waarom zou ze naar me steigeren???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

waarom zou ze naar me steigeren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-04 18:10

Oke het zit zo: mijn haflinger heeft het leuke trucje om naar me te steigeren. Dit doet ze niet elke keer als ik bij haar ben, maar wel dusdanig vaak dat ik er iets aan wil doen.
Dit zijn de situaties: ik sta voor haar haar lekker te kroelen, beetje aandacht te geven. Dan in een keer gaat ze op haar achterbenen staan. De oren niet in de nek maar gewoon mooi rechtop. Als ze neerkomt loopt ze gewoon dood leuk heel rustig en kalm aan. Het is dus geen agressie. Geen tanden, geen maaiende voorbenen, geen oren in de nek, geen trap achterna of iets dergelijks.
Ze is nu 5 jaar en staat bij twee shetlanders in de wei. Deze shetlanders zijn meestal samen en niet echte dikke maatjes met Donna. Spelen doen ze eigenlijk ook nooit met Donna. Dus wat zou je dan denken, ze wil gewoon spelen? Maar toen ze nog bij andere grote paarden stond waar ze wel echt heel goed bevriend mee was en vollop mee speelde deed ze het ook, dat steigeren naar mensen toe, en dan ook soms in de rug.
Nou is de situatie ook nog zo dat maar twee keer in de week bereden wordt door tijdgebrek. Maar ze krijgt wel elke dag even een kroel beurt, dus echt zonder aandacht zit ze ook niet.

Wat denken jullie? Zou ze dit doen door aandacht tekort? Of is dit gewoon een speels mankementje?
Als het namelijk is omdat ze aandacht tekort heeft, is dit wel een heel belangrijk punt. Dan betekent dit dat ik mijn lieve diertje niet meer genoeg in haar behoefte kan helpen. Maar als dit nog een speels mankementje is, dan betekent dat dat ik voort altijd een zweepje bij de hand moet houden om dit even goed in dr oren te knopen dat dit niet mag!
Ik wil dus echt heel graag weten WAAROM ze dit doet want ze mag het zowiezo niet doen, maar de oorzaak is dus wel heel belangrijk hier. Ik kan het "symptoom" wel bestrijden, maar als ik de oorzaak niet ook bestrijd heeft het geen nut. Nou ja, jullie snappen denk ik wel wat ik bedoel.

Alvast bedankt!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 18:34

Heb je wel is nagedacht dat je haflinger dat kroelen helemaal niet fijn vind. Kroelen is iets van de mens en de meeste paarden hebben er een bloed hekel aan. Kroelen is ook niet iets waar je echt contact heb met je paard(geestelijk).

Een paard vind het veel leuker om met jouw allelij dingen te gaan doen. Lekker te gaan wandelen of wat spelen in de wei of bak. Dit hoeft echt niet veel te zijn. Ookal maar 5 min.

Wil je echt kunnen kroelen met je paard. Dan moet je relatie al zeer goed zijn. Dan pas is het fijn voor het paard.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 18:40

Poeh Roos, dat is een moeilijke kwestie zeg!! Ik denk dat het wel een soort uitdaging is tot een spelletje. Vrolijke paarden in de wei die met elkaar spelen doen dat ook wel eens, ook oortjes naar voren (het is immers spelen!).
Misschien dat Donna als veulen naar de mens toe niet streng genoeg is opgevoed. Ze deed of doet toch wel eens vaker "lomp" of is dat nu voorbij? Je hoort ooit wel eens van die verhalen over slecht opgevoede veulens die later hun baasje ook nog als speelkamaraadje beschouwen, en zich dus echt als paard tegenover paard gedragen. Waarschijnlijk heeft ze dat als veulen al gedaan, en is dat nooit echt afgestraft door de toenmalige eigenaren.
Ik denk niet dat het gemeen is. Maar maak haar wel duidelijk dat het niet mag. Ik weet niet of de zweep zal helpen, wellicht wel, maar ik denk dat negeren wel helpt. Zodra ze dat doet, draai je je om en fiets je aan naar huis. Doei Donna, veel plezier!
Misschien moet ik weer eens meegaan om het te zien...

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-04 19:13

ja ik vind het ook een erg moeilijke kwestie.
Josien, ik bewonder je erg om je goede kennis met paarden. Ik denk alleen eigenlijk niet dat Donna het kroelen niet fijn vindt. Mijn kroelen bestaat namelijk eigenlijk alleen maar uit het krabben op plekjes die jeuken en waar ze slecht bij kan. Bijvoorbeeld tussen haar onder kaken en op haar borst. Ook de binnenkant van haar oren vindt ze altijd even erg fijn. Dan schudt ze een keer met haar hoofd na een tijdje en dan hou ik daar mee op. Ik denk dus eigenlijk niet dat ze het steigeren doet omdat ze het kroelen niet leuk vind. Maar ik zal zeker gebruik maken van je advies, ik zal die 5 min kroelen eens een tijdje veruilen voor een paar minuten een kunsje leren of een wandelingetje of iets dergelijks.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 19:29

mijn shetje doet het ook,
echter als ze teveel energie heeft,
nu heeft ze een tijd op flink veel brok gestaan,en nu is mevrouw dus wel eens happy..

ik reageer hier nooit echt op,dan houdt ze vanzelf op,
maar ze doet het ook om aan te geven dat ze wil spelen,
ze speelt dus echt met mij,met me haflinger durft ze et niet.
owkej met een shet is het anders,die is iets kleiner enzo.
verder zal ik meer tijd aan je haf besteden,wie weet houdt het dan op...

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-04 19:45

Ja ik kan nu ook niet veel meer doen als alleen een trap tegen dr billen, maar daar voelt ze ook niet veel van.
Meer tijd, tja had ik dat maar... Daarom vind ik het juist zo belangrijk dat ik de oorzaak te weten kom, want als het echt aandacht te kort is, dan zal ik toch altijd aan mn paardje denken boven mijn verdriet. Dan zal ik een nieuwe baas gaan zoeken die die tijd wel heeft. Maar ja, dan ben ik natuurlijk alsnog heel verdrietig dus wil ik wel eerst ZEKER weten wat de oorzaak is.
Maar alsnog bedankt voor je reactie.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 20:33

Citaat:
Ik denk dus eigenlijk niet dat ze het steigeren doet omdat ze het kroelen niet leuk vind. Maar ik zal zeker gebruik maken van je advies, ik zal die 5 min kroelen eens een tijdje veruilen voor een paar minuten een kunsje leren of een wandelingetje of iets dergelijks.


Misschien heb je hier wel het belangrijkste te pakken. Wat duidelijk is dat ze iets aan jouw wil duidelijk maken. Dit kan ook zijn dat ze het te lang vind duren.

Zolang het enkel rustig omhoog komen is. Dan hoef je je er nog niet druk over te maken. Gaat ze echt naar je toe stijgeren of benen uitslaan dan is enkel een corectie met stem en lichaam voldoende.

Wat vaak ook akn helpen als je er echt niet achter kan komen waarom hij dit doet, voor het stijgeren een hulp geven. Zo leer je hem dus te leren steigeren op commando. Op het moment dat je dan geen comando geef zou je paard ook niet steigeren.
Wil je dit doen, dan moet je relatie zeer goed en duidelijk zijn. Anders heb je kans wat hier op bokt vaak als waarschuwing word gezegt, dat je paard het steigeren echt tegen je gaat gebruiken. Opzich zou jij daar minder snel last van hebben omdat jouw paard dus al steigerd.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 09:53

willem steigert ook wel eens.
tijdens het rijdenist gewoon omdat meneer zijn zin niet krijgt.
maar als ik ga wandelen of iets, dan staatie regelmatig op de achterbenen.
inmijn geval is het zo datie danjolig is, dan zegtie inf eite tegen mij kom op we gaan spelen.
hij ziet mij als zijn maatje, ik ren ook regelmatig door het park Haha!
maar als ik hem met een ander paard los zie staan of iets.. dan doetie ook zulke dingen.. dus tis echt spelen voor hem

je zou kunnen kijken als je dat kroelen niet meer zo lang enzo doet,of het dan minder wordt.. gewoon wandeling doen enzo zoals al gezegd is.verschild ook per paard hoe ze aan je duidelijk maken dat ze iets niet willen...of juist wel iets willen Haha! kunnen ze ook goed..
dus je kan danbeter alle mogelijke oorzaken wegnemen..