Geruint en maak me zorgen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Geruint en maak me zorgen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 11:19

Onze friese hengst is afgelopen dindsdag officieel ruin geworden, de stakker. Maar het is wel beter straks, kan die lekker buitenritten maken met andere paarden en lekker samen in de wei.

Hij is geruint in een kliniek en heeft daar nog 3 dagen gestaan voor de zekerheid. Nu is hij weer thuis en ik schrok wel van hem... Hij is behoorlijk afgevallen. Is het normaal dat paarden zo'n opdonder krijgen door het ruinen? Hij is zeker 15 kilo afgevallen en dat terweil er geen complicaties waren geweest. Al zijn spek is van zijn lijf af. Ik weet dat hengsten wel een gedeelte van hun hengstenspek verliezen als ze ruin zijn maar ik wist niet dat dit zo snel ging... Maak me dus zorgen. Ik hem hem gister lekker onder een warme douche gezet en flink schoongemaakt want hij was ook erg stoffig. Hij glimt wel maar niet zoveel als hij deed.
Hij is ook onder narcose geweest en dat hakt er natuurlijk ook in. De wond ziet er goed uit en hij heeft geen koorts en eet verder goed.
Misschien dat hij daar gewoon veel minder eten heeft gehad, dat weet ik namelijk niet.
Iemand hier ervaring mee? Verliezen hengsten zo snel hun spek?

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 12:36

nee,hoor .

het is gewoon de stress van een andere stal,de narcose en de pijn
15 kilo afvallen en geen ontstoken koker,dan hebben ze het prima gedaan en je fries ook!

na ongeveer 4 weken is hij weer de oude en na 2 a 3 maanden is hij een echte ruin ..

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 13:37

casanova schreef:
nee,hoor .

het is gewoon de stress van een andere stal,de narcose en de pijn
15 kilo afvallen en geen ontstoken koker,dan hebben ze het prima gedaan en je fries ook!

na ongeveer 4 weken is hij weer de oude en na 2 a 3 maanden is hij een echte ruin ..


Bedankt!

Na hoeveel tijd mag hij weer vrij bewegen? Hij heeft nu nog verplicht 5 dagens stal en stap rust maar ik ben bang dat als hij daarna als een idioot door de bak gaat bokken alles weer open springt...

En wanneer kan hij voor het eerst naar buiten met een ander paard?

En krijgt hij die kilo's weer terug? Verliest hij veel van zijn massa nadat hij geruint is?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 14:23

mijn paard stond de middag na zijn castratie alweer te eten in de weide. met de andere paarden.beweging zou beter zijn voor het genezen van de wond.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 15:03

ellepel schreef:
mijn paard stond de middag na zijn castratie alweer te eten in de weide. met de andere paarden.beweging zou beter zijn voor het genezen van de wond.


De chirurg zei juist dat we enkel mochten stappen met hem... Als hij gekke bewegingen zou maken zou de wond kunnen openspringen.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 17:28

wat raar dat ie zolang in de box moet blijven.

Mijn paard stond gelijk weer buiten, geen dikke koker oid gekregen en de dag na de castratie vloog hij door de wei en er was niks aan de hand.

Ik zou hem lekker verwennen met wat extra voer(slobber) en een pot opkikker bij de PD kan ook goed helpen.

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 18:51

ik laat hier zeer regelmatig hengsten ruinen, maar ze gaan de dag erna meteen weer naar buiten,ze moeten juist lopen om zwelling tegen te gaan...

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 19:20

je hebt tegenwoordig toch meer manieren van castreren?
hoe is je fries gecastreerd?

is hij echt gehecht of is de wond open en moet je afspoelen met koud water?

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:33

De wond moet net open blijven!!
Bij die van mij was et een week erna dicht gegaan, dus kon de 'troep' er niet uit.
Dus lopen met hem of de wei in!!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 08:03

ja hoor, klopt, door beweging wordt de zwelling van de wond sneller afgevoerd. juist als je hem lang binnenlaat gaat ie straks rare sprongen maken en heb je kans dat de boel opengaat.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 08:16

Wij moesten hem ook in de wei zetten, veel weidegang en een paar keer per dag koelen met koud water. Is prima genezen.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 08:58

Mijn jonge hengst werd buiten op het gras gecastreerd. Toen ze hem losmaakten kwam hij bij en vloog gelijk overeind. Een kwartier later vond hij dat hij stevig genoeg liep om met een flinke draf en al steigerend en bokkend naar stal terug te gaan Haha! De wond moest open blijven, maar die was na 2 dagen dicht en het afspoelen met koud water en de verzachtende uierzalf heeft zijn werk goed gedaan. Hij verloor niets aan massa (kon ook niet, we hadden hem 3 weken ervoor broodmager en zwaar ondervoed met spoed uit de wei (eerder modder) getrokken bij mensen die we dachten te kunnen vertrouwen) Maar hij glimde nog steeds en verloor niets van zijn "hengst" zijn... De narcose heeft geen impact gehad op hem.... Trouwens nooit geen probs mee gehad, onze jonge merrie konden we de ochtend nadat ze 's nachts onder narcose was geweest ophalen en die heeft er ook geen last van gehad... Ik heb trouwens ook bij de jonge hengsten op de manege nooit gezien dat ze massa verloren na castratie Verward ligt dat nou aan mij of komt dat gewoon weinig voor? want hier worden toch ieder jaar weer diverse 2-jarige hengsten gecastreerd....

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 09:16

Ach misschien let ik ook teveel op hem. Maar hij is zeker afgevallen, dat is zo duidelijk te zien...
Ik weet niet hoe hij gecastreerd is, in ieder geval onder totale narcose op de operatietafel. De wond is nu dicht, maar hij heeft dan ook een aantal dagen in de kliniek gestaan.
Hij mag echt nog nog niet los de komende paar dagen. Dat heeft de chirurg specifiek gezegd. Ik denk dat ze daar extra voorzichtig zijn met de paarden ofzo... Ik zal in ieder geval veel met hem stappen en hem goed verwenen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:44

Hoe is je hengst gecastreerd? Liesoperatie, flankoperatie of gewoon klassiek? Waren beide ballen ingedaald?
De scenario's die sommige mensen beschrijven lukken dus alleen maar met paarden waar beide ballen zijn ingedaald. Bij een klophengst waar een teelbal in de buikholte is blijven zitten moeten ze de buikholte in, en kan springen en bokken wel degelijk tot ernstige complicaties leiden.

anhiza

Berichten: 291
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 19:24

ShamalArabs schreef:
Mijn jonge hengst werd buiten op het gras gecastreerd. Toen ze hem losmaakten kwam hij bij en vloog gelijk overeind. Een kwartier later vond hij dat hij stevig genoeg liep om met een flinke draf en al steigerend en bokkend naar stal terug te gaan Haha! De wond moest open blijven, maar die was na 2 dagen dicht en het afspoelen met koud water en de verzachtende uierzalf heeft zijn werk goed gedaan. Hij verloor niets aan massa (kon ook niet, we hadden hem 3 weken ervoor broodmager en zwaar ondervoed met spoed uit de wei (eerder modder) getrokken bij mensen die we dachten te kunnen vertrouwen) Maar hij glimde nog steeds en verloor niets van zijn "hengst" zijn... De narcose heeft geen impact gehad op hem.... Trouwens nooit geen probs mee gehad, onze jonge merrie konden we de ochtend nadat ze 's nachts onder narcose was geweest ophalen en die heeft er ook geen last van gehad... Ik heb trouwens ook bij de jonge hengsten op de manege nooit gezien dat ze massa verloren na castratie Verward ligt dat nou aan mij of komt dat gewoon weinig voor? want hier worden toch ieder jaar weer diverse 2-jarige hengsten gecastreerd....




Die van mij (fjordenhengstje) is 16 april gecastereerd en alles is op exact dezelfde manier verlopen als hierboven!
Ook helemaal onder narcose geweest,gewoon thuis in de wei !
Na het ontwaken lekker wat rondgelopen uit zichzelf,gespeeld met de rest en niks niet ingevallen oid.
Nu kan je er al bijna niets meer van zien...wond mooi genezen,niet gezwollen en hele dagen op de wi!
idd, juist om zwelling tegen te gaan,veel bewegen.
De wond is ook niet gehecht,maar open gebleven en dit is netjes naar elkaar toe dicht aan het groeien! OK dan!

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 21:13

Bij Joris is het mis gegaan juist omdat hij teveel stil stond. Hij is helemaal gaan ontsteken, is terug gegaan naar de kliniek en is meteen de wei op gegaan (juist omdat de pensionhouder dat niet had gedaan ging het mis) en herstelde...
Hij is ook onder narcose geweest, maar bij mijn weten hebben ze gewoon zijn zak opengesneden en de ballen eruit gehaald..Verward

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 23:38

Dat zijn dus verschillende manieren van castreren, heb ik begrepen. Als ze het 'gewoon opensnijden' moet je paard beweging hebben en de weide in, als het een liesoperatie was (ballen worden dan volgens mij niet weggehaalt maar de bloedtoevoer ernaar verbroken) dan moeten ze een paar dagen boxrust.

Ik vind het niet raar dat hij was afgevallen is, als je mijn paard een week in een vreemde stal zet waar een hoop spannends gebeurd zal hij waarschijnlijk ook 15 kilo afvallen, daar hoef je 'm niet eens voor te castreren.. Haha! Hij trekt vast gauw bij Lachen

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:19

Manda schreef:
Ach misschien let ik ook teveel op hem. Maar hij is zeker afgevallen, dat is zo duidelijk te zien...
Ik weet niet hoe hij gecastreerd is, in ieder geval onder totale narcose op de operatietafel. De wond is nu dicht, maar hij heeft dan ook een aantal dagen in de kliniek gestaan.
Hij mag echt nog nog niet los de komende paar dagen. Dat heeft de chirurg specifiek gezegd. Ik denk dat ze daar extra voorzichtig zijn met de paarden ofzo... Ik zal in ieder geval veel met hem stappen en hem goed verwenen.


Dat zeggen dokters altijd, maar ze hebben niet altijd gelijk. Zometeen heeft hij zoveel stalmoed als hij naar buiten gaat dat de wond wel open moet springen.

Het is ook wel normaal dat ze een jas uitdoen (het paard dus, niet de arts)na een castratie.

Jullie hebben niet heel erg veel ruimte om hem lekker buiten te zetten he?

Wat ga je zometeen met hem doen, krijgt hij de zomer vrij of ga je zometeen verder met rijden? Anders zou ik hem gewoon lekker dag en nacht buiten zetten. In ieder geval succes met hem!

AnneliesB

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 11:51

Manda schreef:
Onze friese hengst is afgelopen dindsdag officieel ruin geworden, de stakker.

Waarom is het dan een stakker? Vaak zit een paard veel beter in zijn vel als hij geruind is.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 13:05

Wij lieten ze altijd thuis met een " staande narcose" castreren. En dan een dag later naar buiten. Dit is eigenlijk altijd prima gegaan.
Nu moet ik er bij zeggen, dat ik er een voorstander van ben om in het late najaar te castreren, deels omdat je gewoon een stuk minder last hebt van vliegen, terwijl je vanaf maart al warme dagen kunt hebben en dan dus ook prompt vliegen hebt. Dat hij in die kliniek in een paar dagen tijd zoveel is afgevallen verbaast me eerlijk gezegd een beetje. Ik vond altijd wel dat ze er bij een najaars castratie er beter bij bleven staan ( beetje krachtvoer) dan bij een voorjaars castratie (meestal alleen gras) maar als ze al echt terugvielen dan gebeurde dat in de weken na de castatie en niet direct erna en ook niet zoveel.
Als hij verder op een " normale" manier gecastreerd is, zonder complicatie's vind ik het ook geen goed idee, om hem binnen te houden. De kans op zwelling ( en dat kan echt gigantisch zijn ) is erg veel groter, de kans op teveel stalmoed als hij daarna weer wel naar buiten mag en dus de kans op het opentrekken van de wond ook.
Bij ons werd er overigens bijna nooit gehecht, of bij een zeer zwaar geschapen jonge man (m.n. arabieren) gedeeltelijk. Op deze manier kan het wondvocht goed weg voor de wond zich sluit. Ook het afspuiten van de wond eerder dan 4 dagen na de castratie is geen goed idee, omdat je dan ook de stolsels van de doorgesneden bloedvaten los spuit, wat de kans op flinke nabloedingen onnodig vergroot.
Sorry dit is een lang epistel geworden, maar nog 1 ding, ondanks het feit dat hij flink afgevallen is, moet je hem de eerste paar weken toch wat schraal in het voer houden. Zijn hele stofwisseling (hormoon huishouding )is door de castratie behoorlijk op de kop gezet, te zwaar voeren werkt in dit geval alleen nadelig. Oh, ja hij mag eigenlijk direct wel weer met andere paarden lopen maar........................ merries moet je nog tot ongeveer 6 maanden uit zijn buurt houden. Ze kunnen nog tot ca. 6 maanden dekken en maximaal 2 complete dekkingen kunnen nog vruchtbaar zijn. Je zult de veulens de kost moeten geven die geboren zijn na een stoeipartijtje van een kort geleden gecastreerde ruin.