Schors eten, aan bomen knabbelen -> Tekort?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Schors eten, aan bomen knabbelen -> Tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 15:50

De twee jaarlingetjes zijn verhuis van een land waar ze enkel aan gras kunnen komen, naar een landje met bomen. Ze maken daar gelijk gebruik van, en vreten aan de onderkant de schors eraf.
Gisteren was ik met een stok bezig, 10 minuutjes in het land laten liggen en hij was helemaal gestript door de twee babys.

Naar mijn weten krijgen ze naast weidegang niet verder iets te eten. Wel elke dag wat sneetjes brood en zo nu en dan een appel, maar meer ook niet.

Dat schors eten en aan bomen knabbelen, heeft dat te maken dat ze aan iets tekort hebben?


Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:56

Denk het niet, Marilyn heeft altijd die neiging.
Misschien gewoon verveling, mer doet dat wel als ze zich verveelt

22 Januari verwachten we ons kleintje

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:57

Schors eten is natuurlijk paardengedrag. Niks om je zorgen over te maken. Misschien wel beter voor de bomen om het land om wat aparte takken te geven (berk, wilg, els). En een mineralenblok in het land leggen.

There is no reality, only perception.

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 15:58

Haagsemeid schreef:
Denk het niet, Marilyn heeft altijd die neiging.
Misschien gewoon verveling, mer doet dat wel als ze zich verveelt


Verveling zou kunnen. Maar ze zijn met z'n tweetjes dus vervelen zou ik niet snel aan denken.
Ze zijn nog wel wat onrustig op dat weitje vond ik. Of ze dat elke dag hebben weet ik niet, zou dat er anders ook mee te maken hebben?

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 17:19

Tancreda4 schreef:
De twee jaarlingetjes zijn verhuis van een land waar ze enkel aan gras kunnen komen, naar een landje met bomen. Ze maken daar gelijk gebruik van, en vreten aan de onderkant de schors eraf.
Gisteren was ik met een stok bezig, 10 minuutjes in het land laten liggen en hij was helemaal gestript door de twee babys.

Naar mijn weten krijgen ze naast weidegang niet verder iets te eten. Wel elke dag wat sneetjes brood en zo nu en dan een appel, maar meer ook niet.

Dat schors eten en aan bomen knabbelen, heeft dat te maken dat ze aan iets tekort hebben?

Is gewoon een gezigheidstherapie maar de bomen zullen het snel voor bekeken houden. Bomen kunnen hier niet tegen en zullen, als ze te veel schors verliezen, sterven. Je kan er wel een produkt op smeren zodat het schorsverlies niet zo erg is, als het stuk wat afgegeten is nog niet te groot is. Maar bescherm je bomen snel, anders staan ze er niet lang meer.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:28

Tancreda4"]
[quote="Haagsemeid schreef:
Denk het niet, Marilyn heeft altijd die neiging.
Misschien gewoon verveling, mer doet dat wel als ze zich verveelt


Verveling zou kunnen. Maar ze zijn met z'n tweetjes dus vervelen zou ik niet snel aan denken.
Ze zijn nog wel wat onrustig op dat weitje vond ik. Of ze dat elke dag hebben weet ik niet, zou dat er anders ook mee te maken hebben?
[/quote]


zoals al eerder genoemd is het gewoon paardengedrag om ergens aan te knabbelen Lachen wat voor boompjes zijn het? in ieder geval wel lekker dus!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:30

Ik heb wel eens gehoord dat ze het in de natuur doen om hun tanden te 'poetsen'.
Mijn paard staat op boxrust en die geef ik ook wel eens een paar takjes. Daar gaat ie dan meteen heel tevreden de schors vanaf trekken, ik denk ook wel uit verveling. Maar toen hij nog in de wei stond, zag ik hem ook regelmatig met van die takkebossen rondslepen.

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:47

Is inderdaad heel natuurlijk gedrag,heb ook ooit eens ergens gelezen dat ze bij het verharen extra behoefte aan boomschors hebben *LOL*

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 06:46

Toen mijn paarden een paar weken geleden alleen nog maargras kregen en s' avonds op stal geen hooi meer gingen ze ook opeens aan de bomen knagen, terwijl ze dat anders nooit hadden gedaan. Ik heb koeienpoep opde bomen gesmeerd, anders gaan de bomen op den duur dood en dat is zonde. savonds krijgen ze nu weer een plakje hooi. ik had het idee dat ze behoeft aan iets "droogs" hadden

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 07:26

weet je ook aan welke boom ze knagen? welke soort?
zitten vaak nuttige mineralen in, die ze hierdoor aanvullen.
waar mijn pony staat gooide ik ook vaak boomtakken in de wei, paarden hadden er een hoop lol mee.!

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 07:50

Ze zijn gek op wilgenbomen. Die staan bij ons rondom de wei en als GIvar de kans krijgt kluift hij zo'n hele boom af. Over het algemeen weet een paard zelf (instinctief) heel goed wat hij wel en niet kan eten, dus kan het geen kwaad. Ze hebben bij ons ook wel eens een afgezaagd stukje wilg in de voerbak gehad, vinden ze ook heerlijk, en het is weer eens iets anders da het standaard snoep.

...

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 10:55

Bedankt voro de antwoorden Lachen
Hoef me ds niet vreselijk zorgen te maken Lachen Mischien dat er wat hooi kan worden gegeven zodat ze ook wat te knabbelen hebben. Maar daar ga ik zelf niet over.

Angelarmy

Berichten: 9
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: heeswijk - dinther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 15:44

het maakt volgens mij ook niets uit.
bij ons in de weide liggen voor onze paarden expres stukken boom waaraan ze kunnen knabbelen, en in de vrije natuur krijgen ze ook niet bijgevoerd...dus lijkt mij dat het niet erg is

it just felt zo right...

Charaz

Berichten: 24262
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 17:36

let wel op wat voor bomen! de pony van mijn nicht is hieraan dood gegaan, het schors was in zijn buik en soort kauwgom-achtige prop geworden, moet nog even navragen welke bomen dat nou waren.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before


Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 20:25

Mijn paard heeft dat ook, die is helemaal gelukkig als ze in de lente een megatak krijgt bij ons uit een van de knotwilgen. die dingen staan ook net buiten het land waar ze nu staat (heel de dag supervolle wei en ook nog eens hooi, granenmix en muesli). tussen haar en die bomen zit schrikdraad, maar ze molt gewoon de halve boom, en sleept de afgebroken takken de wei in, en gaat er fijn aan knabbelen (en dr nog geen 1,5 maand oude veulen doet vrolijk mee Haha!).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: billy3105, BingBot, GoogleAdsense, joyce83, jugito, mirriejj, sjaslique, willemijn_T en 25 bezoekers