Tijdens rijden tong naar buiten.......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mitnait

Berichten: 1541
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Papendrecht

Tijdens rijden tong naar buiten.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-04 13:38

De titel zegt het al, tijdens het rijden steekt mijn paard ALTIJD zijn tong naar buiten. Wat kan ik hier aan doen?????

Helppppp

alvast bedankt


Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 14:22

doet mijn tijdelijke verzorpaard ook! gewoon lekker laten hangen.. ziet er wel schattig uit Lachen

Vrijgezel #4(#64)-Terrabokker #2
Ik ben niet nieuwsgierig, ik wil gewoon graag alles weten

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 14:24

volgens mij kan je daar inderdaad weinig mee, maar ik denk ook niet dat het invloed heeft op je rijden. Lekker laten hangen dus...


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 14:39

Hier zijn al meerdere topics over geweest. Ik heb er even snel 1 opgezocht:
[RT] pony gooit tong over het bit..:wat te doen?

Dit topic is misschien net even anders, maar vaak gooien paarden die de tong daar buiten steken naderhand ook de tong óver het bit (of kan al zo zijn).

Dat een paard zn tong naar buiten steekt kan duiden op een aanleuningsprobleem, iets mis met de tanden/kiezen en nog veel meer redenen. Als ik jou was zou ik er zeker even achteraan gaan waarom je paard het doet.
Ik denk dat je best wel wat hebt aan het bovenstaande topic Lachen

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 15:40

Zou niet weten wat je er aan kan doen, mijn vorige verzorgpony deed het af en toe, bij hem was het toen wel dat ie de tong over het bit heen had gegooid. Ik vind het er eigenlijk wel schattig uitzien Tong uitsteken

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 17:15

je trekt niet?????? anders gewoon laten hangen denk ik, dan is de lol er gauw af, maar ik den toch dat er iets is...

Mitnait

Berichten: 1541
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-04 17:35

Maar toen ik op haar ging rijden, bij de stal waar ik haar gekocht heb, deed ze het niet. Ze doet het vanaf het begin dat ze op mijn manege staat, dus ik denk niet dat het aan haar tanden ligt.

" Only the good die young" Dag lieve Toeter.....rust zacht (19.05.2003 - 1.12.2010)

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 18:28

ook niet dat iemand trekt ofzo???

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 19:51

Morrie deed het ook, hij heeft een veel te grote tong, als hij geen bit in heeft, puilt z'n tong ook al uit z'n mond, daarbij nog eens een laag verhemelte, nog een bit erbij en de mond is vol!

In overleg met de paardentandarts heb ik een ongebroken dun bit genomen en nu blijft de tong erin.

Ga niet zelf wisselen van bit en experimenteren, maar vraag advies van een vakman/vrouw (instructrice, paardentandarts) wat het beste is voor jouw pony

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 20:00

Heb je een ander bit, rij je met meer contact, kwijlt ze met eten enz.

Een paard dat zijn tond uit de mond laat hangen heeft of last van het bit dat op de tond drukt of dat het last van zijn tanden heeft en dat ontlast door zijn tond naar buiten te gooien.
Als je met sperriem rijd, gooi die er dan is een keer af. Waarschijnlijk doet ze het dan al minder.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 21:38

Sommige paarden blijven het doen uit gewoonte. Lastig, geen gezicht. Laat hem nakijken door de tandarts. Zoals Antoinette zei kan het een aanleuningsprobleem zijn. Ik zou het zeker niet maar gewoon accepteren.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 10:08

Mijn pony doet het ook.
Als ik mijn hand vastzet, pakt hij het bit beet. Maar dat doet best pijn op zijn lagen, dus doet hij zijn tong ertussen. En reageert zo niet meer op mijn rechterteugelhulp, aangezien hij daar zijn tong ertussen doet!
Als we het zien dat hij het doet, meteen terugduwen en helemaal ontspannen.

Meestal komt het doordat jij je hand vastzet en hij het bit vasthoud. Zijn tong is hiervoor een aardig hulpje!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 10:11

Mijn paard doet het ook als hij gewoon los staat, zonder dat iemand een leidsel vasthoudt, dan hangt ie z'n tong al aan alle kanten uit z'n mond, dus zonder dat er getrokken wordt!

Overigens hadden we met een paard dat we voor de kar aan het beleren zijn het probleem dat ie z'n tong over het bit gooit. De instructeur adviseerde om gewoon door te rijden, dan gaat het namelijk pijn doen op de lagen en doet ie vanzelf de tong weer terug onder het bit. Dan zou het paard het vanzelf wel afleren......

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 11:53

Smurf eet jouw pard wel goed?

Ga zelf maar is een poos met je tond uitgesteekt zitten. Ten eerste gaan je kaken protesteren en je tond word zo droog als wat. Echt niet fijn.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 11:56

mijn paard eet prima, zijn gebit is prima in orde, alleen is zijn tong te groot en door een wat laag verhemelte past ie niet goed in zijn mond.
Plastische chirurgie voor paarden wordt gelukkig nog niet gedaan (en niet vergoed door de verzekering)

Volgens de paardentandarts was Morrie net een Mongooltje, hij heeft ook hele kleine schuine oogjes......

