twijfelen jullie ook wel eens

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

twijfelen jullie ook wel eens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-04 15:46

of het mischien niet goedkoper is om geen eigen paard te hebben
maar gewoon op een manege te gaan lessen???????
want als je er ooit over nadenkt dan ben je ongeveer drie uur per dag met je paard bezig ,maar betaal je uiteindelijk wel veel voor per maand ,en dan moet je paard ook nog wel gezond blijven.
terwijl als je op een manege lest je alleen op die dagen er hoeft te zijn,en als ze iets mankeren dat niet jou zorg is.
wat is dan wijsheid???
ik vraag me af of iemand ook wel eens zo denkt,maar wat je dan toch motiveert om toch je eigen paard te houden.
ik denk dat wij wel zo'n 340.00 per maand kwijt zijn,zonder hoefsmid /dierenarts en etc kosten,en alleen mijn man en dochter een uur les per week krijgen.
dat is in guldens toch 750.00 per maand waar je toch ook andere leuke dingen van zou kunnen doen.
vooral als je mischien alleen recreatief rijdt,en je paard ongeveer 15 minuten van je af staat.
of droom ik alleen van een paard achter mijn huis???
groetjes karin

Nadir

Berichten: 12718
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 15:55

Ik weet niet wat je bij jou in de buurt betaalt voor een rijles van een uur op een manege? Ik denk dat het gewoon twee heel verschillende dingen zijn. Ik denk dat als je 4 keer in de week zou lessen, je ook wel op een behoorlijk bedrag uit komt per maand.

Een manegepaard wordt elke dag door een ander persoon gereden, en jouw eigen paard, daar bouw je een band mee op.

Als je op de manege gaat rijden, zul je altijd de oefeningen van je instructrice op moeten volgen, als je een eigen paard hebt kan je de ene dag lekker naar het bos gaan, en de volgende dag een wandelingetje maken.

Je kan altijd wanneer jou het uit komt lekker naar stal gaan, je hebt niet de verplichting om op een vaste tijd te komen. Bij je eigen paard zul je waarschijnlijk wel elke dag langs moeten gaan, maar als je volpension staat zal dat waarschijnlijk niet eens noodzakelijk zijn. Maar ik denk dat je dat ook wel kan afwisselen met je man en dochter?

Ik weet verder niet wat jouw bedoeling is van dit bericht, of je serieus overweegt je paard weg te doen en op de manege te gaan lessen, ik denk dat ieder dat voor zich zelf uit moet maken. Ik persoonlijk vind een eigen paard veel voordeliger, en de kosten neem ik gewoon voor lief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 16:06

Ik denk juist andersom. Haha! Ik heb geen paard, en zal dolgraag een willen hebben in plaats van een keer in de week een uurtje rijden bij een manege. De zorg na de lessen e.d. vind ik juist leuk om op me te nemen, ik vind het jammer dat dat niet m'n eigen zorg is nu ik geen eigen paard heb. Lachen

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-04 16:19

xtwisterx,je hebt wel gelijk. Lachen
over je eigen paard ben je zelf de baas,maar denkt niemand ooit hierover na? Knipoog
als ik op een manege zou lessen zou ik hooguit 1 keer per week gaan,mijn man ook en onze dochter 2 /3 keer dan zijn we dus 180.00 kwijt per maand.
en haar wegdoen,het is zo'n scheetje zou haar het liefst de hele dag bij me hebben (achter je eigen huis droom).
nu ben je er max 3 uur per dag mee bezig ,maar heb je wel veel verplichtingen en lasten ,daarom bedoel ik twijfelt er nooit iemand?

en sammm snap dat er inderdaad ook mensen zijn die dolgraag een eigen paard willen,maar weet dan dat het toch een dure hobby is,en veel tijd van je vraagt.
hopelijk gaat jou droom ooit in vervulling

ik ben alleen heel eerlijk dat ik mijn gedachtengang met jullie deel,en hoop dat jullie ook eerlijk een antwoord geven.
en ik geloof ook echt niet dat wij haar wegdoen,maar vroeg me af of jullie ook ooit die gedachten/twijfel hebben gehad.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 16:46

Ik twijfel eigenlijk nooit.

Maar ik heb inderdaad nog niet de financiele lasten, want dat betalen mijn ouders.

Het is inderdaad een berg geld wat er elke maand weer door heen gaat, maar je krijgt er ook heel veel voor terug!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 16:53

Nee, op een manege gaan rijden zou ik niet over nadenken. Maar ben wel heel blij met mijn bijrijdpaard ipv een eigen paard.
Ik heb een eigen paard gehad, en mensen vragen nog regelmatig aan me of ik niet weer een eigen paard zou willen. En de meesten kijken heel verbaasd als ik 'nee' antwoord Knipoog
Eigen paard is hartstikke leuk als je alle tijd en geld hebt, maar in mijn geval..... nee dank je, ben ik heel gelukkig met mijn bijrijdpaard Lachen

Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 16:54

Ben 14, bemoei me niet met kosten Haha! Verder denk ik idd manege goedkoper, maar ach, met een eigen paard heb je (ik in ieder geval wel) veel meer lol Lachen

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 18:02

Ik betaal €205 per maand, in die maand mag ik doen wat ik wil met mijn paard Knipoog

Een manegeles is de laatste keer dat ik iemand hoorde minimaal €15. en dan heb ik ze nog duurder gehoort ook.
5 Keer per week rijden *als ik het zo wil doen zoals ik het nu doe* is dus 75 euro in de week, 300 in de maand dus even simpel gerekent.....

Natuurlijk kan je ook 1 keer in de week gaan rijden, maar het mag duidelijk zijn: Ik twijfel niet.

Ik zit nu voor bijna 100 goedkoper, en kan ook nog eens lekker knuffelen wanneer ik wil en mijn gang gaan, hoef niemands aanwijzingen op te volgen *ja 1 keer in de week tijdens mijn les Haha! *

Zalig, voor mij nooit geen manegeleven meer Haha!

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 18:05

Ik denk dat als je één keer per week lest je wel goedkoper uit zou zijn, natuurlijk ben je dan goedkoper uit, maar als je éénmaal door de paardenkriebel gebeten bent, neem je dan nog genoegen met één maal per week?
Ik heb nu wel geen eigen paard, ik heb een verzorgpaard en zit niet met de kosten, op een enkel spulletje na dat ze dan nodig heeft.
Ik kan het niet goed uitleggen, maar als je meer lest, dan ben je ook veel geld kwijt en dat duurt niet veel langer dan een uurtje of anderhalf, terwijl je voor je eigen paard ook veel geld neertelt, maar wel meer tijd met hem/haar kan besteden dan op de manege.
Het is dom uitgelegd, ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen. *LOL*

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-04 20:38

sily zegt: 15.00 euro per uur

nou op de manege betaal je ongeveer 10.00 en nu hebben we een eigen paard en betaal ik ook 15.00 per uur dus alleen aan lessen ook al 120 per vier weken.

syllleke je hebt gelijk je kan er veel meer tijd aan besteden.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 20:40

ik krijg op dit moment zo vel paarden te rijden en werk er om heen dat ik soms denk: Goh ik had eigenlijk geen eigen paard gehoeven! Maar tis toch wel lekker om iets voor jezelf te hebbben!
ik hoef het nu ook nog niet zelf te betalen dus das wel relaxed Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 20:45

nee, ik twijfel niet

ik heb voorheen altijd paarden gereden voor anderen, beviel super, daar niet van.
rij nu ook nog 1 paard van een ander (paard wisselt steeds)

maar toch gaat er niks boven je eigen paard.
Ik heb wel eens zitten denken, zou ik er weer 1 kopen als kawa er niet meer zou zijn, want ik heb genoeg paarden tot mijn beschikking van andere als ik zou willen, waar ik als enige op rij, ook wedstrijden mee mag starten als ik wil.
maar toch weet ik zeker dat ik dan toch zelf weer een paard koop.

Eigen paard is goud waard Lachen

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 20:48

Af n toe denk k best wel eens hoe zou t zijn als ik geen eigen paard had gekocht... Andere opleiding, andere hobbys... En vooral een flink stuk rijker, en rustiger.

