fjord niet in rechter galop krijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
aafje87

Berichten: 4472
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: bij het station aan de overkant

fjord niet in rechter galop krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 16:00

Hoi,
mijn fjord heeft veel moeite met de rechter galop. Ze springt vrij vaak verkeerd aan of wisseld na een aantal passen. De linkergalop is niet heel erg best maar wordt steeds beter.
Aan de longe de galop oefenen of verbeteren zit er niet in om dat madame eigenlijk bijna niet te longeren is(ze gaat na ongeveer een kwartier heel erg lopen vervelen en omdraaien en er vandoor Boos! )
Wie o wie kan mij helpen mijn fjordje de goede galop aan te leren en misschien tips om de linkegalop wat te verbeteren.
Hoop dat iemand me kan helpen!!!
*LOL*

Nayeli, mijn kleine meisje mag helaas niet ouder worden als 1 jaar (11-01-2010 - 18-05-2011). Dag lieve schat ik ga je missen
[IM] Morgen is de laatste dag van een jaarlinger


sans6

Berichten: 7892
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 19:09

Probeer een kleine volte te draven en daarvandaan aan te galopperen, door de stelling en buiging maak je het je wat makkelijker. Ook op de volte galopperen, en voldoende stelling en buiging, zorg ervoor dat je wel voldoende sluit met je buitenteugel en je buitenbeen iets terug houdt.
Je kan ook proberen vanuit stap aan te galopperen (kies het moment dat het buiten achterbeen naar voren gezet wordt), en zodar hij over wil springen een overgang terug maken. Dan zodra je de stap (of draf) weer netjes gecontroleerd heb (liesft z.s.m.) weer opnieuw aan galopperen. Succes

You're immortal until proven otherwise

tammie12
Berichten: 45
Geregistreerd: 08-05-04
Woonplaats: broek op langedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 21:07

heb me vriendin ook met haar verzorgpony zij rijd met sporen en gewoon veel oefenen *LOL* *LOL* Haha! Haha! !!

gatelover

Berichten: 126
Geregistreerd: 05-12-01
Woonplaats: H.I. Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 21:22

Let er goed op dat je de goede hulpen gebruikt! Dus goed je buitenbeen achter de singel en je binnenbeen op de singel, en dit het liefst zo overdreven mogelijk. Ook overdreven veel stelling naar binnen rijden, dit is het gemakkelijkst op een volte. Goed belonen als je paard eenmaal goed heeft gegaloppeerd

Gatejuhh is Tha SweeTesT Pling
Mila is mijn LieBling Tong uitsteken hihi

Charaz

Berichten: 24262
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:25

probeer haar eerst eens aan de longeerlijn op te voeden en ga vanuit daaruit de galop verbeteren

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before


Anna85
Berichten: 449
Geregistreerd: 15-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 14:06

op de volte rijden, dan verkeerde stelling, dat ze het hoofd naar buiten heeft, binnenhand naar voren doen, buitenbeen achter de singel, binnenbeen op de singel. dan proberen aan te springen.
succes

Stinkmodder

Berichten: 7973
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 14:38

Zoals Laukje zegt, zou ik het ook doen!

En als ze dan in de goede galop aanspringt, niet gelijk heel lang gaan maar haar na een paar passen weer terug nemen, zodat ze niet de kans krijgt om over te springen. En haar dan belonen oid. Als het aanspringen steeds beter gaat, kan je ook steeds langere stukken doen.

Succes!

Klasien
Berichten: 2073
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 17:53

Over een klein hindernisje draven, en dan in het zweefmoment de hulpen voor de galop geven. En dan een paar passen doorgallopperen, daarna weer draven. Later kun je alleen een balkje nemen. Succes!!!

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 18:03

Wat longeren betreft: ga dan slechts 10 minuten aan de longeerlijn de galop oefenen. Dan stop je gewoon voordat ze vervelend wordt en wordt ze waarschijnlijk steeds makkelijker aan de longeerlijn.

