Bolivia wil de lesbak niet in

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Bolivia wil de lesbak niet in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-02 21:17

Wij hebben een 80-30 bak waarvan ongeveer 18-30 is afgezet als bakje voor priveles. Ik heb 2 a 3 x per week les.

Voor mijn les rijd ik vaak los in het grote gedeelte. Als ik dan naar het kleine bakje wil, dan is er een doorgang van een meter of 2. Zodra ik bij die doorgang in de buurt kom (in een hoek van de grote bak dus), wil Bolivia er langs rennen.

Als ik er echt op afrijd omdat mijn les begint, dan draait ze echt weg van dat bakje en dan wil ze of wegrennen of ze gaat bokken etc.

Als ik afstap en haar aan de hand meeneem protesteert ze ook maar dan ben ik vasthoudender (gek genoeg).

ZOdra we in het bakje zijn, laat ze haar hals zakken en doet ze het verder allemaal prima.

Ik snap niet waarom ze dan zo normaal doet. Ik weet dat ik eigenlijk er op moet blijven zitten en door moet zetten, maar ik ben toch wat angstig. De afgelopen paar weken heel onregelmatig les gehad (feestdagen, wondje onder singel) maar daarvoor deed ze het niet zo erg.

Iemand tips ?

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 21:56

Hoi Manon
Ik zou blijven proberen Bolivia in de lesbak te krijgen terwijl je er op zit. Misschien kan je instructeur hem meevoer aan de teugel, terwijl jij erop blijft zitten en goed drijft. En als hij dan binnen is, zou ik hem uitgebreid belonen, door door zijn manen te wrijven en "braaf" te zeggen.
Ik hoop dat het helpt.
Groetjes, Marije

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 22:17

Tja, paarden zijn niet gek! Die kleine bak betekent hard werken! Mjn pony wil regelmatig de binnenbak niet in Frusty En eenmaal in de bak is hij erg schrikkerig... Vooral achterin, ver van de uitgang Frusty
Nu we anders trainen (western ipv dressuur) gaat het al weer stukken beter. Gelukkig, want dit zijn dingen waar je soms moedeloos van wordt!
Vraag hulp, maar doe ook eens leuke dingen in dat kleine bakje... Mischien heeft ze dan betere herinneringen aan dat stuk!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 22:17

Misschien is ze om de een of andere reden bang geworden voor smalle doorgangen? Keertje gestoten bij een andere opening oid..

Probeer het een keer met openingen waar je doorheen kan rijden. Als ze daar ook moeilijk doet kan je er extra op oefenen.

Niekje loopt ook liever achter me dan onder me door een smal stukje..

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-02 22:33

Als ik er gewoon meteen inloop als ik binnenkom (ernaast) dan is er niets aan de hand. Ze weet wel dat ze daar moet werken, maar waarom is ze dan meteen ontspannen zodra ik er eenmaal in ben. Ik vind dat zo vreemd! Het heeft absoluut met het werken te maken want als mijn instructeur er staat, dan doet ze nog moeilijker.

Bolivia moet ongeveer 4 x per week werken, zelfs dat vindt ze al teveel Haha!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 18:42

Dat je vasthoudender bent als je ernaast staat is niet verbazend Knipoog
dan kun je er namelijk niet meer van af vallen....

Mijn paard is ver van de uitgang ook het meest schrikkerig *LOL*
Vooral op het moment is het weer echt feest ....
(gelukkig al niet meer zo erg als vorig jaar)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 01:13

Mijn paard wil ook wel eens een bak niet in, thuis soms niet en op wedstrijd soms ook niet. Aangezien ik niet wil dat iemand hem aan zijn kop gaat lopen trekken, los ik het anders op. Als hij niet vooruit wil, dan gaat ie maar achteruit. Dat werkt dus heel erg goed,vreemd, maar het is echt zo.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 09:14

Als een paard dit bij mij probeert en het lukt mij niet alleen vraag ik of er iemand achter gaat staan en eens een goeie klap met de longeerzweep geeft.

Behalve op wedstrijd zoals Lov al zei, zou een beetje stom zijn om dan je paard over de zeik te helpen, meestal als er iemand voor loopt lopen de paarden er zo achteraan.
Ik heb het iig nog nooit nodig gehad dat iemand mijn paard vastpakte, houd ik ook niet zo van.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 09:33

quoteManon:
Als ik afstap en haar aan de hand meeneem protesteert ze ook maar dan ben ik vasthoudender (gek genoeg).
quote

Ik zou gewoon vragen of er iemand met de longeerzweep achter gaat en dat jij hem dan aan de hand mee neemt de eerste keer en dat diegene dan de longeerzweep erbij houdt zodat hij hem ziet. Vervolgens ga je erop zitten en doe je hetzelfde, wilt hij omdraaien dan geef je een brul en moet diegene die erachter staat hem een tik met de zweep geven. Als je dit een paard keer doet hoef je op een gegeven moment alleen nog maar 'hee' te roepen en hij zal doorlopen en naar verloop van tijd loopt hij gewoon door. Wel consequent zijn.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 23:14

priveles hmm
kan het niet zijn dat jou paardje zoiets heeft van daar ben ik alleen ( kudde dier) en daar zijn andere (grote bak)
misschien dat dat het kan zijn
en ja smalle doorgangen
enz enz
ik weet het anders ook niet
kan je niet een ander paard voorlaten gaan en die later weer weg laten gaan.zodat ze niet het idee heeft daar ben ik alleen.
veel suc6!

weslielover

Berichten: 38
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 18:06

Hey manon als ik jouw was zou ik toch blijven proberen als je er op zit want ze moet er toch aan wennen!!!want anders blijft ze het echt altijd doen dat had ik eerst met weslie ook een tijdje.. ik bleef het proberen en nu loopt hij er gelijk in!!
xxxx Tatjana xxxx Lachen Pling Knipoog

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 19:25

Je moet er eens de tijd voor nemen en binnen lopen, rond je maken buitengaan en terug binnenkomen. Gewoon een paar keer achter elkaar, tot ze het 'normaal' doet. Dit verschillende dagen achtereen. En verder ook eens gewoon uitstappen en lostappen in de kleine bak?

ragebol
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 21:21

misschien heeft ze zich een keer gestoten bij die doorgang??
Of is ze daar een X geschrokken!!
Ik kan je alleen aanraden om te blijven oefenen!!
Ga er op zitten en laat er iemand naast lopen.Of iemand erachter met een zweepje(niet slaan, maar er gewoon achter houden)Dat help ook!
En als ze er door is GOED belonen!!
Succes