Cavia-vraag

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Cavia-vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 15:39

Zijn er ervaring cavia- kenners op bokt? Lachen Ik neem namelijk misschien twee cavia's over van iemand die ze niet meer wil. Nou vroeg ik me af of cavia's ook het hele jaar door buiten kunnen? Ik meende namelijk dat ik dat eens ergens gelezen had.

Nou, kom maar op met advies! Haha!


Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 15:45

Er zijn mensen die het doen, maar dan moet je wel een super geisoleerd nachthok hebben, en dat heb je niet zomaar. Cavia's zijn niet zo sterk, en als het echt vriest kunnen ze meestal niet echt buiten blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 15:52

Daarom, dat dacht ik al. Knipoog

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 15:54

Cavia's zijn idd een stuk gevoeliger dan konijnen.
In een heel goed geïsoleerd hok, en met z'n tweeën zou het waarschijnlijk wel kunnen.....
Maar bij voorkeur zou ik die beestjes toch binnen houden.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 16:00

op de kinderboerderij staan ze wel het hele jaar buiten, in een met laag muurtje omrand plaatsje bij het terras.
er staat wel een houten huisje in 't midden, maar of dat goed isoleerd??
's avonds gaat daar wel et luikje dicht, maar er is nog wel altijd een klein gaatje dat ze 's nachts ook nog naar buiten kunnen..

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 16:04

Ik heb al mijn hele leven cavia's en toen ik nog bij mijn vader woonde, stonden die altijd in de tuin! Heb alleen ondervonden dat het beetje afhangt of ze ooit binnnen zaten of niet! Als je cavia's neemt die altijd binnen hebben gezeten, lijkt het me geen goed idee, maar anders gaat het prima.

trotse mama van 5 kindjes!!!
If you're talking behind my back, you're in a good position to kiss my ass !!

Irishcoffee

Berichten: 136
Geregistreerd: 25-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 16:05

Als de cavia`s altijd binnen hebben gestaan zou ik je aanraden ze
binnen te houden! Als ze ineens uit zo`n warme huiskamer naar zo`n koud hok gaan heb je grote kans dat je niet lang cavia`s zult hebben Schijnheilig

Ik heb er toevallig laatst nog een heel stuk over gelezen maar waar dat ook alweer was Verward als ik t weet hoor je t Tong uitsteken
Groetjes Iris

***Speachless***

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 16:06

Ok, is goed Irish. Lachen

Als ik ze krijg krijg ik er een binnen en een buitenhok bij, ik neem dus aan dat ze gewend zijn om uiten te staan. Lachen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 16:11

Maar ook 's winters?

Een vriendin van mij heeft ook haar caafje buiten gehad. Maar samen met een konijn, deze kaafjes zijn ook met z'n tweeën dus dan zal het misschien wel gaan.
Maar een cavia alleen (of als één van beide dood gaat natuurlijk) zou ik niet buiten zetten.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 16:15

Nee, alleen zou ik ze ook niet buiten zetten. Lachen

Als het goed is krijg ik morgen foto's van de diertjes, ze zijn geloof ik 1.5 en twee jaar als ik het goed heb onthouden. Ik zal dan ook vragen of ze gewend zijn om ( 's winters) buiten te zijn. Lachen

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 16:21

Ik heb voor m'n cavia's ook binnen en buitenhokken, maar de buitenhokken gebruik ik alleen in de zomer. Met veel moeite is het mogelijk om cavia's buiten te houden, maar zolang ze gewoon binnen kunnen zou ik dat gewoon doen. Lachen

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:03

Ha... Cavia's kun je nog beter buiten houden dan konijnen!
Ze hebben (net als varkens, ze heten daarom ook guinea pigs) een dikke vetlaag.
Dus ja je kan ze makkelijk het hele jaar buitenhouden. En Lindy voor élk dier geld een goed geisoleerd hok!
Sammm als je ze nu buiten zet in de zomer dan wennen ze wel aan de kou. Het word immers niet in 1 keer -10 Knipoog

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:07

Stef fokt cavia's, volgens mij zaten ze bij haar ook buiten. PB haar eens.

Als je cavia's buiten houd moet je inderdaad zorgen voor een geisoleerd maar dat is logisch, ook bij bij honden, katten, konijnen en alle andere dieren die je buiten houd.

Het geisoleerde hok van mijn konijn bestond destijds uit 2 flinke planken hout met daar tussen isolatie wol of zo iets.
Het gat waar ze door naar buiten kunnen ook niet te groot, want daar kan ook weer tocht door heen.


Als je ze nu over een maandje buiten zet kunnen ze langzaam aan gaan wennen aan het weer. Word het dan steeds kouder dan krijgen ze ook niet zo'n klap als wanneer je ze half november of zo plots buiten zet.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:11

Idd, ik fok cavia's Tong uitsteken (tnx voor de reclame fairie Haha!)
En idd, bij mij zitten ze buiten.
Cavia's kunnen prima tegen kou, het enige waar ze absoluut NIET tegen kunnen is tocht.
Bij mij zitten ze in een grote overdekte voliere, met 2 nachthokken waar ze uit de wind kunnen zitten.
Als het echt koud wordt krijgen ze extra stro en hooi bij zodat ze lekker weg kunnen kruipen.

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 19:14

wij hebben ook een heleboel cavia's gehad. er is zelfs een tidjje geweest dat er telkens gewoon cavia's in de tuin zaten (iemand zat ze er waarschijnlijk gewoon in het hok Verward ) maar wij deden ze in de winter in de garage in een groot hok. Omdat cavia's wel tegen de kou kunnen maar niet goed tegen het vochtige weer hebben wij ons laten vertellen.

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 19:28

stef schreef:
Cavia's kunnen prima tegen kou, het enige waar ze absoluut NIET tegen kunnen is tocht.


En dat is vaak het gevaar waardoor veel cavia's doodgaan die buiten zitten.

Mijn cavia gaat alleen naar buiten in de lente en zomer als het een goede temperatuur is.
De rest van het jaar zit ze binnen. Lachen

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 21:31

Ik zou ze gewoon binnen houden, is ook veel gezelliger, dat gepiep enzo Tong uitsteken Als je ze buiten houd, zorg dan voor een goed geïsoleerd hok op poten, en doe er een fikse laag stro in zodat ze daar onder kunnen gaan liggen.

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 08:44

Binnen is idd gezelliger, maar het probleem is dat wij er hier in de huiskamer geen geschikte plaats voor hebben. Scheve mond
Ik weet ook nog niet zeker of ik ze neem hoor, alleen als ik zeker weet dat ze hier op een goede plek kunnen komen staan. Lachen Als het goed is kreeg ik vandaag weer een berichtje van de eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 09:16

Ik kreeg net te horen dat ze al weg zijn. Scheve mond

Nouja, hopelijk hebben ze een beter tehuis gekregen dan dat ze hadden. Lachen


Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 09:22

stef schreef:
Idd, ik fok cavia's Tong uitsteken (tnx voor de reclame fairie Haha!)

Knipoog

Tocht, tuurlijk, dat is bij elk dier zo, ook bij mensen Lachen

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 10:37

Ik hoorde ooit dat de oren eraf kunnen vriezen als ze buiten zitten!

Vrijgezel #4(#64)-Terrabokker #2
Ik ben niet nieuwsgierig, ik wil gewoon graag alles weten

Saar01
Berichten: 3524
Geregistreerd: 09-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 10:49

In de winter kan het volgens mij niet, ik kende mensen die hadden ze in de winter buiten laten staan, de volgende dag waren ze dood.
Maar het ligt ook wel een beetje aan wat voor hok je hebt en of ze niet op de tocht staan. Die van mij staan wel het hele jaar buiten in het tuinhuisje.

. . . . . .

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 13:48

maak alsjeblieft 1 keuzen, dus of buiten of binnen!
Je cavia in de zomer naar buiten en in de winter naar binnen is nog veel slechter dan gewoon buiten laten.
Van nature zijn die beesten gewend aan temp. verschil.
In de zomer zal de cavia zijn haren uit laten vallen, richting de winter zal het dier zijn haren weer laten groeien ( wintervacht ) wanneer jij dan je cavia met wintervacht ( die eerder groeit dan je zou denken ) is dat pure dierenmishandeling.
Het dier heeft het dan gruwelijk warm bij de verwarming en verwarmingslucht is altijd droge lucht.
Terwijl de zomerbuitenlucht die het dier gehad heeft hele andere lucht is.


Dus denk er goed over na, of binnen of buiten.
Ik zou gewoon voor buiten gaan.
Wanneer ze niet op de tocht staan en event. een jutezak voor het hok hangen bij extreme kou.
Gewoon wat meer stro of hooi ( mijn ervaring is dat cavia's liever in hooi gaan nestelen dan in stro ) zodat ze daar in/onder kunnen kruipen.
Event. kun je bij veel kou ook nog een frisdrankfles vullen met warm water en die in een hoek van het hok leggen.

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 13:53

Sammm schreef:
Ik kreeg net te horen dat ze al weg zijn. Scheve mond

Nouja, hopelijk hebben ze een beter tehuis gekregen dan dat ze hadden. Lachen


Het gaat dus niet door, ze zijn al weg. Ik hoop maar dat ze een goed tehuis hebben gekregen, ze moesten namelijk weg omdat de eigenaar ze niet meer wilde hebben. Scheve mond


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, bebble, Corelli, Drico, eestheer, Esther, Frummel01, Malissaa1, MeesMo, Momo94, RoronaZorro, sandra1312 en 63 bezoekers