Paardje is zadelmak maar hoe nu verder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ladyAn
Berichten: 774
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Breda

Paardje is zadelmak maar hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 20:02

Sinds kort ben ik samen met Diane (daantjuh op bokt) bezig met het beleren van een Haflingermerrie van 3. Ondanks dat er die 3 jaar bijna niets mee gedaan is gaat alles heel goed. We hebben haar maar een paar keer hoeven longeren omdat ze zo ontzettend braaf was dat ik er toen al op kon. Ook dit laat ze allemaal rustig gebeuren. Het probleem ligt een beetje bij hoe nu verder. We hebben een klein bakje en als mevrouw in haar hoofd heeft dat ze naar links wil is het moeilijk haar nog naar rechts te krijgen. En ik weet dat ik natuurlijk niet kan verwachten dat ze meteen perfect loopt maar ik wil op een rustige manier en zonder hard te worden in mijn handen haar de basis leren. Iemand tips?


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 20:08

Kom ik weer... Gaaaap ... Begeleiding zoeken met ervaring!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 20:12

Leer wendingen te rijden op je gewichtshulpen, je zult versteld staan hoe snel 'onbedorven' paarden dat oppakken. Als je wilt wenden doe dan je binnenheup wat naar voren, leg je buitenteugel tegen de hals en breng je binnenhand iets naar binnen, buitenbeen iets naar achteren, hou licht contact en ga zeker niet aan de teugel trekken. Het zal niet meteen de eerste keer lukken maar als je jezelf kunt beheersen om niet aan de teugel te trekken dan zal het zeker lukken.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

ladyAn
Berichten: 774
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 20:42

astridh bedankt ik ga het zeker proberen tot ik er bij neerval! nog meer tips zijn altijd welkom

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 20:47

Zoek een goede lesgever die ervaring heeft met jonge paarden

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

ladyAn
Berichten: 774
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 20:49

Ik begrijp dat het goed zou zijn om iem. te zoeken met ervaring maar die optie is er even niet...dus alle tips zijn welkom!

Barvrouwke
Berichten: 3705
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:05

Inderdaad lekker op zit en been rijden, van die teugels afblijven, wel binnenteugel naar voren en iets naar binnen als je voltes rijd en wanneer nodig je hand wat breder zetten, maar nog niet aan rommelen. Je krijgt vanzelf het gevoel van ja, nu kan ik verder werken aan iets. Niet laten gewoon doen, maar alleen als het echt goed voelt, krijg je toch een verkeerd gevoel bij een oefening dat het teveel is, gelijk mee stoppen en na een week of langer wanneer je denkt dat het weer goed is nog eens proberen.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:09

Als ik jou was zou ik zonder iemand met verstand van inrijden nu vooral niets meer doen!! Voor je het weet verpest je het paard, juist om dat het nu nog onbedorven is.
Iets afleren is namelijk altijd lastiger dan iets aanleren !!!

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:13

zie onderschrift

Barvrouwke
Berichten: 3705
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:15

joelledsr schreef:
Als ik jou was zou ik zonder iemand met verstand van inrijden nu vooral niets meer doen!! Voor je het weet verpest je het paard, juist om dat het nu nog onbedorven is.
Iets afleren is namelijk altijd lastiger dan iets aanleren !!!


Zoals ik het lees, zijn hun goed bezig, vragen niet teveel van het paard, ze beseffen dat ze niet in de mond moeten raggen en ze zijn met zijn 2en dus ze kunnen elkaar al corriceren. Ik denk dat ze best weten wat ze doen, en niet elk paard dat wordt ingereden heeft 80% kans om verpest te worden, wat hier altijd gedacht wordt op bokt.

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:16

Zoek inderdaad begeleiding, verder vind ik het boek van Dr Reiner Klimke ook erg duidelijk staat het in van de eerste keer erop zitten tot wedstrijd niveau, heet geloof ik basisafrichting van het jonge rijpaard, vind ik zelf een erg duidelijk en goed boek. Ik zeg niet dat je dit boek moet volgen,maar het lijkt mij wel interresant vooral voor jezelf om dit eens te lezen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:17

nee 90 % (grapje, weet geen procenten) met geen goede begeleding en te onervaren ruiters op dit gebied.
heb te veel ellende gezien op de africhtingsstallen, van dat soort paarden
woest en tegelijkertijd verdrietig word je ervan.
want de paarden zijn de dupe..

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:20

Toen ik eenmaal op mijn drie jarige haf zaten tsja...nam ik les Haha! Knipoog

Heb ik heel veel aan gehad en heb er nog steeds profijt van.

Afwenden heb ik geleert zoals hierboven al gezegt, weinig met je teugels, veel met je been en zit, en bij afwenden je binnenhand overdreven naar binnen brengen, niet trekken aan de teugels, maar doordat jij je binnenhand verplaatst, en daarbij je gewicht *kijk ook goed waar je naartoe wilt* wordt het voor het dier al veel makkelijker.

Wij zijn trouwens begonnen met vooruit en rem, op stem commando's omdat ze die al kon.
Been aanleggen en stap of klakgeluid, zelfde voor draf, terug in tempo gewoon ho en stap, of halt zeggen.
Wel de bijbehorende hulpen geven maar in combo met de stemhulpen.

Succes.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:47

Hey Wido! Op dit moment ben ik samen met iemand anders de tinkerruin aan het inrijden van een kennis. Zij kan hem zelf niet meer inrijden vanwege haar rug, maar ze begeleidt ons wel, en ze heeft zelf al tientallen paarden ingereden (zowel haar eigen als paarden van anderen). Zij heeft er dus veel ervaring mee, en haar tip na het zadelmak maken (en hangen enz. natuurlijk) was: ga gewoon zitten!
Zoals je misschien weet is de Amerikaanse methode: zadel erop, mens erop, een soort rodeo rijden, paard een tijdje op het land gooien en dan na een tijdje weer de draad oppikken. Zij houdt zich ook aan zo'n schema, maar dan wat aangepast natuurlijk Haha!

Na het zadelmak maken is er iig gewoon iemand op gaan zitten. Hij was toen al gewend aan WAT gewicht op zijn rug, omdat er vaker mensen op waren gaan hangen. Hij deed helemaal niet echt raar, want het was een vette shock voor m Haha! Toen zijn ze een week wat met m gaan doen, alleen in stap en draf: het aanleren van naar links en rechts te gaan --> wat hierboven ook al wordt genoemd: met stem, gewichts en beenhulpen, en door de teugel tegen de hals aan te leggen. Als je bij zo'n jong paard al aan de teugels gaat lopen rukken/trekken is de kans dat hij die tegen gaat werken extra groot (heb ik van horen zeggen hoor...) Lachen
Na een tijdje is hij lekker het land op gegaan voor een half jaar, en nu zijn we weer een paar weekjes met hem aan het werk. Hij schrok eerst wel even, maar nu vind ie de aandacht heerlijk! En het rijden wordt hem al gewoner.

Nogmaals, wat veel anderen al zeggen:
-zoek begeleiding
-doe rustig aan! overhaast vooral niks
-begin met de basis. heel belangrijk! eerst moet hij consequent lopen (dus niet stukken racen en sommige stukken waggelen), dan pas kan je echt aan de slag gaan
-gewichtshulpen, beenhulpen zijn erg belangrijk
-veel tegen hem praten. duidelijk dezelfde woorden gebruiken als hij braaf is
-begin samen met een ander paard, of iig aan de longe, dan heeft je paard het gevoel te worden "gesteund" (helpt heel erg bij "mijn" paard)

kortom... er zijn genoeg dingen die je kan doen. maar zo snel verpest je een paard niet hoor, zolang je maar iemand erbij hebt waar je dingen aan kan vragen.

SUCCES!!!

ladyAn
Berichten: 774
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 12:12

Hee bedankt voor alle reacties!!! Bij mijn vriend thuis rijden ze alle Haflingers altijd zelf in en die paardjes zijn allemaal perfect te rijden en tis echt niet zo dat ze nou zo geweldig deskundig zijn! Het is absoluut niet mijn bedoeling om iets te overhaasten of om het paardje te 'verpesten'. Ik weet echt wel een beetje wat ik doe maar had gewoon graag nog wat tips. En die heb ik nu al best veel gekregen dus daar ben ik blij mee!

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:17

Even verplaatst naar RT.

