*spoed* egel in de tuin, wat te doen ???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

*spoed* egel in de tuin, wat te doen ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 00:18

Ik zie net een egel waggelen in de tuin. Normaal gesproken moet je ze naar de egel opvang brengen toch ?
Deze rent alleen net weg ! Maar we zouden er natuurlijk achteraan kunnen rennen Haha!
Maar stel we krijgen hem te pakken, waar moet het slapen vannacht dan ? Ik neem aan dat je de egel opvang nu niet meer kan bellen.
En als we hem niet te pakken krijgen red ie het dan wel ??

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 00:19

JE kunt hem in een doosje doen met een handoekje en wat kattenvoer geloof ik?
Nooit normale melk geven.

MAar ik wist niet dat je alle egels naar een opvang moest brengen..

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 00:21

Egels moet je alleen naar de opvang brengen als ze er ziek uitzien (vlooien, teken) of in de winter, want dan behoren ze eigenlijk te slapen.

Als hij lekker aan het rondscharrelen is in je tuintje, lekker laten gaan, hij zoekt gewoon eten Haha!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 00:23

hier lopen heeeeeeel veel egels, geef ze eigenlijk nooit iets

ja ze slapen weleens in t kippenhok of in de hertenstal en eten dan wat brood als t er ligt, en dringen van t water van de kippen(geef ze idd nooit normale melk! kattenmelk kan wel, of beetje melk gemengd met water, maar gewoon water is ook goed)

maar waarom zou je hem naar een egelopvang moeten brengen? of woon je midden in een woonwijk, dan kan ik het wl begrijpen,maar hier in t dorp lopen er echt veel(helaas ook regelmatig die doodgereden worden Verdrietig )

ben nog eens ooit gestopt met de brommer toen er een egel hier buiten t drp op een drukke doorgaande weg zat en er een auto aan kwam, ik snel scooter neergezet egel gepakt en in t weiland gezet, die mensen in de auto's keken me erg vreemd aan Clown gelukkig had ik mn motorhandschoenen aan op de brommer want hij rolde zich op tot stekelballetje Haha!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 00:25

Hmm een enkele keer zie ik hier ook wel eens een egel, ik vind het juist schattig om ze te zien.
En ik heb nog nooit van een egel opvang gehoord.
En egels die rennen? Dat wil ik ook nog eens een keer meemaken haha!

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 00:28

Nou de egel is nergens te bekennen !
We zijn met een lampje de tuin door geweest maar meneer/mevrouw egel was al pleite !

Je ziet een egel rennen als er een poes in de buurt is Haha!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 00:35

ehm, gewoon laten lopen
die egel zal vast ergens in de buurt een holletje hebben oid
er lopen er hier regelmatig in de achtertuin
dat zien we aan de hond die helemaal debiel word omdat hij weer in zijn neus gepikt word omdat ie wil ruiken wat dat toch voor een ding is

de enige keren dat ik een egel oppak is als ie midden op de weg loopt , dan zet ik hem even aan de overkant neer
of als ze langzaam zijn, niet weg willen rennen/lopen en zich ook niet oprollen bij bedreiging
dan is er vaak wat mis en dan kijk ik even of ie wel wat spek heeft en zijn slijmvliezen mooi roze zijn en de luizen en vlooien niet de overhand nemen

vlooien en luizen zijn vrijwel altijd aanwezig in een egelvachtje

maar als ik lees dat die bij jou in de tuin wegrende is het beestje prima ijn orde, lekker laten lopen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 00:47

halloooo het is nacht en er loopt een wild beest door de tuin... Rolleyes gewoon lopen laten dus!! wellicht is het een mammie die ergens kinders heeft die op d'r wachten.
je bent toch niet een stadse frats die net op het platteland is gaan wonen en niks van de natuur afweet? Haha!

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 01:09

Nee hoor dat ben ik niet Haha!

Alleen ik weet niet beter dat je een egel naar de egel opvang moet brengen Haha!

Ach we hebben kattenvoer in de tuin gezet in geval meneer/mevrou egel ondervoed zou zijn (en natuurlijk voor 2 van onze katten die niet naar binnen willen Schijnheilig )

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 01:10

gezonde wilde beestjes naar de opvang lijkt me niet echt nodig Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 08:26

Gewoon lekker laten lopen. Hij rent hard voor je weg, dus hij is gezond denk ik. Haha!

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 09:07

Inderdaad, die red zich vast Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 09:58

Euhm misschien een rare tip, maar je kan een broodje pindakaas voor hem smeren, daar schijnen ze gek op te zijn.
Mijn vader heeft een erg groene tuin en elke avond komt er even een egel buurten, soms zijn ze met een aantal, ze zien er prima uit, dus die redden zich wel

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 10:12

Hihi, egels zijn tof!
Op warme zomeravonden liggen ze onder de bosjes, en werkelijk waar, dan hijgen ze als een heftig vrijend paartje mensen Nagelbijten / Gniffelen
Zeer misleidend...

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 10:23

Zo te lezen is ie helemaal gezond, dus waarom naar opvang?? Laat hem toch lekker lopen, idd geen gewone melk, daar kunnen ze dood van gaan..

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 10:28

Lekker laten rondscharrelen. Bij mijn ouders in de tuin liepen er 3. Paps, Mams en kind... en zolang ze niet ziek zijn helemaal niets aan de hand.
Mijn ouders hadden ook een hok staan voor de zwerfkat die iemand had achtergelaten en die sliep daar dan 's nachts in (ze was heel schuw) en er stond dan ook een bakje met kattenbrokjes en kattemelk en daar gingen de egeltjes mee aan de haal terwijl die arme kat zich af zat te vragen wanneer hij nou eens aan de beurt was om te eten

Op een nacht hoorde paps een hoop gehijg, niet normaal meer, dus hij kijken op het terras en ja hoor.... 2 parende egeltjes.
Maar dat hijgen was niet van het paren maar het mannetje duwt het vrouwtje dus vooruit en dat is heel inspannend en daar maken ze zoveel lawaai van. Haha!

Let op.. het zijn vreselijke vlooienbalen. en mocht je ze willen pakken dan altijd met een handoek ofzo vastpakken en in een doos zetten dan kan je ze wegbrengen als je ze niet wilt (of loslaten op een ander stuk waar ze kunnen scharrelen)
Ik zou het leuk vinden hoor egeltjes in de tuin. OK dan!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 10:32

Dit klinkt inderdaad als een gewone, gezonde volwassen egel. Niets aan doen, die leeft daar Haha!. Het zijn nachtdieren dus het is logisch dat je ze 's nachts tegenkomt.

Als je een egel midden in de winter ziet dan kun je hem wel naar de egelopvang brengen (dan is nl zn winterslaap verstoord). Als je hele jonge egeltjes tegenkomt wellicht ook (maar dan zou ik nog afwachten of de ouders nog in de buurt zijn).

Nu: gewone avond in het voorjaar? Niets aan de hand, gewone egel op zoek naar voedsel. Ik zou hem ook niet bijvoeren oid, hij zou nu genoeg voedsel zelf moeten vinden.