Maar toch, als k weer moest kiezen kocht ik weer een eign paard. K zeg altijd eens n eigen paard altijd n paard. K denk niet dat je kan wennen aan n leven zonder, k niet iig. Op de manege rijden, dat noooooit meer. Met een half jaar een eigen paard hebben, heb kmeer geleerd dan die 9 jaar op maneges. Ik heb alle kosten en tijd er graag voor over. Vooral als je dan een band met elkaar heb opgebouwd. Geweldig als je paard in t land naar je toe komt lopen, om gewoon ff te knuffelen.. Lovers

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 20:48

Ik snap wat je bedoelt Karin..
Zo gezien zijn manegelessen indd goedkoper dan een eigen paard. Nu hoef ik gelukkig de kosten voor een eigen paard (ik heb een eigen paard ja Knipoog ) niet te betalen, dat doen mijn ouders. Maar het is indd veel geld wat je per maand betaalt voor een eigen paard. Maar je krijgt er ook zoveel meer voor terug, dat het goedkopere 1-keer-in-de-week-manegelesje daar eigenlijk bij in het niet valt. Met een eigen paard bouw je een band op, je kan zelf weten wat je er mee doet etc. Dat weegt voor mij zwaarder dan dat ene uurtje in de week Lachen , wat ik overigens ook rijd (ja, ik rijd dus ook 1 keer in de week een manegeles op manegepaarden Nagelbijten / Gniffelen Haha! ).

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 21:16

Ik begrijp ook wat je bedoelt.
Om het geld zou ik het eigenlijk moeten laten.
Maar.... ik krijg zo veel terug van Novia, wat ik niet van een manegepaard kan terugkrijgen.
Het genieten van het feit dat ze lekker staat te grazen (als ze op de wei staat natuurlijk).
Samen knuffelen.
Ontdekken dat wat je hebt geoefend met rijden nog niet vergeten is.
Dat hinnikje als ze je herkent.
En nog veel meer. En als ik dit met iemand wil delen, dan neem ik iemand mee naar stal. En ik hoef haar niet te delen met een hele manege.
Maar... dit gaat om Novia, mijn meisje... als je geen waarde hecht aan een band met je paard, ja, dan is een manege net zo goed een optie, als het puur om het rijden en het omgaan met paarden gaat.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 21:27

OP een manège kwam ik gewoon niet meer vooruit. Dat is zo ongeveer de reden warom ik een eigen paard heb.
Altijd diezelfde rondjes hobbelen was ik gewoon vreselijk moe.

Daarbij is het heerlijk om elke dag opnieuw het onbeschrijfelijke gevoel te hebben dat dat paard dat daar staat, gewoon van jezelf is! Jij bent er helemaal verantwoordelijk voor en doet er volledig je zin mee! En wat je ervoor terugkrijgt... Lovers
Daar weegt geen geld tegenop!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 21:42

Ik heb sinds juli mijn eigen paard. En ondanks dat ik nu 4 maanden met een blessure (land)loop met haar, heb ik er nog geen dag spijt van gehad.

Ik heb haar voorheen anderhalf gereden als bijrijdpaard, maar nee, ik zou niet terug willen naar die tijd.
Ik mocht daar alles, maar toch voelde ik beperking....

Wat Kawa zegt: eigen paard is goud waard

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 22:02

ik denk hier ook wel eens over na,
jarenlang heb ik alleen maar kunnen dromen van een eugen paard,
en nu heb ik er 2.
dit vind ik zo leuk dat ik er wel alles voor over heb,
zowel tijd als financieel,
maar toch er zijn dagen bij waarvan ik denk,nu even niet,,
toch vind ik de positieve dingen belangrijker,en zou mijn paarden niet kwijt willen !

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 22:16

Waarom ben je überhaupt aan een eigen paard begonnen? Juist, omdat je zelf beslist wat er gebeurt, je kunt rijden wanneer je wilt, je een band met een paard op kan bouwen etc etc. Dan heb je het antwoord toch?

Tuurlijk, ik denk dat de meesten van ons af en toe wel eens balen, b.v. als je paard ziek is, niet 'meewerkt', je de stalhuur weer moet betalen Knipoog enz..

Je neemt ook geen eigen paard vanuit economische overwegingen, want natuurlijk is het goedkoper om géén paard te hebben (maar dat wist je zelf ook allang Clown ).

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 22:36

Ik heb 2 pony's, kost veel ja maar krijg er wel een hoop voor terug Leer er zoveel meer van dan van dat rondjes rijden op een manege...

Je kunt ook lekker zelf alles beslissen wat je doet, wanneer etc...
De kosten...ach het is je hobby, dat is nou eenmaal niet goedkoop Haha!

Mocht ik beslissen geen eigen pony meer te willen, dan ga ik niet op een manege rijden, dan nog liever een bijrijdpaard.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 22:43

zo denk ik ook wel eens, als ik een verzorgpaard zou nemen was ik ook veel goedkoper uit....
maar ja dat ik uit het raam kijk en mijn paarden zie spelen, is me ook wel wat waard....

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 00:16

Als mijn pony er niet meer zou zijn, zou ik me prima vermaken met paarden van anderen. Maar dan niet als op een manege, maar als bijrijd- of verzorg- of wedstrijdpaard dat ik rijd en uitbreng voor iemand...

In deze periode van 4,5 jaar met Andrew als eigen pony i.p.v. verzorgpony, heb ik veel meegemaakt en zorgen gehad wat betreft zijn gezondheid. Een eigen paard doe je niet weg als er iets mee aan de hand is en hij niet meer die ambities kan waarmaken die je zelf krijgt... Maar een bijrijdpaard kun je wel wisselen... Dat paard is niet alleen van jou afhankelijk, en het is niet volledig jouw verantwoordelijkheid...

Mijn eigen pony heeft allergieën (zomereczeem en stofallergie/hooikoorts, overgevoelig voor allerlei insectenbeten) heeft spat, een iets gekanteld hoefbeen met dunne zolen waardoor hij voor ook gevoelig loopt zodra zijn hoeven iets te kort worden en is bovendien erg dominant en daardoor niet altijd de makkelijkste om te rijden en in de omgaan. Ook is hij niet helemaal betrouwbaar in het verkeer...
Zo'n pony raak je nooit kwijt aan een goed tehuis... (bovendien ben je er toch aan gehecht als je er al 9,5 jaar voor zorgt) Het klinkt misschien afstandelijk of hard... Maar aan een paard van een ander hecht je je toch anders en minder sterk dan aan je eigen. Bovendien is het dan niet "jouw" probleem als het paard ongeschikt raakt! Nadeel is dat het ook niet jouw beslissing is wat er met het paard moet gebeuren en waar het eventueel terecht komt als het wordt wegggedaan...
Het is geven en nemen...

Maar ik kan dus zeker zoveel plezier hebben met een paard van een ander, als met een eigen paard, mits het klikt en je veel vrijheid hebt om dingen te doen met het paard die je leuk vindt...

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 00:27

wat mij motiveert om mijn eigen paard te houden ook al kost het me ontzettend veel centen? Liefde en nog eens liefde!! Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 09:02

Runningkawa"]
Eigen paard is goud waard
[/quote]
Mits je genoeg tijd en geld hebt.....

Maar ik ben dan natuurlijk ook wel vreselijk verwend met m'n bijrijdpaard. Ik mag alles met het beestje, mag komen als ik wil. Ik heb er een bijrijder voor en ook de eigenaar gaat alleen met haar weg als hij weet dat ik niet kom. Ik kan haar dus in feite als eigen paard beschouwen, behalve dat ik de verantwoordelijkheid en de kosten eraan niet heb. Maar natuurlijk blijft de eigenaar het laatste woord houden, dat is het grote nadeel, als hij beslist haar weg te doen, tja dan rest mij niets anders dan afscheid nemen of kopen Knipoog

[quote="Joyce B schreef:
Een eigen paard doe je niet weg als er iets mee aan de hand is en hij niet meer die ambities kan waarmaken die je zelf krijgt... Maar een bijrijdpaard kun je wel wisselen... Dat paard is niet alleen van jou afhankelijk, en het is niet volledig jouw verantwoordelijkheid...

Tuurlijk je kan wisselen als je een bijrijdpaard hebt, maar een eigen paard kan je in principe ook verkopen. Dat doe je vaak niet vanwege de band die je er inmiddels mee opgebouwd hebt. Evengoed doe je dat dus niet met een bijrijdpaard waar je diezelfde band mee hebt opgebouwd (ik iig niet Knipoog).
Klikt het echt niet met een paardje, dan doe ik hem weg..... of dat nu een eigen- of bijrijdpaard is maakt imo weinig verschil. Behalve natuurlijk dat je een bijrijdpaard in theorie van de ene op de andere dag aan z'n lot over kan laten en dat met een eigen paard niet kan.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 09:06

Tijd stopte ik in de paarden die ik voor andere reed er net zoveel in als voor mijn eigen paard.
daar was ik ook elke dag, dus dat maakt voor mij geen verschil.

het verkopen echter wel.
ik heb altijd op plaatsen gereden waar alles te koop stond, dus ook weg ging.
wat met kawa ook zo was. En toen heb ik hem idd gekocht, want ik vond hem veels te leuk Lachen