Welke maat tuig voor Welsh A??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Welke maat tuig voor Welsh A??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-02 22:00

Hoi hoi,

ik ben van plan om een Welshje te kopen en er aangespannen mee te gaan rijden, dus ben ik al eens gaan kijken in de winkel bij ons en daar verkochten ze een complete set tuig van mooi zwart leer, maar in 3 maten:

FS: ja, tuurlijk niet!
PS/CS: is dit geschikt of toch te groot? Ik denk persoonlijk dat dit meer voor grotere pony's is.
SHT: tja, voor de shetters dus, maar is dit nu geschikt voor een Welshje?

En dan nog iets: Is een 4-wielige kar een geschikte kar om mee te beginnen, het is geen zware hoor, het is er eentje van metaal, lichtgewicht, geremd, heel mooi!!

Weet er iemand in Belgiƫ adresjes om je pony voor de kar te laten beleren? Of plekjes waar je zelf menlessen kan pakken? Ik heb er namelijk nog totaal geen ervaring mee!!

Bedankt allemaal!!

Groetjes van Caroline. -xxx-

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 22:07

Ik heb een vrij kleine welsh die heeft een gewone pony maat. Past hem goed.
Mijn pony is ook met een 4 wielige begonnen. Mijn ervaring is zelfs dat een kar eerder te ligt is (nee niet mijn woorden, die van mijn instructeur)

Groetjes Kim

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-02 22:57

Het is ook maar een lichtgewicht metalen karretje hoor!!
Ik zal nog wel eens informeren, als ik mijn pony heb, welk tuig het beste is!
Tja, ik wil toch graag ritjes met mijn vriendin (en nog andere mensen natuurlijk) maken maar dan moet ik wel een grotere kar hebben natuurlijk!
Weet jij misschien adresjes waar ik mijn pony voor de kar kan laten beleren?
Wat heb jij (als ik het mag weten natuurlijk) betaald voor die opleiding of weet je de gemiddelde prijs daarvoor?

Groetjes.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 23:09

hoi

nee sorry daar in de buurt weet ik niets
Cor vd Kimmenade heeft het voor mij gedaan. Hij doet ong alle paarden hier uit de buurt.
Bij mijn pony duurde het 3 weken. 4 is het gemiddelde.
Ik betaalde 125 per week maar ik heb een kleine pony dus die eet minder Lachen

ik geloof dat dit vrij goedkoop was, weet het dus niet zeker Lachen

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 01:17

Voor een welsh A pony past een goed "shet" tuig meestal prima. Alleen loop je waarschijnlijk tegen het probleem aan dat het hoofdstel (jawel !) te groot is. Dat wordt dus even passen, meten en bij elkaar zoeken.

Voor het ruige werk heb ik ook een tuig in gebruik dat eigenlijk bedoeld was voor een grotere pony (formaat cob), dat ik met veel gaatjes erbij toch nog passend heb weten te krijgen.
Wel is het zo dat de betreffende A pony waar ik het tuig voor gebruik een beetje over de maat gegroeid is voor een A. (1.27 ongeveer)

Bertus

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 11:06

Ik denk dat je gewoon maat shet en pony moet passen. Ik heb een shet van 1.07, maar haar tuig is maat pony! Maat shet past echt werkelijk waar van geen kanten!

Lijkt mij ook een beetje per paard verschillend! En niet elke maat shet is gelijk, zo heeft mijn shet weer en een halster maat shet, maar ook een halster maat pony (2 verschillende merken!).

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 22:16

hoi, ik heb een 3-kwart welsh, ongeveer 1,18 cm en heeft shetland maat tuig en dan zit nog alles op het kleinste gaatje en heb ik in het hoofdstel zelfs nog gaatjes bijgemaakt!!!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 11:16

mijn welsh a merrie heeft ook een shetland maat tuig en dan nog moesten er dingen verkleind worden!dus zeker geen pony maat kopen(is te zwaar)en hety hoofdstel zal waarschijnlijk ook wel verkleind moeten worden

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-02 18:57

Bedankt voor al jullie adviezen!!! Party!!
Ik zal wel eens in de winkel gaan informeren, maar ik denk toch ook dat het de shetlandmaat moet zijn, de ponymaat is namelijk ook voor pony's van het cobtype (en dus veel groter en zwaarder)


Groetjes.

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 18:19

Het is onzin dat een pony tuig te zwaar is hoor!!!

FlyGirl

Berichten: 225
Geregistreerd: 19-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 18:30

Het is per pony en per merk verschillend welk merk je moet hebben.
Laat je gewoon goed informeren in de ruitersportzaak.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 17:16

Lijkt het je niet verstandiger om eerst een af te wachten wat voor een pony het wordt?!
Vind het wel grappig dat je naar de tuig maat van een pony informeert die je nog niet hebt.
Niet alle welshjes zijn hetzelfde gebouwd en de maten van tuigen kunnen heel verschillend uitvallen.
Ik heb een minishetlandtuig en dat past op mijn welsh (goedkopere kwaliteit) en ik heb een goed engels tuig en dat was wel ponymaat en dat past ook op mijn welsh. Dus tegen de tijd dat je je pony hebt, kun je beter laten meten/passen welk tuig jouw pony past.
Belgie niet, wel limburg, 5 km. van de belgische grens (Maseik)

Ben jij dezelfde Rosaly die naar mijn fjord zou komen kijken, maar niets meer van zich heeft laten horen?

Groetjes Anke