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 12:04

Jouw paard heeft dus een lichamelijk gebrek waardoor hij zijn tond niet binnen kan houden.
Een paard met geen lichamelijk gebrek doet nooit voor niks zijn tond naar buiten!

Smurf nu ben ik welbenieuwd hoe je paardje voor de rest is. Dit kom je niet vaak (bijna nooit) tegen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 12:05

Citaat:
Smurf nu ben ik welbenieuwd hoe je paardje voor de rest is


een bonte grasmaaier van 650 kilo Haha! die wat kunstjes kan en verder niets bijzonders.....


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 12:07

Ik heb de foto's bekeken in je profiel. Geentongen gezien, of ik heb niet goed gekeken en jammer genoeg geen foto van zijn hoofd rechtvoor.

Jouw paard was toch die zo schrikkerig was/is.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 12:12

ja klopt, maar dat schrikkerige is een heel eind over nu.
Hij staat 24/7 op de wei en wordt nog maar heel af en toe bereden, nu blijft het rustig in zijn hoofd.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 12:49

Fijn voor je. Niet bepald een pretje om z'n paard bovenop je te krijgen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Mitnait

Berichten: 1541
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-04 17:41

Dus ik kan het beste aan mijn instructrice vragen wat ik moet doen????????

" Only the good die young" Dag lieve Toeter.....rust zacht (19.05.2003 - 1.12.2010)

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:09

Ja dat denk ik wel en misschien een tandarts ernaar laten kijken.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

liousca
Berichten: 935
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:11

Als je wedstrijden rijdt is het wel een probleem die tong. Wordt idd gezien als aanleunings probleem en kost je punten... Maar wat je er nu aan kunt doen, sorry geen idee?

Bij mij verkrijgbaar omdat ik er zelf erg over te spreken ben: CORTAFLEX PM voor info en prijzen.

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:21

liousca schreef:
Als je wedstrijden rijdt is het wel een probleem die tong. Wordt idd gezien als aanleunings probleem en kost je punten... Maar wat je er nu aan kunt doen, sorry geen idee?

En het hoeft niet eens een aanleuningsprobleem te zijn. Dus dat het altijd een aanleuningsprobleem is zijn vooroordelen. Wat nu als het al een gewoonte is? Of als het paard het gewoon lekker vindt?

Het kan aan de kiezen liggen, aan het bit, misschien vindt je paard het bit niet fijn en moet je een ander bit proberen, dikker, anders gebroken, andere vorm, enz.
En het kan ook nog eens zijn dat je paard het gewoon lekker vindt om die tong eruit te laten wapperen.

Je moet je een aantal dingen afvragen:
doet het paard het minder als je gaat halsstrekken, of de druk helemaal van het bit afhaalt? Zo ja, dan ben je te sterk met je hand. Doet het paard het altijd, dus ook als je gewoon met je paard wandelt? Is het al lang zo, zou het een gewoonte kunnen zijn? Of is het nog maar kort zo?

Doet het paard het ook aan de longe? Of doet het paard het bijvoorbeeld alleen linksom? Het hoeft namelijk niet in de mond te zitten, het kan ook ergens anders een stijfheid zijn.

Verder kun je proberen om de slechte gewoonte te doorbreken door tijdelijk met een tonglepelbit te longeren, evt. te rijden. Neem dan wel een dubbelgebroken tonglepelbit met vaste lepel. Die rubberen lepels zijn ondingen, en soms nog slecht afgewerkt ook.
Met longeren zit je er zelf niet aan te pulken met je handen, en kun je zien of het paard verbetert, of verslechtert, je kunt je paard zo in eerste instantie beter observeren. Als het een stijfheid is, dan kun je dat misschien zonder ruiter beter wegwerken dan met ruiter. Lijkt het bit te helpen, dan kun je er evt. ook mee gaan rijden. Gaat het na een paar weken beter, ga dan eens longeren met gewoon bit en kijk of je het probleem werkelijk aan het verminderen bent, of dat je alleen de symptomen aan het bestrijden bent.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Mitnait

Berichten: 1541
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-04 20:10

Ik zal ff op wat vragen van germie antwoorden:

-> Als ik moet mijn paard wandel doet ze het niet
-> als ik al begin met lange teugel in te stappen doet ze het al
-> bij de stal waar ik haar vandaan heb deed ze het niet, ook niet toen ik met mijn spullen ( dus ook hoofdstel en huidig bit) op haar ging proef rijden. Ze doet het sinds dat ik de 1e keer op haar reed op mijn eigen manege.

Dus is het dan het beste als ik ffies met een tonglepelbit gaat rijden?
Maar is een tonglepel bit niet voor paarden die hun tong over het bit heen gooien?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers