In het andere topic vroeg ik iets over hoefschoenen, ben erg benieuwd of er verschil zit tussen met en zonder hoefschoen. Ook ben ik benieuwd naar hoeflandingen met en zonder ruiter. Zowel met beslag als zonder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Nelleke_ schreef:Arabesk, zijn alle filmpjes in draf gemaakt? (Edit: ik denk dat het ook nogal uitmaakt of het in een sloom drafje is gemaakt of een flinke arbeidsdraf)
In het andere topic vroeg ik iets over hoefschoenen, ben erg benieuwd of er verschil zit tussen met en zonder hoefschoen. Ook ben ik benieuwd naar hoeflandingen met en zonder ruiter. Zowel met beslag als zonderGaan die ook komen?
scoxxx schreef:Arabesk schreef:Volare (afgekeurde draver wegens huig), 5 jaar oud, twee jaar natuurlijk bekapt, daarvoor op ijzers gestaan
Hier zie je mooi dat hij op zijn hielen landt (waarom dat zo belangrijk is kan je lezen op toon of hiellanden?)
http://www.youtube.com/watch?v=EHOqtCZOwkA
Arabesk... ik begrijp de hiel-landing nog niet zo goed.
Ik zie op jouw filmpjes (van paardnatuurlijk alswel je eigen prachtige opname's) namelijk wel een heels-down vlak voordat de hoef daadwerkelijk contact maakt met de grond (zie ik heel duidelijk overigens vaak/vaker bij dravers. Andere rassen laten dit minder snel zien)....
...
maar a moment dat de hoef daadwerkelijk zijn eerste contact maakt met de grond zie ik een volledige platte voet in volledig contact met de grond.
Ook jouw eigen dravertje zie ik dit doen, met name RV: heels-down --- kleine kanteling --- volledige platte voet 1e contact met de grond. LV laat dit wat minder duidelijk zien.
Ik begrijp daarom de hiel-landing niet zo goed. Kan je me het uitleggen?
scoxxx schreef:Kortom, de filmpjes bewijzen dat de theorie Toon- of Hiellanding gewoon absoluut niet klopt.
Zwerte schreef:zo goed vind ik die onderzoek dus niet...hoe graag ik dat ook zou willen! Maar zeker een goed begin zoals ik al zei en zo begint al het goede onderzoek! Hopen dat er meer wetenschappers komen die erop in haken!
Ben echt super benieuwd naar volgende filmpjes!
Arabesk schreef:Onze filmpjes zijn geen 'bewijs' maar iedereen kan nu ZELF kijken.
Arabesk schreef:Toonlanden:
Het landen op de voorkant van de hoef heeft een aantal nare gevolgen:
* Hoefmechanisme werkt gebrekkig
* Slechte schokabsorptie
* Te weinig
knippedeknip
gaat dus op de toon landen. Ook dragende steunsels kunnen gevoelige hielen tot gevolg hebben.
* Met lage voorwaartse snelheid springen
Als paarden in de natuur springen (ze rennen overigens liever om een obstakel heen) dan doen ze dat met behoorlijke voorwaartse snelheid. "Springpaarden" worden doorgaans echter geleerd om met weinig voorwaartse snelheid te springen en ze landen daardoor veel te steil. Ze kunnen daarbij niet anders dan op de toon landen.
* Oververmoeidheid
knippdedeknip
Hierboven staan redenen waarom paarden op de toon kunnen landen en de krachten op het hoefkatrol te hoog worden.
Meer info op: Toon of hiellanden? en http://www.hoefkatrol.nl
Arabesk schreef:Zwerte schreef:zo goed vind ik die onderzoek dus niet...hoe graag ik dat ook zou willen! Maar zeker een goed begin zoals ik al zei en zo begint al het goede onderzoek! Hopen dat er meer wetenschappers komen die erop in haken!
Ben echt super benieuwd naar volgende filmpjes!
hoe kan je dat nou beoordelen als je ze niet gelezen hebt
wat hierboven staat is slechts een uittreksel daarvan
scoxxx schreef:Je kan natuurlijk wel een individuele conclusie trekken... betreffend slechts dat enkele paard die op de film staat.![]()
Maar dan moet de "conclusie" wel juist zijn.
De theorie inzake toon- en/of hiellanding blijkt met alle voorhanden filmpjes een theorie te zijn die absoluut niet klopt.
Het eerste contact van alle paarden op alle aangedragen filmpjes is gewoon PLAT.
BTW, het beslagen hoefje is inderdaad een beetje een onduidelijk filmpje
scoxxx schreef:Want hetgeen ik zie op het filmpje van de arabier die zogenaamd een toonlander is...
Je ziet inderdaad een toon-down-moment. MAAR...... voorts een kanteling van de hoef en de hoef komt gewoon PLAT neer op het asfalt. Ook zie ik een verschil in beweging op RV en LV. RV heeft net iets meer toon-down in de beweging.
Op 2.01 seconden en 2.20 en 2.30 seconden zie je het allerduidelijkst hetgeen ik hier nu schrijf.
Arabesk schreef:Jij zal hoe dan ook, ook na het zien van 100 filmpjes alles recht blijven praten wat krom is. Dat had ik ook wel verwacht. niet genoeg filmpjes, net anders gedraafd, iets andere ondergrond.
henny_w schreef:Verder zie ik net als Scoxxx niet echt een toonlander maar meer een plat neerzetten van de hoef in het betreffende filmpje van de arabier.
Arabesk schreef:We moeten zelf ook meer ervaring ermee opdoen. Het is razend lastig, omdat je als het ware met spleetogen filmt ivm de resolutie.
En een object dat je zelf kunt plaatsen (fontein) is makkelijker. Het is heel lastig om op de juiste afstand met een paard langs de camera te draven.
zelf de camera op de hoeven richten is ook een optie, maar ook lastig.