Vaarwel, mijn meisje. Rust zacht..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Vaarwel, mijn meisje. Rust zacht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-04 22:24

Het lijkt zo lang geleden dat dat telefoontje was.

Vanmorgen om 11 uur belde de eigenaar van mijn verzorgpaard op. Hij en zijn vrouw zijn goede vrienden van mijn ouders (op die manier ben ik ook bij hen gekomen). Ik pakte de telefoon op en hij vroeg naar mijn moeder. Ik vond dat een beetje gek en was bang dat er iets met zijn vrouw was, dus in plaats van de telefoon neer te leggen zodra mijn moeder in de hal oppakte; luisterde ik mee.
Hij zei dat zijn paard vorige nacht omgekomen was en dat hij het mij niet durfde te vertellen en vroeg of mama het aan mij wou vertellen.
Mijn moeder is geen paardenkenner maar vond het natuurlijk wel heel erg en moeilijk te geloven omdat het zo plotseling was.
Ze hingen op en mijn moeder trof mij aan in de kamer met de telefoon in mijn hand; het was haar wel duidelijk dat ik het wist.

Ik kon het niet geloven wat ik daarjuist gehoord had, kan het nu nog steeds niet.
Zomaar weg.

Ze was nog zo levendig, zo kerngezond toen ik haar dinsdag longeerdde.

Nooit was ze ziek, ze had altijd zin om te werken, en oh wat heb ik veel van haar geleerd. Ze heeft niet het makkelijkste karakter wat men zich kan bedenken; she is one of a kind.

Ik kan het niet omvatten. Ze zou eigenlijk morgen uitgeteld zijn om haar veulen te krijgen maar we dachten dat het niet gelukt was omdat ze niet veel dikker werd. Ze was kerngezond, dat dacht ik tenminste.

Ik wist niet wat er gebeurd is gisteren; hoe ze is gestorven, of ze pijn heeft gehad, of het met het veulen te maken had, of ze zelfs nog hebben geopereerd of iets dergelijks.

Ik heb daarstraks eventjes gehuild maar voel me nu ontzettend kalm. Ik kan nu niet huilen en voel me verschrikkelijk schuldig.

Om 5 uur heb ik mijn vriendin opgebeld, zij ging altijd met me mee naar Jansie. Ze wist het al en vertelde dat ze er heen is geweest. Jansie ligt nog in haar stal; pas maandag kunnen ze haar ophalen. Ze is gestorven aan een accute koliekaanval, een raadsel voor ons omdat ze gewoon op wei had gestaan; net als altijd. Het is geen nieuwe wei, ze staat er elke dag even lang op en er is niets veranderd aan haar eetpatroon de laatste tijd.

Toen de eigenaar gisteravond om half 12 nog even ging kijken in de stallen (wat hij altijd doet), trof hij Jansie helemaal in paniek in haar stal aan. Ze rendde rondjes en was nat van het zweet. De eigenaar wist niet wat er aan de hand was. Om half 2 arriveerdde dan eindelijk de dierenarts. Hij gaf Jansie een spuitje voor de pijn en constanteerde dus dat ze koliek had. Na het spuitje is ze gaan liggen en is nooit meer opgestaan. Om 4 uur was het over. Ze is er niet meer. Ik blijf dat voortdurend denken maar het dringt niet tot me door.

Hoe moet het nu?

Morgen gaan we naar Jelle; Jansie's veulen van vorig jaar. Hij is gelukkig oud genoeg om zelf te leven. Jansie zal dan nog in haar stal liggen. Ik weet niet of ik het aankan om naar haar te kijken. Mijn vriendin zei dat ze er helemaal niet als Jansie uitziet en dat ze helemaal opgeblazen is. Ze is er dus morgen nog steeds en alhoewel ik dolgraag afscheid van haar zou willen nemen; vind ik het een doodeng idee om naar haar te kijken als ze daar zo ligt.

Ik had bedacht om voor de stal te gaan zitten en zo afscheid van haar te nemen; haar niet echt te zien dus. We mogen haar niet aanraken. Maar ik twijfel heel erg omdat ik misschien dadelijk spijt ervan krijg dat ik haar die laatste blik niet heb durven geven.

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om mijn verhaal te lezen.

I will never forget you. Rest in peace, my dearest Jansie Verdrietig

x Dees

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:27

Ach oliebol, wat vreselijk voor jullie. Heel veel sterkte hiermee.... Ach gut
Ik zou het ook heel eng vinden om naar een doodpaard te moeten gaan kijken waar je echt een band mee hebt Scheve mond ALs je t niet ziet zitten zou ik dat niet doen, denk ik.

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:34

Oww wat erg....
Ontzettend veel sterkte morgen met het afscheid nemen... Ach gut

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:39

Wat vreselijk naar. Sterkte.

Olavje
Berichten: 40
Geregistreerd: 13-05-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:47

Jeetje Ik krijg gewoon tranen in m'n ogen bij het lezen van dit vreselijke bericht! Ik zou er niet aan moeten denken dat mij zoiets zou overkomen!
Heel erg veel sterkte morgen en de komende tijd!!!

GillyZidane

Berichten: 4409
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:50

Hey jeetje ik krijg echt kippevel van dit bericht.
wat vreselijk moet dit voor je zijn zeg!
echt heel erg.
ik leef met je mee. je zit in een moeilijk situatie ivm het afscheid.
heel veel sterkte. ik weet zeker dat ze je keus zal respecteren.
succes! je mag altijd pben.

Annika

Berichten: 52
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Meedhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:52

jeetje wat erg!!

veeeel sterkte!

veel liefs Annika

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 23:10

Heel erg!
Als je schroom hebt om naar haar te gaan kijken:
doe het dan NIET.
Onthoud haar dan zoals ze was.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 23:32

he bah, wat plotseling zeg. idem, ga niet kijken, een dood paard is niet echt fijn, herinner haar zoals ze was

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 01:37

Wat verschrikkelijk.. ik wens je heel veel sterkte en inderdaad... herinner haar zoals ze was.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 01:38

Jeetje meis, wat erg voor je... Heel veel sterkte Ach gut

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 05:56

Heel veel sterkte, ik denk dat ik niet zou gaan kijken maar even zou gaan uithuilen bij haar veulen van verleden jaar.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 07:25

heel veel sterkte. Ik zou zelf denk ik ook niet durven kijken, het liefst zou ik zo'n dier denk ik onthouden zoals ze was, gezond en levendig..

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 07:30

Als ik je verhaal zo lees denk ik meteen van: was het wel koliek? Of kwam het veulen er misschien aan en lag het verkeerd..... brrrrrr het idee.....
Ik zou niet meer gaan kijken, onthou haar zoals ze was... vvraag evt aan de eigenaar of ze een stukje van de staart afknippen voor je dan heb je toch nog iets tastbaars.
Sterkte met verwerken, als is dat nog zo moeilijk....

sam_antha

Berichten: 2044
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 09:53

Jes vertelde het me gister. Kan het nog steeds niet geloven...

Sterkte meis Vriendjes zijn?

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 11:01

sjee zeg, wat een verhaal, echte erg, heel veel sterkte ermee! weet wat het is...

misschien is het idd een goed idee om voor haar stal te gaan staan, want nu neem je ook afscheid, maar wel van het paard dat je kende, het vrolijke dier dat graag wilde werken, als je afscheid moet nemen van een paardje dat al wat langer dood is dan ziet het er 'eng' uit en herken je haar niet echt en heb je geen mooi plaatje om aan terug te denken,
maar je moet doen waar je zelf het meeste waarde aan hecht...

nogmaals heel veel sterkte!

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 11:21

Jeetje zeg wil je heel veel sterkte wensen en doe wat je hart je ingeeft...

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 11:22

Heel erg veel sterkte!

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 13:06

Sterkte, en doe wat jou het beste lijkt..

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 13:09

Oh wat een triest verhaal, erg veel sterkte met het verlies!!! Verdrietig

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 13:16

Vreselijk meis... Heel erg veel sterkte!!!

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 13:22

Wat ontzettend rot!
Sterkte..

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 14:41

Vreselijk, en zo plotseling ook...
Heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies... Ach gut

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 17:14

wat erg! ik moet er niet aan denken mijn verzorgpaard te verliezen, maar ik vind het heel erg voor je.. sterkte!!

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 17:47

Wat vreselijk zeg, zo onverwachts!
Ik zou denk ik nog wel willen kijken als het mijn paard was, even een aai over haar hoofd en inderdaad een plukje manen of stukje staart meenemen.
Maar dat is dan inderdaad het laatste beeld wat je van haar hebt, en dat is geen fijn beeld.

Ik wens je veel sterkte om dit verlies te verwerken....