is 22 oud??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

is 22 oud??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-02 14:32

ik krijg dus een verzorgpaard.. (kan je meer over lezen bij paardenpraat) maar die is dus 22.. ik mag er wel op rijden enzo. maar nou vroeg ik me af: hoe lang dat nog zo is, dat ik erop kan rijden. en of het dan echt zo'n oud paard is.. of valt dat wel mee? heeft iemand hier ervaring mee? ben er heel erg benieuwd naar..

Zeg liever: "Ga maar" "Dat is leuk" en "Moet je doen."
Want kijk me lachen, man.


Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 14:34

ach wat is oud, bij de een is het 15 en bij de ander 30.
Hangt van z'n conditie af,a ls hij nu nog in een goede conditie is en gezond is kan hij best nog een aantal jaartjes mee, zeg gerust 4 jaar...
tenzij hij ineens ziek word ofsu.
Maar een verzorgpaard is neit alleen rijden, als je alleen rijd heet je een bijrijder.....

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 14:35

22 is redelijk oud. MAar voor de een is het ouder dan voor de ander. ik heb gehoord van een 23 jarig grand prix paard dat je niet meer geeft dan 9 jaar oud, en die echt nog in de running moet blijven omdat hij te fit en te fris is om stil te zetten. Je hebt echter ook dieren die met 15 al oud zijn. Het hangt er allemaal van af wat er in het verleden mee gedaan is. Dat kan te veel zijn, maar het kan ook te weinig zijn. en natuurlijk zit het ook nog in de genen. Moet je dus bekijken per individu.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 14:38

De ene pony is op zijn 22e al aan het einde van zn leven, de ander in het midden.
Let wel op, een sportpaard is meestal al; op vroege leeftijd ingereden en zijn meestal al eerder oud dan een pony die op latere leeftijd ingereden is.
Ook ligt het aan de trainingen. Een intensief getraind sportpaard is eerder versleten dan een rustig recreatie paardje.
Robin was op jonge leeftijd Z dressuur dus sowieso al wat eerder versleten dan wanneer hij zijn hele leven rustige recreatieve ritjes maakte.

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-02 14:44

hij heeft dacht ik L of M ofzo gereden. en nu ga (als het goed is) ik hem dus verzorgen. en daar mag ik ook bij rijden. jah is best leuk als dat ook mag toch!? ik ga zo dus ff bellen om vrijdag een afspraak te maken.. ik ben benieuwd en als ik hem(of haar) eenmaal heb gezien zal ik er uitgebreid verslag over doen Haha!

Zeg liever: "Ga maar" "Dat is leuk" en "Moet je doen."
Want kijk me lachen, man.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 14:47

Oudere paarden hebben wat langer nodig om warm te worden de spieren en gewrichten soepel te krijgen. Zorgvuldig instappen en regelmatige beweging zijn heel belangrijk. Ook is het risico op kwaaltjes op die leeftijd wat groter. Moet jij eventuele medicijnen gaan betalen? Dan kunnen de kosten wat hoger uitkomen dan je had berekend.

Voor de rest sluit ik me aan bij de rest. Het zal helemaal van het paard afhangen. Ik heb een paard gekend van 32 jaar die nog meeliep. En ik heb een paard gekend die met 12 jaar al was opgebrand.

Je suis Charlie.

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-02 14:49

ik heb op texel een keer een strandrit gemaakt. op die manege hadden ze een groot bont paard dat 42!!!!!!!!!!!!!!!! was!!!! en soms mocht hij nog mee op duinritten.. maar strandritten deden ze niet meer met hem..
ik moet maar gewoon kijken hoe het allemaal loopt. die vrouw zei dat ik erop kon rijden Lachen nou das dan goed meegenomen toch? Haha! en er mag ook een vriendin mee en als die kan rijden mag die er ook ff op Haha!

Zeg liever: "Ga maar" "Dat is leuk" en "Moet je doen."
Want kijk me lachen, man.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 14:51

haha, ik rij op een paard van 28, maar hij is nog zo fris als een paard van 8. hij bokt erover! Toen ik 11 was, reed ik ook op hem. Ik dacht dat het over een aantal jaren wel over zou wezen met hem. Paarden kunnen zohard af takelen.
Maar hij is nou al 28! Dit hadden we echt nooit kunnen denken Lovers

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 17:43

ach ik zei al een x eerder: een paard is zo oud als dat hij zich toont!
Dus dat verschilt erg per paard!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 17:47

Vroeger had ik ook een verzorgpony, Bimbo, 42 jaar, en zo fris als een hoentje. En ik heb inderdaad ook meegemaakt dat paarden van een jaar of 12 hun portie al achter de kiezen hadden...dus het licht allemaal aan het paard. 80 is bij mensen ook oud, maar daar zitten ook een paar oudjes tussen die de marathon nog uitlopen. Een paard is zo oud als hij of zij zichzelf voelt Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 18:04

tja als je naar het gemiddelde van het overlijdenkijkt...... het paard van mn nicvht was 25 en die was stok oud! Maar zo fit als een gieter! Cool Maarm n 1e verzxorgpaard was 3 toen hij het loodje legde en das iets anders! hij was super jong!

En Nev was 29 en die was nog super in volle bloei! Die liep de galopwissels nog net zo brutaal te doen als toen hij 10 was!

Het hangt idd van de conditie af en het voer. Maar van zo'n paard kan je veel leren! Maar het kan ook zo over zijn! Het vriendje van Nev was 27 en die leeft al neit meer! Dus..... maar het is wel heel leuk hoor een oud paard, je moet er alleen rustiger mee doen! Cool Haha!

....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 31 bezoekers