Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes I (onbeslagen, NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:43

Arabesk, zijn alle filmpjes in draf gemaakt? (Edit: ik denk dat het ook nogal uitmaakt of het in een sloom drafje is gemaakt of een flinke arbeidsdraf)

In het andere topic vroeg ik iets over hoefschoenen, ben erg benieuwd of er verschil zit tussen met en zonder hoefschoen. Ook ben ik benieuwd naar hoeflandingen met en zonder ruiter. Zowel met beslag als zonder Haha! Gaan die ook komen? Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 19-09-08 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:47

Interessant!
Ben zeer benieuwd naar de met-ijzer-filmpjes!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 11:11

Hier dan het filmpje van de beslagen hoeven:

http://www.youtube.com/watch?v=yrlUaFFdv3Y

Ter vergelijking de onbeslagen, natuurlijk bekapte paarden:

http://www.youtube.com/watch?v=GF7Zz-YHRFg

Een arabier, traditioneel bekapt.
Met het blote oog viel het me op dat hij toonlandde en vroeg of ik hem mocht filmen.

Dit is het resultaat:

http://www.youtube.com/watch?v=bIU8Y90KYOo

Ter vergelijking, mijn arabje, ongeveer zelfde leeftijd, vergelijkbare bouw:

http://www.youtube.com/watch?v=WoSNHB4AXos

Toonlanden:

Het landen op de voorkant van de hoef heeft een aantal nare gevolgen:

* Hoefmechanisme werkt gebrekkig
* Slechte schokabsorptie
* Te weinig slijtage aan de achterkant van de hoef
* Schokdempende werking van de straal wordt niet benut
* Hoge belasting van het hoefkatrolgewricht

Hiellanden:
Bijna alles aan de hoeven en benen van het paard werkt het beste als het paard landt op de hielen van de hoeven:

* Hoefmechanisme werkt optimaal
* Goede schokabsorptie door de hoefwand
* Evenwichtige slijtageverhouding voor/achter
* Straal wordt als schokdemper gebruikt
* Lage belasting van het hoefkatrolgewricht

Een aantal vooraanstaande veterinaire artsen (Dr. Robert Bowker, Dr. Rooney) hebben onderzoek gedaan naar de gevolgen en oorzaken van het landen op de toon versus landen op de hiel. Met "landen" wordt bedoeld waar de hoef vanuit het zweefmoment het eerst de grond raakt.

Uit in vitro onderzoeken is gebleken dat toonlanden HKO veroorzaakt. Het vanuit zweefmoment landen op de toon in plaats van op de hiel geeft iedere keer een stevige ruk aan de diepe buigpees. Daarbij komt dat het been van een boogvorm naar een holle vorm moet gaan waarbij er een dood punt moet worden gepasseerd. Tijdens het passeren van dat dode punt moet de pees heel kortstondig uitrekken waarbij er enorme piekkrachten ontstaan. Er ontstaat wrijving op de plaats waar de diepe buigpees over het straalbeen loopt, en herhaalde wrijving veroorzaakt slijtage.

Waarom landen sommige paarden op de toon? Hiervoor is een aantal oorzaken die afzonderlijk maar nog beter gezamenlijk tot dit resultaat kunnen leiden:

* Verkeerde bekapping
Een te lange toon vertraagt het afwikkelen van de hoef waardoor het paard aan het einde van de pas tijd te kort komt om de hoef op te klappen. Bovendien zorgt een lange toon voor een grotere hefboomwerking waardoor de krachten op het hoefkatrolgewricht zowiezo al toenemen. Bij de traditionele bekapping wordt bijna altijd de toon te lang gelaten en wordt verzuimd een mustangroll aan te brengen.

* Pijnlijke hielen
Ook dit is doorgaans een gevolg van een verkeerde bekapping. Hielen worden doorgaans te hoog gelaten (zie ook hoge hielen), hoge hielen zijn niet alleen slecht voor de hoeven maar zorgen ook voor gevoelige hielen. En een paard met gevoelige hielen zal deze trachten te ontlasten en gaat dus op de toon landen. Ook dragende steunsels kunnen gevoelige hielen tot gevolg hebben.

* Met lage voorwaartse snelheid springen
Als paarden in de natuur springen (ze rennen overigens liever om een obstakel heen) dan doen ze dat met behoorlijke voorwaartse snelheid. "Springpaarden" worden doorgaans echter geleerd om met weinig voorwaartse snelheid te springen en ze landen daardoor veel te steil. Ze kunnen daarbij niet anders dan op de toon landen.

* Oververmoeidheid
Oververmoeide paarden (en dan hebben we het over urenlang rijden) kunnen op de toon gaan landen. Gebeurt dit veelvuldig, en dan ook nog eens op harde ondergrond, dan kan dit tot hoefkatrolontsteking leiden.

* Weinig schokabsorptie
Vooral de combinatie toonlanden / hoefijzers / harde ondergrond is schadelijk. Praktisch altijd is een harde ondergrond zeer heilzaam voor de hoeven, maar gecombineerd met toonlanden en hoefijzers zorgt het voor schadelijke vibraties (zie ook onze pagina over schokabsorptie).

Hierboven staan redenen waarom paarden op de toon kunnen landen en de krachten op het hoefkatrol te hoog worden.

Meer info op: Toon of hiellanden? en www.hoefkatrol.nl

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 11:13

_Nelleke_ schreef:
Arabesk, zijn alle filmpjes in draf gemaakt? (Edit: ik denk dat het ook nogal uitmaakt of het in een sloom drafje is gemaakt of een flinke arbeidsdraf)

In het andere topic vroeg ik iets over hoefschoenen, ben erg benieuwd of er verschil zit tussen met en zonder hoefschoen. Ook ben ik benieuwd naar hoeflandingen met en zonder ruiter. Zowel met beslag als zonder Haha! Gaan die ook komen? Schijnheilig

In de loop van de tijd wel ja Vork

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:33

scoxxx schreef:
Arabesk schreef:
Volare (afgekeurde draver wegens huig), 5 jaar oud, twee jaar natuurlijk bekapt, daarvoor op ijzers gestaan
Hier zie je mooi dat hij op zijn hielen landt (waarom dat zo belangrijk is kan je lezen op toon of hiellanden?)
http://www.youtube.com/watch?v=EHOqtCZOwkA

Arabesk... ik begrijp de hiel-landing nog niet zo goed.
Ik zie op jouw filmpjes (van paardnatuurlijk alswel je eigen prachtige opname's) namelijk wel een heels-down vlak voordat de hoef daadwerkelijk contact maakt met de grond (zie ik heel duidelijk overigens vaak/vaker bij dravers. Andere rassen laten dit minder snel zien Knipoog )....
...
maar a moment dat de hoef daadwerkelijk zijn eerste contact maakt met de grond zie ik een volledige platte voet in volledig contact met de grond.

Ook jouw eigen dravertje zie ik dit doen, met name RV: heels-down --- kleine kanteling --- volledige platte voet 1e contact met de grond. LV laat dit wat minder duidelijk zien.

Ik begrijp daarom de hiel-landing niet zo goed. Kan je me het uitleggen?

Nomaals ffkes mezelf gequote. Kan je me antwoorden hierop Arabesk? Zou sportief zijn Knipoog

Want hetgeen ik zie op het filmpje van de arabier die zogenaamd een toonlander is...

Je ziet inderdaad een toon-down-moment. MAAR...... voorts een kanteling van de hoef en de hoef komt gewoon PLAT neer op het asfalt. Ook zie ik een verschil in beweging op RV en LV. RV heeft net iets meer toon-down in de beweging.
Op 2.01 seconden en 2.20 en 2.30 seconden zie je het allerduidelijkst hetgeen ik hier nu schrijf.

Daarbij, begeleider rent vóór het paard, hetgeen initieert dat het dier zeer langzaam draaft c.q. jogt. Joggen geeft veel sneller een toon-down-beweging. Graag had ik betreffend paard in een vlotte draf gezien, want volgens mij geeft deze dan minder/geen toon-down-momenten.

Ik zie de draver van Arabesk (die hiel-lander zou zijn volgens haar) ook gewoon PLAT neerkomen op het asfalt na een kanteling van de hoef.

Kortom, de filmpjes bewijzen dat de theorie Toon- of Hiellanding gewoon absoluut niet klopt.
Jammer, want het is op zich wel een grappige theorie. Maar goed, de werkelijkheid (op de filmpjes van Arabesk zelf) wijst anders uit.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:44

interessant maar met 1 beslagen filmpje kan ik echt totaal niks. N=1 zegt namelijk echt niks...
Wel leuk initiatief, erg interessante filmpjes! Jammergenoeg moet je er tientallen hebben en alle gegevens van de paarden hebben (ras, leeftijd, training, bekapping, medische aandoeningen, tempo etc) voordat je ook maar iets van een conclusies eruit kan trekken. Gaat niet lukken vrees ik dus de conclusie hiervan neem ik met een korreltje zout. Maar nogmaals, erg interessant om te zien!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:50

Je kan natuurlijk wel een individuele conclusie trekken... betreffend slechts dat enkele paard die op de film staat. Tong uitsteken
Maar dan moet de "conclusie" wel juist zijn.

De theorie inzake toon- en/of hiellanding blijkt met alle voorhanden filmpjes een theorie te zijn die absoluut niet klopt.
Het eerste contact van alle paarden op alle aangedragen filmpjes is gewoon PLAT.

BTW, het beslagen hoefje is inderdaad een beetje een onduidelijk filmpje Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:53

scoxxx schreef:
Kortom, de filmpjes bewijzen dat de theorie Toon- of Hiellanding gewoon absoluut niet klopt.

Maar dat er verschil zit in beweging van de voet voordat deze plat op de grond wordt gezet, dat zie je wel degelijk. Hoe eerder het paard de voet neerzet, hoe eerder de voet weer afgezet kan worden.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:02

er zit zeker een kern van waarheid in de THEORIE van hiel- en toonlanden, ik kan me er goed in vinden dat de afrolling sneller en beter gaat bij een hiellander. Maar zoals er hier wordt gepraat is het onomstotelijk vastgelegd dat toonlanden verkeerd is en hiellanden goed. Dan mag je mij GOEDE onderzoeken laten zien die dit bewijzen want ik heb ze nog niet gezien. Wel onderzoeken die een mooie ingang geven voor beter onderzoek maar het bewijs? nee dat ligt er volgens mij nog niet. Ik denk dat goede hoefsmeden dan ook wel over zouden gaan op andere bekapmethodes...

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:06

In stap landt een gezond, goed bekapt paard vlak.
In draf landt hij vlak, maar hoe sneller en ruimer de draf, hoe meer het been gaat strekken, hoe sneller de verzenen bij de grond willen komen.
In galop gaat hij iets meer hiellanden. Logisch, de hoek van het been tov de grond verandert.

Het belangrijkste vind ik het vlak landen en goed afwikkelen van de voet.
Bij het Arabje op het filmpje zie je dat de toon in verhouding te lang is, en de verzenen te laag.
En je ziet dat Arabesk op de buitenkant wil landen.

Of een paard nou extreem toonlandt of hiellandt, hij krijgt 2 keer een 'klap' als de voet wordt neergezet. Als de voet vlak landt niet. Als het paard in een zandbak loopt en hiellandt, zakt hij weg maar krijgt een rukje aan de pezen. Als een paard in de zandbak extreem toonlandt, gaat hij op zijn snufferd. Clown

Hoefbevangen paarden gaan in stap hiellanden.

Bij een beslagen paard kan je het ook goed horen. Tikkerdetik, takkerdetak of een TIK-TAK is nogal een verschil.

Eigenlijk moeten de paarden allemaal vlot draven op de filmpjes, maar ook weer niet te hard, en op een goed recht stuk, en van voren, van achteren en van opzij gefilmd worden, dan wordt het nog leuker om te zien! Haha!

Onwijs leuk initiatief, Arabesk en Arno8!
Laatst bijgewerkt door SpikyBlue op 19-09-08 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 12:07

De goede onderzoeken zijn uitgevoerd door bovengenoemde wetenschappers. Alleen publiceren zij hun filmpjes niet op i-net.

Onze filmpjes zijn geen 'bewijs' maar iedereen kan nu ZELF kijken. In de loop van de tijd komen er meer filmpjes.

We hebben van hetzelfde beslagen paard en de toonlander meer filmpjes, die hetzelfde beeld geven. De meest scherpe heb ik geupload, het is vrij zinloos om ze alle tien te uploaden.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:12

zo goed vind ik die onderzoek dus niet...hoe graag ik dat ook zou willen! Maar zeker een goed begin zoals ik al zei en zo begint al het goede onderzoek! Hopen dat er meer wetenschappers komen die erop in haken!
Ben echt super benieuwd naar volgende filmpjes!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 12:20

Zwerte schreef:
zo goed vind ik die onderzoek dus niet...hoe graag ik dat ook zou willen! Maar zeker een goed begin zoals ik al zei en zo begint al het goede onderzoek! Hopen dat er meer wetenschappers komen die erop in haken!

hoe kan je dat nou beoordelen als je ze niet gelezen hebt Clown

wat hierboven staat is slechts een uittreksel daarvan

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:26

Arabesk schreef:
Onze filmpjes zijn geen 'bewijs' maar iedereen kan nu ZELF kijken.

Zelf kijken is natuurlijk fantastisch echter....

Arabesk schreef:
Toonlanden:

Het landen op de voorkant van de hoef heeft een aantal nare gevolgen:

* Hoefmechanisme werkt gebrekkig
* Slechte schokabsorptie
* Te weinig

knippedeknip

gaat dus op de toon landen. Ook dragende steunsels kunnen gevoelige hielen tot gevolg hebben.

* Met lage voorwaartse snelheid springen
Als paarden in de natuur springen (ze rennen overigens liever om een obstakel heen) dan doen ze dat met behoorlijke voorwaartse snelheid. "Springpaarden" worden doorgaans echter geleerd om met weinig voorwaartse snelheid te springen en ze landen daardoor veel te steil. Ze kunnen daarbij niet anders dan op de toon landen.

* Oververmoeidheid

knippdedeknip

Hierboven staan redenen waarom paarden op de toon kunnen landen en de krachten op het hoefkatrol te hoog worden.

Meer info op: Toon of hiellanden? en http://www.hoefkatrol.nl

Zo'n verhaal erbij schrijven naar aanleiding van filmpjes waarin duidelijk is dat de hoef PLAT neerkomt/landt.... dat is dan niet helemaal joepi-de-poepi zeg maar Clown Haha!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:30

Wat je wel heel duidelijk ziet is dat de hoef naschokt en gaat glijden. Dat zie je niet bij een blotenvoetenfilmpje.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:35

Arabesk schreef:
Zwerte schreef:

hoe kan je dat nou beoordelen als je ze niet gelezen hebt Clown

wat hierboven staat is slechts een uittreksel daarvan

hoe kan jij beoordelen of ik ze gelezen heb?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 12:38

scoxxx schreef:
Je kan natuurlijk wel een individuele conclusie trekken... betreffend slechts dat enkele paard die op de film staat. Tong uitsteken
Maar dan moet de "conclusie" wel juist zijn.

De theorie inzake toon- en/of hiellanding blijkt met alle voorhanden filmpjes een theorie te zijn die absoluut niet klopt.
Het eerste contact van alle paarden op alle aangedragen filmpjes is gewoon PLAT.

BTW, het beslagen hoefje is inderdaad een beetje een onduidelijk filmpje Knipoog

je moet toch eens je bril poetsen. Arabesk landt idd met een voet op de buitenkant. Dat niet elk paard precies op de achterkant landt en precies voor afrolt was al bekend. Dit paard http://www.youtube.com/watch?v=_6yLEdr2 ... re=related landt wel op de achterkant. Onze draver ook en Safino ook.

Jij zal hoe dan ook, ook na het zien van 100 filmpjes alles recht blijven praten wat krom is. Dat had ik ook wel verwacht. niet genoeg filmpjes, net anders gedraafd, iets andere ondergrond.

In een ander topic was zelfs iemand die waarschuwde dat wij ook weleens de filmpjes zouden kunnen gaan bewerken om ons 'gelijk' te bewijzen. ROFL

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:44

scoxxx schreef:
Want hetgeen ik zie op het filmpje van de arabier die zogenaamd een toonlander is...

Je ziet inderdaad een toon-down-moment. MAAR...... voorts een kanteling van de hoef en de hoef komt gewoon PLAT neer op het asfalt. Ook zie ik een verschil in beweging op RV en LV. RV heeft net iets meer toon-down in de beweging.
Op 2.01 seconden en 2.20 en 2.30 seconden zie je het allerduidelijkst hetgeen ik hier nu schrijf.

Allereerst Arabesk, een leuk initiatief, maar ik heb nog een tip voor je.
Is het slim om eerst elk gefilmd paard in stilstand even op de film te zetten.
Ik vind nl. de voetas minstens net zo goed van belang voor de beweging en dus ook landen als de manier van bekappen.
Dus ik bedoel dat een niet correcte voetas volgens mij ook behoorlijk invloed kan hebben op de manier van landen van de hoef.

Verder zie ik net als Scoxxx niet echt een toonlander maar meer een plat neerzetten van de hoef in het betreffende filmpje van de arabier.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:50

Arabesk schreef:
Jij zal hoe dan ook, ook na het zien van 100 filmpjes alles recht blijven praten wat krom is. Dat had ik ook wel verwacht. niet genoeg filmpjes, net anders gedraafd, iets andere ondergrond.

Dat zijn natuurlijk ook wel variabelen die de uitslag vertekenen. Bij alle filmpjes dezelfde camareafstand/ standpunt, op alle filmpjes een goed dravend paard laten en op alle filmpjes zoveel mogelijk dezelfde ondergrond geeft toch een beter vergelijkingsmateriaal.

Probeer zelf ook zo neutraal mogelijk naar de filmpjes te kijken. Bij de toonlander geef je vantevoren al aan dat je dacht te zien dat het een toonlander was, in hoeverre vertroebelt dit je oordeel? Lachen

Ik ben overigens erg benieuwd naar zondag. Weet je al een tijd dan kan ik mezelf voorbereiden en zorgen dat de koffie/ thee klaar staat Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:56

henny_w schreef:
Verder zie ik net als Scoxxx niet echt een toonlander maar meer een plat neerzetten van de hoef in het betreffende filmpje van de arabier.

Je ziet wel dat bij dit paard de toon veel meer naar voren gaat dan bij de draver maar het echte landen zie ik, na beeldje voor beeldje kijken, ook op de platte voet.

Bij het beslagen paard zie je de achterhoef even doorglijden, voor zie ik het nauwelijks. Ik zelf had eigenlijk het idee dat het erger zou zijn Bloos

Ik vind het initiatief wel erg tof en zo vanuit de eerste opnames kan je niet teveel opmaken. Dingen moet eerst goed gezet, camerastandpunten, tempo etc bepaald en vooral veel verschillende paarden filmen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 13:13

We moeten zelf ook meer ervaring ermee opdoen. Het is razend lastig, omdat je als het ware met spleetogen filmt ivm de resolutie.

En een object dat je zelf kunt plaatsen (fontein) is makkelijker. Het is heel lastig om op de juiste afstand met een paard langs de camera te draven.

zelf de camera op de hoeven richten is ook een optie, maar ook lastig.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:20

Arabesk schreef:
We moeten zelf ook meer ervaring ermee opdoen. Het is razend lastig, omdat je als het ware met spleetogen filmt ivm de resolutie.

En een object dat je zelf kunt plaatsen (fontein) is makkelijker. Het is heel lastig om op de juiste afstand met een paard langs de camera te draven.

zelf de camera op de hoeven richten is ook een optie, maar ook lastig.

Dat is ook niet meer dan logisch en dat vraagt gewoon ervaring en die krijg je alleen door te filmen. Vandaar mijn laatste zin maar het komt vast helemaal goed Lachen

Kan je geen drafbaantje, tussen 2 lijnen van bijv krijt, uitzetten en de camera op een vastpunt daarvan zetten?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:22

nou mijn complimenten hoor!! Voor hoe moeilijk zulke filmpjes te maken zijn zien ze er keurig uit! Nog niet optimaal maar al knap gemaakt! Gaat met wat oefening helemaal goedkomen!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:27

Nog even over het vlak landen.
Is het wel zo dat een paard een hiellander hoort te zijn?

Want dan slijt de hoef toch niet evenredig af als het veel op verharde bodem loopt.
Een specifieke hiel of toonlander zal juist of de toon of de hielen vermeerdert afslijten met als gevolg hogere hielen of langere tenen?
Terwijl bij een vlaklander de hele hoef gelijkmatig slijt lijkt me of denk ik nou iets doms ?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:01

Het is toch ook wel logisch, wij landen toch ook eerst op onze hiel en rollen dan af naar voren? Hoe kun je afrollen als je plat land? Efficiënter lijkt me rechts op de hiel landen, afrollen naar linksvoor en weer afzetten.