Veulen fokken uit een merrie van iemand anders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Veulen fokken uit een merrie van iemand anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-04 21:21

Heeft iemand ervaring met het fokken van een veulen uit een merrie die niet van jou is?
Wat voor afspraken maak je met de eigenaar van de merrie? Wat zet je op papier? Alle info is welkom, als iemand een voorbeeld-'contract' heeft van een dergelijke constructie zou dat helemaal super zijn!

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Belgiƫ,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 21:35

ik heb dat ooit nog gedaan,ik heb dan ook een contract opgesteld en doen meetekenen door een derde "toezichter",als je het contractje wilt zien,kan ik het je wel even faxen(als dat kan tenminste) want ik heb geen scanner..

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 21:57

Juist ja, dit hebben wij ook eens gedaan (een keer en nooit meer).
Deze "vriendin"van ons ging voor het werk van haar man twee jaar naar Amerika. Wij zouden dan de pony's van haar verzorgen. We mochten dan 2 merries van haar laten dekken. (zij had deze 2 merries bij ons gekocht)
Alles goed en wel. Maar toen ze na 8 maanden vervroegd terugkwam, waren de veulens toen ze geboren werden ineens van haar. Want ze kon het haar dochters toch niet aandoen om die veulens weg te doen die uit hun pony's kwamen enz. enz. (je begrijpt dat zij inmiddels een ex vriendin van ons is) En nee wij hadden natuurlijk uit vertrouwen niets op papier staan en waren dus onze veulens kwijt. Nou was er 1 appaloosahengstje die 2 blauwe ogen had dus die konden we voor de fok toch niet gebruiken en dat andere merrieveulen hebben we even later uit de handel teruggehaald.
Ze gooide ze dus nog liever in de handel dan haar aan ons terug te geven!
Het waren tenslotte onze veulens, maar ja we hadden niets op papier. Dus als je dit wilt doorzetten, zet dan in godsnaam alles tot in de details op papier met handtekening. (desnood met die van getuigen) Ook al ken je de eigenaren al een tijd, je ziet bij ons was het onze vriendin waar we dagelijks mee omgingen, zet het op PAPIER.
Laatst bijgewerkt door Rene op 15-05-04 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 21:59

Ik heb geen voorbeeld, nog nooit gedaan.. maar ik ben het ermee eens, ZET ALLES OP PAPIER!!! je weet maar nooit! veel plezier met het veulen als het is dan he Knipoog Haha! Lachen!!!

Groetjes Ilse

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 22:10

Naz schreef:
Heeft iemand ervaring met het fokken van een veulen uit een merrie die niet van jou is?
Wat voor afspraken maak je met de eigenaar van de merrie? Wat zet je op papier? Alle info is welkom, als iemand een voorbeeld-'contract' heeft van een dergelijke constructie zou dat helemaal super zijn!

Ik heb het op deze manier gedaan;
De merries stonden bij mij, ik was verantwoordelijk voor alle kosten ivm de dracht, stalling, smid, ontwormen,... maar niet verantwoordelijk voor andere ziektes, ongevallen of dood als het niet met de dracht te maken had. Verder had ik de merries verzekerd als fokmerrie. Dit kan je best op papier zetten, wij hebben dit toen echter niet gedaan.
Zorg in elk geval dat ze je nooit de schuldige van een of ander letsel kunnen noemen want dan zijn de poppen aan het dansen.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 23:22

Wij hebben al verschillende keren veulens verkocht voordat ze geboren waren en dat is altijd prima gegaan zonder dat er ooit iets op papier is gezet.
Momenteel is Lisa (hopelijk) drachtig van Orbaldo van Nimber en het veulen is ook voor haar.
We hebben hier afspraken over gemaakt (alle kosten zijn voor Kim en als ik zelf, tijdelijk, stalruimte te kort kom kan ik altijd naar Kim zonder pensiongeld te betalen) maar die staan ook niet zwart op wit.
Ik heb nog steeds vertrouwen in de mensheid en tot op heden is dat nog niet beschaamd.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 10:40

Ik heb het nooit gedaan kennis van ons wel. Zorg dat je ECHT GOEDE afspraken maakt dan kan er niet zoveel fout gaan.

Nicky74
Berichten: 197
Geregistreerd: 23-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 12:26

wij hebben het ook al 2 jaar gedaan. we hebben nu een jaarling van de merrie en 18 april is er een mooi hengstveulen geboren. geen afspraken op papier maar gewoon duidelijk afspraken!.
Ik heb vroeger ook de merrie voor haar uitgebracht dus we kennen elkaar al een aantal jaren. De afspraken zijn dat wij de kosten van de dekking betalen en nog een bedrag voor het gebruik maken van de merrie. het bedrag wordt betaald zodra wij het veulen ophalen ( 5 maanden na geboorte). Gewoon op goed vertrouwen! Ik weet niet of dat bij iedereen kan.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 13:09

Ik ben er nu mee bezig. Ik ga een veulen van Dennis uit Roos(de merrie van irene) fokken. Als het goed is is ze nu drachtig Lachen. Het veulen wat volgend jaar geboren word is voor mij. Wij hebben wat geregeld over het veulen, over de stalling(ze staat nu bij mij) en het beleren(ik beleer haar onder het zadel en voor de kar op het moment).

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 13:31

Pattyrex schreef:
ZET ALLES OP PAPIER!!!


Via een kennis heb ik er ervaring mee... Zet alles duidelijk op papier, denk het nog eens goed door voordat de partijen tekenen. Zo voorkom je veel problemen, mocht het wel mis gaan!

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 16:56

Dat het duidelijk is dat het op papier moet begrijpt Naz wel, ik denk dat ze meer wil weten WAT er op papier gezet moet worden. Misschien hier wat tips of ideetjes:

Beschrijf voor wie welke kosten en verantwoording is/zijn:
- dekgeld (k.i. / kosten bij hengstenhouder / DA)
- verzekering merrie + veulen tijdens dracht en tot het spenen.
- kosten/verantwoordelijkheid van die 11 maanden dat de merrie dragende is.
- kosten/verantwoordelijkheid omtrent de geboorte en tot het afspenen.
- stel dat de merrie iets over komt, wiens verantwoordelijkheid is dit, zo ook die van het veulen.
- hoe komt het wanneer de eigenaar vd merrie de merrie wil verkopen?


Wat ideetjes die ik gebruikt heb bij een eerdere overeenkomst (misschien heb je er iets aan).

- De merrie zou op mijn kosten naar hengstenhouder gebracht worden, de stalling/voerkosten, ki kosten en da kosten waren voor mij.
- De merrie zou tot 6maanden dracht door de eigenaar gereden worden tot die tijd deelden wij de stallings/voer kosten, met 6 maanden dracht tot het spenen stond de merrie op mijn kosten hier.
- De merrie-houder/eigenaar betaalden de kosten zoals hoefsmid, enten, ontwormen zelf.
- De kosten van DA omtrent geboorte (denk bv aan de spuit als de nageboorte er niet af wil, ik noem maar iets) en de kosten van de DA voor het veulen in de tijd dat deze bij de merrie liep waren voor mij.
- Als merrie kwam te overlijden was dit het risico van de eigenaar.
- Als het veulen kwam te overlijden was dit mijn risico.
- De verzekering van dragende en zogende merrie waren voor mij.
- Daarnaast zou ik het veulen met 5maanden spenen (hierin verklaarden wij wel, 5maanden als richtlijn dat t belang van merrie en veulen voorop staat, dus kon ook eerder/later zijn). en de merrie keurig afleveren.

Hopelijk heb je er zo iets aan. Overweeg voor je zelf goed welke kosten je kwijt bent eerder dat het veulen er is. En als het veulen er is heb je er nog 3jaar onkosten aan voor je er daadwerkelijk op kan rijden. Overweeg goed of je deze kosten wil betalen, sommigen geven liever de voorkeur om voor dat geld een 3jarige te kopen (maar ik begrijp met welk doel jij graag een veulentje wil fokken uit deze merrie Knipoog )

Je kan evt. overleggen met de merriehouder welke hengst er op komt, misschien heeft hij/zij een voorkeur welke er dus NIET bij kan, of laat hij/zij jou er helemaal vrij in. Regel na de geboorte direct dat t veulen op jou naam komt te staan en wat misschien ook niet onbelangrijk is, om erbij te vermelden dat de merrie-eigenaar wel/geen aanspraak kan maken op t veulen (denk bv aan eerste koop, dat je niet verplicht aan die persoon wilt zitten maar liever misschien vrij erin bent om te verkopen)...je weet immers niet hoe jij over meer dan 1 jaar er nog tegen overstaat als het veulen er eenmaal is.

Suc6 verder...hopelijk zijn dr nog meer bokkers met handige tips.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:29

Ik heb niets zwart op wit met Lia.Ik vertrouw haar en mocht ze me willen bedonderen nouja jammer dan dan heeft ze haar merrie hier even gratis op stal gehad als zij daar beter van denkt te worden Knipoog

Als het veulen eris zien we wmb wel verder misschien vind Lia het wel zo'n geweldig veulen dat ze het graag zelf wil hebben valt dat altijd wel te overleggen (tenzij ik dat ook vind natuurlijk Knipoog ) maar andersom ook stel dat ik het echt 10 keer niets vind is het ook wel netjes om te vragen of zij het veulen wel wil.

Als het een vrij onbekend iemand is zou ik wel zoveel mogelijk zwart op wit zetten. vooral de kosten zijn belangrijk.
wie betaald wat?