In 1912: Dingen werden gebruikt. Mensen waren geliefd.
In 2012: Mensen worden gebruikt. Dingen zijn geliefd.
Some days you're the dog Some most days you're the hydrant


Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit
Dag lieve Niamh..HVJ

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:24

niks meer aan toe te voegen............ een ervaren persoon erbij zal ervoor zorgen dat je de minste problemen krijgt

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:29

ik dacht eerst zelf ook wel dat het alleen zou lukken, met af en toe wat hulp.
maar dat ging dus niet, gelukkig merkte ik dat zelf op tijd.
ik vind ook dat je er een ervaren iemand bij moet zoeken, en als dat geen optie is, zou ik er niet mee verder gaan.

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 16:56

aan de longeerlijn erop teugels SUPER lang niet in zijn mond gaan zitten.
nix doen met je been nog niet.
ik neem aan dat hij gewent is gelongeert te worden dus laat degene in het midden de comando's maar geven.
jij lift gewoon mee.
zo leert hij evenwicht te krijgen en als hij evenwicht en balans heeft kan je pas verder...

.¨:
`.
Don Zhivago
Paardrijden is geen individuele sport... Het is een TEAM sport!!!
Z2 startgerechrigd. Met actief pensioen.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 16:56

ow jah EN LES ZOEKEN..

.¨:
`.
Don Zhivago
Paardrijden is geen individuele sport... Het is een TEAM sport!!!
Z2 startgerechrigd. Met actief pensioen.


casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 12:15

is ze al te longeren alleen op je stemcommando's?

stap 1:stap,draf,galop,halt commando's leren aan de longe.klak,klak voor vlugger en hoooo voor langzamer.

alleen als ze dat goed weet kan je verder! en dat zal nog wel niet omdat ze nog maar enkele keren gelongeert is.

stap 2:iemand erop die niets doet behalve mee zitten.en dan weer de zelfde manier longeren.

stap 3:commando en beenhulp met 1 erop en 1 aan het longeren.

stap 3:kijken of ze het begrijpt dat beenhulp voorwaarts is zonder het stemcommando?

stap 4 Bloos!k teugelhulpen samen met ho of halthoud commando.

LET OP:niet vaker dan 3 keer per week 20 minuten per keer!altijd dezelfde commando's!
enne over iedere stap doe je enkele weken!!

GEEN LES MOGENLIJK? koop een goed boek en leer het!!

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 13:08

Citaat:
GEEN LES MOGENLIJK? koop een goed boek en leer het!!

dat is dus onmogelijk

in een boek staan wat basis begrippen, maar aangezien het geen auto is waar schakelen altijd opdezelfde manier gaat, is een boek geen optie.
elk paard is anders.
hebben een ander karakter, dus ook andere aanpak nodig en daar is in een boek niet op in te gaan.

Klasien
Berichten: 2073
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 19:00

Een jong paard wil heel graag onder de man blijven, ze zijn zomaar hun balans kwijt. Maak daar gebruik van! Wil je naar rechts, ga hangen naar rechts! Niet overdrijven, maar wel je gewicht verplaatsen. Ook zijn haffies laat rijp, dus doe niet te veel achter elkaar! Een paar maandjes pauze doet ze altijd goed!!!

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 19:11

Idd, eerst de commando's tijdens het longeren leren, daar heb je best veel aan tijdens het rijden, vooral "HO" Lachen
Nog een tip voor als je niet te veel wilt corrigeren: Laat iemand anders het paard vasthouden tijdens het lopen en spreek af wat je gaat doen: bijvoorbeeld afwenden. Dan geef jij de hulpen (die het paard nog niet kent) en als ie niet reageert, dan laat de helper het paard afwenden. Als je dat consequent genoeg volhoudt, dan doet ie het op een keer (hopelijk) uit zichzelf!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 19:29

tuurlijk runningkawa is het onmogenlijk om uit een boek te leren hoe je een pony moet inrijden maar ze zijn dan in ieder geval iets wijzer.
(misschien schrikt het ze zelf af?)

ze zullen tegen problemen oplopen sommige misschien zelfs gevaarlijk,laat ze het maar ervaren...laten inrijden of deskundige begeleiding is altijd het BESTE,maar ik (en velen andere denk ik)hadden vroeger die mogenlijkheid ook niet ...

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers