moeilijk in de mond; aan de teugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

moeilijk in de mond; aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-02 15:56

hoihoi
ik heb een vraaje, ik heb meron nu dus in bruikleen, en ga hem over een week of 2 rijden.
nu longeer ik hem omdat hij nog op conditie moet komen.

maar hij schijnt heel erg moeilijk in de mond te zijn, dus als je hem in de mond zit gaat ie bokken en doordraaien.
hoe moet dit dan met aan de teugel rijden, gewoon heel zachtjes spelen?
en met inhouden dan, dan zal ik wel meer met mijn stem en met mijn zit moeten doen toch?

alvast bedankt,
groetjes liselot

xxFiekexx

Berichten: 539
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 16:50

Meestal zijn paarden die heel gevoelig zijn in hun mond, juist heel goed in het reageren op zit en beenhulpen. En wat betreft over aan de teugel rijden; als jij de juiste balans met je paard hebt, en je een goede aanleuning hebt, gaat het paard waarschijnlijk vanzelf aan de teugel. Natuurlijk kun je wel een beetje spelen met de teugels. Je moet zelf maar eens een beetje uitproberen hoe ze is in de mond, de waarschuwingen kunnen nl. zwaar overdreven zijn.
Veel suc-6!
Party!! Grtzzzzzz Party!!

Gwennie
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-01-02

moeilijk in de mond!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 17:33

Je rijdt zowieso terug op je zit (gewichtshulpen) en in prinicpe heb je dan de teugels niet nodig.
Neem licht contact en denk niet meteen aan aan de teugel rijden.
Laat het paard eerst op eigen benen lopen alvorens hem naar benede te spelen (zoals jij dat zelf zegt).

In principe kun je dan na een tijdje ene lichte aanleuning nemen en het paard van achteren naar de hand toerijden. Zo rij je zelf 'tegen de teugel" aan.

Succes

Gwennie

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

moeilijk in de mond!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 20:20

Gwennie schreef:
Je rijdt zowieso terug op je zit (gewichtshulpen) en in prinicpe heb je dan de teugels niet nodig.
Neem licht contact en denk niet meteen aan aan de teugel rijden.
Laat het paard eerst op eigen benen lopen alvorens hem naar benede te spelen (zoals jij dat zelf zegt).

In principe kun je dan na een tijdje ene lichte aanleuning nemen en het paard van achteren naar de hand toerijden. Zo rij je zelf 'tegen de teugel" aan.

Kan iemand aan een beginner uitleggen wat hier allemaal bedoeld wordt Verward

Gwennie
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-01-02

aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 20:27

Pegagus,

Lissy heeft en paard met een moelijke mond en wil haar paard met een spelende hand naar beneden rijden.

Mijn visie is, dat een paard met een moelijke mond eerst vertrouwen moet krijgen. Het beste kun je dat doen door licht contact met de mond te nemen......voorzichtig drijven en zo van achter naar voren (tegen de hand aanrijden) het paard proberen 'aan de teugel" te laten lopen.

Dit is de enige en juiste manier!!!

Tuurlijk speel je af en toe met je hand, voor evt ophouding bijvoorbeeld, maar een paard met een moeilijke/gevoelige mond kun je beter met rust laten en rijden op je zit.

Door het paard goed in balans te laten lopen en van achteren naar voren te rijden zal het vanzelf zijn hoofd laten zakken.

Hopelijk heb ik me zo beter uitgedrukt!!

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 22:02

leer eerst t paard eens kennen. ga lekker ontspannen rijden, zonder iets te vragen. aan de teugel komt later wel. en dan heb je al veel meer ervaring (met hem) en weet je hoe je t op kan lossen.


wat bedoel je eigenlijk met een moeilijke mond?

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-02 00:24

met een moeilijke mond bedoel ik dat hij heel erg gevoelig in zijn mond... hij is verkeerd ingereden en daar is zijn mond verpest... ze hebben namelijk met 4 man aan het bit zitten hangen, en dat nogwel bij een proffesoinele stal.
als je hem dus in de mond zit gaat ie bokken enzo.... niet dat ik dat heel erg vind, maar ik vind het wel erg dat ik dan dus te hard in zijn mond zit en dat wil ik dus niet...

ik longeer hem nu met elastiek en dat neemt hij na een tijdje wel aan en buigt hij mooi in...hij kent het dus wel...

ik ga natuurlijk de eerste tijd gewoon relaxed rijden totdat ik hem beter ken en dan speel ik hem naar beneden met mij handen en met een drijvende hulp van achteren.

bedankt voor de adviezen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 00:40

Moeilijke mond?
Draai de vraag eens om: is de ruiter wel makkelijk genoeg in zijn hand? En hou dat in je achterhoofd tijdens het rijden, zeg het desnoods hardop tegen jezelf: 'makkelijk, los' Niet te ingewikkeld denken, gewoon simpel rijden met minimale hulpen, hou het duidelijk.
Niet te veel wriemelen, alleen aan komen als er wat moet gebeuren en voor de rest: afblijven! Het contact moet van achteruit van de kant van de pony komen, de pony moet het contact gaan zoeken, niet jij, jij mag er hooguit vriendelijk om vragen, eventueel een beetje om zeuren, maar niet meer dan dat.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-02 10:50

over het algemeen heb ik een hele zachte hand, maar af en toe ben ik ook wel streng.
gewoon eerst lekker rustig aan en dan van achter naar voren rijden en dan vragen...

kussies liselot

blieb

Berichten: 89
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 11:58

Waarschijnlijk heeft dit paard een aanleun probleem en dat kan (niet altijd) je oplossen door met een heel licht teugeltje te rijden en het paard lekker laag te houden met zijn hals. Vaak vinden ze dat fijner dan zo opgericht te moeten lopen. Verder wel blijven ontspannen en er niet op gaan zitten van hij gaat zo bokken, dan doet het paard dat ook . Na een tijde kan je je paard iets meer omhoog gaan werken, wel rustig aan. Je moet wel heel rustig zijn met je handen maar wel snel kunnen reageren als het paard omhoog komt met zijn hoofd.