Wat rijden betreft: ik heb zelf ook dat probleem gehad, maar bij mij lag het waarschijnlijk (mede) aan opgebouwde spanning. Als ik de teugels helemaal losliet ging het meestal wel goed, maar bij jou ligt het waarschijnlijk meer aan het feit dat ze de galop zelf nog heel moeilijk vindt.
Heel veel succes in elk geval

8Eveline

Berichten: 3200
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 18:10

Bij mij op de manege als een paard in de verkeerde galop zit. Nemen ze hem tereug in de hoek van de bak omdaar dus in die mocht aantegaloperen. Ik weet nie of dat wat helpt bij je probleem, iedergavl veel suc6 er mee. (meschien kun je iemand die er ervaring mee heeft er naar laten kijken)

Nog steeds dyslecties

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 18:46

Ik heb een tidjje terug ook op iemand z'n fjordje gerden en daar wordt voornamelijk mee buiten gereden. ik ging dit keer in de bak rijden en de rechter galop was een ramp. Hij liep ook erg vlot. Ik heb hem toen eerst flink tegen gehouden en wat stelling gevraagd en steeds langzamer gaan draven totdatik bijna aan het stappen was (wel zorgen dat je blijft draven) en toen gaf ik been en sprong ie ineen keer in de juiste galop aan. Dit heb ik een paar keer herhaald en hij reageerde er goed op.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 11:44

De mijne weigert de linkergalop, hij wil het gewoon niet.

Meneer wil lekker zijn eigen gang gaan en Diane wil dat niet. Met longeren is de linkergalop geen enkel probleem, maar met rijden doet ie het écht niet. Heb al vanalles geprobeerd: vanuit een kleine volte, na een hindernis, balkje in de hoek leggen, niets hielp...

Als ik nu aanspring, gooi ik m'n hele gewicht naarbinnen, trek z'n kop naar buiten en geef een tik op z'n schouder. Met een beetje geluk springt ie dan goed aan... Verder weet ik het ook niet.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:05

Zoek een goede instructeur die jou kan helpen met dit probleem.

Toscana (Uniform) 21-6-2000 * 22-3-2005,Vienna (Casco) 09-5-2002 31-10-2018
Esmeralda 15-04-2009 * 14-12-2015
Nijn 15-06-2018

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:10

naast goed les nemen ...!!!

steeds als ze goed aanspringt , korte stukjes galopperen en uitgebreid belonen , proberen steeds iets langer te blijven galopperen( mits ze goed zit)
springt ze steeds weer verkeerd aan.. ( terwijl jij e goede hulpen geeft )
neem dan vlak voor het aanspringen in de hoek, buitenstelling aan ( linkerstelling dus ) en ga op het verkeerde been lichtrijden
op deze wijze verplaats je zo het evenwicht dat ie eerder in de rechtergalop zal aanspringen
springt ie dan nog verkeerd aan, blijf dan in de verkeerde galop op een (kleine) volte galopperen .. rijtechmnisch niet de beste manier, maar sommige paarden worden dit gauw beu en zullen steeds vaker in de goede galop gaan aanspringen

SinelliB

Berichten: 150
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:31

Wij hebben ook eens een Fjordje getraint die ook niet aan kon springen in de linkergalop, dat hebben wij opgelost door stelling naar rechts te vragen (dus de verkeerde kant op) en de rechterteugel eraan te houden zodat ze alleen de linkerschouder "vrij" had om aan te springen en dan niet lang achter elkaar door galopperen want dat springt ze misschien over. Meteen belonen met je stem als ze goed aanspringt!

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...

Grass

Berichten: 1675
Geregistreerd: 01-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:30

Wat ook misschien kan helpen is om iemand (een vriendin o.i.d) bij een hoek te laten staan....zodat jij en je fjord achter haar langs moeten (door de hoek dus) en dan aanspringen...dat deed mijn instructeur altijd mijn pony deed t namelijk ook...en dat hielp wel...als ie dan niet reageerd laat diegene dan een zweepje bij zich houden of de stem of hand gebruiken om m verder de hoek in te krijgen
Hoop dat et lukt! OK dan!
Groetjes Ester

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:33

Les is ook een oplossing!! Het kan tal van oorzaken hebben waarom hij niet aanspringt Knipoog

En buiten lange stukken galopperen, daar worden ze ook sterker van Lachen

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:41

essy87 schreef:
Wat ook misschien kan helpen is om iemand (een vriendin o.i.d) bij een hoek te laten staan....zodat jij en je fjord achter haar langs moeten (door de hoek dus) en dan aanspringen...dat deed mijn instructeur altijd mijn pony deed t namelijk ook...en dat hielp wel...als ie dan niet reageerd laat diegene dan een zweepje bij zich houden of de stem of hand gebruiken om m verder de hoek in te krijgen
Hoop dat et lukt! OK dan!
Groetjes Ester



een staander is dan veiliger Scheve mond

en sinelli en essie zeggen psies tzelfde als mij .. alleen iets anders omschreven Haha!

Grass

Berichten: 1675
Geregistreerd: 01-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:49

Maar een staander is dnek ik niet zo effectief als een persoon...
Als je er iemand neerzet kan diegene m nog een extra stnadje meegeven...

aafje87

Berichten: 4472
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: bij het station aan de overkant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-04 17:44

dankje allemaal voor de tips,
Het heeft alleen nog niet veel opgeleverd, als ik haar op de volte zet en haar met haar hals naar buiten toe laat lopen gaat ze zich zelf klem werken en gaat dus niet ik galop.(ik heb er wel een gekozen met gebruiksaanwijzig Boos! )
Probleem is ook een beetje dat ik niet met zweep kan rijden dus zal alles met mijn benen, stem en zit moeten oplossen.
Maar het gaat al iets beter, heb steeds voor dat ik voelde dat ze wou changeren haar terug genomen. Elke dag gaat het een pasje beter.
Maar goed onwijs bedankt!
Groetjes
PS opmerkingen van ga les nemen zijn overbodig!! Ik namelijk al les en zij heeft het ook genoeg geprobeerd! Ze is er ook al een aantal keren zelf op gaan zitten en geprobeerd maar veel heeft het niet opgeleverd! Vooral niet bij haar trouwens mijn fjord is een beetje heel erg eenkennig en een beetje heel erg van het uitproberen!(en kan je vertellen das geen goede combi!! Haha! )

Nayeli, mijn kleine meisje mag helaas niet ouder worden als 1 jaar (11-01-2010 - 18-05-2011). Dag lieve schat ik ga je missen
[IM] Morgen is de laatste dag van een jaarlinger

Mickelodeon

Berichten: 120
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 14:43

Lessen is de beste remedie bij dit probleem, zoals velen voor mij al hebben gezegd.
Maar waarom zal je langer dan een kwartier longeren, als de pony/paard er niet van houdt en gaat vervelen. Dan kun beter even iets anders gaan doen.
Wat betreft de galop, ik heb vorig jaar een manegepony ( ook Fjord ) klaar gemaakt voor de keuring, ze had net een veulen gehad en moest weer wat spieren krijgen. Ze kon wel rechtsom galopperen en heel hard.
Ik heb met veel les en voltes haar uiteindelijk in de linker galop gekregen. Door overdreven naar links te hangen op de volte en haar zo uitbalans brengen en laten aangaloperen ( je moet wel achterover blijven zitten, anders kukel je eraf) Als ze het goed deed belonen en weer terug rijden naar de draf. Het klinkt raar maar werkt wel!!!
Uiteindelijk hebben we haar rustiger leren galoperen door diep te zitten en haar tussen je benen op te sluiten en zachtjes en langzaam praten ( ze was daar heel gevoelig voor) Het werkt heel goed, want Fjorden zijn zeer meewerkende paardjes met een eigen karakter, prima toch, laat zew maar in hun waarde dan zijn ze ook lief voor jou!

supergroom van Ragne!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers