wederzijds vertrouwen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bayan
Berichten: 1598
Geregistreerd: 18-12-03

wederzijds vertrouwen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 17:55

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Dit stond in het onderschrift van een bokker, en die persoon heeft groot gelijk.
Stof tot nadenken dus, want ik ben echt dol op mijn verzorgpaard.
Maar er is gewoon géén wederzijds vertrouwen, mss aan zijn kant wel maar niet aan mijn kant...
Als ik er op zit al meer dan ernaast.
Het is een jong beestje, vol energie.. je loopt zijn weide in en hij begint rond te rennen. natuurlijk zou hij nooit over me heen rennen maar dat vertrouwen is er dus niet...
Als we aan het rijden zijn en ik zie ganzen, dan begin ik al te denken "oh nee, ganzen. Hij gaat schrikken, hij gaat schrikken!" en dan schrikt hij natuurlijk.

Zo kan ik nog vanalles opnoemen... weet er iemand wat te doen aan dit probleem, ik wil hem namelijk leren vertrouwen.
Kan ik bepaalde dingen met hem doen, hebben jullie tips???
heb altijd gedacht dat parelli een oplossing is maar is dat ook zo???

Ilse


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 18:52

Op de rug van paarden ben ik ook nog weleens onzeker, de enige waar ik tot nu toe met vol vertrouwen op stap is mijn eigen jonge haf.
Die vertrouw ik voor 100% gewoon omdat ik al haar dingen al ken, wat ze ook doet zal ze nooit kwaad bedoelen, ze zal me er nooit met opzet af willen hebben.

Ik denk sowieso dat je op de grond moet beginnen, welke manier het beste bij je past moet je natuurlijk zelf uitkomen, maar pas als je daar het volle vertrouwen in je paard hebt en hij in jou zal je naar mijn idee dit voort kunnen zetten.

Mijn verzorghaf komt ook altijd in volle galop op me afgestuift...moet eerlijk zeggen dat ik geen stap opzij zet en er helemaal op vertrouw dat ze toch wel stopt.
Ik denk dat die houding bij haar al werkt, jij als leider hoeft immers niet opzij te stappen.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"


Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 19:11

tjah,ik zelf ben ook best bang aangelegd,
echter stap ik nu makkelijk zonder zadel op mijn 3 jarige haf en ga rustig het dorp in,,
ik doe dit om een vertrouwen te laten groeien..
en het word steeds beter,
gewoon doen,de rest komt vanzelf..

Karaat_the_newforest op Instagram

evelyn
Berichten: 254
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 19:21

ik zei vroeger altijd nooit op een groot paard te gaan rijden.. een half jaar later kreeg ik dink te verzorgen (paard van 1.95 Tong uitsteken ) dat was al het eerste waar ik aan moest wennen, het tweede was dat ie best wel verwaarloosd (nouja is ook groot woord) was geweest. hij kon niet vast staan, durfde niet naar buiten, je mocht niet aan zijn hoofd zitten en nog wat van die rare fratsen..
het eerste half jaar heb ik niks anders gedaan dan elke dag komen poetsen, tegen hem aanpraten en lekker keuvelen (werkte op de manege dus was er altijd wel) op een gegeven moment hoefde ik die stal maar in te komen (en hij stond helemaal aan de andere kant van de gang) en heel zachtjes dink te roepen begon ie al te hinniken en stond ie al klaar, hoofd ophoog, oren naar voren en vol ongeduld Haha!
anywayz.. na dat half jaar ben ik er op gaan zitten en met losse teugels gaan rijden.. en elke keer dat weer wat steeds meer op nemen, zo forceerde ik niks en konden we beiden het tempo opbouwen.
na weer een half jaar was ik al zover dat je gewoon aan zijn oren kon trekken bij wijze van spreken en had ik zijn volledige vertrouwen (zijn eigen bazin kon de dingen die ik met hem deed niet) zo zijn we steeds verder gekomen.. ten slotte ook het buitenrijden gedaan, vond ie heerlijk!
en je kon hem ook gewoon vast zetten. (nouja ik dan Tong uitsteken )
het rijden ging steeds beter en die band.. die was er van mijn kant heel sterk, en hij zou ook nooit wat doen als ik bij hem was, hij was altijd heel voorzichtig met me Lovers
maar wat ik ermee wil zeggen.. neem de tijd, neem de tijd om hem beter te leren kennen (klinkt stom maar het helpt wel..) gewoon rustig aandoen en niks forceren.. dan groeit het vanzelf..
succes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bodan, GrapeshotBot, Icelandshet en 37 bezoekers