Drammerig met buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48205
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Drammerig met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 21:01

Banjer is met buitenrijden erg drammerig.... als we met een ander paard zijn is het erger, dan als we alleen zijn.... maar als we alleen zijn is ze ook meer gespannen en wat kijkeriger/schrikkeriger....

In de bak is Banjer met rijden erg braaf... wel goed voorwaarts, maar zeer beleefd en totaal niet drammerig...

In het begin van de rit gaat alles prima, maar zodra we een stukje gedraafd hebben, dan begint het... of eigenlijk tijdens het draven al... Banjer wil steeds harder... ze schiet er niet vandoor, maar probeert stiekem steeds een tandje sneller te gaan... en als ik haar dan tegenhou van voren, gaat ze heel erg met haar hoofd lopen schudden als teken van verzet... verder blijft ze wel braaf bij me, maar toch onder protest (dus het hoofdgeschud)...

Ik weet een mogelijke oorzaak.... in het begin, toen ik nog niet zo goed buiten durfde te rijden, liet ik Banjer voornamelijk zelf het tempo bepalen, want dan was ze braver... ik bepaalde de gang, zij het tempo... langzaam aan begin ik meer lef te krijgen (nu durf ik alles) en wil ik het tempo ook graag gaan bepalen...

Wat zouden jullie doen? Nu negeer ik het geschud met het hoofd, en rijd gewoon door... houdt ze haar hoofd stil (of als ze in tempo terug komt) geef ik gelijk weer wat meer vrijheid, zodat ze weet dat dat de bedoeling is.... Lachen

Ben benieuwd naar jullie adviezen... scherpere bitten en hulpteugels komen er iig NIET aan... (dus die tips kan je je alvast besparen... Haha!) ik rijd haar nu op een Myler Snaffle met D-ringen, en dat hou ik graag zo.


Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 21:10

Ook buiten veel overgangen rijden, korte stukjes draven, gaat ze bove je tempo, terug zetten in stap, netjes stappen en weer aandraven..

Dag lieve mama...


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 21:14

Paarden willen zo veel mogelijk vrijheid. Laat hem dus in het bos in dde gang die jij gekozen heb, zijn eigen tempo vinden. Natuurlijk moet dit niet te hard gaan, maar probeer zo min mogelijk tegen te houden. Ga dan enkel aan de overgangen werken door te proberen samen te werken. Het beste is dan een reden te hebben waarom hij b.v. moet gaan stappen. Direct als hij doet wat jij wil beloon je hem uitgebreid en als dat kan met even een brokje.
Pas op het moment dat je de overgangen zonder moeite kan rijden, ga je aan de tempo controle werken. Zelfde manier als terug komen enkel de hulp minder geven. Gaat hij dan toch stappen, dan nog minder vragen. Meer is goed, minder is verkeert.
Kies geen vaste plekken in het bos waar je b.v. lekker gaat galoperen.

Het komt er dus op neer dat je je paard duidelijk maakt dat je wil samen werken en dat je het beste met hem voor hebt.
Stel je voor er liggen allemaal takken op het pad en jij kan er niet langs heen. Het makkelijkste is het om er overheen te stappen. Je vraagt hem dus te gaan stappen, maar hij blijft gewoon draven. Ga niet trekken, maar laat het hem zelf uitzoeken. Het zou hem niet zo makkelijk gaan. Als je er overheen ben, draai je en doe je weer precies het zelfde. Totdat je paard zo iets heeft van dan toch maar stappen. Direct uitgebreid belonen en weer verder.

Zorg wel dat de stop er goed inzit. Dit voor je eigen veiligheid. Voor de rest doe je voorstellen. Luisterd hij niet dan zoekt hij het zelf maar uit. Kies dan wel situatie's die die overgangen nodig maakt.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 21:29

Hoe meer je probeert hem rustig te krijgen, hoe meer hij dramt, of niet? ga daar ook niet mee verder, je bereikt er niets mee. Laat een tijdje iemand met een braaf en rustig bpaard meerijden. Dan zal hij al rustiger worden. Zodra hij gaat drammen, duw je hem direct achter het brave paard. Na een keer of 8 ritten zal hij al een stuk rustiger zijn. Niet een probleem van maken, elke 5 rustige minuten even belonen en doet hij raar,niet trekken of proberen hem heel langzaam te laten lopen. gewoon tempo aan laten houden. En inderdaad, geen "vaste"galop plekjes meer:)

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48205
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 22:35

Idd lowara... hoe meer ik haar tegen houd, hoe drammeriger ze wordt.... wat jij zegt, met dat brave rustige paard... dat doe ik al... en wat Waterkippie zegt over het terugnemen zodra ze over mijn tempo is... dat doen we ook al... maar tot nu toe heeft het niet zo heel veel effect... Banjer is gewoon erg enthousiast... Haha! Maar we oefenen vrolijk verder... Lachen

Josien: de stop zit er gelukkig goed in... (moet wel, als je op een smal weggetje rijd, waar je in een inham moet wachten tot auto's voorbij zijn... Haha!) maar dat wat je zegt over de gangen, overgangen en tempocontrole... zo had ik het nog niet bekeken.... dom van me, want dat is wat we in de (western-) les in de bak ook doen... dus waarom dan niet buiten... Haha!

Vaste plekjes voor galopperen, draven, "skeuren", ... hebben we niet... ik probeer zoveel mogelijk af te wisselen... Haha!

Bedankt voor de zeer bruikbare tips zover, hier kunnen we zeker wat mee... Lachen

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 07:08

Ik hoop dat het je lukt. Geduld heb je er wel bij nodig.

Succes

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48205
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-04 09:41

dank je... Lachen Komt zeker goed... ik heb nu een goed idee van waaruit ik kan gaan werken... Lachen

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 15:42

Josien zoals jij het stelt is het allemaal leuk en aardig als je maar in een bos kan rijden! Ik zou mijn paard ook graag zelf het tempo willen laten bepalen in de door mij bepaalde gang, maar bij ons is dat onmogelijk. Ik kan moeilijk in een zeer vlot drafje in de berm van de weg gaan rijden, met langsrazende auto's en een nog weleens weg schietend paard!
Oftewel bij ons is dat veel te gevaarlijk
SG: Ik rijd hem altijd aan een lange teugel. Als hij te hard gaat pak ik de teugel op en wil ik een vermindering van snelheid zien. Als hij verminderd, ookal is het maar iets, geef ik hem weer lange teugel. Zou hij daarna weer harder gaan, verhaal herhalen. Als hij een stukje in een minder hard tempo loopt ga ik hem nog verder terug werken, totdat ik een weer in mijn tempo stap of draaft. Zo gaat het bij ons altijd goed, zonder frustratie van mijn paard of mij.
Wat natuurlijk ook een optie is is er een slof aanhangen, schijnt ook geweldig te werken Knipoog Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48205
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-04 16:01

marina schreef:

Wat natuurlijk ook een optie is is er een slof aanhangen, schijnt ook geweldig te werken Knipoog Haha!



Geweldig idee! Gaan we direct doen!!! Kan je die dingen ook gebruiken met een heel scherp bit??? Haha!:D

FF serieus: Banjer is langs de weg op zich wel braaf, alleen op stukken waar je kan draven of galopperen, dan begint het gedram pas... en het is echt niet zo dat we altijd op dezelfde plekken racen of sneller gaan.... Maar hoe jij rijdt, dat met de lange teugel, dat is mijn uiteindelijke einddoel ook... alleen de weg ernaar toe is nog niet helemaal egaal... Haha!
Het is een combi van enthousiasme, dominantie en mijn fouten in het begin... haar haar gang laten gaan, als ze maar braaf was...

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 16:07

Ach het gaat vanzelf wel lukken.
Dan zou ikgewoon hetzelfde doen, maar dan met meer en minder druk op het bit. Ik zou zeker niet ophouden met meer druk geven als ze met haar hoofd gaat schudden, ook niet meer natuurlijk.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:35

Citaat:
Josien zoals jij het stelt is het allemaal leuk en aardig als je maar in een bos kan rijden! Ik zou mijn paard ook graag zelf het tempo willen laten bepalen in de door mij bepaalde gang, maar bij ons is dat onmogelijk. Ik kan moeilijk in een zeer vlot drafje in de berm van de weg gaan rijden, met langsrazende auto's en een nog weleens weg schietend paard!
Oftewel bij ons is dat veel te gevaarlijk


Daarom is een advies persoonlijk en niet voor iedereen geschikt.

Waar je wel gelijk in heb, dat ik het had moeten vragen waar ze rijd en waar hij drammerig begint te doen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48205
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-04 19:39

Banjer begint pas drammerig te doen als we op een plek komen waar ze weet dat we KUNNEN draven of galopperen... dus niet op het smalle weggetje waar we eerst over moeten... Lachen Banjer denkt wel mee... Haha!

En op zich is Banjer wel braaf hoor... ze blijft goed bij me, maar ze blijft op haar manier dus wel protesteren en toch stiekem proberen een pasje harder te gaan, dus sneller stappen, net een stukje sneller draven... en in galop is ze dus wel braaf... Haha!

Het voordeel is wel dat ik af en toe pasjes tölt voel, en dat zit wel prettig... Haha!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:49

Dan is die oplossing van die takken een goede van mij.

Probeer zelf ook is langzaam te denken. Want als ik zo lees ligt het probleem ook een beetje bij jouw.
Wij doen vaak onbewust dingen waar de paarden op reageren. Zoals het ontspannen als men uit de gevaren zone is. Dus bij jouw misschien als je van de weg af ben. Misschien is dat het teken van oké we kunnen.
Je kunt paarden leren op de gekste commando's b.v. aan te draven.

Ga maar is denken wat jij doet als je de weg af ben.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 20:09

Mijn pony deed het ook, bij haar was het gewoon de oplossing om haar lekker voorop te laten lopen in dr eigen tempo aan een iets langer teugeltje. Hoe meer ik ging zitten trekken en doen hoe erger het werd. Mijn paard nu heeft al hetzelfde en ook bij hem werkt het door hem voorop te laten lopen in zijn eigen tempo en er niet teveel aan te komen. Succes!!!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48205
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-04 20:10

dan doe ik waarschijnlijk precies wat jij zegt Josien... teugels er iets meer bij omdat ik weet dat we dan kunnen... en dat is dan voor Banjer waarschijnlijk het teken van "Oh, er is iets!" of "Oh, nu gaan we!"
ik wist ook al dat de fout voor 95% bij mij lag... Haha!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 20:19

Haha ik zou nog zeggen van 50%, maar toch maar niet gedaan.

Morgen lekker rijden en teugel lekker losjes houden dus. Ik ken iemand die de paarden heeft onbewust aangeleert aan te galoperen als de teugels worden op gepakt. Gevolg niet te stoppen paarden.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

sans6

Berichten: 7892
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 11:26

marina schreef:
Wat natuurlijk ook een optie is is er een slof aanhangen, schijnt ook geweldig te werken Knipoog Haha!

JA is wel leuk bedacht hoor, het werkt absoluut, alleen zijn er weinig mensen die, als er een slof aanhangt, ook daadwerkelijk dat ding kunne loslaten. Want het werkt zo lekker makkelijk, trek maar aan, en je paard kan niet meer zo hard. Ik heb zelfs meegemaakt dat iemand dat ding aantrok terwijl het paard wilde galopperen, en de slof brak!!!
En dan is er niet veel over van dat ontspannen buitenritje, ja, voor jou wel, maar niet mee voor je paard!! En dat is,neem ik aan, toch een van de redenen dat je gaat buitenrijden?
Dus, ALS je met slof buitenrijdt, zorg dta je weet hoe je ermee om moet gaan, en blijf er zo veel mogelijk vanaf!!

You're immortal until proven otherwise

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48205
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-04 21:00

Sans6... dat was als grapje bedoeld... Knipoog Haha! er komt nooit en te nimmer een slof of ander hulpmiddel aan mijn paard hoor.... Lachen

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:40

Ik dacht al. Volgens mij kan ze dit niet menen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48205
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-04 22:01

hehe... dit is een rijtechnisch iets... in de bak doet Banjer alles zonder hulpmiddelen, dus buiten moet ze het ook maar zonder.... Haha!

En daar komt bij dat ik nog nooit met zo'n (on-)ding heb gereden, dus ik waag me er niet aan.... Toen ik Banjer pas had hebben we er 1x een martingaal aan gehangen... ik ben 3 maanden bezig geweest om haar hoofd weer rustig te krijgen (zonder martingaal)... daarom komen er geen hulpmiddelen meer aan... Haha!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:09

Hulpmiddelen heten niet voor niks hulpmiddelen en die gebruik je enkel als je er niet meer uitkomt en hulp nodig heb en als je er niet meer uitkomt zegt wel wat over hoe je rijd.

Waar las ik dit ook al weer: Een martigaal hoort in een goede stal rijstal niet thuis.
Of: hulpteugels zijn voor hulpeloze leerlingen.

Zijn gezegdes van bekende klassieke rijders jaren geleden.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48205
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-04 22:16

Josien... dat zijn uitspraken waar ik het helemaal mee eens ben... Lachen
ik doe er liever langer over om zelf te controle te krijgen over het tempo, dan dat ik Banjer "dwing" om te luisteren (voor zover ze zich laat dwingen....)
Banjer moet naar me luisteren omdat ze dat graag wil, omdat ze het VOOR MIJ wil doen.. niet omdat ze "angst" heeft voor een hulpmiddel of zich onderdrukt voelt... Lachen

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:36

Fijn dan denken we toch zo ongeveer het zelfde over.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 09:34

Mirk is ook zo'n dramkont. Bij hem is het heel belangrijk dat je hem loslaat. Hij zet dan wel een pas harder dan zijn normale gang, maar daar kan ik niet zo mee zitten... Als ik hem kort hou dat wordt het dribbelen en met het hoofd slaan...

:){

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 12:57

Weet je wat ik nou heb.. Als ik naar buiten ga met Dagmar en ze ziet een spook draait ze zich gewoon om of gaat ze heel snel in de achteruit (waar vaak een sloot is Boos!) Ik krijg haar daarna ook niet meer vooruit.. Verward


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 13 bezoekers