Ik denk dat ze weg gaat...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Ik denk dat ze weg gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 20:43

Al sta ik er nog niet helemaal achter. Simpelweg omdat ik supergek ben op die pony... Maar het is voor ons allebei beter.
Ik zal even het hele verhaal vertellen.

Zoals sommige bokkers wel weten heb ik vorig jaar Camilla te koop aangeboden na een erg drukke, enge winter gehad te hebben. Ik was bang voor haar en liep tegen een Gribaldi merrie aan waar ik helemaal verliefd op was.
Camilla heeft toen een maand op proef gestaan bij mensen en ik heb de Gribaldi merrie op proef gehad, maar helaas was de Gribaldi merrie niet het paardje voor mij.
Ook Camilla was niet de pony voor die mensen en we konden haar weer ophalen, helaas trof ik toen een pony aan die er aardig verwaarloosd uitzag. Doffe vacht, ze keek erg ongelukkig, zat onder de striemen en was ontzettend kopschuw terwijl ze dat ervoor niet was.
Dat deed me zo'n zeer dat ik toch had besloten het nog te proberen.
Ik heb toen heel erg veel privélessen gehad en ben helemaal opnieuw begonnen, eerst aan de longe totdat ik zo mijn vertrouwen terug had en daarna los. Het ging toen weer goed en de hele zomer is het goed gegaan.
In december kreeg Camilla een nieuw trukje. Heel hard rennen. Iets wat ik heel erg eng vind, omdat ik een keer met haar onderuit ben gegaan toen ze begon te rennen.
Het is niet meer weggegaan en alleen maar erger geworden.
In Maart/April was het zo erg dat ik er niet goed meer opdurfde zonder te longeren. Het ging ook steeds slechter en toen zat ik er al over te denken haar weg te doen.

Het weekend na koninginnendag had ik wedstrijd, en Camilla had 2 dagen stil gestaan daarvoor. Ik had haar voor de zekerheid 's ochtends nog flink gelongeert. Op wedstrijd merkte ik al dat ze aardig fris was en ik wilde dan ook 3 kwartier van te voren op het losrijdterrein zijn. Ik kwam 50 minuten voordat ik eigenlijk mijn proef moest rijden op het losrijdterrein aan. Toen bleek dat er nog maar 2 mensen voor mij waren.
Ik had dus amper kunnen losrijden en in mijn proef was ze dan ook ontzettend snel en sterk. Ik baalde er verschrikkelijk van maar verder was er nog niet veel aan de hand.
Later moest ik nog mee rijden in het viertal. Ik was toen ook al extra vroeg gaan losrijden. Op 't begin was er niets meer aan de hand, ze was braaf, ontspande redelijk. Vond het wel allemaal erg spannend maar ze was iig braaf.
Toen moesten we achter elkaar gaan losrijden en op een gegeven moment begon ze zo ontzettend hard te rennen. Ik schoot in de stress en ging daardoor helemaal verkrampt erop zitten waardoor ze alleen nog maar harder ging. Ik kreeg haar niet stil en ze ging steeds harder, ik vond t echt super eng.. Zo eng dat ik op een gegeven moment in tranen uitbarstte. Toen ik haar eindelijk stil had gekregen ben ik eraf gesprongen en ik stond helemaal te trillen en te janken.
Ik durfde er niet meer op.. Dus hadden we afgesproken dat ik reserve zou zijn. Ik moest dan bij de hoek gaan staan, op mijn pony. Maar zelfs dat durfde ik al niet. Iemand moest haar vasthouden.
's Middags was parade en ik wilde niet mee doen, helaas moest ik van de club persé mee rijden. Weer stond ik helemaal te trillen en te janken. Ik durfde echt niet.
Uiteindelijk toch de parade mee gedaan en ze was hartstikke braaf, maar ik heb wel de hele tijd in de stress gezeten.
Die week heb ik echt goed nagedacht wat ik nu moest doen. Uiteindelijk had ik bijna besloten haar weg te doen. Ik heb de hele week niet durven rijden en heb zelfs een keer na het longeren mezelf een schop onder me kont gegeven en gezegd dat ik MOEST, maar toen ik met een opgezadelde pony richting de bak liep stond ik helemaal te shaken en kreeg ik weer tranen in mijn ogen.
Dat was voor mij de druppel, ze moest weg.. Het ging zo niet. Maar toen ik daarna met haar aan het knuffelen was moest ik weer hard huilen bij die gedachte dat ik haar verkocht.
Ik heb haar de hele week door Moontje laten rijden (nog heel erg bedankt hiervoor Moon Lovers )
Mijn ouders wilde dat ik haar wegdeed als het zo doorging. Daarom had ik besloten om die zondag daarna toch mee op wedstrijd te gaan, om het gewoon te proberen. Ik wilde niet opgeven.
Ik heb op die wedstrijd kalmeringsmiddel gepakt voor mezelf, en toen zat ik er ontzettend ontspannen op, en toen was er dan ook niks aan de hand. Alleen op het begin met losrijden was ik heel erg gestressed en bang, maar toen ik doorhad dat ze niks deed was het over.
Ik heb toen een superdag gehad en was trots op mezelf en op mijn pony. Dus besloot ik toch om haar te houden.
Deze week gaat het weer slecht. Ik zie er tegenop om op haar te gaan zitten en heb dan ook al de hele week niet gereden.
Wel gelongeert en van de week ook weer 1 keer gehad dat ik dacht ik ga erop, maar dan uiteindelijk weer niet durfde.
Vandaag heb ik er heel erg goed overna gedacht en mijn instructrice vind het ook het verstandigst voor allebei om haar weg te doen.

Ik weet het nog niet zeker zoals ik al zei, want ik geef echt heel erg veel om haar...
Maar het is denk ik het beste.
Ik denk dat het gewoon niet klikt. Ik ben nu iets langer dan een jaar aan het proberen om het nog goed te krijgen, maar we vallen telkens weer terug. Bij andere doet ze ook niks. Het probleem is denk ik dat we allebei onzeker zijn. Alleen met mij neemt ze een loopje, als er iemand anders op zit is ze hartstikke braaf..

Ik vroeg me af wat jullie zouden doen als je in dezelfde situatie zou zitten..?

Als ze weggaat dan ga ik iig opzoek naar een super tehuis, het liefst iemand die haar in het springen uit wil brengen want dat vind ze geweldig.


sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 20:50

Hoi Nathalie, rot voor je zeg!!
Maar zoals je al zei, is het misschien voor jou en je pony het beste, je pony wordt er ook niet gelukkig van als ze niet gereden wordt. Misschien een andere oplossing: zoek een goede bijrijder, die niet bang is, en haar wel onder controle heeft. Misschien dat je dan na een tijdje weer zelf wat meer kunt gaan rijden, als je pony wat gecorrigeerd is. In de tussentijd zou ik dan wel zelf blijven rijden, op andere paarden en/of pony's, om je zelfvertrouwen wat op te krikken. Als je ouders de pony ewg willen doen vanwege de kosten, asl je er toch niet op rijd, kun je best geld vragen aan de bijrijd(st)er, als tegemoetkoming in de kosten, kijk maar eens op marktplaats. Heel veel succes, en ik hoop dat we binnenkort een berichtje van je krijgen dat je weer vol vertrouwenop je pony zit!!

You're immortal until proven otherwise

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 20:50

Tsjee.... wat een verhaal zeg Nathalie!! Helaas heb ik zelf echt super vaak in deze situatie echt precies hetzelfde gezeten als jou!
Ik heb ook echt een paar keer gehad van; dit is de grens voor mij nu gaat ie weg!! Ik durfde er ook echt niet op te gaan zitten want zodra ik gespannen werd ging Barney rennen. na echt super veel hulp en trainingen heb ik mijn vertrouwen in Barney terug gekregen! Soms heeft ie nog weleens van die uitspattingen op concours... maar het gaat steeds beter en beter! Is Camilla trouwens nog heel erg jong of niet!

Als ik in deze situatie zou zitten, zou ik er als ik jou was echt heel erg goed over na denken.... of het gewoon nog even proberen....
Heel erg veel sterkte met je beslissing meissie Ach gut

Live,LOve,'ndLaugh

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 20:53

Ik wil het telkens ook nog proberen, maar volgens verschillende mensen schiet dat niet op..
Ik ben nu iets langer dan een jaar bezig mijn vertrouwen in haar terug te krijgen maar telkens gaat het weer even goed en dan ben ik weer bang, en telkens weer ietsje banger dan de keer ervoor..
Op andere paarden/pony's heb ik helemaal nergens last van.
Het is echt alleen met Camilla.. Vandaar dat ik, en meerde, het idee hebben dat het gewoon niet klikt...

Ik heb er ook aan gedacht om haar een maandje in training te zetten, haar eens goed door te laten rijden.. Maar uiteindelijk schiet ik daar ook niets mee op. Na die maand moet ik er toch zelf weer op.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 21:01

Pfff..... hele lastige situatie!
Ik zat net even in je profiel te lezen, maar ik zag dat je Camilla zelf hebt ingereden en het tot de L1 dressuur hebt geschopt, ik denk niet dat je dit zomaar kunt opgeven!???
Het blijft natuurlijk je eigen keuze, maar nogmaals denk er goed overna voor je definitief besluit wat je gaat doen!

Live,LOve,'ndLaugh

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 21:06

Je weet mijn verhaal, mijn mening en ik zou het doen. Ik heb er ook lang tegen aan zitten hikken, maar als je geen ll meer hebt, en het een verplichting wordt, moet je de eerlijkste keuze maken, en dat is helaas heel moeilijk.
Maar wie weet ben je dan dadelijk, net als ik nu Knipoog, trotse bezitter van een paardje waar het echt in vertrouwd, en waar je die angst niet op kent.
Ik kan je iig zeggen dat ik er na ruim een half jaar nog geen sec spijt van heb gehad.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 21:19

Je bent het al zo lang aan het proberen..
Je pony word er denk ik ook niet gelukkiger van, en jij dus ook niet..
Als het niet klikt, kan je dan misschien niet beter gewoon een goed iemand zoeken voor camilla, en zelf op zoek gaan naar een ander paard? Want ik denk niet dat je er zo iets mee opschiet, als de mensen die jou altijd zien rijden ook zeggen dat het gewoon niet meer gaat.. dan zou ik, hoe moeilijk het ook is toch op zoek gaan naar iets anders..

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 21:25

Je weet ook wat ik ervan vind.. En ik kan eigenlijk niets toevoegen aan wat Eef zegt. Straks heb je een paardje die je écht vertrouwd en geen angst op kent. En Camil zal misschien de eerste maand bij het nieuwe adres er niet helemaal goed uit zien, als ze heimwee heeft, dan zie je dat toch aan dr Knipoog. Maar ze zal ook wennen bij haar nieuwe eigenaren en het daar super krijgen, net zoals ze het nu bij jou heeft..

Heel veel sterkte iig, want het is niet makkelijk.. dat weet ik ook Ach gut


Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 21:26

Lieverd...Je weet wat ik er van vind en hoe ik er over denk!
Het blijft moeilijk maar je zal toch een keuze moeten maken en om eerlijk te zijn denk ik dat als je haar weg doet de beste keus zal zijn
Kan je voor haar een baasje zoeken dat lekker met haar aan het werk gaat beetje springen en alles wat zij leuk vind.En jij kan lekker verder de sport in met een paardje waar je niet bang voor bent en echt vertrouwd
Succes meis!!

