeds goed, heb ze al zo'n 2 jaar.
Onderhoud valt erg mee, olien mag niet.
Van scheef uitrekken heb ik geen last, ik wissel ze ook geregeld.
Geef mij dus maar leer.

Ik heb ook wel eens kunstoffen gehad. Het kunstof ging toch veel eerder kapot, en als je er een beschadiging aan hebt zitten, dan worden ze erg ruw en beschadigen je zadel, dus kun je ze weggooien. Dit waren geloof ik riemen van Thorrowgood uit de tijd dat de zweetbladen van de zadels van dit merk ook nog gingen scheuren na enige tijd. Hoe ze nu zijn weet ik niet, maar ik probeer ze niet weer.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 13:37

kunstof heb ik nu 6 wkn en ze gaan er nu al aan. Ik zou gewoon lederen nemen.
Alexandra

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 13:39

Citaat:
Kunstof beugelriemen
bv. Kavalkade, Wintec
Afbeelding


Deze zijn ook echt a-relexd. Doordat je dat kleine puppeltje er in moet krijgen. (je bent erg lang bezig.)

Alexandra
[/quote]

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 13:42

ik heb precies dezelfde en die gaan al zeker 5 jaar mee! Ik vind ze juist zo gemakkelijk te verstellen, ik kan het met 1 hand!

oefening baart kunst Haha!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-04 13:43

Ik begin erg te twijfelen moet ik zeggen hoor!

Ik ga morgen denk ik even langs Daaleman daar hebben ze aardig wat beugelriemen hangen, dus daar kan ik ook nog mooi even rond kijken!

De kunstoffen zijn erg verschillende meningen over.
De leren met nylon achterzijde heb ik nog niemand over gehoord, hoop dat iemand hier ook nog wat over zegt! Het prijsverschil tussen deze 2 is namelijk erg groot!
(de Kavalkade kunstof zijn €33,95 en de leren met nylon achterzijde tussen de €70 en €80)

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 14:26

Leer met nylon (Stubben) is top, zijn vrij dunne en smalle riemen met een nylon kern, en die zijn toch echt loeisterk.
De 'gewone' Stubbens rekken bij mij net zo hard als m'n goedkope, het enige verschil tussen de goedkope en de stubbens is dat de stubbens fatsoenlijk geverfd zijn.
Aan mn springzadel hangen op t moment wintec webbers, die horen dus eigenlijk aan mn dressuurzadel, maar aan mn springzadel zitten kunststof beugels, en de gewone riemen passen daar niet door. Die webbers waren al oud toen ik ze kreeg, zien er niet meer uit, maar zijn ook erg sterk, en ze veren wel een beetje, maar rekken niet uit.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131850
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 16:37

Ik heb 15 jaar lang met m'n leren Stubben beugelriemen gedaan, dus wat dat betreft ben ik zeker tevreden over de kwaliteit *LOL*
Ze rekten ook niet veel uit (wel af en toe even omhangen Knipoog) en ze zijn tot het laatste moment zwart gebleven.
Vanwege krenterigheid heb ik nu de riemen van Euroriding, ik wil eens testen hoe lang die meegaan.
Voorlopig doen ze het goed, maar ik heb ze nog te kort om er echt iets over te kunnen zeggen.
Mochten ze me niet goed bevallen dan ga ik weer voor Stubben en dan laat ik deze voor reserve liggen.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 16:47

Ik heb ze dus zonder nylon, gewoon leer.

Met nylon wel gehad, om de gesp alleen. Om precies te zijn Pagony beugelriemen. Deze hadden toch redelijk leer, rekten wel ongelijk uit, maar voor die 10 euro bleven ze redelijk. Na een jaar waren de stiksels volledig af.

Ik denk dat je daar dus ook naar moet kijken, gezien het feit dat je sgw rijdt, je vraagt toch behoorlijk wat van die beugels. Je moet niet hebben dat de stiksels plotseling het begeven.
Ik denk dat dat belangrijker is dan het feit of je wel of geen nylon bij de stiksels van het leer hebt (dus om de gesp).

Als je beugelriemen neemt die aan 1 zijde nylon hebben, dan zou ik dat dus afraden. Waarom? nou, sommige zadels hebben vaak leer met nylon stoten. Binnen een half jaar rekt het leer uit, en het nylon kan niet mee rekken. Ze zien er dan niet meer uit. Ik ben bang dat je beugelriemen met deze stoten moet vergelijken. Als iemand positieve bevindingen heeft over zulke beugelriemen, dan hoor ik het graag.
Ik geef mijn mening op grond van ervaringen met stoten van de combi nylon-leer, en dus niet op grond van ervaring met de beugelriemen zelf. Knipoog

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 17:27

Ik heb lederen Stübbens (die zullen wel niet slecht zijn). Eigenlijk denk ik er niet zo over na welke nu de beste zijn. Want ik heb nog nooit echt 'slechte' stijgbeugelriemen tegengekomen.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 17:35

Ik heb al jaren leren met een nylon achterkant, n die bevallen prima. Doordat er nylon achter geplakt en gestikt zit, rekken ze niet uit, en dat leer gaat ook niet bobbelen of raar doen.
Ze bevallen mij prima.
Ik ga ze wel binnenkort vervangen, omdat ik een ander soort wil.

Goedgekeurd onderschrift :)

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 17:55

ik heb al 6 jaar dezelfde een goedkoop merk van leer. ze zijn nog steeds helemaal heel. en ook niet echt uitgerekt maar ik wissel ze dan ook regelmatig.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 18:38

Billy schreef:
Ik heb al jaren leren met een nylon achterkant, n die bevallen prima. Doordat er nylon achter geplakt en gestikt zit, rekken ze niet uit, en dat leer gaat ook niet bobbelen of raar doen.
Ze bevallen mij prima.
Ik ga ze wel binnenkort vervangen, omdat ik een ander soort wil.

Dan is dat dus wel een andere kwaliteit als de stoten van die goedkope zadels waar ik het dus over heb. Dat is altijd prettig om te weten.
Schuren ze niet? (bijvoorbeeld doordat het nylon net ietsje uitsteekt)

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 18:51

Nee, ze schuren niet, ze bobbelen niet, ze zijn gewoon prima
Alleen het nylon rond de gaten die ik gebruik in de beugelriemen gaat nu iets kapot, maar dat mag na 6 jaar

Goedgekeurd onderschrift :)

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 18:56

Ik heb zelf leren beugelriemen en wil eigenlijk ook niet anders, leer vind ik er het mooist uit zien en ik denk dat een fatsoenlijke kwaliteit leer (mits goed onderhouden!) toch het langs mee gaat. Ik heb een paar van Kieffer en een paar van Lemetex, die laatste zijn wel het fijnst.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Veta25
Berichten: 26
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 12:55

Ik denk dat de kwaliteit niet zoveel uitmaakt. Het gaat er meer om wat jij makkelijk vind. Leren riemen moet je schoonmaken en vetten. Als ze geen nylon achterkant hebben, kunnen ze ook uitrekken. Mijn ervaring is dat kunstof riemen wel erg makkelijk in onderhoud zijn en niet uitrekken. wel is het zo dat als je kunstof riemen gebruikt bij een leren zadel ze sneller schuurplekken op het zadel geven.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 12:57

Stübben, leren met een blauw knopje op het einde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:30

BR of Lemetex.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, wisja en 3 bezoekers