Verantwoordelijkheid tgo je paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Verantwoordelijkheid tgo je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 22:27

Voor alle mensen die wel hun best doen om hun paard netjes te laten lopen (op de achterhand dus), gelieve niet te lezen, jullie weten dit al.

Bij de foto's las ik ergens: "Ik weet dat ik mijn pony niet aan teugel rijd, geen gezever daarover aub."
Naja, wil ze het niet of zo? Ik krijg het toch wel een beetje van mensen die zeggen: "ik wil mijn paard niet in een krulletje trekken, wij rijden lekker los en ontspannen". Voor mij is dat allemaal ok, zolang je beestje maar een beetje die achterhand eronder zet. Want als wij beslissen om op een paard te rijden, moeten wij er ook voor zorgen dat het paard daar geen last van ondervindt. En een paard mag dan van nature veel gewicht op de voorhand dragen, met een ruiter op de rug heeft dit nefaste gevolgen.
Dus is het toch maar normaal dat we allen willen dat ons paard meer gaat dragen? Niet omdat het er mooier uitziet, maar gewoon omdat dat nou toch wel het minste is wat je voor je paard kunt terugdoen?! (En hem dus niet "ontspannen laten lopen zoals hij wil")

Ik weet dat het grootste deel van de mensen dat hier allemaal wel weet, sorry om er dus zo betweterig over te doen. Ik was gewoon geschrokken van die opm. en ik merk in mijn omgeving dat veel ruiters zo iets hebben van: "Mijn paard moet niet als een dressuurpaard lopen, ik wil er gewoon wat mee rijden".

Wat vinden jullie hier nou van? Rijden jullie een paard dressuurmatig om het plaatje mooi te maken of om je paardenrug te sparen?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


soofenflo
Berichten: 409
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 10:33

Ik denk dat je door goed dressuurmatig te rijden een heleboel problemen niet hebt. Ik ken een meisje en die heeft een prachtige haflinger. Maar dat kind scheurt alleen maar door de bak met dat beest ( dus niet aan de teugel of achterhand eronder) en dat paard kan nu inmiddels al 2 maanden niet lopen omdat die hele rug verkrampt is.
Ik rij dressuurmatig omdat ik het leuk vind en om de paardenrug te sparen. Ik denk dat de dresuur de basis voor ieder paard is.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 10:37

GOED dressuurmatig is nooit verkeerd. Maar helaas komt dat minder vaak voor dan verkeerd dressuurmatig

Voorbeeldje: paard met kissing spine moet van de fysio laag, diep en rond gelongeerd worden. Paard wordt rechtsachter kreupel, omdat paard door de gogue en het geforceerd laag diep rond getrokken worden paard een probleem in zijn voorste nekwervels krijgt.
Dilemma dus Haha!

"Los door het lijf" en "over vier benen" zijn voor mij belangrijk. En een paard wat vriendelijk aan de voorkant, van achteruit gereden wordt komt vanzelf in de oprichting.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 11:45

Je hoeft natuurlijk geen dressuur te rijden om een paard goed te laten lopen .Juist in de dressuur zie je zoveel paarden verkeerd gereden worden .Paard wil niet nageven dan doen we er en slof en nog veel meer hulpmiddellen aan.Maar een paard goed rijden duurt lang en helaas hebben veel mensen te weinig tijd om hun paard goed te rijden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 11:54

Ik ben het met je eens. Ik rijd ook geen ECHTE dressuur met mijn paarden, maar ik rij lang niet altijd buiten. Dus ben ik op de bak aangewezen. Rondhobbelen is niets voor mij, dus streef ik er naar om mijn paarden los door hun lijf te laten lopen en vanuit hun achterhand. Ik probeer te voorkomen dat ze op de voorhand gaan lopen, en ik trek ze ook niet met mijn binnenteugel op het binnenvoorbeen omdat ik perse wil dat ze in een wending lengtebuiging hebben op een moment dat ze daarvoor de souplesse missen.

Ik probeer ook goed te voelen wat mijn paard op een bepaald moment afkan en niet meer te vragen dan dat.