En je weet het 24u pd Ill Be there Lovers

Your my world, my heart, my soul
If you ever leave..
Baby you would take away everything good in my life

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 21:30

Thnx voor de reactie's.

Ik heb net op MSN nog met een paar mensen zitten chatten erover, waaronder Lovemidnight (stalgenootje) en ik heb nu toch besloten de knoop echt door te hakken...
Ik zit nu echt te janken maarja het is wel beter... Verdrietig

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 21:51

Het is moeilijk..
Maar waarschijnlijk wel het beste!
Sterkte..
Laatst bijgewerkt door Dreamy op 14-05-04 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48327
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 21:51

Nathalie... wat je moet doen, is je hart volgen.... als jij denkt dat het beter is om haar te verkopen, moet je het doen... wil je haar niet kwijt... verkoop haar dan niet.. makkelijker gezegd dan gedaan, maar geloof me... ik spreek uit ervaring... en ik heb gelukkig mijn gevoel boven mijn verstand laten gaan... Lachen

Wat je ook doet... je hebt iig van alles gedaan om het toch te laten werken... je gaat iig niet over 1 nacht ijs... je mag me altijd pb'en of op msn toevoegen als je erover wilt praten... Lachen

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:04

Denk ook dat het beter is voor jou en de pony . . . . De pony voelt jou angst en wordt daardoor ook niet beter en kan hierdoor ook geen vertrouwen in je krijgen . . . . . Het is heel spijtig maar je kan denk ik niet anders, vind het een goede beslissing . . . . . . .ook heb ik het idee dat je niet meteen weer een jong paardje moet kopen, maar een dier met iets wat meer ervaring . . . . . . . Je moet je vertrouwen terug winnen en met zoveel schrik en angst kun je niet met een jong dier beginnen (---> niet dat je dat gezegd hebt maar is gewoon als advies Knipoog ) . . . . . . Weet hanneke het al, dat je haar van plan bent te gaan verkopen??? Vind ze denk ik wel fijn om te weten vandaar . . . . SUCCES!

In my head I`m so ugly, but that`s oke because so are you!

3 jarige ruin Future x Farmer ..... Super paardje!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 22:05

Een jonkie koop ik sowieso niet snel meer! Ik heb toch wel even gemerkt dat dat niet altijd even makkelijk is en dat ik daar te weinig ervaring voor heb.
Ik ga nu opzoek naar een grote E-pony met lekker veel ervaring!

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:07

jammer dat je op die stal staat maar anders had ik een hele leuke brave (---> zul je waarschijnlijk niet geloven, maar hij is echt easy!)

In my head I`m so ugly, but that`s oke because so are you!

3 jarige ruin Future x Farmer ..... Super paardje!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 22:14

Ja en erg knap! Ik vind 'm erg gaaf maar idd jammer dat ik dan weer hier moet staan hè. Knipoog Niet dat ik weg wil hoor!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:19

Jammer hoor...heb in je profiel gekeken en het zag er heel leuk uit jullie twee.

Maar wat niet lukt, lukt niet.

Succes

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:19

Nee daar doelde ik ook niet op, maar you know ---> he`s never comming back there!!!!! Not when i`m a live!!!! Wens je veel succes en denk dat je haar wel snel kwijt zult zijn ---> ze heeft de juiste maat (d-pony)

In my head I`m so ugly, but that`s oke because so are you!

3 jarige ruin Future x Farmer ..... Super paardje!

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:19

Ja Nath uit je verhalen maak ik ook op dat dit misschien beter is. Al blijft het natuurlijk niet leuk.
Ik denk wel dat het het beste voor Camilla en jouw is. Zelf denk je er ook zo over dus dat komt wel goed dan!
Sterkte ermee! Ach gut

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:24

Jeetje dit had ik helemaal niet verwacht! Scheve mond
Na de eerste paar zinnetjes geloofde ik nog niet dat het om camilla ging...
Mensen kunnen wel zeggen dat je moet blijven proberen maar als je dat al een jaar doet, houd het ook een keer op...Je moet het zelf leuk blijven vinden.
En kalmeringsmiddel nodig hebben om op je eigen paardje durven te stappen is helemaal niet oke.
Meid, denk er nog goed over na, en maak geen overhaaste beslissingen. (duuuh je denkt al een jaar Knipoog )
Ik hoop (wat je ook gaat doen) dat het goed komt. Lovers
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 14-05-04 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:25

Ik zou haar verkopen!
Als je niet met plezier naar je pony gaat en er tegen op zit om te gaan rijden (wat waarschijnlijk het doel is waar je haar voor hebt) kun je beter wat anders gaan zoeken. Eeen paardje waar je WEL op durft en waar je niet ban voor bent Lachen

Heel erg veel sterkte Lachen

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:30

Om te beginnen vraag ik me af waarom je meedoet aan een wedstrijd als je pony twee dagen van tevoren heeft stilgestaan.

Verder ga ik met iedereen mee die zegt dat je Camilla moet verkopen, hoe veel je ook van haar houdt. Je hebt een paard voor je eigen plezier, en als Camilla een goed baasje vindt waar het beter mee klikt, dan is dat voor jullie beide alleen van voordeel.

Er is nog een mogelijkheid voor jullie twee, maar dat houdt in dat je alles overboord moet zetten wat je tot nog toe met haar hebt gedaan. Laat het paardrijden zitten en ga aan Natural Horsemanship doen. Terug naar het grondwerk voordat je er weer opstapt. Parelli heeft namelijk een noodrem die je je paard kunt leren als hij gaat rennen.

En de methode vind je hier:

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Onder one-rein stop.

Je suis Charlie.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:46

heej in ieder geval goed van je dat je het probleem onder ogen komt, want zo gaat het niet meer. Als je echt zo angstig bent dat je staat te trillen op je benen, is het niet leuk meer om op je pony te rijden. Anders laat je eerst even een maandje of 3 iemand die niet bang is op haar rijden, is je pony dan een heel andere pony, dan weet je dat het een beetje jouw angst is, en kun je misschien nog met een ander makker paard aan werken. Is ze nog steeds zo'n hittepetitje,dan weet je dat de pony gewoon niet het goede type is, en zou je kunnen overwegen om haar te verkopen aan iemand die dat niet erg vindt. Wat je ook doet, luister naar jezelf, en niet naar "goedbedoelde adviezen" als het niet gaat, gaat het niet, je hebt het al een jaar de kans gegeven.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 23:21

Ik denk ook dat je er goed aan doet haar te verkopen, het is voor jullie beide niet leuk. Jij bent te bang om op haar te gaan zitten waardoor zij niet word gereden en zo ook alleen maar achteruit gaat.
Ik hoop dat je een goed tehuis voor haar vind, dat zal zeker wel lukken. En dat je zelf een leuke pony weer kunt vinden waar het wel mee klikt!
Sterkte en succes met zoeken.

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 10:30

Meissie!! Ja je weet al wat ik er van vind. Voor mij is het dan misschien wel makkelijker, maar zo schiet het niet op. Jij krijgt geen eerlijke kans (om te genieten) en Camil ook niet. Dan staat ze weer een paar dagen stil en dan moet ze toch weer lopen.

En ik denk dat je niet naar mijn reacties moet luisteren, of die van een andere. Je moet naar jezelf luisteren en naar Camil.
Zet desnoods een paar negatieve en positieve dingen op een rijtje. Misschien dat dat helpt?
Maar het is en blijft je eigen keuze en ik hoop dat jij je door niemand over laat halen, want als je er niet helemaal achter staat, dan is het alleen maar moeilijker!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, DieL_Zor, ikkedus, merrylegs, Mews, Nina1999, onpaard, Phonix, saphire, sdacostab, xPabloBokt en 158 bezoekers