De hond is de betere mens

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:02

Desiree, dat klinkt als het belangrijkste onderdeel van ECHTE dressuur Schijnheilig Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:02

Ik probeer alles wel, maar lukken doet het nog niet zo vaak Haha!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:12

Ik wilde gisteravond ook 'echt' dressuurrijden, alleen lag ik er al naast na 2 minuten.. Niks over 4 benen, los in het lijf met mij. Dat kon hij alleen veel beter zag ik, toen ik het zand uit mijn ogen had gewreven.. Schijnheilig

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:24

Pipo"]
Ik probeer alles wel, maar lukken doet het nog niet zo vaak Haha!
[/quote]
Is bij mij ook zo hoor! Haha!
Maar mijn STREVEN is toch al goed om te beginnen. En sja, in leerprocessen worden fouten gemaakt. En die gaan vaak ten koste van het paard. Maar ik denk dat als je je best doet om te begrijpen en goed open staat voor adviezen van mensen die er kennis van hebben, ben je al een eind op weg. Ik zie nog altijd verbetering bij mezelf, ik VOEL ook verbetering. Ga meer voelen aan mijn paarden. En dat is het belangrijkste, ruitergevoel. En dat kun je niet leren. Dat moet je ontwikkelen.

[quote="essie79 schreef:
Ik wilde gisteravond ook 'echt' dressuurrijden, alleen lag ik er al naast na 2 minuten.. Niks over 4 benen, los in het lijf met mij. Dat kon hij alleen veel beter zag ik, toen ik het zand uit mijn ogen had gewreven.. Schijnheilig

Haha!

Is een goeie!

De hond is de betere mens

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:26

Ik had die opmerking ook gelezen, en wat mij betreft hoeft het dier niet "in de krul" gereden te worden, van mij zou ze daar absoluut geen commentaar op krijgen.

Waar ik wel altijd commentaar op geef *en me niet altijd in dank wordt afgenomen* is als het paard teveel op de voorhand loopt of de achterkant laat hangen.

Als ik op mijn paard zit voel ik dat het beter is als ze van achteruit loopt, als ze me draagt, je voelt die rug dan loskomen, geweldig gevoel Haha!

De mensen die idd zoiets hebben van ach laat maar lopen, het is maar voor de lol hoor je vaak dan ook als ze op een goed gereden dressuurpaard kieren van genot Knipoog
En willen dit ook bij hun paard....helaas vergeten ze dan vaak dat het niet alleen om de voorkant draait, en zullen dat gevoel dan ook niet krijgen op die manier.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 13:20

Sily schreef:
De mensen die idd zoiets hebben van ach laat maar lopen, het is maar voor de lol


Of:"Ach, het is maar een kinderpony" Boos!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

KikiR

Berichten: 103
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: RIJSWIJK ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 13:34

Poes, ik denk dat bij het 'begin' van dressuur vaak de fout gemaakt wordt dat de hals persé gebogen moet zijn, zonder dat dit echt doorwerkt in lijf en benen. Ik zie wel eens dat mensen een paard meteen van voren tegenhouden en wel bijdrijven, maar hiermee de ruimte en het ritme van de gang kwijtraken.

Nou ja, 'mensen' : als ik mijn paard dus 'aan de teugel' laat lopen raakt hij meteen zijn lichtheid en ruimte kwijt. Leg ik echter geen accent op de teugel, maar op het voorwaartse, dan loopt hij stukken beter. Achter komt dan juist meer mee. Zijn rug laat hij los, maar zijn hoofd zit dan niet in de krul.

Wat dat betreft vind ik de opmerking van Missouri '"Los door het lijf" en "over vier benen" zijn voor mij belangrijk." erg passend.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 13:49

Goed gezegd Kiki.
De nadruk komt veel te vaak op de voorkant, zowel qua rijden als van beoordelen.
Een term als "aan de teugel" bevestigd dat. "Nageeflijk" is een betere term, maar dan niet alleen voor de hand, maar voor alle hulpen.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 13:51

Even vraagje want schrik hier even van

als ik buitenrijd met mijn paard, is het dan ook slecht als hij zijn achterhand er te weinig onder zet? buiten rijd ik eigenlijk altijd met vrij losse teugel en laat ik hem op zijn eigen manier lopen ( hij is meestal zo voorwaarts en druk dat hij zijn achterhand wel moet gebruiken maar hij loopt buiten niet nafeeflijk ofzo)

Hoe weet ik dan of het slecht is voor zijn rug of niet?
Kan iemand dat simpel uitleggen?

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 14:05

Ik rij wel dressuur en probeer mijn paardje zoveel mogelijk op de achterhand te rijden maar zo gemakkelijk is dat niet hoor!
Kijk in de krul rijden en op de voorhand zijn is een stuk erger dan lekker met dat neusje naar voren en op de voorhand.
Je plaatst het hier imo als een verwijt naar die ruiters toe, maar wie zegt dat ze het niet willen, maar het gewoon niet kunnen?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 14:08

Nou vind ik zeker niet dat de hals perfect gebogen moet zijn of zo. Ik wil alleen zeggen dat het paard zijn gewicht toch op een goede manier moet verdelen. Een goed getraind paard zal dit al een stuk uit zichzelf doen denk ik. Ik rijd ook niet super hoor. Ik ben echt bezig met de pure basis.
Als je je paard in de bak goed voorwaarts rijd, dan denk ik dat hij ook wel redelijk zal lopen op een buitenrit.

Je mag voor mij een paard gerust met losse teugels rijden op wandeling, en hem zelf een beetje zijn ritme laten zoeken. Zolang je maar voelt dat de impuls er is, en dat het paard vanuit de achterhand aandrijft. Dat bedoel ik dan met die verantwoordelijkheid. Als je jezelf er aan zet, dan wordt het toch voor paard en ruiter een soort gewoonte?

(Nu weet ik best dat dat allemaal mooi klinkt, maar in de praktijk ben ik daar ook serieus mee bezig. Met een goed bereden paard, heb ik weinig problemen om het paard op de achterhand te doen lopen. De hoofdhouding maakt me dan ook niet zoveel uit, zolang alles maar los is. Met een minder gereden paard voel ik dat ik echt alles moet inzetten om de goede impuls te verkrijgen)

Ik bedoelde mijn uitspraak dan ook helemaal niet als een verwijt. Ik wil het geurst tienduizend keer zeggen, ik rijd ook niet zo goed. Ik zou het al mooi vinden als de mensen gewoon BESEFFEN dat het gezonder is voor een paard om op zijn achterhand te lopen. Veel mensen denken dat dressuurmatig rijden een hobby als een andere is, terwijl het dus eigenlijk toch noodzaak zou moeten zijn (ik heb het hier nog altijd over het los, ontspannen op 4 benen lopen, niet over speciefieke dressuuroefeningen).

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 19:28

newie schreef:
Even vraagje want schrik hier even van

als ik buitenrijd met mijn paard, is het dan ook slecht als hij zijn achterhand er te weinig onder zet? buiten rijd ik eigenlijk altijd met vrij losse teugel en laat ik hem op zijn eigen manier lopen ( hij is meestal zo voorwaarts en druk dat hij zijn achterhand wel moet gebruiken maar hij loopt buiten niet nafeeflijk ofzo)

Hoe weet ik dan of het slecht is voor zijn rug of niet?
Kan iemand dat simpel uitleggen?


Wat versta jij in dit geval onder nageefelijkheid?
Als je bedoelt dat die buiten niet netjes in de krul loopt, kan het geen kwaad hoor, een paard hoeft naar mijn idee niet in de krul te lopen om ontspannen en goed aan het werk te zijn.

Wel moet die naar mijns inzicht vanuit achteren lopen, los zijn en op zijn eigen vier benen lopen.
Ik vind het altijd heel erg moeilijk uit te leggen, maar je voelt toch wanneer je paard ontspannen is en lekekr aan het lopen is?

Misschien dat iemand anders het beter kan uitleggen
Haha!

Ik vind iig dat je idd naar je paard *en naar alle dieren toe* een grote verantwoordelijkheid hebt.
Een dier kan in veel gevallen niet bepalen wat goed voor hem is.
Een hond kan bv lekker dooreten, maar wij zijn er verantwoordelijk voor als die te dik is met alle risico's die daarbij komen.
Zo zie ik het paardrijden ook, wij moeten nadenken.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 20:01

Voilà! Ik vind het ook moeilijk om uit te leggen, maar ik heb het idee dat we elkaar wel snappen

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 21:51

Ik rijd Tiffany in de bak altijd voorwaarts/neerwaarts.
Meestal ga ik na het 'dressuren' nog even het pad op (omdat ze nog zo jong is, wil ik dat ze tijdens het trainen gewoon in een goede houding moet lopen, maar niet te lange stukken achter elkaar) zodat ze gewoon op haar eigen benen, aan een losse teugel nog even haar benen kan strekken. Gewoon alleen maar lekker voorwaarts.


Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 09:25

ik heb een paard dat uitsluitend geschikt is voor de recreatie: een zwaar Oostenrijks trekpaard.

Ik heb hem nu een jaar en 4 maanden, ben "zuinig" op hem in de zin dat ik hem niet overbelast: 1 à 1 keer per week onder het zadel, de rest van de week andere dingen, hij staat 24/7 op de wei.

De enige reden waarom is (voor mij als 46 jarige erg zware en vervelende) lessen neem, is om de achterhand er een beetje onder te krijgen. Mijn paard heeft bomen gesleept bij zijn vorige eigenaar en loopt dus enorm op de voorhand.

Helaas zie ik na zoveel lessen weinig resultaat, maar ik ga gewoon door....

Wat me is opgevallen, is dat veel instructeurs (m/v) hun neus optrekken als je vraagt of ze je les willen geven met een zware koudbloed, daar zit geen toekomst in, zo'n knol moet je voor de kar zetten en niet opgaan zitten. Gelukkig heb ik er uiteindelijk eentje gevonden die het wel ziet zitten!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 10:22

Maar er zijn er veel die hun paard dan inderdaad in de krul trekken, en dan is aan een los teugeltje ronddraven toch wel beter in mijn ogen.
Sommige paarden hebben daar ook fantastisch veel plezier in, ach, dan laten ze hun rug ook wel los als je gewoon relaxt wat ronddraaft. Sommige paarden vinden dat dan weer vreselijk saai, maar er ziijn er genoeg die dat wel leuk vinden Lachen.

Zelf dressuur ik ook, ook om mijn paard zo soepel en los mogelijk te krijgen, en zo vordering te boeken. Dat is gewoon echt leuk als je paard stilletjesaan beter en beter op zijn 4 benen loopt en netjes nageeft op twee teugels. Dat is soms moeilijk, maar moeilijk gaat ook Knipoog.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 18:58

Dan kan je alle manegepony's dus wel wegbrengen. Ik vind het een beetje onzin. Iedereen moet zelf weten hoe die rijd en als het schadelijk was voor het paard waren er denk ik ook niet zoveel recreatieruiters (ruiters die hun paard niet in de krul willen hebben) Als je hier over na gaat denken wordt je gek, dan moet de hele paardensportwereld op de schop en das natuurlijk onbegonnen werk!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 21:38

Ik vind het een vereiste, de achterhand het meeste gewicht laten dragen, maar dan komt het volgende 'knelpunt' wanneer is dat het geval. Het lijkt mij onmogelijk als je paard met zijn neus over de grond loopt, om het hele paard op de achterhand te krijgen moet je hem als het ware naar achter kiepen, op de losse teugel, maar dan wel hem zijn rug laten gebruiken...zijn al veel discussies over geweest en nog steeds aan de gang, zal het vast ook eeuwig blijven,

Ik vind het dus zeker een verantwoordelijkheid en YvonneS ik denk inderdaat dat de paardensportwereld op de schop moet, niet aleen voor dit.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 22:13

YvonneS schreef:
Dan kan je alle manegepony's dus wel wegbrengen.

Nou, dan weet ik niet op wat voor een manege's jij geweest bent! Waar ik reed werden paarden die erg vast zitten gecorrigeerd. Die kunnen met een goede ruiter dus nog steeds goed nagefelijk lopen!

Maar goed, das offtopic.

Ik ben blijer met de mensen die denken: "bah, wat moeilijk dat kan en wil ik niet, ik hobbel wel gewoon wat rond", dan met de mensen die denken: "ow dat doen wel wel ff: hup, slof dr om, goed strak vast pakken en rijjuh maar!"

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 10:04

Omdat ik en mijn paard lekker samen willen werken. Dit kan je bereiken door onder andere dressuur. Als jij je paard ontspannen laat lopen heeft hij meer plezier als dat hij geruk in zijn mond heeft. En jij zit veel lekkerder.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers